Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Koorts bij peuters/kleuters

Hey allemaal, 
Ik wou eens horen bij jullie of jullie kinderen bij een simpele verkoudheid ook zo vaak koorts maken,of jullie een idee hebben op welke leeftijd dit eigenlijk afneemt en of jullie bij koorts altijd iets opsteken (of enkel als je ziet dat ze wat suffer zijn?) 


Ja, ze hadden vaak koorts. Vooral als peuter, ergens rond 5 jaar nam dat af. Ze konden ook hoge koorts hebben en zich prima voelen. Wat bedoel je met 'iets opsteken'? 

Tompie

Tompie

09-04-2022 om 10:16 Topicstarter

Peaches schreef op 09-04-2022 om 10:08:

Ja, ze hadden vaak koorts. Vooral als peuter, ergens rond 5 jaar nam dat af. Ze konden ook hoge koorts hebben en zich prima voelen. Wat bedoel je met 'iets opsteken'?

Eén suppo (perdolan /neurofen voor in de poep) van de vloeibare geneesmiddelen moeten ze hier kokhalzen 

Koorts heeft een doel, dus echt alleen als het langdurig is en het kind heel ziek is zou ik er iets tegen geven. 

Koorts betekent dat het lichaam hard aan het werk is om ziekteverwekkers te lijf te gaan. Is dus eigenlijk een goed teken. Bij hele hoge koorts (40 graden of meer) kun je koortsremmende middelen geven omdat dergelijke temperaturen niet goed zijn voor het lichaam. Maar bij een beetje verhoging of lichte koorts zou ik het lichaam gewoon zijn werk laten doen.

En ja, jonge kinderen hebben geregeld koorts. Soms zijn ze dan ziek, soms ook niet. Niet te druk over maken.

Tompie schreef op 09-04-2022 om 10:16:

[..]

Eén suppo (perdolan /neurofen voor in de poep) van de vloeibare geneesmiddelen moeten ze hier kokhalzen

Zo mooi, dat Vlaams 😁. 

Verder, ik herken het niet echt. De mijne had niet heel vaak koorts denk ik. Ik temperatuurde eigenlijk nooit, ik kon het zo ook wel voelen.

Zetpil werd hier juist sinds haar 4e geweigerd.

Ik heb op dit moment een behoorlijk zieke kleuter op de bank.
39.5 koorts via oorthermometer dus wellicht nog iets hoger en hij weigert ook elke vorm van pijnstillers. 
Zetpil,kauwtablet en heb zelfs vloeibaar in huis...
Ik denk nu ook, tja dan laat de koorts z'n werk maar doen maar zou hem ook graag verlichting willen bieden dat hij zich wat fijner voelt mja...

Hier ging er altijd paracetamol in. Ze voelen zich beter, mijn kinderen sliepen er goed op dus ook goed voor mijn nachtrust. Weigeren was er niet bij. 

Tompie

Tompie

09-04-2022 om 11:13 Topicstarter

Wanneer gaan jullie er dan mee naar de huis of kinderarts? Na 3 dagen koorts of gewoon niet?

Tompie schreef op 09-04-2022 om 11:13:

Wanneer gaan jullie er dan mee naar de huis of kinderarts? Na 3 dagen koorts of gewoon niet?

Ja in ieder geval telefonisch contact om te overleggen als na 3 dagen koorts nog niet minderen wil.

Tompie schreef op 09-04-2022 om 11:13:

Wanneer gaan jullie er dan mee naar de huis of kinderarts? Na 3 dagen koorts of gewoon niet?

https://www.thuisarts.nl/koorts-bij-kinderen/mijn-kind-heeft-koorts altijd thuisarts raadplegen. 

Volgens mij is het op dit moment best extreem wat betreft virussen die rondgaan (na corona lockdowns is het blijkbaar erger). Wij zijn inmiddels al 4 weken aan het rommelen met kinderen met koorts. En eigenlijk sinds de kerstvakantie hebben we al af en aan virussen in huis. Ik hoor het om me heen ook. 

Wij geven kleuter kauw-sinaspril als hij zo ziek is dat hij ook slechter gaat eten/drinken en slapen. We hadden de afgelopen weken ook nachten dat ze gingen ijlen van de koorts bijvoorbeeld. Helaas hielp de zetpil/sinaspril toen niet meer. 

Meestal volg ik thuisarts.nl met wanneer bellen, maar onze huisarts is op het moment zo druk en slecht bereikbaar dat ik wat meer op mijn eigen beoordeling probeer te varen: niet suf, voldoende vocht binnen, geen rode vlekjes die niet weg te drukken zijn of nekkramp dan kijk ik het nog even aan. 

Mijn kleuter had 1,5 week lang koorts (griep) daarna 1 week koortsvrij en opnieuw een week koorts door middenoorontsteking. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

09-04-2022 om 15:14

Mijn kinderen hadden heel vaak koorts. Inderdaad het lichaam haar werk laten doen.
De huisarts gaf als tip: geef eventueel je kind 1/2 uur voor etenstijd een halve Sinaspril, dan gaat het zich wat beter voelen, zodat het ook gaat eten (de meeste kinderen eten heel weinig als ze zich lamlendig voelen). Het lichaam heeft namelijk ook energie nodig om te herstellen.  

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

09-04-2022 om 15:17

Tompie schreef op 09-04-2022 om 11:13:

Wanneer gaan jullie er dan mee naar de huis of kinderarts? Na 3 dagen koorts of gewoon niet?

Als je vermoed dat er meer aan de hand is, dan een lichte kinderziekte, 
Meestal zie je na 1 of 2 dagen al dat de koorts weer afneemt... dan gingen wij niet. Zolang je kind voldoende blijft drinken, is er ook vaak weinig aan de hand. Maar als het niet echt lager/beter wordt, zou je zelfs aan het eind van dag 2 al kunnen gaan.

hier gaven we bij koorts de kinderen  (en neem ik zelf vaak) paracetamol voor het slapen gaan. Mijn ervaring is dat je dan beter slaapt en ook dat helpt bij de genezing. Voor de rest verwennen (of verwend worden - maar dat laatste is het vandaag wat minder, helaas). 

De laatste 6 weken hoor ik steeds dat veel kinderen ziek zijn.
Hier thuis ook. Ze zijn hier nooit ziek en als ze het wel zijn dan 1 dagje koorts en daarna weer gaan met de banaan.
De laatste keer hadden ze 3 dagen achtereen koorts. Ik heb toen geen arts geraadpleegd omdat koorts een functie heeft en ze de 40 graden niet hebben aangetikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.