Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Miep

Miep

12-05-2009 om 18:24

Dochter van 3 heel erg aan school toe

Herkenbaar? Dochter is nu drie en een half en is echt helemaal aan school toe. Thuis speelt ze lief, maar je merkt echt dat ze "meer" wil: ze wil graag met (andere) kinderen spelen maar op de creche zijn bijna alle kindjes toch te klein voor haar en doen ze toch niet echt uitdagende dingen meer... Elke dag vraagt ze: waar mag ik heen? Wat gaan we doen? Ze gaat heel graag mee naar school met grote broer van 6 maar moet natuurlijk na een poosje in de klas gewoon weer met mama mee naar huis...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

12-05-2009 om 19:20

O ja

Mijn zoon ook, is ook 3,5 en al een paar maanden niet meer echt op zijn plek op de crèche. Bij het wegbrengen van zijn grote zus (groep 1) wil hij ook graag blijven en doet hij al lekker mee met alles wat de kleuters vooraf aan de schooldag zoal doen en bespreken. Op de crèche speelt hij wel, maar elke dag vraagt hij of hij naar xxx moet, en hij wil er ook niet meer graag naartoe. Best lastig.

Leandra

Leandra

12-05-2009 om 19:23

Peuterplus

Hier op het dagverblijf is een peuterplusgroep voor kinderen van ruim 3 tot 4 jaar in de BSO ruimte. Hier worden activiteiten gedaan die oudere peuters aanspreekt en uitdaagt. Hartstikke leuk! Mijn zoon gaat er dan ook graag heen. Misschien iets voor jullie dagverblijven? Zoon praat trouwens ook graag over naar school gaan . Dat ziet hij van zijn oudere broer.

Groetjes Leandra

Rafelkap

Rafelkap

13-05-2009 om 09:59

Andere titel

Ik denk dat de titel moet zijn: "ouders van dochter van 3 heel erg aan school toe"

Heel herkenbaar

Dochter had het al vanaf de zomervakantie van 2008 vaak over 'als ik groot ben, mag ik ook naar school'; 'de [... - naam kdv] is saaaaaaaai'; 'ik wil naar school!'. De laatste 2 maanden werd het wat minder, naarmate de grote dag dichterbij kwam - was toch wel een beetje eng aan het worden.
En nu, op DIT moment, is ze voor de laatste keer aan het wennen op school - eindelijk! (vindt ze zelf). Ze is helemaal blij, al zei ze 's ochtends voor de eerste dag wennen wel: 'mama, ik vind het wel een beetje spannend!' En 's middags: 'mama, ik vind het nu niet spannend meer'
Speelt wel mee dat ze bij haar grote broer in de klas zit (tot de zomervakantie, daarna gaat hij naar groep 3), en dat geeft een hoop veiligheid. Alhoewel ze ook wel haar eigen gang gaat hoor.
En na 1 middag wennen op de NSO (heel andere plek dan het kdv) wil ze niks anders meer dan daar naar toe. Mijn kleine meid is al zo groot!
Maar inderdaad, dat laatste half jaar is wel even doorbijten, voor zowel ouders al kind.

Caroro

liora

liora

13-05-2009 om 11:57

Tegenstrijdig

Hoi,

Hier geen herkenning. Mijn zoon vond het nog erg leuk op de creche, en is zelfs nog tot een paar maanden na zijn vierder verjaardag gebleven.

Ik vind het nogal tegenstrijdig dat ik regelmatig lees dat kinderen zo aan school toe zijn, en als ze dan op school zitten is het weer allemaal zo vermoeiend, kunnen ze niet overblijven of naar naschoolse opvang want daar zijn ze nog te klein voor.

Maar goed, dat blijft een beetje mijn stokpaardje.

