Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hij vraagt de hele dag door om iets lekkers


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

03-01-2022 om 11:20

Hij vraagt de hele dag door om lekkere dingen (koekje, wafel, chocola, minidonut) en doet dit zelfs als we bij andere op bezoek zijn.

Nu krijgt hij best vaak zijn zin omdat hij daarnaast nog vrij goed eet. Maar is dit normaal, ervaren meer ouders dit? Nu krijgt hij best vaak zijn zin omdat hij daarnaast nog vrij goed eet


Ehm, het is wel de bedoeling dat je je kind opvoedt en begrenst. Wat is er mis met nee zeggen? Een peuter hoeft nog helemaal niet te snoepen, de invloed van buitenaf is nog beperkt. Als ouder heb je het nu zelf nog in de hand. Ik dacht eerst dat je bericht een grap was eerlijk gezegd. 

Ik zou toch wat meer grenzen stellen als je dit gedrag wil stoppen. Ik merk het bij onze peuter ook nu we in de kerstvakantie wat makkelijker waren. In principe hebben we een vrij strak schema, 's ochtends fruit en 's middags na het slapen iets lekkers (soms een koekje of chocola, maar ook vaak weer fruit of rauwkost). In de vakantie lieten we dat schema los en kreeg ze soms 's ochtends ook al een stukje oliebol of chocola en waren we veel soepeler en vanaf toen vroeg ze ineens steeds om iets lekkers. 

Ik vind het vervelend gedrag en ze is een slechte eter dus ik wil niet dat ze te veel zoetigheid eet anders komt er helemaal geen avondeten meer in. Dus we zijn weer teruggegaan naar het schema en ze krijgt alleen fruit of groente als ze erom vraagt, maar geen zoetigheid. Na 2 dagen vroeg ze al niet meer om lekkers en waren we ervan af. 

Hier was de regel 1x per dag snoepje, koekje, lekkers. Vraag je erom om 11u in de ochtend? Weet dan dat je niks meer krijgt. Er werd nooit gezeurd. Klaar is klaar. Duidelijkheid geven helpt tegen gezeur

duidelijkheid. Zet een klok neer met cijfers en zeg op welk tijdstip het tijd is voor fruit/koek/snoep/groentesnack/drinken. Neem de regie en houd je eraan 😎👍🏼

Envelop schreef op 03-01-2022 om 09:43:

Eerlijk? Ik vind het niet normaal dat een driejarige dagelijks snoep/koek etc. krijgt. Iets lekkers is bij ons ook gewoon een dadel, rijstwafel, stukje kaas, komkommer met dip etc. Daarnaast wordt er ook zeker wel zooi gegeten maar niet dagelijks en 'iets lekkers' zijn dus ook gezonde dingen, dat kan je prima zo aanleren.

Hier idem. Als ze vragen of ze iets lekkers mogen zeg ik "Ja hoor, kijk maar op de fruitschaal." Dat levert vrolijke kinderen op, maar zeer geïrriteerde vriendjes/vriendinnetjes. Laatst zei een jongetje "Ik zei geen fruit, maar iets LEKKERS" 
Het is overigens niet dat ze geen snoep of koek krijgen, maar dan moeten ze vragen om snoep of koek. Niet om iets lekkers.

Overigens zie ik nog wel verschil tussen mijn kinderen. Mijn oudste twee kinderen vragen (en vroegen) alleen om iets lekkers als ze ook echt een beetje honger kregen. Zo rond 10.30 en rond 15.00 uur. De klassieke tijden dat het ook een goed idee is om een tussendoortje te pakken. Maar mijn jongste (nu 3) vraagt veel vaker om iets lekkers. Ook 10 minuten na haar (volle) ontbijt. Dat vult ze dan aan met "Ik heb honger. Mijn buik is nog niet vol. Ik heb hier (wijst buik aan) nog een plekje. Wat mag ik eten?" Bij haar test ik wat vaker of het honger of trek is door iets minder aantrekkelijks aan te bieden. Dan mag ze gerust wat wortels (vindt ze maar matig), maar geen tweede stuk fruit. Bij honger eet ze dat wel, maar bij trek laat ze het staan.

