Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe kom ik de uren door.... Indeling ochtend met peuter.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pilar

Pilar

09-02-2010 om 15:13 Topicstarter

Update

Misha gaat om 13.00 naar bed, oudste naar school. Dan heb ik echt effe lekker de tijd voor mezelf. WE eten om 12.00 uur, dus zou er voor kunnen kiezen om hem gelijk daarna weg te leggen. maar zelf vind ik dat slapen van 13.00 tot 15.30 wel erg lekker. Precies op moment dat oudste op school zit en ik dus huis voor mezelf alleen heb!!!
De ochtenden gaan. we hebben ons ritme gevonden. het was even zoeken, maar het gaat redelijk. 7.15 fles pap. van 7.30 tot 9.30 zelf spelen. Moeders zit op bank met koffie en laptop. Om 9.30 gaat de tv aan en kijkt meneer teletubbies ed. Om 10.15 fruit. Daarna gaan we in badje. om 11.00 komen we uit bad en gaan we naar de winkels. Dan kan meneer lekker uitrusten in de kinderwagen. vaak lopen we nog even een blokje om. Om 11.45 zijn we weer thuis om oudste uit school te verwelkomen. Om 12.00 eten we met elkaar en daarna nog een half uurtje spelen en dan naar bed.
Jullie horen....ik ben nogal van de structuur en ritme. Dat bevalt me gewoon het beste. Het enige lastige is dat meneer wel eens in slaap valt in de kinderwagen om 11.30. Dan ren ik snel naar huis en maak hem wakker.
Ik hoop dat dat met de tijd wel beter zal gaan....

Dank voor al het meedenken..

Pilar

Best knap hoor trouwens

Dat spelen van M van 7.30 uur tot 9.30 uur.
Dat lukt flipje niet. Als ik ga zitten komt ie eraan en wil ie op schoot en als ik ga computeren wil hij met de muis. Hier is het dus meer kwartiertje dit en kwartiertje dat terwijl ik er een beetje tussendoor fiets.

Ik heb hem zojuist trouwens in de box gezet omdat niets meer goed was. Hij komt net uit bed, heeft twee koeken verorberd en een beetje optimel. Maar het gaat niet zoals mijnheer wil, want hij wil zelf rondlopen met de fles en dat zie weer niet zo zitten (poetsen is niet zo mijn hobby hè...). Ik had dus als compromis een antilektuit op de fles en een antilekfles geprobeerd, maar dat was het toch ook niet. Toen nog een keer de fles met speen erop geprobeerd en daar dronk ie op zich wel uit totdat ie zich bedacht dat ie eigenlijk wilde rondlopen met de fles en toen begon het gedrein dus weer.

En toen heb ik hem in de box gezet. En daar zit ie nou braaf te spelen... Snap jij dat kind?!

Irene

Irene

10-02-2010 om 19:43

Huh?

misschien mis ik iets: maar doe je ook nog wel eens wat samen met je kind? Ja hij gaat in bad en je wandelt met hem, maar dat zijn niet echt activiteiten die je samen doet (zoals bijvoorbeeld voorlezen, bouwen, tekenen, stoeien...). Ik vind het onvoorstebaar dat hij zich zolang alleen kan vermaken, maar het klinkt ook wel een beetje triest (mama doet op de bank haar eigen ding en kind moet zichzelf maar vermaken...). En dan ook nog iedere dag 3 kwartier voor de tv. Nou ja jammer hoor, volgens mij een hoop gemiste kansen voor moeder en kind.

