Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kind wel of niet naar de opvang?


Eens, een of twee hele dagen opvang zou ook mijn voorkeur hebben.

Rosehip schreef op 27-02-2023 om 14:26:

[..]

Een kind van die leeftijd slaapt ´s middags (als het goed is).

Na thuiskomst van de opvang naar bed en daarna blijven en nog maar een paar uurtjes samen over. Dat zou niet mijn keuze zijn.

Tenzij je echt tijd nodig hebt om op te laden.

Mijn kinderen sliepen vanaf 14 maanden oud nooit meer overdag...en daarvoor vanaf 11 maanden hooguit een uurtje. Dat verschilt echt per kind.  Als ik TO was zou ik 1 oppasdag van opa en oma omruilen naar kdv om zo de plek te behouden of 2 ochtenden kdv en dan smiddags naar de opa/oma. Dan blijven er genoeg dagen over om zelf met kind door te brengen en tijd voor de grootouders die het oppassen al beloofd is.

kinderpsycholoog en orthopedagoog hier. Pas vanaf een jaar of 2, 2,5 is het sociale aspect echt een meerwaarde. 

Daarnaast heb ik het afgelopen jaar veel kinderopvanglocaties bezocht en ben ik oprecht geschrokken van het lage pedagogische niveau.

Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn kindjes thuis te houden tot 2,5 jaar. Ze zijn nu aan het wennen op de peuterspeelzaal.

Succes met je keuze!

Is er een alternatief voor als opa en oma plots wegvallen?

Ik zou mijn kind toch écht ergens willen binnen hebben - desnoods voor 1 dag per week - om geen risico te lopen dat als oma of opa plots afhaakt of ziek wordt je weer zo'n giga wachtlijst door moet.
Vaak kan er ineens meer qua extra dagen als kind al gekend is.

En het geeft jou (of man) effe je handen vrij om makkelijker het huishouden draaiende te houden. Of toch naar die belangrijke vergadering te gaan op je vrije dag.

Veel kinderdagverblijven geven ook voorrang aan broertje/zusje van kinderen die daar al zitten. Best kans dat je pas over heel veel tijd weer aan de beurt bent.

Feniks89 schreef op 27-02-2023 om 13:15:

Voor de komende 2 jaar veranderd er sowieso niks in onze werkschema’s. En daarna kan ik altijd nog kijken of een van ons permanent wat minder gaat werken. Op de andere dagen passen de opa’s en oma’s op. Dus echt nodig hebben we het niet.

Misschien willen de opa's en oma's hun dagje stiekem graag inwisselen voor een dagje kinderopvang

Hoe ouder je kind hoe lastiger het wennen is op de opvang. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar kdv ipv opa en oma. Op een gegeven moment gaan ze misschien liever naar kdv om met andere kinderen te spelen dan naar opa en oma. Mijn dochter heeft al 10 jaar een vriendin die ze op de peutergroep van het kdv heeft ontmoet. Na kdv heben ze altijd bij elkaar in de klas gezeten. Nu in de brugklas nog steeds.

Caroline80 schreef op 27-02-2023 om 15:49:

Hoe ouder je kind hoe lastiger het wennen is op de opvang. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar kdv ipv opa en oma. Op een gegeven moment gaan ze misschien liever naar kdv om met andere kinderen te spelen dan naar opa en oma. Mijn dochter heeft al 10 jaar een vriendin die ze op de peutergroep van het kdv heeft ontmoet. Na kdv heben ze altijd bij elkaar in de klas gezeten. Nu in de brugklas nog steeds.

Herkenbaar! Natuurlijk spelen ze in het begin vooral naast elkaar dan met elkaar maar ik zag er wel een voordeel in; zo zijn ze vanaf jongs af aan gewend aan andere kinderen voor een wat langere tijd i.p.v. het grootste deel tussen volwassenenen te zitten, hoe het er in een groep aan toe gaat, lief zijn voor andere kindjes, op je beurt wachten etc., dat is toch anders dan bv een uurtje babyzwemmen of mama kind koffie uurtje ( wat ook leuk is). Hier zitten mijn jongste kinderen ook nog steeds bij kinderen in de klas die ze al vanaf de babygroep op het kdv kennen, erg leuk en dikke vrienden allemaal.

De Badjuf schreef op 27-02-2023 om 15:14:

kinderpsycholoog en orthopedagoog hier. Pas vanaf een jaar of 2, 2,5 is het sociale aspect echt een meerwaarde.

Daarnaast heb ik het afgelopen jaar veel kinderopvanglocaties bezocht en ben ik oprecht geschrokken van het lage pedagogische niveau.

Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn kindjes thuis te houden tot 2,5 jaar. Ze zijn nu aan het wennen op de peuterspeelzaal.

Succes met je keuze!

Helemaal met je eens. Ik zie KDV onder ca. 2,5 ook niet als meerwaarde, maar puur als opvang. 

bieb1963 schreef op 27-02-2023 om 16:08:

[..]

Helemaal met je eens. Ik zie KDV onder ca. 2,5 ook niet als meerwaarde, maar puur als opvang.

Helemaal oneens. Onze jongens gingen ook voor 2,5 al met plezier. Sowieso startte peuterprogramma hier met 2 maar ook daarvoor speelden ze al graag met de kinderen daar.

Vaste opvang door grootouders daarentegen ben ik minder fan van. 

bieb1963 schreef op 27-02-2023 om 16:08:

[..]

