Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Berber.

Berber.

22-10-2010 om 12:51

Hoeraaaaaaa! Kind met ondergewicht komt aan.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

27-10-2010 om 20:59

Andere curven

Ja, er zijn meer diagrammen dan de standaard gebruikte voor gewicht, lengte en hoofdomtrek. Voor kinderen met syndroom van Down, syndroom van Turner, zithoogte, beenlengte, taille en heupomtrek, en meer.
Vorig jaar is er een grootschalig groei-onderzoek geweest en dit jaar zijn er allerlei nieuwe curvan uitgekomen, weer aangepast aan de maten van de kinderen van deze tijd. Waar na overdenkingen niet voor gekozen is, is om een borstvoedingscurve te ontwikkelen en ook niet om de curve van de WHO te gebruiken.
De reden is dat je om een goede betrouwbare groeicurve te maken een grote stabiele groep kinderen moet hebben. Kinderen die borstvoeding krijgen vormen geen stabiele groep, zeker niet in Nederland (helaas). Er vallen voortdurend kinderen uit die van borst naar kunst gaan, op allerlei leeftijden. Als je onderzoek doet (geldt ook voor groei-onderzoek) moet je goed kijken naar zo’n lost-to-follow-up groep, want daar zit belangrijke informatie die de uitkomsten van je onderzoek flink kan vertekenen. Bij borstvoeding zit die vertekening erin dat bij de uitval-kinderen een groot deel kinderen zit die het qua groei niet zo lekker deden. En daarom, of dat echt nodig was of alleen doordat ouders ongerust waren, overgingen op kunst. De overblijvende goed-gedijers zijn een geselecteerde groep en zetten de curve dan eigenlijk te hoog neer. Borstvoedingscurven zijn om die reden veel minder een goede afspiegeling van een bevolkingsgroep dan algemene lengte en gewichtscurven. In Noorwegen, waar borstvoeding veel meer de norm is, is dat ook te zien. De curve van de Noorse kinderen ligt wat onder de WHO curve. Die heeft dus waarschijnlijk last gehad van die lost to follow up. Een eigen Nederlandse curve maken gaat dezelfde problemen geven.
De uitgangspunten van de WHO over het nut en gebruik van curven zijn niet de Nederlandse. De WHO heeft het over “hoe een kind zou moeten groeien” (moeten?? Brrr. In Nederland mag een kind groeien volgens zijn eigen unieke pad). Nederlandse curven geven juist de gemiddelde groei van een grote groep kinderen weer, dus simpel hoe kinderen groeien, niets te maken met –moeten-. Daarmee kun je een uitgangspunt hebben of er verder onderzoek nodig is, maar het kijken naar dat indviduele kind en zijn mogelijke redenen om niet volgens de algemene curve te groeien moeten daarbij altijd in ogenschouw worden genomen. Dan is het júist niet nodig om “via de curve kinderen te schiften in gezond of ongezond”. Dat kan handig zijn voor landen waar de medische zorg minder ontwikkeld is, waar er veeeeel kinderen zijn en weinig dokters. In Nederland kan het anders.
WHO: “Tijdens het onderzoek voor deze groeicurven is vast komen te staan dat kinderen overal ter wereld, met een gezonde start, op dezelfde manier groeien in lengte en gewicht." Nou....in Nederland zijn er al aparte curven gemaakt voor kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst. Die vertonen een andere groei dan Nederlandse kinderen.
Kari

Maar welke curve gebruikt het cb dan?

Welke curve gebruikt het CB dan? Een speciale Nederlandse curve ipv de WHO-curve?

Zoon zat vanaf dat hij 6 weken was tot en met zijn laatste CB-bezoek precies op het gemiddelde qua lengte en gewicht, aldus telkens die CB-mevrouw.
De eerste keer dat ik mijn partner vertelde dat zoon op het gemiddelde zat was zijn onmiddellijke reactie "voor een blanke?", want vriend is een Indonesische Chinees en naar Nederlandse normen klein. Ik ging er vanuit dat het CB de WHO-curve gebruikte, en die lijkt zoon inderdaad te volgen. Maar uit jouw posting leid ik af dat het CB een Nederlandse curve zou hanteren -die dus kennelijk afwijkt.
Kan ik die curve ook ergens vinden eigenlijk?