Pilar

Pilar

10-02-2010 om 20:01 Topicstarter

Irene

Irene: tja, zo klinkt het misschien, maar tijdens dat alleen spelen van 7.30 tot 9.30 zijn er veeeeel momenten dat ik tegen hem klets, effe een blokje aangeef, hij een kroeltje komt halen en ik die natuurlijk geef. Hij zit echt niet 2 uur stil in een hoekje te zitten met een paar blokken. Absoluut niet!!! Hij kletst de hele dag en ik klets dus veel terug. als hij al spelend in zijn handjes klapt zeg ik: goed zo jongen. en ga zo maar door. Voor tekenen is hij echt nog te klein en boekjes lezen lukt ook nog niet. Vaak kruipt ie naats me op de bank en dan kletsen we ook wat samen.
Als ik koffie ga pakken zeg ik: kom we gaan koffie zetten en dan rent meneer naar de keuken. Dan zet ik hem bij me op het aanrecht en zetten we samen koffie. Heerlijk vindt hij dat!!!! Dus niks geen zielig kindje stil in een hoekje hoor!! Maar het principe is wel dat hij die 2 uurtjes lekker zelf speelt, het grootste gedeelte dan.
Daarna gaan we samen naar badje. OOk dan grapjes en klap spelletjes, eet ik zijn voetjes op en lachen we heel wat af. In bad zit ik ernaast en speel ik met hem.
Meestal zo'n 20 miniten. Daarna idd samen wandelen. Ook dan praat ik hele tijd met hem en zingen we liedjes.
Nee, ik geloof niet dat mijn kindje zielig is en aandacht tekort komt. Die eist ie als vanzelf wel op.
Gerustgesteld Irene????

Pilar

Pilar

10-02-2010 om 20:12 Topicstarter

Dees

Dees: dat spelen ligt misschien iets genuanceerder dan het lijkt. Hij speelt wel goed zelf, keutelt een end in de rondte, maar natuurlijk komt ie ook bij me kroelen, iets brengen, op schoot klimmen. Maar ik zit wel lekker op de bank met laptop idd. dat gaat prima. We gaan ook samen tussendoor koffie zetten en dat vindt meneertje helemaal geweldig. Dus....hij zit echt niet 2 uur met een autootje zelf te spelen hoor. Maar het is wel een echte keutelaar. Oja, hij speelt erg graag en veel met pannen. Gaat ie een soort koken voor me.

Maarre....jullie hebben de box nog staan!! Dat vind ik nou weer heel knap dat Flipje daar nog heel braaf in kan spelen!!! Wij hebben hem al maanden weg!!
Zo zie je maar weer he!!!!

He meid, zie je in gezellig
Dank voor je reactie.

Pilar

He Pilar,
Moest vandaag nog even aan je denken. Ik had het eerste 10-minuten gesprek over mijn zoon van 4 die na kerst op school is begonnen. Dat ging aan de hand van een lijstje met aspecten waar ze op letten bij kinderen die net zijn begonnen op school (spreekt hij goed, maakt hij contact, benut hij de speelmaterialen etc.) Eén van de aspecten was 'is het kind in staat zelf geconcentreerd te spelen'. En weet je wat de richttijd was voor een 4-jarige? VIJF minuten! Kortom, jouw M is een toppertje, maar dat wist je al wel, he?
Lies

Pilar

Pilar

12-02-2010 om 09:11 Topicstarter

Mammalies

Wat lief dat je aan me dacht mammalies. So he, 5 minuten voor een 4 jarige.... DAs weinig. Ik dacht dat dat wel op een half uurtje zou zitten ofzo.
Maar...nogmaals...M zit echt niet 2 uur in zijn eentje met 1 autootje te spelen hoor. Hij rent van hot naar her, dan weer met dir, dan weer met dat. Maar hij doet het voornamelijk wel zelf. Af en toe een knuffeltje halen, dan zeg ik wat tegen hem enz. MAar idd...ik geloof wel dat ik er blij mee moet zijn!!!!
Dank

Indd

Hier een zoon van 3,5 waar mama nog steeds het allerleukste speelgoed is. Heel vermoeiend en hij praat zooooooveeeeel, dat ik echt soms mezelf niet meer hoor denken.
Mijn jongste zoon van 1 kan dus gewoon een half uur bezig zijn met een schroefje en dat in een gaatje te stoppen (natuurlijk is het veranwoord speelgoed en geen echte schroef)Ik wist niet wat ik zag, toen mijn jongste zoon zich wel zelf kon vermaken. Ik dacht namelijk dat alle kinderen zo waren.

Esc

Esc

15-02-2010 om 09:10

Speeltype..