Helemaal met je eens. Ik zie KDV onder ca. 2,5 ook niet als meerwaarde, maar puur als opvang.

Hier ben ik het echt zo mee oneens. Het sociale aspect gaat verder dan alleen samen spelen. Het gaat ook over andere mensen leren kennen, op je beurt wachten, samen iets doen, lief zijn voor anderen, etc.

Ik zou zelf ook eerder dan een dag van opa & oma omzetten naar kdv. Maar dat komt ook doordat ik het zo’n ontzettend gedoe vond elke keer dat opa & oma weg waren of niet konden. Zo gingen ze ineens 5 weken op vakantie in het voorjaar, want met pensioen dus toen kon het. Nou, zoek maar eens een oplossing voor 5 weken achter elkaar. Ben er ook mee gestopt toen dochter naar school ging. Heb toen gewoon bso genomen ipv alsnog opa & oma en heb ook aan hen aangegeven waarom. En als ik nu ook zie bij zwager hoe vaak ze iets anders moeten regelen. Zeker met Corona, dan was er weer een snotneus en willen ze niet oppassen of het boek virus dat langs kwam waardoor ze wat anders moesten regelen. Dus mijn voorkeur zou zeker kdv zijn en dan opa & oma voor andere keren gebruiken ook vanwege het sociale aspect als kind wat ouder is.

Ik zou wel voor kdv kiezen om de reeds genoemde redenen wennen aan andere mensen/kinderen, wachten op de beurt, omgaan met andere kindjes, samen spelen (vanaf een jaar of twee), plekje behouden ook voor eventuele gezinsuitbreiding, dat je zekerheid van opvang hebt ook als opa en oma ziek worden, op vakantie gaan, niet kunnen etc. 

Wij wilden zelf geen structurele opvang van onze ouders, alleen in noodgevallen.
Dochter ging dus drie dagen per week naar het kdv en vond dat geen probleem.

Ik zou dan wel proberen om de dagen te ruilen op het kdv of op werk. Zodat kind naar het kdv gaat als je werkt en niet als je thuis bent. Wij zijn zelf destijds beide vier dagen gaan werken om allebei een dag met dochter te hebben. Haar juist op die dagen naar de opvang te brengen had ik ook niet fijn gevonden.

BlairW schreef op 27-02-2023 om 16:36:

Ik zou zelf ook eerder dan een dag van opa & oma omzetten naar kdv. Maar dat komt ook doordat ik het zo’n ontzettend gedoe vond elke keer dat opa & oma weg waren of niet konden. Zo gingen ze ineens 5 weken op vakantie in het voorjaar, want met pensioen dus toen kon het. Nou, zoek maar eens een oplossing voor 5 weken achter elkaar. Ben er ook mee gestopt toen dochter naar school ging. Heb toen gewoon bso genomen ipv alsnog opa & oma en heb ook aan hen aangegeven waarom. En als ik nu ook zie bij zwager hoe vaak ze iets anders moeten regelen. Zeker met Corona, dan was er weer een snotneus en willen ze niet oppassen of het boek virus dat langs kwam waardoor ze wat anders moesten regelen. Dus mijn voorkeur zou zeker kdv zijn en dan opa & oma voor andere keren gebruiken ook vanwege het sociale aspect als kind wat ouder is.

Dat vind ik ook niet kunnen van opa en oma. Wij hebben in zes jaar tijd geen enkele oppas beurt verzuimd. Het tegenovergestelde: we hebben extra dagen gedraaid om alles in het gezin van kind goed te laten verlopen. Je moet wel weten waar je aan begint.

BlairW schreef op 27-02-2023 om 16:36:

Ik zou zelf ook eerder dan een dag van opa & oma omzetten naar kdv. Maar dat komt ook doordat ik het zo’n ontzettend gedoe vond elke keer dat opa & oma weg waren of niet konden. Zo gingen ze ineens 5 weken op vakantie in het voorjaar, want met pensioen dus toen kon het. Nou, zoek maar eens een oplossing voor 5 weken achter elkaar. Ben er ook mee gestopt toen dochter naar school ging. Heb toen gewoon bso genomen ipv alsnog opa & oma en heb ook aan hen aangegeven waarom. En als ik nu ook zie bij zwager hoe vaak ze iets anders moeten regelen. Zeker met Corona, dan was er weer een snotneus en willen ze niet oppassen of het boek virus dat langs kwam waardoor ze wat anders moesten regelen. Dus mijn voorkeur zou zeker kdv zijn en dan opa & oma voor andere keren gebruiken ook vanwege het sociale aspect als kind wat ouder is.

Daarom dus dat mijn moeder al riep dat ze nooit elke week vast ging oppassen als er ooit kleinkinderen kwamen.

Eventueel wel incidenteel, maar geen vaste dag.

Heb je jaren gewerkt, ben je eindelijk vrij en op pensioen, hang je nog elke week aan een verplichting vast. En dan begin je bij 1 kind, maar vaak heb je 2 of 3 kinderen en uiteraard kan je kind nummer 2 en 3 ook geen oppasdag weigeren. Ben je helemaal de helft van de week geketend.

Ik gok dat veel grootouders dat vantevoren onderschatten. En veel ouders er tegelijk ook niet bij nadenken dat ze oma en opa wel minstens 4 jaar lang - of langer bij meerdere kinderen - vast zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.