Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderboek met moderne oma


Bb19bb21

Bb19bb21

04-10-2021 om 14:13 Topicstarter

Goed om te horen dat er voor oudere kinderen iets meer keus is. Want ja, bij mijn ouders bakt opa de taart en niet oma. Timmeren enzo doet hij dan weer niet.... En oma kan en wil echt niet naaien en breien enzo. Zo gek dat die stereotypes in die boekjes zitten! Van oma en opa pluis bijvoorbeeld word je acuut kriegel.... Bobbi gaat logeren is al iets beter (daar doet opa tenminste ook wat), maar ook daar is het weer oma die in de keuken staat enzo. Ik denk dat er een gat in de markt is voor boekjes met een wat meer genderneutrale rolverdeling 😀

Bb19bb21

Bb19bb21

04-10-2021 om 14:16 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 04-10-2021 om 14:10:

Ik kan me er niet zo druk om maken hoor. Opa en oma Pluis (Nijntje) zijn ook behoorlijk rolbevestigend maar ik lees ze lekker voor aan kleinkind. Die gaat heus later wel snappen dat er meerdere opties zijn.

Mijn moeder maakt zich er in ieder geval wel druk over (en opa en oma pluis heb ik haar veiligheidshalve maar nooit gegeven  . En dat terwijl ze zo graag een leuk boek over oma zou lezen en voorlezen ook echt iets is tussen haar en kind (als je vraagt wat ze bij oma gaat doen, is het antwoord altijd voorlezen en zodra ze oma ziet wordt er een boek gepakt). En het verbaasde me gewoon dat al die boekjes zo traditioneel zijn. Zo zullen veel oma's toch niet meer zijn? 

Een beetje gedateerd maar nog steeds erg leuk: Oma Fladder van Burny Bos

NightNurse schreef op 04-10-2021 om 14:17:

Een beetje gedateerd maar nog steeds erg leuk: Oma Fladder van Burny Bos

Dat las mijn kind al inderdaad, die is nu diep in de dertig.

Bb19bb21 schreef op 04-10-2021 om 14:16:

[..]

Mijn moeder maakt zich er in ieder geval wel druk over (en opa en oma pluis heb ik haar veiligheidshalve maar nooit gegeven . En dat terwijl ze zo graag een leuk boek over oma zou lezen en voorlezen ook echt iets is tussen haar en kind (als je vraagt wat ze bij oma gaat doen, is het antwoord altijd voorlezen en zodra ze oma ziet wordt er een boek gepakt). En het verbaasde me gewoon dat al die boekjes zo traditioneel zijn. Zo zullen veel oma's toch niet meer zijn?

Nee uiteraard niet maar geen enkel boek zal precies aansluiten op hoe jouw moeder is. Zoveel mensen, zoveel types.

Mija schreef op 04-10-2021 om 13:41:

[..]



Natuurlijk schrijven we in dit tijdgewricht niets meer dwingend voor. Maar het komt ook niet uit de lucht vallen, wat meisjes bedenken dat ze eens met hun leven zullen gaan doen en wat jongens van vrouwen verwachten. Om te kunnen kiezen moeten opties eerst zichtbaar zijn. En het idee van 'inspirerende voorbeelden' lijkt me universeel en tijdloos. Misschien loopt de jeugdliteratuur voor de allerjongsten nog wat achter bij de werkelijkheid?

Welnee, jeugdliteratuur is heel divers.

(Net als sprookjes trouwens, maar dan moet je wel voorbij de geijkte Disney Cinderellas kijken).

Bb19bb21 schreef op 04-10-2021 om 14:13:

Goed om te horen dat er voor oudere kinderen iets meer keus is. Want ja, bij mijn ouders bakt opa de taart en niet oma. Timmeren enzo doet hij dan weer niet.... En oma kan en wil echt niet naaien en breien enzo. Zo gek dat die stereotypes in die boekjes zitten! Van oma en opa pluis bijvoorbeeld word je acuut kriegel.... Bobbi gaat logeren is al iets beter (daar doet opa tenminste ook wat), maar ook daar is het weer oma die in de keuken staat enzo. Ik denk dat er een gat in de markt is voor boekjes met een wat meer genderneutrale rolverdeling 😀

Maar die zijn er allang hoor. Ik heb maar weinig boekjes gezien met een traditionele rolverdeling, of het moet een traditioneel boek zijn (een ouderwetse klassieker zeg maar).

In veel boekjes kwamen amper ouders of opa's en oma's voor trouwens.

Bb19bb21

Bb19bb21

04-10-2021 om 14:42 Topicstarter

Precies aansluiten hoeft ook niet hoor. Maar het zou fijn zijn als oma niet alleen in de keuken staat en naait oid. Ik mis wat diversiteit in de prentenboekenwereld 😀

Bb19bb21 schreef op 04-10-2021 om 14:42:

Precies aansluiten hoeft ook niet hoor. Maar het zou fijn zijn als oma niet alleen in de keuken staat en naait oid. Ik mis wat diversiteit in de prentenboekenwereld 😀

Maar die zijn er gewoon.

Bb19bb21

Bb19bb21

04-10-2021 om 15:05 Topicstarter

Ik kan ze alleen niet vinden, vandaar mijn vraag om tips! 

Casper en Emma

Oepsie. Ik wilde in een oud bericht een tikfout herstellen.

Mevrouw75 schreef op 04-10-2021 om 15:12:

Oepsie. Ik wilde in een oud bericht een tikfout herstellen.

Wat voor jekkie? Wat voor jekkie? 

Bb19bb21 schreef op 04-10-2021 om 15:05:

Ik kan ze alleen niet vinden, vandaar mijn vraag om tips!

Of ben je echt op zoek naar een boek waarin oma werkt? Want dat zal voor de gemiddelde peuter een worst wezen. Dan is de belevingswereld vooral dat oma binnenkomt en haar jas ophangt ofzo. En veel kletst, of juist niet. Of iets samen met de kinderen onderneemt (en dat kan toevallig bakken zijn, maar ook naar de dierentuin ofzo.) Dat oma op de andere dagen werkt is uit het blikveld. Tenzij een peuter bij oma woont.

Mevrouw75 schreef op 04-10-2021 om 15:16:

[..]

Of ben je echt op zoek naar een boek waarin oma werkt? Want dat zal voor de gemiddelde peuter een worst wezen. Dan is de belevingswereld vooral dat oma binnenkomt en haar jas ophangt ofzo. En veel kletst, of juist niet. Of iets samen met de kinderen onderneemt (en dat kan toevallig bakken zijn, maar ook naar de dierentuin ofzo.) Dat oma op de andere dagen werkt is uit het blikveld. Tenzij een peuter bij oma woont

Dit denk ik dus ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.