Groeten,

Temet

Cb-curves (temet, kari1)

Het cb gebruikt niet de WHO-curves. Het cb draagt ook niet de WHO-richtlijnen voor borstvoeding volledig uit, trouwens. In Nederland wordt vaak schamper gedaan dat de WHO-richtlijnen er "vooral voor de derde wereld zijn", maar ik vraag me af waar men in Nederland de arrogantie vandaan haalt om WHO-richtlijnen zo makkelijk terzijde te schuiven...
Het probleem van de cb-curves is ten eerste dat ze niet kloppen voor kinderen die borstvoeding krijgen. Ouders van borstvoedingskinderen kunnen daardoor nodeloos ongerust worden gemaakt omdat hun kind volgens de cb-curves niet voldoende zou groeien terwijl het kind wel voldoende groeit volgens de borstvoedingscurves van het WHO. Men vreest dat moeders hierdoor ten onrechte stoppen met de borstvoeding omdat ze denken dat ze te weinig melk hebben, omdat hun kind niet aan de flesvoedings-curve voldoet.
Een ander probleem van de cb-curves is dat een beschrijving ("zo groeien Nederlandse kinderen gemiddeld") normatief wordt toegepast. De WHO-curves zijn normatief ("wat is een gezonde groei") en het is dus wel terecht om die normatief te gebruiken. Om een overdreven voorbeeld te geven (ik overdrijf voor de duidelijkheid): stel de Nederlandse kinderen zijn gemiddeld te dik, dan zou een kind dat een gezond gewicht heeft volgens de cb-curve "te mager" zijn en zouden de ouders aangespoord worden om het "vet te mesten".

Kari1: "De uitgangspunten van de WHO over het nut en gebruik van curven zijn niet de Nederlandse. De WHO heeft het over “hoe een kind zou moeten groeien” (moeten?? Brrr. In Nederland mag een kind groeien volgens zijn eigen unieke pad). Nederlandse curven geven juist de gemiddelde groei van een grote groep kinderen weer, dus simpel hoe kinderen groeien, niets te maken met –moeten-."

Kari1, dat is niet waar, op veel cb's worden de groeicurven wel degelijk gebruikt om te kijken "hoe een kind zou moeten groeien". Ouders krijgen wel degelijk voedingsadviezen aan de hand van die curves. Niet ieder cb is hetzelfde, het ene cb kijkt erg naar de individuele ontwikkeling en is ontspannen als het verder goed gaat met het kind, het ander cb geeft al snel commentaar als de groei wat lijkt af te wijken. De WHO-curves zijn juist ook bedoeld voor wat jij beschrijft: signaleren of er een probleem zou kunnen zijn (screening) en bij twijfel verder gaan onderzoeken wat er aan de hand is. Lees de toelichtingen bij de WHO-curves bij www.borstvoeding.com/groeicurve, daar staat dat.

Kari1: "Nou....in Nederland zijn er al aparte curven gemaakt voor kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst. Die vertonen een andere groei dan Nederlandse kinderen."
De WHO claimt: "Tijdens het onderzoek voor deze groeicurven is vast komen te staan dat kinderen overal ter wereld, met een gezonde start, op dezelfde manier groeien in lengte en gewicht. [...] het onderzoek voor deze groeicurven is in zes verschillende landen, op zes verschillende continenten uitgevoerd. En daarmee hebben de resultaten voor het eerst tot een internationale norm geleid. [...] Er is nu wetenschappelijk bewijs dat kinderen uit verschillende delen van de wereld, door gezonde voeding hetzelfde groeipatroon vertonen." Dit wil dus niet zeggen dat alle kinderen even lang zouden zijn, maar wel dat de groei te vergelijken is - er is nog steeds ruimte voor mensen met aanleg om klein of groot te zijn.

