Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
RM

RM

29-11-2019 om 12:40

Ineens om 5 uur wakker

Hallo,

Onze dochter van 17 maanden heeft eigenlijk altijd prima geslapen. Ze slaapt al zeker een jaar (met tussenpozen) door van 19u tot ongeveer 6.30. De laatste weken echter, is ze elke ochtend rond 5 uur wakker. Ze gaat dan staan in bed, huilt en wil niet meer slapen. Ze was verkouden en er zijn kiezen door gekomen maar dat is al een tijdje over. We hebben een aantal dingen geprobeerd: kort troosten en weer naar bed, laten huilen, fles melk, verwarming aan.. Ze slaapt sinds 4 maanden ongeveer nog maar 1 keer per dag, maar dit heeft ze denk ik nog wel echt nodig. Heeft iemand tips? ☺️

Plassen?

Even gaan plassen, geen grote lampen aan.
Geen honger, geen dorst, niet koud....ik miste plassen in je rijtje, kan dat het zijn?

Hangkous

Hangkous

29-11-2019 om 15:39

Te koud?

Mijn oudste (nu 17) geeft dat ook gehad. Die werd toen ze 16 maanden was ook ineens wakker om 5.00 uur.
Wat research gedaan en het blijkt dat de lichaamstemperatuur van mensen rond 5.00 uur op zijn laagst is. Dit gecombineerd met de invallende winter, lagere temperatuur in huis en dan met name op haar kamer (precies op de wind) zorgde voor her vroeg wakkee worden.
We zijn toen begonnen om haar een andere/extra deken te geven als wij naar bed gingen.
We stopten haar in bed in een pyjama met warme slaapzak en een dun dekentje ze ging dan prima slapen. Zo rond 22.30-23.00 uur gaven we haar een warmere deken. Ze werd toen niet meer vroeg wakker.
Scheelt misschien wel dat ik marmotten heb. Vanaf dat ze geboren waren kon ik ze in hun nachtslaap rechtleggen, toedekken, andere deken geven of zelfs de spreidbroek goeddoen bij de jongste ze werden echt niet wakker.

Hangkous

Hangkous

29-11-2019 om 17:01

Sorry

Wel heel veel typfouten.
Hoop dat het leesbaar is.

RM

RM

29-11-2019 om 19:13 Topicstarter

Plassen? Te koud

Bedankt voor jullie reacties.

wil40, wat bedoel je precies met plassen? Dat zij even gaat plassen? Want ze draagt nog een luier. Die verschoon ik indien nodig.

Hangkous, wij dachten ook aan te koud vandaar dat we met de verwarming een beetje aan zorgen dat het rond 18 graden is. Een extra dekens heb ik nog niet gedaan. Ik vind dat wel een beetje spannend want ze draait veel in haar slaap. Wikkelde jouw kinderen zich niet in de dekens?

Hangkous

Hangkous

29-11-2019 om 19:30

Rustige slapers

Ik stopte de deken in aan de zijkanten.
Ik gebruikte een deken in een dekbedhoes en dan een formaat voor een ledikant.
Kinderen lagen altijd met hun hoofd tegen het hoofdeinde van het bed.
Dat bedje opmaken aan het voeteneind heb ik maar 1 nacht gedaan. 4 dagen oud trapte oudste zich al een weg omhoog om met het hoofd tegen het hoofdeinde te liggen.

Die nu veel gegeven adviezen om alleen een slaapzak te gebruiken zou voor mijn kinderen een ranp zijn geweest.
Die sliepen alleen onder een ingestopte deken.

Zeetakje

Zeetakje

29-11-2019 om 19:49

Wintertijd?

Kan het zijn dat je dochter nog op de zomertijd wakker wordt? Ben zelf ook al weken een uur eerder wakker dan normaal. Nooit begrepen dat iemand last kon hebben van de overgang van zomer- naar wintertijd, maar dit jaar... ik ben iedere dag om 04:30 uur klaarwakker.

Pien

Pien

29-11-2019 om 19:50

Slaapzak

Gebruik een gewatteerde winterslaapzak. Die gebruikte ik voor al mijn kinderen in de herfst en winter. Dan maakt het niet uit of ze zich loswoelen uit de dekens.

Mijn zoon was al 4 toen hij ineens elke nacht rond 5 uur bij mij in bed kroop. Na een paar weken bedacht ik ineens dat hij het koud kon hebben. Hij was (is) heel klein van stuk en paste nog in de grootste maat slaapzak, die ik toen maar weer tevoorschijn heb gehaald. Het vroege wakker worden was meteen over!

Pirata

Pirata

29-11-2019 om 20:14

Sokken

Ik zou het met sokken proberen. De voeten koelen het eerste af.
Evt. Oma' s gebreide sokjes die je kunt vaststrikken gebruiken.

Marie

Marie

29-11-2019 om 23:18

Onrustig vanwege de kou?

Ligt ze juist zo te woelen, omdat ze net niet lekker warm is?

Probeer het eens met een deken/dekbed, desnoods "overdwars" zodat je het beter in kunt stoppen aan de zijkant.

Net als bij Hangkous waren onze kinderen ook rustige slapers, die met het hoofd tegen het hoofdeinde willen liggen (eindelijk herkenning).
Als vooral jongste ''s nachts wakker werd, was het meestal van de kou. Even extra dekentje erover en ze sliep weer verder.
Zij heeft ook wel bijna een halfjaar ofzo met een kruik geslapen (was gewoon een koukleum als babt/dreumes).

Hier sliepen ze al vanaf 3 maanden met een dunne slaapzak onder een dekbedje trouwens. Gingen gewoon niet slapen zonder iets over zich heen (hebben ze van mij, ik doe anders ook geen oog dicht).

Nog even over de verwarming. Weet je zeker dat die de hele nacht aan is?

In elk geval zeg ik ook. Probeer het eens met een deken/dekbed of anders een badlaken ofzo

Luier/zindelijk.

Luier verschonen kan, dan huilt ze omdat de luier vol en nat is, maar misschien wordt ze gewoon wakker omdat ze moet plassen? Misschien plast ze overdag ook op potje of wc? Even laten plassen voordat jullie gaan slapen?
Het is maar een idee, misschien is ze totaal niet bezig met zindelijk worden?

Hangkous

Hangkous

30-11-2019 om 09:29

Marie

Gelukkig die van mij waren dus niet de enige weirdo's in Nederland zoals het consultatiebureau, de kraamhulp en de verloskundige mij wilden laten geloven.
Wat heb ik er die eerste weken werk aan gehad.
Kraamhulp maakte een kort bedje op aan het voeteneind en ik schoof dat weer naar het hoofdeind als ze weg was. Nacontrole aan huis zonder dat de kraamhulp er was, hup bed verbouwen. Thuiscontrole van het consultatiebureau, hup weer dat bed verbouwen.
Ik werd gewoon niet geloofd dat mijn 4 dagen oude kind zich omhoog werkte tot ze met het hoofd strak tegen de plank lag.
Bij nummer 2 heb ik het niet eens gedeeld met de bemoeizorg en gewoon mijn eigen pad getrokken.

Dees

Dees

30-11-2019 om 17:01

Slaapzak

Wij waren zo bang door alle verhalen over wiegedood dat we ons kind heel snel al in een slaapzak gedaan hebben. Geen gedoe met losliggende dekentjes en geen gedoe met dekens over het hoofd.

Marie

Marie

30-11-2019 om 19:03

Combi

Hier dus combi van slaapzak en dekbedje en o hoe erg de eerste 8 weken om-en-om op de zij laten slapen (iets teveel kinderen gezien met scheve/platte hoofden)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.