Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dreumes continu ziek

Dag allemaal,

Onze dreumes van anderhalf is de afgelopen twee maanden aan de lopende band ziek. Hij is vaak maar een dag of 3, hooguit een weekje, echt fit en dan dient het volgende zich al aan. Buikgriep, gewone griep, oorontsteking, ontstoken oogjes, koorts, noem het op en het komt langs. Ik hoor om me heen van iedereen, inclusief de huisarts, dat het erbij hoort tijdens het eerste jaar op de opvang en dat geloof ik best, maar hoe doen andere ouders dit? Mijn man en ik werken allebei vier dagen en hebben hem de afgelopen weken al 5 of 6 aparte keren eerder moeten ophalen van de opvang. 
Ik merk dat ik intussen continu gestresst op mijn werk ben, omdat ik er al half rekening mee houdt dat we gebeld worden door de opvang. Hij is dan trouwens ook elke keer echt ziek, dus het is niet zo dat ze zomaar bellen.
Hij eet (als hij enigszins fit is) goed, lust veel, juist ook graag groenten en fruit. Hij komt (als het gaat qua koorts) iedere dag buiten en krijgt vitamine D en probiotica.

Zijn er mensen die dit herkennen, zó vaak ziek? Ik hoorde op de opvang een andere ouder zeggen ‘mijn kind is het eerste jaar wel zes keer ziek geweest’ en dat vind ik ook veel, maar zoon zit intussen al op zes keer in krap twee maanden. Ik weet niet hoe we dit moeten blijven doen met werk, en ook voor onze eigen gezondheid is het niet bevorderlijk met zoveel slechte nachten met ziek kind. 
Tips zijn welkom, en herkenning of een geruststellende ‘het is een faaaaaase’ ook😉


Ja t zakt echt weg. Dan heeft ie straks een dijk van een weerstand. Nu niet leuk natuurlijk maar ze moeten er doorheen. Meer als groente,fruit,buitenlucht en rust kun je niet doen. Hij zal er steeds minder ziek van zijn, tot je alleen een snottebelletje ziet en denkt...hee hij is verkouden,maar weinig last ervan.
Even doorbijten helaas. Is er iemand anders die een keer zou kunnen opvangen qua nood? Zodat jij wat ontspannener op je werk zit?

Sige

Sige

10-01-2023 om 15:20 Topicstarter

Ja, de opa’s en oma’s springen ook wel in, maar ik vind het bij een besmettelijk iets als buikgriep niet zo fijn om hen te vragen. Maar bij oorontsteking bijvoorbeeld wel. Fijn om nog eens te lezen dat het beter gaat worden. Ik kan me er momenteel best druk om maken, ook al weet ik rationeel gezien best dat het geen wereldprobleem is.

ik herken het niet - wij werken ook allebei vier dagen, maar we hebben in al die jaren onze dochter slechts 2x van de opvang hoeven halen, en dat was met het strenge Corona protocol. Ondertussen gaat ze naar school, en is nog geen dag ziek thuis geweest. Pure mazzel allemaal. Ik herinner me wel dat de dreumestijd het meest intensief was qua ziek zijn (met enige regelmaat verkoudheden, koorts), en dan hielden we haar thuis, maar dat was te overzien. Het is dus zeker een fase, en het wordt beter, maar je mag ook wel balen, want jullie zitten aan het andere uiteinde van normaal, en lang niet alle ouders hoeven dus zo vaak zo veel te regelen. Je doet er alleen weinig aan: elk immuunsysteem reageert anders. Blijf natuurlijk aan de bel trekken als je het niet vertrouwt. Sterkte!

Mijn kleinzoon heeft het nu na corona ( hij is 3) sinds hij in juni naar het kdv gaat ook. Onuitroeibare krentenbaard, erg vaak koorts, snotverkouden en ook daar gaan er veel vrije dagen van werk af, of dagen ruilen, om het te kunnen bolwerken. 
Maar, er is hoop zoals gezegd. Het gaat een keer over, en als het immuunsysteem volledig is ontwikkeld heb je er geen kind meer aan. 