Biene M.

Biene M.

28-10-2010 om 06:13

Stom van me

Ik heb ooit die WHO-curve eens uitgedraaid. Maar die groeigids, die heb ik inmiddels (ttv zoon nog niet) en volgens mij staat die curve daar gewoon in. Zal het eens nakijken, en dan eens kijken of er verschillen zijn met de WHO-curve.

Groeten,

Temet

Tink

Tink

28-10-2010 om 15:28

Hennah, en over het cb

Het CB hier gebruikt in elk geval geen curves voor kinderen die borstvoeding krijgen. Ze hadden zelfs nog nooit gehoord van de 4-maandendip in de groei bij borstgevoede kinderen...

Hennah: "Het probleem van de cb-curves is ten eerste dat ze niet kloppen voor kinderen die borstvoeding krijgen. Ouders van borstvoedingskinderen kunnen daardoor nodeloos ongerust worden gemaakt omdat hun kind volgens de cb-curves niet voldoende zou groeien terwijl het kind wel voldoende groeit volgens de borstvoedingscurves van het WHO. Men vreest dat moeders hierdoor ten onrechte stoppen met de borstvoeding omdat ze denken dat ze te weinig melk hebben, omdat hun kind niet aan de flesvoedings-curve voldoet."
Sterker nog, mijn CB verweet mij dat ik mijn zoon bv wilde blijven geven ondanks dat hij volgens hun curve niet hard genoeg groeide. (Voor de duidelijkheid: hij is geboren als 7-ponder, en heel langzaam richting de -2 (of -2½, daar wil ik af wezen) gaan zakken.) Volgens hen lag het aan de bv, op pap zou hij het wel beter doen. Gelukkig had ik mede dankzij OO genoeg info bij de hand om te weten dat dat onzin was. Zoon, nu 7, is nog steeds heel klein voor zijn leeftijd, ondanks boterhammen, warme maaltijden, fruit e.d.

Hennah: "Kari1, dat is niet waar, op veel cb's worden de groeicurven wel degelijk gebruikt om te kijken "hoe een kind zou moeten groeien". Ouders krijgen wel degelijk voedingsadviezen aan de hand van die curves. Niet ieder cb is hetzelfde, het ene cb kijkt erg naar de individuele ontwikkeling en is ontspannen als het verder goed gaat met het kind, het ander cb geeft al snel commentaar als de groei wat lijkt af te wijken."

Precies, hier dus ook, zie boven. Groei van zoon klopte niet met de curve, dus moest er maar andere voeding in, dan zou hij wel harder gaan groeien. Helaas, is tot nu toe nooit gebeurd, al eet hij prima.

Hij is nog een keer tussendoor extra gemeten door de schoolarts omdat men het in de gaten wilde houden. Maar hij was blijkbaar net niet klein genoeg om verder onderzoek te plegen naar achterliggende oorzaken. Hoera, valt ie dus toch nog binnen de norm. Whatever that may be.
We hopen nu maar op een groeispurtje voor hij gaat puberen

Massi Nissa

Massi Nissa

28-10-2010 om 16:40

Ik ben nog steeds boos

Ik onderschrijf het verhaal van Hennah volledig. Mijn dochter kreeg bv en groeide volgens het cb niet genoeg. Ze deed er drie in plaats van twee weken over om haar geboortegewicht weer te bereiken en groeide daarna nog steeds te weinig. Toen moest ik eerst gaan clustervoeden, waar dochter helemaal geen zin in had en mijn tepels van naar de haaien gingen. Toen dat niet afdoende werkte, werd ik voor het blok gezet. Het arme kind was ondervoed. Geheel overstuur van de zenuwen ben ik gaan bijvoeden met fv, waarna de bv terugliep en ja hoor, na een paar maanden kreeg ze alleen nog 's nachts bv. Die vervolgens maandenlang vanzelf doorliep.
Ik ben nog steeds boos. Dochter is half Marokkaans en al sinds haar geboorte een fijngebouwd, slank kind dat in de lengte overigens prima groeit. Haar gewichtscurve is altijd een flink stuk onder de middellijn geweest en haar lengtecurve een heel eind daarboven. Ik hoor dus al jaren dat ze te dun is. Grote en klinkklare onzin. Ze is gewoon slank. En kerngezond.
Bij de volgende baby trek ik me niets meer aan van het cb.
Groetjes
Massi (vol goede voornemens over nummertje twee)

