Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Laten huilen of niet?

Naar aanleiding van het bovenstaande 'slaap'draadje start ik even een nieuw. In die draad gaat het om kinderen die slecht slapen: wakker worden en dan ook wakker blijven.
Hier herhaalt onze 1-jarige het patroon dat haar oudere broer ook liet zien: elke nacht (en trouwens ook in de avond vaak) een of meer keren wakker worden. Maar meestal is het dan een kwestie van speentje terugstoppen, even oppakken, weer terugleggen en weglopen. Ik heb overigens niet het idee dat kind wakker wordt omdat ze haar speen kwijt is. Zoals gezegd: broer deed dit ook en toen die van zijn speen af was (met ruim 2 jaar) heeft hij dit patroon nog ongeveer een jaar volgehouden. Ook hier: slaapdronken naar bed zoon lopen, aai over de bol, terug naar bed en verder slapen maar weer. Zoon geeft inmiddels geen problemen meer, gelukkig.

En nu vraag ik me af: heeft iemand in zo'n situatie wel eens baat gehad bij het kind laten huilen? Ik doe het niet, omdat ik bedenk dat we beter slapen bij het "er snel uit en ook snel weer terug"-systeem (zowel vriend als ik slapen gemakkelijk weer in) dan als we dochter laten bleren, wat niet alleen voor haar vervelend is, maar ook voor ons, want dan houdt ze ons wakker.

Maar ja, als het een kwestie is van een of twee nachten doorzetten dan is het de moeite natuurlijk wel waard.

Ervaringen, iemand?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yaron

Yaron

08-04-2010 om 10:08

Hier

Wij hebben een of twee keer geprobeerd onze tweede zoon te laten huilen vanaf dat hij 1 jaar was, het was geen succes. Hij heeft beide keren meer dan 2 uur gehuild, toen vonden wij het genoeg en hebben we hem bij ons in bed genomen. Er zaten twee weken tussen onze pogingen, misschien was het wel gelukt als we het vol hadden gehouden, maar dat ging tegen ons gevoel in. Vanaf zijn derde slaapt hij goed door.
Bij onze derde hebben we het ook geprobeerd en dat heeft wel geholpen, 1 keer laten huilen, dat duurde nog geen uur, de tweede nacht een half uur en daarna was het over. Ze is nu twee en een half en ze slaapt 6 van de 7 nachten goed door, de andere keer ga ik er even uit voor een aai over haar hoofdje en slaapt ze weer door.
Misschien kun je het een paar nachten proberen en dan zie je wel hoe het gaat. Ik heb nu weer slapeloze nachten van onze dochter van 2 maanden, maar ik weet dat het ooit goed komt.

krin

krin

08-04-2010 om 10:09

Onze ervaring

Zoon sliep best redelijk, met af en toe vlagen dat we er 's nachts een of twee keer uit moesten voor die aai over de bol. Tot we op vakantie gingen en hij niet in slaap kon komen. Ruim twee was hij toen. We waren met een groep en iedereen riep: laten huilen, hij houdt vanzelf een keer op. Nou, dat deed hij dus niet. Hij is twee dagen schor geweest, en ik heb me nog tijden schuldig gevoeld. Bovendien heeft meneer het ons ingepeperd door daarna nog twee jaar lang midden in de nacht bij ons in bed te kruipen. Niet gezegd dat het daardoor kwam, natuurlijk, maar mijn schuldgevoel zei van wel. Dat hielp overigens wel: hij kroop erbij en viel in slaap. Geen centje pijn, terwijl als we probeerden hem terug te brengen, we de halve nacht in de weer waren. De gemakzucht won, en het ging vanzelf over. Dus nee, laten huilen zou ik niet meer doen. Al ben ik niet principieel tegen.

Hier wel

Jongste van nu 19 maanden kwam tot hij een maand of 13 was elke nacht nog voor een voeding (of 2 waarna hij lekker weer in slaap viel. Op een dag weigerde hij de borst en hield dat 24 uur vol. Die nacht kon ik hem dus ook niet troosten door hem te voeden. Hij heeft flink gehuild die nacht, maar de volgende nacht sliep hij ineens wel door.

De borstvoeding heb ik gelukkig wel weer op gang gekregen, maar van de nachtvoedingen waren we af en zoon slaapt sindsiden door. Het was dus min of meer door omstandigheden gedwongen laten huilen want ik zou er zelf niet voor gekozen hebben, maar het werkte wel.

Chris

Kiki

Kiki

08-04-2010 om 10:43

Mijn zoontje gaat spugen

als hij helemaal hysterisch huilt. Laten huilen is hier dus echt geen optie, want dan spuugt hij alles onder.

