Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
xxx

xxx

01-05-2010 om 15:42

Hoogtevrees!

Onze zoon van 3 heeft -behoorlijk- last van hoogtevrees. Hij heeft een tijd angst gehad dat hij van de commode ging vallen; mogelijk was het alleen een irreƫle angst, weet alleen dat er thuis niks is gebeurd. Maar los daarvan, die hoogtevrees neem ik serieus. Als zijn vader hem over zijn schouder tilt krijgt hij het benauwd. Op het KDV "stimuleren" ze hem om van de commode af te laten springen (en hem natuurlijk op te vangen om vertrouwen te wekken). Ik weet het niet. Zit trouwens wel in de familie voor zover erfelijk. Iemand ervaring/tips? Zat al aan peutergym te denken ofzo? Ook voor als hij straks naar school gaat, klauteren etc.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

02-05-2010 om 00:13

Tja

Zelf heb ik ook hoogtevrees, maar het is geen irreele angst. Ik heb het gevoel dat het iets met je evenwichtsorgaan te maken heeft. Vaak denk ik niet aan mijn hoogtevrees, maar als ik dan ergens boven ben slaat de duizeligheid toe en moet ik mij vasthouden om niet om te vallen. Wanneer ik vaak bijv bovenin hetzelfde gebouw ben, dan wen ik aan het uitzicht en heb ik er geen last meer van.
Ik betwijfel of peutergym helpt.

Jaymza

Jaymza

Rafelkap

Rafelkap

02-05-2010 om 09:53

fysiotherapie? Volgens mij is dat heel geschikt. Het is idd niet leuk voor hem dat hij straks niet mee kan doen met leeftijdsgenootjes. Je kan denk ik ook veel zelf doen, samen, in het bos over boomstammen klauteren enz.

Tango

Tango

02-05-2010 om 16:43

Inderdaad fysiotherapie

Hier heeft Tangozoon het ook (gehad), het is grotendeels over. Bij hem heeft het te maken met zijn sensorische integratie probleem. En daar kan een fysiotherapeute wel wat mee. Destijds (toen hij een jaar of 3 was) wisten we dat nog niet en dachten we ook aan hoogtevrees als hij helemaal in paniek raakte als zijn vader hem hoog optilde. Nu vindt hij dit geweldig.

angelina ballerina

angelina ballerina

02-05-2010 om 19:27

Peutergym

Ik denk dat peutergym wel een goed idee is. Het is natuurlijk niet gezegt dat de hoogtevrees er van over gaat maar er is wel de mogelijkheid te klimmen en klauteren op een veilige manier. Er liggen altijd dikke matten onder de klim en klauterdingen. Misschien geeft dit vertrouwen en kan je de hoogte daar spelenderwijs langzaam opbouwen. En daarnaast zijn er, bij ons, genoeg dingen waarbij hoogte geen rol speelt dus het is, ook als hij de hoge dingen niet durft, waarschijnlijk wel leuk voor hem.

Talia

Talia

03-05-2010 om 10:52

Eens met jaymza

Er is laatst een krantenartikel geweest (serieus wel, maar ik weet niet meer waar ik het gelezen heb) wat bewezen achtte dat hoogtevrees vaak een gevolg is van een evenwichtsorgaan wat (over)gevoelig is. Als dat klopt, heeft vaak doen niet veel zin, denk ik, het is alleen maar prikkelend en beangstigend, terwijl je kind ook geen idee heeft waarom hij zich angstig voelt. Ik zou het serieus nemen, maar er verder niet veel woorden aan vuil maken. Ik zou ook stoppen met hem te stimuleren zich over die angst heen te zetten en dat ook aan het kdv vragen. Het wordt veel te belangrijk zo, denk ik.
Verder zou je eens kunnen nagaan of hij last van zijn oren heeft. Ik heb vaker last gehad van een virusinfectie die op het evenwichtsorgaan sloeg. Ik voel me dan niet ziek, alleen extreem duizelig.
En tot slot: is hij een kind wat motorisch traag of onhandig is? Dan is peutergym sowieso een leuke aanvulling. Maar misschien is het voor jouw zoontje nu nog wel te eng, omdat het ook veel met klimmen en klauteren is, wat hem dan weer confronteert met die onbegrijpelijke angst.
Succes ermee.

xxx

xxx

03-05-2010 om 20:28

Ja, ook oren/sensorische integratie?

Wat bedoelde ik met "irreele" angst: een angst waarvan ik niet weet of die gebaseerd is op een gebeurtenis/trauma (zoals het vallen van de commode). Ik neem zijn angst heel serieus.
Zijn oren...hij heeft op zijn 1e al 6 oorontstekingen gehad. Groeide hij vervolgens overheen, maar heeft nog steeds vocht achter het oor (trommelvlies ziet er dan rood en dof uit). Zelf acute meniere gehad tijdens zwangerschap.
Ik ga in elk geval het KDV vragen te stoppen met dat springen van de commode. Vind het een beetje cru. De peutergym ga ik een proefles nemen; als hoogtes niets voor hem zijn dan kunnen we wat anders tijdens de gym doen. Is sowieso goed voor zijn motorische ontwikkeling. En wat is sensorische integratie? Ik ga eens googelen. Heeft dit misschien ook iets te maken met het evenwichtsorgaan?

Tango

Tango

04-05-2010 om 16:59

Ja ook evenwicht

Sensorische integratie kan inderdaad ook met evenwicht te maken hebben. Prikkels van bijv. schommelen en hoog klimmen komen dan niet goed binnen waardoor angst wordt veroorzaakt. Bij Tangozoon speelde dat altijd heel erg, hij durfde niet hard te schommelen of hard in de draaimolen. Hij krijgt nu fysiotherapie en dat helpt heel goed.
Googelen levert inderdaad veel informatie op over dit onderwerp. Ik vind het persoonlijk altijd best lastig te omschrijven, maar het heeft dus te maken dat prikkels anders binnen komen, zowel prikkels die je waarneemt(horen, voelen,ruiken, proeven en zien) als prikkels vanuit spieren en gewrichten (positie en beweging van je lichaam en dus het evenwichtsorgaan.

xxx

xxx

04-05-2010 om 19:59

Kinderfysio

Ik ben al in navraag bij een kinderfysiotherapeut in de buurt! Niet wetende of deze sensorische integratie hem parten speelt, maar fijn als een deskundig oog het kan beoordelen, dan zijn we weer een stapje verder! Al met al herken ik wel veel van wat er op de website van nssi.nl (over sensorische integratie) staat! Zo te lezen op de website kan het gaan om hele simpele oefeningen waar het kind ook veel plezier van kan hebben. Zonder er al teveel nadruk er op te leggen lijkt mij. Ik hoop binnenkort een afspraak met de fysio te maken. Bedankt voor je tip en succes met de oefeningen voor Tangozoon!

Tango

Tango

04-05-2010 om 21:28

Fysio

De kinderfysiotherapeut kan door middel van een vragenlijst en enkele oefeningen zien of er daadwerkelijk sprake is van sensorische integratie problematiek. De oefeningen zijn helemaal niet belastend voor het kind, Tangozoon gaat er altijd met plezier naar toe. Het resultaat is verbluffend, hij is nu ongeveer 4 maanden bezig en zwaait bij de fysiotherapeute in een hangmat heen en weer en klimt op een touwladder naar boven. Dat laatste vindt hij nog wel spannend, maar hij doet het wel.
Fijn dat je iets hebt gehad aan mijn informatie, ik hoop voor je dat de kinderfysiotherapeute iets voor je kan betekenen. Veel succes voor jou en je zoontje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.