Massi

Jij krijgt een lekker dik spekkie, wat ik je brom (wel volledig halal natuurlijk )

Zonder dollen, dat kan. Mijn ouders zijn beiden slank van bouw en niet zo groot. Ik pas precies in dat stramien. Toen kwam mijn broer, en dat is altijd een soort Dik Trom geweest. Ik noem hem ook wel het koekoeksjong

Groeten,

Temet

dc

dc

28-10-2010 om 19:20

Massi

En ik kreeg van mensen bij de tweede in het park de opmerking dat ik "nog steeds borstvoedde, nou ja zeg, zo een oud kind". Pardon? Hij is pas 3 maanden hoor, grijns. (en dan nog). Hij heeft altijd netjes de lijntjes van een bv kind gevolgd. Alleen een paar centimeter erboven zeg maar

Groot of klein, als het niet in het tabelletje past, krijg je problemen. Oren dicht, diep ademhalen, en blijven glimlachen

Massi Nissa

Massi Nissa

28-10-2010 om 20:43

Temet en dc

Dat zou natuurlijk helemaal hilarisch zijn, als nummer twee een kort, dik jongetje wordt. We doen ons best .
Groetjes
Massi

Kari1

Kari1

28-10-2010 om 21:56

Who

“ik vraag me af waar men in Nederland de arrogantie vandaan haalt om WHO-richtlijnen zo makkelijk terzijde te schuiven...”
Nederland gebruikt de WHO-curven niet omdat dat niet nodig is. Er worden iedere zoveel jaar eigen curven gemaakt, gedestilleerd uit een héle grote groep Nederlandse kinderen. De vorige curven stamden uit 1997, en er is vorig jaar een groep van 22.000 kinderen uitgebreid en heel gestandaardiseerd doorgemeten. Dat heeft geresulteerd in de nieuwe curven van 2010. Veel landen hebben niet de capaciteit en infrastructuur om dat te doen, en dan is het handig om de WHO curven (8000 kinderen wereldwijd) te kunnen gebruiken.
Ik zei: De WHO heeft het over “hoe een kind zou moeten groeien” , In Nederland mag een kind groeien volgens zijn eigen unieke pad. Jouw reactie: “Kari1, dat is niet waar, op veel cb's worden de groeicurven wel degelijk gebruikt om te kijken "hoe een kind zou moeten groeien". De oplossing daarvoor lijkt me niet om dan maar curven te gaan gebruiken die normatief zijn, maar om cb-medewerkers goed te scholen over het Nederlandse systeem.
“De WHO-curves zijn normatief ("wat is een gezonde groei")”, en daarvoor hebben ze wereldwijd kinderen gemeten die volgens de WHO in goede omstandigheden opgroeiden. Wat denk je dat er in Nederland aan de hand is qua gezond opgroeien? Nederlanders zijn niet voor niets erg lang, de levensomstandigheden horen hier tot de beste ter wereld. De door de Nederlandse metingen tot stand gekomen curven zijn daarom ook een goede maat voor gezonde groei, gebruik van de WHOcurven is daarvoor geen verbetering. Waarom is het jouw idee dat het gebruik van WHO curven beter zou voldoen dan het gebruik van de Nederlandse curven?
“Het probleem van de cb-curves is ten eerste dat ze niet kloppen voor kinderen die borstvoeding krijgen. Ouders van borstvoedingskinderen kunnen daardoor nodeloos ongerust worden gemaakt omdat hun kind volgens de cb-curves niet voldoende zou groeien terwijl het kind wel voldoende groeit volgens de borstvoedingscurves van het WHO. Men vreest dat moeders hierdoor ten onrechte stoppen met de borstvoeding omdat ze denken dat ze te weinig melk hebben, omdat hun kind niet aan de flesvoedings-curve voldoet.”
Die redenering snijdt geen hout. Nog maar eens: de WHO BVcurven liggen, zeker in in het eeerste half jaar, aanzienlijk bóven de de Nederlandse curven. Bij gebruik van de BV curve zullen ouders dus nog eerder denken dat hun kind niet goed genoeg groeit. De oorzaak daarvan kan liggen in die uitselectering van kinderen bij de WHO curven en die loss to follow up, waardoor die WHO curve geen representant is van een gemiddelde groei maar een te groot deel goed-gedijers telt.
Voor de normatieve insteek van de WHO is dat niet zo erg, goed-gedijers mogen best de norm zijn immers. Liefst ieder kind op die norm! Nederland mixt kinderen die snel spekken met kinderen die dat wat langzamer doen en daar ontstaat de Nederlandse curve. Kinderen krijgen daarin iets meer ruimte om het rustiger aan te doen zonder meteen niet aan de norm te voldoen.
Kari

