Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Nika

Nika

14-01-2013 om 16:38

Kind wil niet drinken en niet plassen

Iemand tips of trucs?

Zoontje van 3 wil bijna niet drinken. S ochtends cornflakes met melk, maar pas tegen vier uur s middags krijg ik er een halve yokidrink in. Het is al geen drinker, maar nu helemaal niet meer.
Ook wil hij niet plassen, ook nietnals hij wel moet (rondjes lopen, springen), hij is soms bang om te poepen, wat verstopping gehad enzo. Misschien dat hij nu daarom ook niet graag meer gaat plassen? Als hij eenmaal gaat is er verder geen probleem, maar ik krig hem die wc niet op...

Hij zit nogal in de nee fase en doet het zeker niet als ik het gewoon zeg. Bij andere dingen negeer ik hem maar zoveel mogelijk maar dit is niet oed voor zijn gezondheid. Mijn trucendoos is leeg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

14-01-2013 om 19:15

Bad

In een bad zonder zeep kun je er aardig wat vocht inkrijgen. Verder veel fruit aanbieden met vocht erin (sinaasappels enzo), en probeer zijn interesse te wekken met bijvoorbeeld een speciale stoere drinkbeker met water erin (spiderman doet het hier altijd goed), die hij zelf kan pakken wanneer hij wil.

Wat betreft de wc, straffen werkt altijd minder goed dan prijzen. Dus als hij een ongelukje heeft, niet teveel aandacht aan besteden, en als hij het wel doet de hemel inprijzen. Sommige kinderen zijn gek op stickers. Ik heb daar zelf de discipline niet zo voor, maar jij misschien wel? En dan bij 10 stickers een klein cadeautje?

Nika

Nika

14-01-2013 om 19:25

Ongelukjes

heeft hij niet, hij plast namelijk gewoon niet, zeker niet als hij te weinig drinkt maar anders ook (enorme blaas denk ik, heeft zijn oudere zus ook).

Ik probeer hem om te kopen met snoep, haal zijn speelgoed weg tot hij geplast heeft, probeer het met zelf voordoen, grapjes... niets werkt. Hij WIL NIET plassen.

Wat is wijsheid, hem gewoon maar niet meer proberen op die wc te krijgen en wachten tot hij zelf gaat (vandaag 1 keer...)? Of toch beejte pushen?

Tip van fruit en waterijs en bad om vocht binnen te krijgen vind ik wel een goede.

Rafelkap

Rafelkap

14-01-2013 om 20:21

Soep

Al hele goede tips lees ik. Qua fruit: mandarijntjes vinden kinderen ook vaak erg lekker en wat vaker soep of een smoothie/milkshake (samen maken?). Zolang hij gezond oogt is het denk ik beter er geen aandacht aan te besteden. Volgens mij is het nu al een issue, hij weet dat hij MOET van jou en dan doet hij het lekker niet.

Grote blaas

Zo extreem als wat jij beschrijft zijn mijn kinderen niet, maar beiden kunnen ook enorm lang zonder te plassen en beiden hebben soms ook de neiging erg weinig te drinken. Ik weet van wie ze het hebben, hun vader heeft wel wat van een kameel: heel lang niks drinken en dan soms ineens veel achter elkaar.

Overigens: mijn kinderen hadden nooit dat ze pertinent weigerden te plassen ook als ze moesten.

Is het anders een idee om hem gewoon weer een luier om te doen? "Jongetjes die niet op de wc kunnen plassen krijgen een luier". Kan-ie plassen zonder dat iemand het merkt.

Groeten,

Temet

Hmm

lastig zeg ! Toen ik een keer met de jongste bij de kinderarts zat (obstipatie, weigerde ook te drinken en te eten door verstopping, lekker cirkeltje waar je dan in zit) heb ik ook een hele lijst aan tips gekregen om het aantrekkelijk te maken.

De jongste vond drinken met een rietje leuk, gekke rietjes, lange rietjes, leuke glazen, pakjes sap ipv bekertje, zelf het water bij de limo doen, in bad met bekertjes (vond ze leuk om de kraan telkens aan en uit te doen, bekertje vullen, af en toe een nipje drinken), waterijsjes gingen er wel goed in, dus ik telkens van die kleine fruitwaterijsjes in huis, 3 per dag. Ze dronk nog wel melk maar ook niet hele flessen.

In ieder geval heel vermoeiend want je bent dus de hele dag bezig met het niet drinken/niet eten.

Lust hij iets van soep, desnoods in een mooi bekertje met een gek lepeltje, broodje erbij om te soppen ? Of is het mogelijk om eten (pasta rijst) langer te laten doorkoken zodat hij wat meer vocht tov voeding binnen krijgt ?

De periode daarna was de jongste dus compleet verwend maar dat is ook wel weer normaal geworden. Ze eet en drinkt op de creche wel prima, thuis is het af en toe nog steeds moeizaam. maar goed ik ben zelf ook geen geweldige eter en de oudste ook niet.

Succes ermee !

