Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderbed

Hallo allemaal ik heb een kleintje van 1 en ik vroeg mij af wanneer laat je je kindje eigenlijk gewoon in een kinderbed slapen ?

wanneer zijn jullie daar mee begonnen en wat zijn jullie ervaringen hier mee ?

Heel stom misschien maar het idee vind in best spannend en eng 

nu weet ik ook dat een kinderbed nog niet van toepassing is voor een kindje van 1 maar voor de toekomst vroeg ik me af wanneer (welke leeftijd) je daar dus mee begint en wat jullie ervaringen waren met jullie kids toen ze voor het eerst in een gewoon bed sliepen?


Toen dochter geboren werd ging zoon van 2 jaar naar het peuterbed. Hij kwam uit een soort 'cosleeper' een ledikantje naast het ouderlijk bed met een opening naar het grote bed.

Dochter heeft overigens nog tot haar vierde jaar regelmatig in een opvouwbaar campingbedje geslapen als ze niet in de 'cosleeper sliep'.

Met 2.5 jaar ging hij in een half hoog slaper 1 persoonsbed. Ging prima

Rachel.

Rachel.

18-04-2021 om 21:32 Topicstarter

guera schreef op 18-04-2021 om 21:13:

Met 2.5 jaar ging hij in een half hoog slaper 1 persoonsbed. Ging prima

ging hij er niet proberen uit te klimmen of ging dat gewoon goed?

Bij ons waren ze tussen de 2 en 3 jaar als ze naar een gewoon bed gingen. We hadden een peuterbed, dat toont wat minder groot. Je kunt er ook zo'n uitvalhekje bij kopen (Ikea), die schuif je onder het matras. Onze jongste heeft dat best lang gehad, maar die viel ook echt uit elk bed waar ze in lag. Ook op vakanties, dan verbouwde ik de slaapkamer met stoelen tegen het bed aan.

We hebben om onze oudste erg gelachen toen hij van ledikant naar gewoon bed ging. Hij heeft lange tijd niet beseft dat hij er zelf uit kon en riep ons 's morgens als hij wakker was. We hebben hem er nooit op geattendeerd dat hij er zelf uit kon

Mijn oudste was 3 jaar en 9 maanden toen ze overging naar een groot bed (was op de verjaardag van haar vader, vandaar dat ik het nog weet). Ze was niet zo groot, nog lang geen meter, en sliep nog prima in haar ledikant. Jongste klom steeds uit het bedje en dat ging niet altijd goed. Zij heeft met 2,5 een meegroeibed gekregen.

Oudste ging hier met 2,5 jaar naar een kleuterbed, omdat haar broer in het ledikant moest. Ging prima. Ze kon er zelf uit klimmen maar deed dat pas als ik haar kwam halen.

Jongste ging met een ruim jaar al in het kleuterbed. Die kom steeds uit het ledikant en na 3 keer dokterspost/seh had ik er genoeg van.  Beschuldigingen van artsen dat ik als onverantwoorde moeder de bodem nog wel te hoog had staan om zelf niet te hoeven bukken. 

Kleuterbed ging prima.  Hij kon er niet uit rollen door de iets verhoogde zijwand maar er wel uit klimmen op een veilige manier. 

Ik was zelf 1,5 toen ik in een normaal bed ging slapen omdat mijn zusje werd geboren en in het ledikantje moest. Onze dochter was twee toen ze in een normaal bed ging slapen. 

Oudste lag met 20 maanden in peuterbed (70x150 cm) en jongste met 2 jaar.

Oudste met 21 maanden naar een gewoon groot bed omdat broer eraan ging komen en ik niet op t laatste moment nog een wissel voor haar wilde. Zoon met 2,5 jaar in een peuterbed wat zn vader gemaakt had.

Mijn dochter sliep met 1,5 in haar meegroeibed. 

Slapen was altijd al drama, maar in haar ledikant wilde ze écht niet slapen. Nadat we het grotere bed hebben geïntroduceerd slaapt ze een stuk beter (oké het is nog steeds geen schone slaapster, maar wel een levensgroot verschil.)

Rachel.

Rachel.

23-06-2021 om 10:23 Topicstarter

Regendrup. schreef op 23-06-2021 om 10:16:

Mijn dochter sliep met 1,5 in haar meegroeibed.

Slapen was altijd al drama, maar in haar ledikant wilde ze écht niet slapen. Nadat we het grotere bed hebben geïntroduceerd slaapt ze een stuk beter (oké het is nog steeds geen schone slaapster, maar wel een levensgroot verschil.)

Bedankt voor je advies!