Minder avondeten door het vele koek of snoep zou ik niet fijn vinden. Terwijl minder avondeten door overdag al tomaatjes, komkommer en een appel te hebben gegeten, zou voor mij geen probleem zijn.

Haha zo is het bij ons vaak als de kinderen zeggen; ik zit vol (met avondeten) dat ik dan voor de grap vraag of ze een koekje willen en dan zeggen ze (ze leren het ook nooit ) ook nog eens jaaaa! Dan 'moeten' ze van mij nog een hap eten haha
Dit doe ik wel alleen als ik het vermoeden heb dat ze niet echt vol zitten maar het niet lekker genoeg is en ze nog maar een klein beetje gegeten hebben

Ben je er nog TO?

Envelop schreef op 03-01-2022 om 09:43:

Eerlijk? Ik vind het niet normaal dat een driejarige dagelijks snoep/koek etc. krijgt. Iets lekkers is bij ons ook gewoon een dadel, rijstwafel, stukje kaas, komkommer met dip 

een dadel  is een suikerbom 

Lexus schreef op 04-01-2022 om 09:16:

[..]

een dadel is een suikerbom

Klopt helemaal, een stuk watermeloen ook. Wij geven de kinderen ook wel snoep alleen niet dagelijks, net zoals dat ze niet dagelijks een dadel krijgen. (wel bijna elke dag een stuk gedroogd fruit trouwens) Maar een dadel is nog altijd 'gezonder' dan een donut waar ook allerlei verzadigd vet en kleurstof in zit.

Toen de oudste nog drie was gaven we helemaal geen snoep, dat was ook niet in huis maar is gegroeid toen ze ouder werd. Nu is zij bijna vijf en de jongste drie en die jongste krijgt het nu wel soms... Ik vind het ook lastig er helemaal aan te ontkomen, van de buuf krijgen ze chocolade voor de kerst, met Sint Maarten snoepjes aan de deur, met een kinderfeestje weer een zak snoep daar.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-01-2022 om 10:58

Lexus schreef op 04-01-2022 om 09:16:

[..]

een dadel is een suikerbom


Wel vol met vezels, vitaminen en mineralen. Niks mis mee om dat af en toe aan je kind te geven binnen een normaal voedingspatroon. 

Wednesday schreef op 04-01-2022 om 10:58:

[..]


Wel vol met vezels, vitaminen en mineralen. Niks mis mee om dat af en toe aan je kind te geven binnen een normaal voedingspatroon.

ik zeg ook niet dat per se er iets mis mee is. Een overweging zou kunnen zijn dat je ze daarmee went aan iets ultra zoets (ik ken weinig natuurlijke producten die zoeter zijn). Vezels, vitaminen/ mineralen zitten ook en waarschijnlijk meer in een biologisch volkorenkoekje, zonder dat  je bij het kind een 'sweet tooth' creëert. 

Er is niks mis mee om je kind af en toe iets zoets te geven. Mensen hebben wel een natuurlijke voorkeur voor calorierijk voedsel, een overblijfsel uit de oertijd, waarin dat evolutionair nuttig was. Nu is zoete en vette troep in overvloed aanwezig in onze maatschappij.
Een dadel bevat veel suiker, snoep ook. Maar snoep heeft dan weer geen vezels en vitaminen en mineralen. 
Alles staat of valt met de balans tussen gezond en ongezond en de hoeveelheid. 
En inderdaad, je ontkomt niet aan snoep en koek. Het is overal en het wordt ook op veel plekken aangeboden aan je kind. Daarom is het goed om je kind wel matigheid aan te leren hierin en niet elke keer als het er om vraagt iets te geven en een soort vaste momenten hiervoor in te bouwen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.