Sige

Sige

10-01-2023 om 15:58 Topicstarter

Wat een prettige reactie, Renmuis. Vooral dat je benoemt dat het ook gewoon balen mag zijn en pech is. Ik ga er ook van aan mezelf twijfelen, merk ik. Dan vraag ik me af of we iets verkeerd doen qua voeding ofzo, maar ik zou echt niet weten wat. Hij eet gezond, snoept bijna nooit (tijdens de feestdagen hier en daar een keer een kerstkransje of een klein stukje cake op bezoek), hij eet het allerliefste fruit en drinkt alleen water en melk. 
Ik heb ook heel erg mijn best gedaan om meer dan een halfjaar borstvoeding te geven, terwijl dat stroef liep qua productie en ik op het einde dagelijks moest powerkolven in de avonden. Allemaal omdat iedereen in mijn omgeving toch beweerde dat hij dan ‘later’ niet of veel minder ziek zou worden. En nu denk ik: echt? Wat heb ik dan verkeerd gedaan?
Maar ik moet me er denk ik bij neerleggen dat het inderdaad pech is, en dat stressen en piekeren het ook niet gaat oplossen!

De mijne waren ook veel ziek toen ze zo klein waren en mijn ervaring is dat met name hoesten en snotneuzen pas slijten als het warmer wordt en de zon weer gaat schijnen.

Het kan zijn dat mijn kinderen pfeiffer hadden (ik heb het opgelopen tijdens de zwangerschap) en het schijnt een kinderziekte te zijn (op de kleuterschool schijnt 95% ooit pfeiffer hebben gehad vertelde mijn huisarts mij). Nu hoef je daar niet heel veel van te merken (kwa vermoeidheid) want kinderen leven in het hier en nu en hun dagen worden op hun behoefte geleest. Maar uit ervaring weet ik dat vanwege de pfeiffer, ik alles kreeg wat zij nog moesten krijgen en alles nog een keer kreeg nadat zij net weer beter waren. En zij kregen alles wat op het kdv rondging. Er werd aan griep etc heel wat geping-pongd tussen ons. 

Je hebt NIKS fout gedaan! Er heerst van alles en de eerste jaren pikken die kleintjes alles op. Heel vervelend, maar heel normaal. 
Het is een fase. Het is een fase. Het is een fase.

Je onzekerheid mbt werk herken ik. Mijn man en ik hadden afspraken gemaakt: als ze op maandag bellen haal ik zoon, als ze op dinsdag bellen haalt man hem. Zoiets. Dan weet je in ieder geval op welke dagen je wél rustig kunt werken.

Sige

Sige

10-01-2023 om 19:28 Topicstarter

Dankjewel, Bloemenzee❤️
Fijne tip om een vast ‘ziekterooster’ te maken. Nu lossen we het ook altijd met z’n tweeën op, het is zeker niet zo dat het alleen op mij neerkomt. Maar net wat je zegt; die onzekerheid is zo slopend. Dus goed idee om die juist wat te beperken.
En verder wachten op het voorjaar en de zon, zoals hierboven ook al iemand schreef!

Ja, heel herkenbaar hoor. Alle buikgriepvirussen, verkoudheden, griep, vijfde en zesde ziekte, mond-hand-voetziekte, oogontsteking, waterpokken, koortslip. Ik vergeet er vast nog een paar. Oh ja, corona. Ze hebben ze allemaal gehad en op een gegeven moment maakten we grapjes over de bingokaart omdat humor je redt, of zo. Het wordt echt beter. Maar het is ellendig. 
Sterkte! 