Bianca Faasen

Bianca Faasen

29-10-2010 om 13:45

Wat goed de mijne is 6 kilo te zwaar

Wat goed dat hij eindelijk goed aankomt.

Hier een jongen wat 6 kilo te zwaar is.
Hij is net 3 jaar en is 1m14 lang en weegt 25,8 kilo.
Hij moet juist veel afvallen.

Hij ligt zowel met lengte als gewicht gewoon boven alle lijnen die er zijn.
Ka in het zh houdt heel goed zijn lengte en gewicht bij en ze spreken bij hem over reuzengroei.
Hij heeft ondanks hij net 3 is wel de lengte van een kindje van 5 jaar en 4 maanden.
Zijn gewicht is zelfs voor een kindje van dik 7 jaar oud.

Hij heeft wel een stofwisselingziekte waardoor hij zo zwaar is,lengte gaat daardoor ook iets sneller dan het hoort te gaan hij groeit nog steeds een cm per maand.

Ik ben blij dat mijn zoontje extreem lang is zodat hij er toch smaller uitziet dan hij eigenlijk is.

Volgende maand krijgt hij medicatie en ik hoop dat zijn gewicht dan stabiel blijft en hij dan enkelt voorlopig nog in de lengte groeit.

Groetjes Bianca

mammarie

mammarie

01-11-2010 om 12:42

Ook te zwaar

Hallo bianca,
Mijn zoontje is 2 jaar en 2mnd is 94 cm en ruim 18 kilo dus ook veel te zwaar. Ik weet zeker dat hij niet teveel eet. CB wil afwachten en anders naar kinderarts. Kan zelf niets op intenet vinden over ziektes die overgewicht in dit geval van een peuter veroorzaken. Mag ik weten wat jouw zoontje heeft want het is zeer frustrerend. Misschien weet iemand anders met een kindje met hetzelfde probleem ook iets.
djw

Wat is te veel?

Het is zo moeilijk te bepalen of een peuter te weinig of te veel eet. Waar de ene met moeite een kwart boterham wegwerkt en netjes blijft groeien, werkt de ander makkelijk twee boterhammen of meer weg.

Ik had een buurkind, peuter, die 'niet te veel' at. Maar die at toch grotere porties als ik als volwassene doorgaans at.

Tink

Tink

03-11-2010 om 13:40

Lol massi

Het kan zomaar! Mijn oudste is een lange slanke dame. Nummer 2 daarentegen is al vanaf zijn geboorte een stevige beer en klein voor zijn leeftijd .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.