Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

dreumes 14 maanden slaat

inmiddels ben ik oma van een prachtige kleinzoon van 14 maanden. Elke week komt hij middag, dan nacht slapen en volgende dag breng ik hem naar kinderdagverblijf. Meestal erg vrolijk, lachen en begint ondeugend worden. Maar ... tijdens het spelen met hem, kietelen enz. kan hij ineens uit het niets in mijn gezicht slaan en dan lachen. Het woordje nee kent hij van veel dingen, maar nu reageert hij er niet op. ik pak nu zijn handjes vast, zeg nee en probeer hem dan af te leiden. Soms lukt dat, soms niet. Er zitten hier vast ervaringsdeskundigen die me even kunnen helpen wat ik beter kan doen. 't Viel me trouwens ook op dat gisteren (zondag) papa en mama en de kleine bij ons waren en dat kleinzoon ineens dingen ging doen die hij normaal, als hij alleen bij ons is, niet doet (denk aan bv aan de plantjes zitten en die ineens uit pot trekken en zo)

Negeren

Als 'nee' zeggen niet helpt kun je het ook gewoon negeren, op die leeftijd zijn ze op onderzoek uit. Probeer onheil zoveel mogelijk te voorkomen.
Mijn kinderen, ja met autisme dan, reageerden niet of met crisis op 'nee' zeggen, dus dat heb ik snel afgeleerd. Dat valt beter uit te leggen als ze wat ouder zijn.
En ik ging niet op bezoek bij mensen die een kwetsbare inrichting hadden.
Ik heb geprobeerd mijn peuter van die leeftijd af te leren in de kattebak te graaien. Niet gelukt, wel crisis. Dus heb ik een hekje voor de keuken gemaakt waar de kattebak stond.

tijdens het kietelen

of net erna kan het een reactie zijn daarop. Tijdens gewoon spel zou ik idd auw,Nee zeggen en hem gewoon neer zetten en stoppen met het spel. Het besef dat het pijn doet moet nog landen bij zo'n kleintje. Dat kan nog wel een poosje duren. Ook omzetten naar aaien is nog lastig. Laat m aaien op een arm of zo en niet in het gezicht. Dan is het verschil duidelijker.

Mijntje

Mijntje

25-12-2019 om 10:00

actie reactie

De leeftijd is wel actie reactie. De reactie van jullie, die vind hij leuk, daar doet hij het om. Probeer anders te reageren: niet (zoals je misschien deed) met (hard) hee, of nee niet doen (want dat is grappig in zijn ogen, maar niks zeggen, z'n handje vasthouden en hem je wang laten aaien: aai aai, dat is lief. En verder even negeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.