NIka

NIka

15-01-2013 om 09:51

Verstopping en cirkeltje (manda)

Manda RIjn, dank voor de tips. Ik denk ook dat we in dat cirkeltje zitten. Hij heeft regelmatig last van verstopping, een keer zo extreem dat we op spoedeisende hulp zaten (toen wisten we nog niet wát het was...)

Die poedertjes die we kijrgen lust hij niet, dus gooide ik ze soms door het drinken/eten. En ja, nu is het drinken ook een beetje een punt geworden. Misschien is dat het. En wat gebeurt er als je niet drinkt... cirkeltje ja.

Soms gaa thet prima maar een week vakantie met onregelmatig en niet altijd gezond eten en het is weer ellende.

Ik ga aan de slag met fruit en waterijsjes. Die rietjes, favoriete drankjes (géén water!), dat "verwende", dat kennen we al...

Guinevere

Guinevere

15-01-2013 om 12:25

Toetjes

Eet hij wel een toetje? In een bakje vla zit ook veel vocht.
Die poedertjes: is dat Forlax? Ik doe dat hier 's morgens door de melk, en dan met een beetje nesquick erdoor. Dan smaakt het prima. Of probeer over te stappen op lactulose (drogist), dat smaakt volgens mijn zoon naar honing. Werkt ook heel goed.
Obstipatie wordt in stand gehouden door weinig drinken, dus ik krijg het idee dat je zoontje in een vicueuze cirkel zit. Toen onze oudste klein was gaf ik hem altijd een bekertje water mee als hij moest poepen, dan dronk hij wat en had hij het idee dat het gemakkelijker ging (dat was meer psychologisch, maar hij ging in elk geval makkelijker).
Onze jongste van 16 kilo drinkt overigens ook maar ongeveer 0,4 liter per dag, als het meezit dan, meer krijgen we niet naar binnen. Ik maak me er niet meer te druk om, als we drinken nemen krijgt hij een half bekertje in plaats van een hele. En hij krijgt pas een koekje bij de "koffie" als zijn drinken van bij het ontbijt op is. Voor we ergens heen gaan is het altijd verplicht plassen, daar is geen discussie over want het hoort bij het vertrekritueel.

Lactulose siroop

kregen wij mee van de kinderarts, veel effectiever (en smaakt lekker zoet) dan die poedertjes. En dan een flinke lading (veel meer dan de huisarts eerst voorschreef) in de ochtend. Dan loopt het boeltje opeens lekker door en kunnen ze ook makkelijk poepen en dus weer wat eten en drinken.

Dit speelde toen ze 2 was. Ze is nu 3,5 en heeft nergens meer last van, wel letten we bij beide kinderen (oudste is 10) op of ze genoeg drinken.

Bou

Bou

05-02-2013 om 14:47

Herkenbaar

Hoi nika,

Heel herkenbaar verhaal.
Onze zoon. Van 3jr Dronk tot voor kort ook zeer weinig, vaak minder dan 0.1 liter per dag. Ook als het heel warm was. Zelfde trucjes als jij: proberen aan te vullen met perziken, druiven, aardbeien, pap, vla, etc.
Plaste ook nauwelijks.

Het werd ook echt beladen en het jongetje voelde dat natuurlijk.

We zijn met hem naar logopedie gegaan en dat heeft geholpen! Tot voor kort kon hij niet met een rietje drinken (blazen ipv zuigen) maar de logopediste heeft een heleboel leuke mondspelletjes gedaan en er echt een feest van gemaakt. Nu drinkt hij meestal zo'n 0.4 liter per dag. Nog steeds niet echt veel maar in ieder geval meer, en het is nu niet meer zo beladen. Drinken is weer leuk geworden!

Veel succes, verwacht geen wonderen

Bou

Bou

05-02-2013 om 14:49

Waterijsjes nee

O ja. Waterijsjes uit de winkel bevatten veel zout en zijn dus juist NIET goed. Kun je beter zelf waterijsjes maken van limonade. Kan gewoon in de vriezer, plaatic waterijs-setjes kun je kopen in de winkel.

Elx

Elx

06-02-2013 om 13:34

Cirkel doorbreken

Ja, hoe de cirkel te doorbreken? Al goede tips gegeven, maar ik denk dat t ook draait om de 'controle' die hij over je heeft en de 'aandacht', die hij krijgt.

Mijn dochter drinkt ook erg weinig en plast ook niet graag, helemaal om als te weinig heeft gedronken dat wel een beetje kan branden.

Dus misschien zaak om terug naar basis te gaan. Jij bied alles aan, maar geen dwingen. Het is jouw taak om gezongen eten & drinken aan te bieden, zijn taak om daarvan te eten of drinken. Heb een flesje water altijd binnen zijn bereik. Geef t goede voorbeeld, door zelf ook vaak te drinken.

Flesje water naast zijn bed. Mijn dochter drinkt dan nog behoorlijk wat. Maar zij is wel stuk ouder en plast dan nog even zelf voor slapen gaan. Succes ermee.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.