Sige

Sige

11-01-2023 om 02:11 Topicstarter

Dankjewel, Peaches!
Net contact met de HAP omdat hij na elke slok water moet spugen en suffig is. We mogen hem extra paracetamol bovenop de normale dosis geven en moeten het dan een uurtje aankijken. We hebben ook nurofendrank, maar dat kwam al helemaal snel terug omhoog. Hopelijk valt het mee, anders wordt het onze tweede nachtelijke excursie naar de HAP in anderhalve week. Eerste keer bleek dubbele oorontsteking te zijn, en mogelijk is de antibioticakuur niet zo goed aangeslagen als aanvankelijk het geval leek. Veel huilen bij het liggen en oortjes vastgrijpen. Het is ook zo zielig voor zo’n hummeltje. Hij snapt er allemaal niets van en is zo verdrietig. Het breekt mijn hart.

Ochgerem Sige,arm manneke. Nog kunnen slapen?

Arm kind en arme jullie. Soms heb je inderdaad pech met een kind dat zoveel ziek is. De tip van “oproepdiensten” was een goede, dat scheelt stress op de dagen dat je weet dat je rustig kunt werken. 
Het enige wat ik me afvraag: is er weleens aan een koemelkallergie gedacht? Zo ja heb ik niks gezegd, zo nee zou je eens met de huisarts kunnen bespreken of dat kan spelen. 

Sige schreef op 11-01-2023 om 02:11:

Dankjewel, Peaches!
Net contact met de HAP omdat hij na elke slok water moet spugen en suffig is. We mogen hem extra paracetamol bovenop de normale dosis geven en moeten het dan een uurtje aankijken. We hebben ook nurofendrank, maar dat kwam al helemaal snel terug omhoog. Hopelijk valt het mee, anders wordt het onze tweede nachtelijke excursie naar de HAP in anderhalve week. Eerste keer bleek dubbele oorontsteking te zijn, en mogelijk is de antibioticakuur niet zo goed aangeslagen als aanvankelijk het geval leek. Veel huilen bij het liggen en oortjes vastgrijpen. Het is ook zo zielig voor zo’n hummeltje. Hij snapt er allemaal niets van en is zo verdrietig. Het breekt mijn hart.

Drank?

Op die leeftijd gebruikte ik zeker 's avonds nog zetpillen, die kwamen er minder snel uit.

Vergeet ook niet dat de artsen ook aangeven dat het hele snotter seizoen overhoop ligt en dat er overal veel meer zieke kinderen zijn.

Sige

Sige

11-01-2023 om 12:34 Topicstarter

Ysenda schreef op 11-01-2023 om 09:37:

[..]

Drank?

Op die leeftijd gebruikte ik zeker 's avonds nog zetpillen, die kwamen er minder snel uit.

Vergeet ook niet dat de artsen ook aangeven dat het hele snotter seizoen overhoop ligt en dat er overal veel meer zieke kinderen zijn.

Paracetamol geven we wel in zetpilvorm inderdaad, maar ibuprofen hebben we de vorige keer op de HAP in de vorm van een drankje gekregen. Maar ik ga straks even kijken of ik zetpillen kan krijgen, dat lijkt mij ook fijner!

We hebben nog een beetje kunnen slapen, niet zoveel. Vanmorgen bij de eigen huisarts geweest en de dubbele oorontsteking is inderdaad terug, dus nieuwe ab. Dat hielp de vorige keer wel snel, dus fingers crossed!

Sige

Sige

11-01-2023 om 12:43 Topicstarter

AlisonH schreef op 11-01-2023 om 08:39:

Arm kind en arme jullie. Soms heb je inderdaad pech met een kind dat zoveel ziek is. De tip van “oproepdiensten” was een goede, dat scheelt stress op de dagen dat je weet dat je rustig kunt werken.
Het enige wat ik me afvraag: is er weleens aan een koemelkallergie gedacht? Zo ja heb ik niks gezegd, zo nee zou je eens met de huisarts kunnen bespreken of dat kan spelen.

Koemelkallergie is eigenlijk nooit ter sprake gekomen. Maar hij krijgt al best lang koemelkproducten, zou het kunnen dat zich dat nu dan pas manifesteert?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.