Ik merk inderdaad steeds vaker dat hij liever niet in zijn ledikant wil, en begint zich steeds vaker te verzetten (terwijl dit in het begin zelden tot nooit het geval was). Ik begon al te denken dat hij toe was aan een groter bed aangezien ik er ook over gelezen had.En jou verhaal is toch al wel een beetje bevesteging voor mij, Ik ben al aan het rond kijken om eentje aan te schaffen.😁

Tav

Tav

23-06-2021 om 11:10

Ik herinner me niet wanneer het precies was, maar het grote bed kwam er heel snelals ze uit het ledikantje begonnen te klimmen. Te gevaarlijk. Dan wel zorgen voor traphekjes, ook boven.

Het is ook wel voor ieder kind verschillend. 

Een vriendin van me heeft een kind van dezelfde leeftijd, maar die wil ábsoluut niet in een groter bed slapen. Die is nog erg gehecht aan zijn ledikant.

Ik zou dus echt goed kijken naar je kind. Maar als je vraagt of het al zou kunnen, dan is het in ons geval zeker zo geweest. 

Je kunt ook een soort tussenweg kiezen. Je hebt van die peuterbedjes met spijlen aan 1 kant. Deze kun je ook met de "open" kant tegen de muur zetten, zodat hij toch nog een beetje meer beschut ligt dan meteen in een open bed. 

Haha en ik herken het ook dat ze in eerste instantie dacht dat ze er niet zelf uit kon. Nog steeds roept ze ons, heel soms komt ze er zelf uit om nog even bij ons te tutten. 

Maar over het algemeen blijft ze dus echt in bed liggen. Was mijn grootste zorg in het begin haha, of onze beweeglijke ondeugende boef wel zou blijven liggen. Maar verbazingwekkend genoeg deed ze dat wel. 

Ik heb overigens nooit een hekje gebruikt, maar ik had het ledikant matrasje naast het bed laten liggen. Voor het geval dat ze eruit zou rollen. Is twee keer gebeurd en toen viel ze gelukkig wel zacht

Rachel.

Rachel.

23-06-2021 om 12:46 Topicstarter

Regendrup. schreef op 23-06-2021 om 12:22:

Het is ook wel voor ieder kind verschillend.

Een vriendin van me heeft een kind van dezelfde leeftijd, maar die wil ábsoluut niet in een groter bed slapen. Die is nog erg gehecht aan zijn ledikant.

Ik zou dus echt goed kijken naar je kind. Maar als je vraagt of het al zou kunnen, dan is het in ons geval zeker zo geweest.

Je kunt ook een soort tussenweg kiezen. Je hebt van die peuterbedjes met spijlen aan 1 kant. Deze kun je ook met de "open" kant tegen de muur zetten, zodat hij toch nog een beetje meer beschut ligt dan meteen in een open bed.

Ja ik heb al wel eve het idee dat hij er aan toe is en klaar voor is, hij is ook heel snel in zijn groei (bovengemiddeld kwa lengte) ontwikkelingen en het zelfstandig willen doen, zo liep hij bijvoorbeeld al met 11 maanden, hij leert ook enorm snel, pakt dingen heel snel op en begrijpt goed wat ik tegen hem zeg als ik met hem praat. De kleine man helpt zelfs al opruimen (spullen terug op plek zetten na het spelen) helpt me met was in de wasmachine doen, gooit zijn lege pakjes of verpakkingen weg in de prullenbak, kan veel woorden zeggen, zelfs zinnetjes en praat de oren van je hoofd af. 

En dat voor een prematuurtje. (Sorry werd even overgenomen door de trotsheid en dankbaarheid als moeder)🥰🙈Hij word in december 2.

Ik heb een leuke gezien, een witte met ook verhoogde kant en spijlen (maar dan niet zo hoog als het ledikantje) en dan een kleine opening waar hij zelf dan uit kan.

Ik ga het even testen inderdaad, ik had mezelf ook voorgenomen dat ik het ledikantje niet meteen uitelkaar haal en opberg, mocht het nog lastig zijn met het bed kan ik hem altijd nog in het ledikantje leggen vlak bij het nieuwe bed. Dan kan hij ook wennen (mocht dat het geval zijn). En kwa het eruit klimmen, dat heeft hij 1 keer geprobeerd bij het ledikantje, toen is hij ook gevallen en heeft het daarna niet meer gedaan, hij geeft niet snel op maar merkt gelukkig wel snel genoeg als iets niet werkt.😅

hij roept nu gewoon mamaaaa, mamaaa zodat hij me laat weten dat ik hem kan komen halen.🤣

Ben wel benieuwd hoe het gaat als hij er zelf uit kan, ik denk dat dat nog een hele opgave gaat zijn en dat hij constant naar mijn kamer komt (hij kan de deuren al openmaken). Misschien doet hij dat niet dat kan ook natuurlijk, maar ik denk dat het weer een fase word van constant terug blijven leggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.