Ik moet even reageren, dit is allemaal zo herkenbaar! Ik heb tijdenlang gedacht dat mijn dochter (nu 3,5) 'niet normaal was', omdat ze niet speelt zoals ik vroeger speelde (=urenlang met puzzel, playmobil). Inmiddels weet ik dat er verschillende speeltypen zijn, en erger ik me in elk geval niet meer, en ik pas me aan haar aan. Ze is gek op spelletjes en verkleden en met dingen sjouwen en samen spelen met anderen gaat heel goed. Maar 'alleen spelen' is er dus niet bij. Ze hoeft zich eigenlijk alleen zelf te vermaken op maandagochtend, de rest van de week is gevuld met boodschappen, zwemmen, crèche, papa-dag. Ik vind dus ook dat die ochtend er echt bij hoort en die houd ik dus ook vrij voor 'thuis zijn'.

Gevulde dagen!

Ja hier ook! Hier ook gevulde dagen, zodat meneertje constant wat te doen heeft. Maandag,woensdag en vrijdagochtend gaat hij naar de psz en dinsdagmiddag gaan we naar gym en donderdag en zaterdag zijn echter indd dagen dat we deze zelfvullend invullen (boodschappen doen, winkelen, naar de bieb, speeltuin enz)

Maartje

Maartje

15-02-2010 om 20:57

Thein/pilar

Grappig want mijn zoon bijna 4 kon en kan zich niet vermaken al vanaf baby af. En de jongste doet mij echt verbazen hij speelt gewoon echt een half uur alleen met auto's, knuffel, boekjes...en wat ik nog het meest bijzonder vind er staan nog vanalles op mijn vensterbank! Bij mijn oudste zoon stond er niks waar hij bij kon..laat ik maar niet beginnen..als ik op verjaardag moest..dit gaat nog steeds niet altijd goed...maar de jongste laat gewoon bijna alles staan en vermaakt zich prima.

Wat ik deed met de oudste is een duidelijk ritme, uit bed boterham, tv kijken, "helpen" schoonmaken, samen spelen, dansen, boodschappen doen, eten naar bed en je erbij neerleggen dat je een kind hebt dat veel aandacht vraagt..want zo kan je ook veel lol beleven, lekker gek doen op bed, of ballonnen opblazen, tentje opzetten wees creatief en word zelf ook een beetje kinde kan bevrijden werken hihih

Doppie

Doppie

16-02-2010 om 21:48

Kinderopvang

Heel herkenbaar. Mijn zoontje Sil wil veel aandacht. De opa's en oma's passen in totaal drie dagen in de week op. Dan krijgt hij dus ook al die aandacht. Dat is hij gewend. Op mijn vrije woensdag wil hij dat dus ook. Omdat ik vier dagen werk neem ik die tijd ook voor hem, maar soms wil ik ook even tijd voor mezelf. Nu besloten om hem een dagje in de week naar de kinderopvang te brengen. Een dag minder naar opa en oma dus. Hopelijk leert hij daar even te wachten.

En wat hij ook geweldig vindt is tekenen, lezen en zingen. maar dan wel samen. hij vindt het gewoon heerlijk om samen te zijn. Ik heb gehoord dat je een zoon maar hebt tot de pubertijt en een meisje voor je hele leven. Ik geniet er dus maar van

vlinder72

vlinder72

20-02-2010 om 15:04

Herkenbaar

Onze dochter wil ook het liefste de hele dag met mij spelen. Als ik op de bank ga zitten komt ze met boeken aanzetten. Iedere tekening moet bewonderd worden. Ze wil mijn haar in staartjes doen etc. Gelukkig wordt ze nu ouder en begint ze steeds meer zelf te spelen. Onze vierde krijgt het minste aandacht en kan zichzelf prima vermaken. In de box of met rondscharrelen. Wij hebben er juist voor gekozen om hem dagelijks iets langer op het kinderdagverblijf te laten zitten zodat hij juist meer aandacht krijgt. Doordeweek ben ik toch meestal bezig met werken en daarna de kinderen van school halen, naar vriendjes brengen, naar voetbaltrainen, naar muziekles, naar zwemles, naar logopedie. En onze kleine moet overal maar mee naartoe. Rekening houden met zijn slaaptijden of eten is onmogelijk. Dus wij kiezen juist voor het kdv voor de rust en regelmaat. Zo zie je maar iedere situatie is weer anders. Maar ik verwacht dat ook voor TO het straks makkelijker wordt. Straks is het weer mooi weer en (bijna) alle kinderen vermaken zich prima met zand en water.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.