Bij mijn jongste heb ik het ook nog niet geprobeerd, ik denk ook niet dat ik dat zou doen. Ik vond de twee keren dat wij het probeerde echt geen succes

ayla

ayla

08-04-2010 om 11:21

Wij

Wij hebben het geprobeerd maar hij bleef huilen, echt uren achter elkaar, nachten lang. Daarbij was hij op een bepaald ogenblik zo van streek dat hij ook niet meer in slaap kwam. Bij ons hielp alleen wat te drinken, daar werd hij rustig van en dan kon hij weer even slapen maar 2 uur later begon het weer opnieuw. Niet bij ieder kind werkt het laten huilen

Guinevere

Guinevere

08-04-2010 om 13:05

Ik niet

Ik kan er zélf niet eens tegen als een kind blijft huilen. Dus ik heb het nooit langer dan 10 minuten geprobeerd. Geen idee dus of mijn kinderen daar tegen kunnen/konden.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-04-2010 om 13:12

Haha berber

Dat denken wij dus ook: eruit voor een aaitje of een kwijtgeraakte knuffel 'telt' niet, dat is gewoon doorslapen maar dan met een onderbreking van enkele minuten voor alle betrokkenen. Onze dochter kreeg tot anderhalf nog een fles 's nachts - dat was namelijk wat zij wilde, kostte mij alles bij elkaar misschien tien minuten en was veruit de makkelijkste oplossing. Laten huilen heb ik nooit hoeven uitproberen omdat ze verder prima sliep. Intussen is ze ruim drie en slaapt ze gewoon door - meestal. Soms is er nog die huil om een aaitje. Die krijgt ze dan gewoon.
Laten huilen heeft bij mijn ouders trouwens bij alle acht nooit gewerkt, maar ik ken wel gezinnen waar het DE oplossing bleek. Ik zou het wel proberen als ik er qua gebrek aan nachrust compleet doorheen zat.
Groetjes
Massi

Temet

Temet

08-04-2010 om 13:35 Topicstarter

Jottem!

Mijn kinderen sliepen alletwee al vrij snel goed door!Alleen heb ik dat niet beseft! Dank je, Berber, mijn dag is weer goed

Overigens heeft dochter ook wel eens dat ze echt lang wakker blijft. Dat is dus echt erg. Dat "eruit om speentje terug te stoppen" is ook wel hinderlijk (het verstoort je slaap toch) maar overkomelijk, en leidt ook niet tot enorm slaapgebrek.

Mmm, op basis van de reacties tot nu toe ben ik geneigd om het maar zo te laten en geen experimenten aan de hand te halen.

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

08-04-2010 om 14:00

Juist andersom

Mijn oudste sliep als baby prima en al na een paar weken de hele nacht door. Toen ze echter een dreumes werd hebben we ergens rond de 1,5 jaar een periode gehad dat ze 's nachts constant wakker werd, spenen wegwerkte (ze had een stuk of 10 in haar bedje) of in haar bed ging staan huilen en vervolgens maar heel moeilijk weer in slaap kwam om het hele gedoe na een uurtje weer te herhalen.
Ik geloofde toen nog in het nut van niet verwennen en even laten huilen en man en ik liepen imdiddels op ons tandvlees. We spraken al af wie de eerste helft van de nacht zou gaan en wie de tweede, maar het zombie-gevoel bleef overheersen.
Totdat ik eens een keer toevallig bij haar bedje kwam toen ze net de eerste kreet begon te slaken en eigenlijk nog niet goed wakker was. Aai over haar bol, speen er weer in en ze sliep zomaar gelijk weer in. Heh? zo makkelijk was me in tijden nog niet overkomen. Ik ging weer naar bed met de verwachting dat ze een uur later of misschien eerder wel weer zou komen en lag vervolgens zelf wakker door gespannen te luisteren, maar ik hoorde helemaal niks. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er die nacht zelf nog twee keer uit geweest ben om te controleren of ze wel ademde, de ongewone stilte voelde eng, maar ze sliep echter als een heel tevreden roosje. Uiteindelijk ben ik zelf weer in slaap gevallen.
De volgende dag vroeg mijn man waarom ik hem niet had gewekt voor de tweede helft van de nacht om standby te staan. Hoezo, was ze dan helemaal niet wakker geworden?
Vanaf dat moment hebben we besloten om gelijk ons bed uit te spurten bij de eerste kik, zodat we de gerustellende aai over de bol konden geven voordat echt goed wakker was en dat hielp. Ze is een tijdje nog één keer per nacht gekomen op die manier en sliep daarna weer als vanouds door.
Bij de 2e (zeer moeilijke slaper door reflux en allergieproblemen), 3e en 4e waren we slimmer. Ipv ons bed uit te moeten spurten naar de babykamer lagen die gelijk bij ons in het 3-persoonsbed, waardoor de babytijd ineens een stuk relaxter en uitgeruster werd.
Bij de 2e hadden we nog enige zorgen of hij zo wel zou 'leren' slapen, maar kozen we er voor om dat risico maar te lopen aangezien we op dat moment onze rust veel te hard nodig hadden. Bij de 3e en 4e wisten we inmiddels dat die zorgen onnodig waren en ze heus wel alleen leren slapen en in slaap vallen zonder dat je daar in de babytijd allerlei vermoeiende slaaptrainingen op los hoeft te laten.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