Liora

Tijgeroog

Tijgeroog

13-05-2009 om 12:28

Meer uitdaging

Ik kan me wel in de reactie van Liora vinden. M'n zoontje is ook bijna 4 en daarvan zou ik ook kunnen zeggen dat hij "aan school toe is". Maar ik noem het liever dat hij meer uitdaging zoekt, en die probeer ik 'm ook te boeken. Vaker bij vriendjes spelen, nieuwe spelletjes spelen, uitdagende boeken in de bibliotheek zoeken.
Ik geloof trouwens dat ik een moeder ben die nog niet zo aan school toe is. Ik vind het heel leuk voor hem, ook omdat ik weet dat ie daar weer een hoop nieuwe leuke dingen gaat doen, maar ik vind het erg jammer om niet meer zo veel vrijheid te hebben in wat we allemaal gaan doen.

Yta Chalne

Yta Chalne

13-05-2009 om 14:58

Tijgeroog

Dat herken ik nou he-le-maal. Kind zal er best aan toe zijn maar ik vind het maar jammer. Komt nog bij dat dit mijn 'baby' (3j9m, 1.10m...*grijns*) is, onze jongste. Ik had gedacht dat het héél lang zou duren voor school in zicht kwam, maar nu kreeg ik deze week al (het kind is net geboren! wat gaat dat snel!!) een brief over wendagen volgende maand, zodat hij na de vakantie weet waar hij terecht komt. Zo sneu voor mezelf, al die lekkere dagjes speeltuin, even de stad in, zomaar zonder reden met de bus en de trein weg, de tram zes keer in en uit stappen, elk bouwproject bewonderen...allemaal over..;-(

Ik heb het nooit zo, geen van mijn kinderen vond ik er nou zo aan toe, dat schoolgaan. Maar dat zal mijn perceptie zijn Ik vind kdv's ook veel handiger in combinatie met werken dan school/bso (alleen al die begintijd die ineens zo vast staat)

Herkenning

Heel heftig herkenning hoor..
Hier een meid van 3,5 die veel meer uitdaging zoekt dan mama kan bieden.
Ze heeft op een psz gezeten voor 3 ochtenden en had het zelfs daar eigenlijk wel gezien.. tot 5 tellen terwijl madam al tot 20 komt en tot 10 kjan schrijven wordt wel saai natuurlijk..
Deze dame schrijft haar eigen naam en tekent zich suf, loopt gewoon best voor op leeftijdsgenootjes.

Maar ook mama is wel toe aan school geef ik eerlijk toe.
Sinds dochter 2 geboren is heb ik gewoon veel te veel hooi op mijn vork gehad en bijna een jaar op het randje van een burnout gelopen en genoot van de momenten dat de oudste op de psz was.

Nu zijn we verhuisd waar niet de optie is voor psz ( financieel dan er is er wel een) en mama werkt niet meer, dus nog meer op elkaars lip en dat merk je..
Vooral als mama en dochter heel erg op elkaar lijken.

sommige kindjes zijn er gewoon wat later aan toe dan andere kindjes net als de ouders..
En daar is helemaal niks mis mee, ieder mens is anders, gelukkig maar.. anders zou het een saaie wereld zijn zeg.

groetjes

Hier

Ook een zoon van 3½. Roept het hele jaar al wanneer hij nu eens eindelijk naar de school van zijn broer mag. Nu zit hij 2½ dag op het KD in een groep van alleen 3 jarigen en daar verveeld hij zich echt niet. Ze gaan regelmatig echt dingen doen voor alleen 3 jarigen en op bezoek bij de BSO.
Nog een half jaar en dan is het zover. Dan gaat hij naar groep 1, voelt zich al helemaal thuis op school. Zit nu op een KD bij ons in de buurt, 1½ jaar geleden verhuisd en derde is op die school gebleven. KD en die school hebben geen contract met elkaar dus moet hij helaas wisselen van KD/BSO. Maar zit allemaal in 1 gebouw. Hij vind het geweldig, liever vandaag als morgen.
Vraagt elke dag bijna wanneer hij nu eens een keer mag blijven. En niet met de auto weer weggaan met mamma.
GR. Rymcke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.