Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dreumes heeft een rood vlek op hoofdhuid (geen haargroei)

hoi Iedereen,

mijn dreumes van 16 maanden is geboren met een rode vlek op haar hoofd. Het leek op een moedervlek en nu groeit er bij dat stukje geen haar. Ik maak me zorgen om alopecia. Iemand herkenbaar? We gaan binnenkort langs een dermataloog.


Heeft ze tijdens de bevalling zo'n draadje in haar hoofdje gekregen? Die om de hartslag te monitoren. Ze noemen het vaak een plakkertje, maar het wordt echt in de hoofdhuid gedraaid. En er zijn kindjes die daar dus altijd een plekje houden waar geen haar op groeit. 

Ligt de vlek er een beetje bovenop of echt in de huid? 
Zoek eens op aardbeienvlek (die ligt een beetje op de huid, hoeft niet extreem te zijn) 

En zoek eens op ooievaarsbeet. 
Een aardbeienvlek is onschuldig en verdwijnt ook weer. Als de vlek weg is kan er weer haar groeien. 
Een ooievaarsbeet is ook onschuldig en blijft vaak wat langer. 

Als je zeker wil weten wat het is dan even de huisarts vragen. 

Zile20

Zile20

31-10-2021 om 20:33 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 31-10-2021 om 20:20:

Ligt de vlek er een beetje bovenop of echt in de huid?
Zoek eens op aardbeienvlek (die ligt een beetje op de huid, hoeft niet extreem te zijn)

En zoek eens op ooievaarsbeet.
Een aardbeienvlek is onschuldig en verdwijnt ook weer. Als de vlek weg is kan er weer haar groeien.
Een ooievaarsbeet is ook onschuldig en blijft vaak wat langer.

Als je zeker wil weten wat het is dan even de huisarts vragen.

Hij zit echt in de huid en is rood. Ik ga kijken dank je wel!

Is die vlek groter geworden sinds de bevalling? Aardbeienvlekken/Hemangiomen groeien tot ongeveer 10 maanden. Daarna worden ze kleiner en gaan ze uiteindelijk weg. Ze liggen op de huid zoals hierboven al beschreven.

Hier ook eentje op het hoofd. Er groeit geen haar maar dat valt nu niet meer op want ander haar valt er overheen.

Zile20 schreef op 31-10-2021 om 20:33:

[..]

Hij zit echt in de huid en is rood. Ik ga kijken dank je wel!

Wijnvlek dan?

Zile20

Zile20

31-10-2021 om 20:58 Topicstarter

alhambra schreef op 31-10-2021 om 20:41:

Is die vlek groter geworden sinds de bevalling? Aardbeienvlekken/Hemangiomen groeien tot ongeveer 10 maanden. Daarna worden ze kleiner en gaan ze uiteindelijk weg. Ze liggen op de huid zoals hierboven al beschreven.

Hier ook eentje op het hoofd. Er groeit geen haar maar dat valt nu niet meer op want ander haar valt er overheen.

Ik zou wel een foto willen plaatsen, maar weet niet hoe het moet. Maak me echt zorgen...

Als je je zorgen maakt ga je naar de huisarts. 

Zile20 schreef op 31-10-2021 om 20:58:

[..]

Ik zou wel een foto willen plaatsen, maar weet niet hoe het moet. Maak me echt zorgen...

Heb je nooit iets gevraagd bij het consultatiebureau dan?

bij alopecia is er geen sprake van een moedervlek achtig iets.

ik zou overleggen met de huisarts vandaag. Je klinkt bezorgd, snap ik het gaat om je kindje. Laat de huisarts kijken en bespreek je zorgen

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

01-11-2021 om 06:52

Zalmsnipper schreef op 31-10-2021 om 22:09:

bij alopecia is er geen sprake van een moedervlek achtig iets.

Nope, dan valt je haar gewoon uit en als je geluk hebt groeit het terug. 

---

---

01-11-2021 om 08:26

Je zegt dat je binnenkort naar een dermatoloog gaat, waarom dan hier toch nog vragen stellen? Daar word je alleen maar onzekerder van en wat schiet je daar nu mee op? 

Mijn kind heeft een ooievaarsbeet, achter op haar hoofd (ook op een andere plek). Deze schijnen vanzelf te verdwijnen. Mijn dochter is een jaar jonger. Nu zit er nog nesthaar overheen, zodat het niet opvalt.

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over alopecia. Vraag ernaar bij het consultatiebureau of de huisarts, die weten meer over dit soort vlekken.

Zile20

Zile20

01-11-2021 om 09:21 Topicstarter

Wilgentak schreef op 01-11-2021 om 09:06:

Mijn kind heeft een ooievaarsbeet, achter op haar hoofd (ook op een andere plek). Deze schijnen vanzelf te verdwijnen. Mijn dochter is een jaar jonger. Nu zit er nog nesthaar overheen, zodat het niet opvalt.

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over alopecia. Vraag ernaar bij het consultatiebureau of de huisarts, die weten meer over dit soort vlekken.

Groeit er een haar bij dat plek? Bij ons is het rood/roze. Niet wit. Het is een kleine kale plekje. Als haar erover heen zit, zie je het niet. Maar als ik een staartje maak, zie je een kleine kale plekje. Ik kan niet zeggen dat het plekje groter wordt. 

Mijn zoon had bij zijn geboorte zowel een ooievaarsbeet als aardbeienvlek.
De aardbeienvlek begon als rood puntje waarvan ik dacht dat dit van de hartslagsensor op zijn hoofd was.
Na verloop van tijd werd dit echter steeds dikker en roder totdat het echt een dikke rode erwt op zijn hoofd was, hier groeide ook geen haar op.
Het is heel langzaam weer weggetrokken, ik denk dat hij er pas met zijn 2 jaar vanaf was.
Door het slinken van het bultje is ook het haar weer tegen elkaar aan gegroeid.
Het kan verder geen kwaad al vond ik het wel vervelend iedere keer de vraag te krijgen wat hij op zijn hoofd had, zelfs door vreemden 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.