Gratis vakantiegeld met deze actie op Ouders.nl doe gauw mee!
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Heeft mijn kind autisme

dag lieve mama’s

ik heb een dochter die net 3 jaar is geworden. Ze gaat naar logopedie omdat ze niet kan spreken heb ik haar laten starten. Het is nu zo dat ze niet met ons communiceert ze begint alles te zeggen rustig aan dus woorden stap voor stap gaat het goed maar haar gedrag dat ze alles huilend vraagt en dat ze geen oogcontact maakt ze luistert wel want wat we vragen doet ze gewoon maar ze is niet ook echt met ons mee bijv als we haar aanspreken duurt dit niet lang ze is al gelijk weg van ons. Ik wil jullie vragen wat zijn jullie ervaring heeft ze echt iets kan dit verbeterd worden. 
alvast bedankt voor jullie reacties 

Het is goed om dit te bespreken op het consultatiebureau. Zij kunnen jullie helpen om te bekijken in hoeverre dit gedrag bij de leeftijd van jullie kind past en of er iets extra's nodig is om haar of jullie te begeleiden. 
Je kunt dit ook bespreken bij de huisarts als je het daar fijner vindt. 
Of je dochter iets heeft kunnen wij hier op het forum niet zeggen.

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Je zou eens kunnen lezen op de site autismejongekind.nl . Daar staat oa een lijst op van kenmerken van autisme bij jonge kinderen. 

Je kunt via het consultatiebureau ook een verwijzing vragen naar vroeghulp. Zij kunnen juist bij die hele jonge kinderen meekijken eventuele zorgen signaleren. Diagnosticeren doen ze meestal nog niet zo vroeg. 

krulliebollie schreef op 30-11-2023 om 09:52:

Je kunt via het consultatiebureau ook een verwijzing vragen naar vroeghulp. Zij kunnen juist bij die hele jonge kinderen meekijken eventuele zorgen signaleren. Diagnosticeren doen ze meestal nog niet zo vroeg.

En als ze je niet serieus nemen gewoon doordrammen. Tegen mijn dochter van destijds 3 jaar (op haar 3e verjaardag) zeiden ze mwahh ze heeft geen autisme. Omdat haar klachten haar  beindvloedde in het dagelijks leven hebben we een ontwikkelingsonderzoek aangevraagd & gestart en met 3,5 jaar diagnose oa Autisme gekregen.

Mijn dochter vond het niet erg dat ik op haar rug aaide om haar te steunen vandaar dat de jeugdarts vond dat ze geen autisme had. Logica van jeugdarts was -> mensen met autisme houden niet van aanraking .🤷🏼‍♀️Ze zien je kindje natuurlijk heel kort en jij als moeder heel veel dus je kent je kind het best. Vandaar mijn advies laat je niet wegsturen met dat het vast niks is. Hoe eerder je weet wat er aan de hand is hoe beter je haar op tijd ermee kunt helpen.

Ik zou het ook graag getest zien worden als ik jou was. Maar mijn ervaring is dat ze er niet zo happig op zijn om ze vroeg al te testen. Op die leeftijd zijn kinderen nog zo vluchtig in de aandacht, en het kan ook gewoon slechts autiform gedrag zijn. Eén van mijn kinderen had allemaal specifieke dingen: niet af willen wijken van zijn eigen patronen, heel gefrustreerd raken als dat gebeurde, 
kleuren mozaïek sorteren, etc. Soms bouwen kinderen ook hun eigen veiligheid en dat deed mijn kind dus. Hij had ook een spraakachterstand. Het werd minder met zijn gedrag toen er hard aan die taal werd gewerkt. Dat gebeurde bij mijn kind toen op het MKD. En bleek hij slechts ADHD te hebben.
Mijn andere kinderen hebben wel autisme, maar die zijn onderling heel anders qua kenmerken. 

Een diagnose draagt weinig bij op dit moment. Ze krijgt de benodigde hulp voor haar taalontwikkeling. Gaat ze naar het kdv/peuterschool?
De sociale ontwikkeling gaat nog zulke sprongen maken in alle richtingen in het komende jaar (kleuterschool) dat het me slim lijkt om dat af te wachten.

Zoon was altijd al anders, in groep 4 getest met als uitkomst: kenmerken van ADHD, ADD, Autisme en mogelijk dyslexie. En het klopte inderdaad, hij wisselde af. Dan sprak ik over zijn ADHD fase, en later had hij weer enorme behoefte aan duidelijkheid (afspraak=afspraak). Inmiddels (brugklas) is het Autisme en dyslexie. Heeft hij het nu slechter gehad omdat dit niet eerder definitief is vastgesteld. Neuh, dat denk ik niet.

Koukleum schreef op 01-12-2023 om 15:28:

Een diagnose draagt weinig bij op dit moment. Ze krijgt de benodigde hulp voor haar taalontwikkeling. Gaat ze naar het kdv/peuterschool?
De sociale ontwikkeling gaat nog zulke sprongen maken in alle richtingen in het komende jaar (kleuterschool) dat het me slim lijkt om dat af te wachten.

Zoon was altijd al anders, in groep 4 getest met als uitkomst: kenmerken van ADHD, ADD, Autisme en mogelijk dyslexie. En het klopte inderdaad, hij wisselde af. Dan sprak ik over zijn ADHD fase, en later had hij weer enorme behoefte aan duidelijkheid (afspraak=afspraak). Inmiddels (brugklas) is het Autisme en dyslexie. Heeft hij het nu slechter gehad omdat dit niet eerder definitief is vastgesteld. Neuh, dat denk ik niet.

Waarom heb jij dan laten diagnosticeren, als het niet zou uitmaken?

Overigens schrijf ik met de pen dat een niet-geziene-diagnose wel degelijk een heel groot verschil maakt.

Slechts-op-bezoek schreef op 02-12-2023 om 09:29:

[..]

Waarom heb jij dan laten diagnosticeren, als het niet zou uitmaken?

Overigens schrijf ik met de pen dat een niet-geziene-diagnose wel degelijk een heel groot verschil maakt.

Je leest over ‘op dit moment’ heen. Ik lees dat het kind van TO nu zorg krijgt op de punten waarop er nu zorgen/problemen zijn. TO beantwoord de vraag kdv/peuterklas niet dus ik kan niet oordelen of daar zorgen zijn. 

Mijn zoon had (uiteraard ook) andere problemen toen we uiteindelijk gingen testen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.