Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kind blijft herhalen

hallo allemaal, mijn zoon van net 4 heeft een zin die hij maar blijft herhalen,het is om gek van te worden.ik denk dat het een beetje rond Sinterklaas is begonnen. Hij komt naar me toe en zegt dan.. mama ik moet allemaal stoute dingen zeggen.. 
In het begin gingen we daar nog op in.. ow wat moet je zeggen dan?en van wie?..gewoon ik moet dat gewoon van mezelf zeggen..(ook al heeft hij niks stouts gezegd)
Dit zinnetje herhaalt hij zo ongeveer 50 keer per dag, en we hebben van alles geprobeerd,negeren,op in gaan,boos worden..niks helpt.. we worden er helemaal radeloos van..zelfs al geprobeerd naar zijn kamer te sturen, dan kwam hij daarna weer naar beneden en herhaalde het gelijk weer...
Ik hoop dat iemand dit herkent en tips heeft voor ons...want het lijkt of niks helpt

Hem vragen zoveel mogelijk stoute dingen te zeggen? Mischien is het dan snel uit zijn systeem.

Het lijkt op dwang/een tic.

Ik zou hem de ruimte geven om hem te uitten zoals hierboven ook gezegd wordt en tegelijkertijd even contact opnemen met het CJG voor advies.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-12-2023 om 15:34

alhambra schreef op 23-12-2023 om 15:07:

Het lijkt op dwang/een tic.

Ik zou hem de ruimte geven om hem te uitten zoals hierboven ook gezegd wordt en tegelijkertijd even contact opnemen met het CJG voor advies.

Kan het niet ook met de ontwikkeling van het geweten te maken hebben? Dat hij zich hiermee probeert in te dekken bij stoute opmerkingen / stout gedrag. "Dat wilde ik zelf niet, maar ik móest het doen." 

Verder eens met de tip.

Mijn kinderen hadden dat met 'vieze woorden'. Die zeiden ze in hun geval vooral om reacties op te wekken, maar ze zoveel mogelijk vieze woorden laten zeggen, hielp meestal wel. Haalde de druk eraf.

Bellebelle schreef op 23-12-2023 om 16:15:

Mijn kinderen hadden dat met 'vieze woorden'. Die zeiden ze in hun geval vooral om reacties op te wekken, maar ze zoveel mogelijk vieze woorden laten zeggen, hielp meestal wel. Haalde de druk eraf.

Maar hij zegt dus geen vieze woorden of stoute dingen. 
Hij herhaald alleen dat zinnetje dat hij stoute dingen moet zeggen zonder de daad bij het woord te voegen, klopt dat TO?

Klinkt toch wat zorgelijk. Ik zou de huisarts en/of het CJG bellen voor advies

Cindydv

Cindydv

23-12-2023 om 17:30 Topicstarter

Zonne2017 schreef op 23-12-2023 om 17:09:

[..]

Maar hij zegt dus geen vieze woorden of stoute dingen.
Hij herhaald alleen dat zinnetje dat hij stoute dingen moet zeggen zonder de daad bij het woord te voegen, klopt dat TO?

Klinkt toch wat zorgelijk. Ik zou de huisarts en/of het CJG bellen voor advies

Dat klopt alleen dat ene zinnetje

Rond sinterklaas?  En zeggen dat hij stoute dingen wil doen ?
daar lijkt een link te liggen??

is er iets gezegd of gebeurd met sinterklaas.

dit klinkt eerder als een psygisch probleem. Huisarts vragen om mee te denken 

ah, dit heb ik vaker gehoord. Tip die ik gehoord heb. Koop een prullenbakje. Vertel dat dat een stoute woorden bak is en dat hij dat daar in kan zeggen. 

Het kan een tic zijn. Onze dochter heeft dat ook een tijdje gehad. Het zinnetje werd steeds langer en ze zei het ook minstens vijftig keer per dag. Het heeft jaren geduurd voor ze van al haar tics af was. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.