08-04-2010 om 14:15

Haha, berber, spenensafari

Haha, Berber, de uitdrukking met je blote knietjes of spenensafari kende ik nog niet, maar is inderdaad een zeer passende omschrijving. Ergens diep weggestopt in mijn geheugen zitten nog visioenen van diep in de nacht, met aanzwellend ontroostbaar gekrijs als achtergondgeluid en sterk oplopende stress, onder de dekens voelen, op je knieën onder het bedje kijken, langs de zijkanten van het matrasje voelen, het matrasje oplichten en uiteindelijk verwoed het hele bedje afhalen met de vraag hoe het in hemelsnaam mogelijk was dat in zo'n kleine ruimte wel tot 10 spenen toe zomaar spoorloos konden verdwijnen.
De eerste keer kook je zo'n opgediepte speen nog uit, vervolgens spoel je het af onder de kraan, dan gebruik je een beetje spuug tot je uiteindelijk in diezelfde nacht tot het punt komt dat je de speen zo vanaf het stof op de grond in het mondje hebt geplopt en pas daarna eraan denkt dat die eigenlijk nog afgespoeld moest worden
We hebben het overleefd, maar ik vond het toch een stuk rustiger toen de kinderen die erna kwamen geen speen nodig bleken te hebben.
Groeten Primavera

Kadonaj

Kadonaj

08-04-2010 om 22:16

Hier ook spugen bij laten huilen...

GEEN OPTIE!

al merk ik dat mijn babymeisje zich graag even in slaap huilt, heel raar...

buzz

buzz

09-04-2010 om 11:28

Hier was dat ook zo

en soms nog met de jongste van 2, zonder dat het een machtspelletje is, (heb ik ook wel eens gehoord) gewoon zo over de toeren, dat alles er uit komt. Ik ben ook een slechte laten huiler ook, kan gewoon niet tegen lang huilende kinderen.

Temet

Temet

09-04-2010 om 12:06 Topicstarter

Spenensafari

Tegen de spenensafari heb ik tegenwoordig de reservespeen op de commode liggen. Die plop ik er dus eerst in, en dan kan ik in de nadien gevallen stilte desgewenst op zoek naar de verloren speen. Die ligt trouwens meestal gewoon in het bedje.

Grappig hoeveel beter je ziet als er niet aan je hoofd wordt gekrijst.

Groeten,

Temet

Spenensafari (ot)

weer een nieuw OO-woord!
Ik had inderdaad net als Temet een reservespeen (of 2, of 3) op de commode of ergens anders pakbaar klaar liggen.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-04-2010 om 11:56

Spenensafari (3)

Heel erg herkenbaar. Erin houden, dit woord. Ik kwam er pas na maandenlang nachtelijk onder dat bedje graaien achter dat je inderdaad een reservespeen klaar kon leggen. Mijn praktische IQ is sowieso al laag maar was na al die gebroken nachten gereduceerd tot nul. Mijn zus moest me uitleggen dat je meer dan een speen in huis kon hebben.
Groetjes
Massi

Ervaring

Beste Temet,
Je kind alleen laten uithuilen zonder je dochter bij te staan terwijl ze deze heftige emoties heeft werkt op de lange termijn averechts. Een paar nachten doorzetten lijkt zich uit te betalen als je dochter vervolgens inderdaad uit zichzelf in slaap valt. Je vraagt naar ervaringen/advies en ik adviseer je het niet te doen. Slaapdronken je dochter bijstaan is dan beter. Wat ik je kan aanraden is om te bereiken dat je dochter niet meer gaat huilen als ze even wakker wordt is haar overdag de gelegenheid geven uit te huilen als ze moet huilen. Dus huilen terwijl je dr veilig vasthoudt. Je kan zelfs j e dochter stimuleren/aanmoedigen om te huilen terwijl je dr stevig vasthoudt. Troost haar niet in de zin van wiegen/afleiden etc. maar laat haar merken dat ze jouw volle aandacht heeft en dat ze mag huilen zolang ze wil. Je zal zien dat het werkt alleen kan het de eerste keren heel heftig zijn en lang duren.

Nog meer ervaring

Laten huilen werkte hier uitstekend. Zowel bij de oudste als bij de jongste. Geen negatieve gevolgen kunnen waarnemen. Oudste is een vrolijk ventje.

We kunnen hier natuurlijk alleen onze eigen ervaringen delen. Zogenaamd objectieve 'meningen' als die van Bambam (werkt op lange termijn averechts) zijn dus onzin.

Allemaal gerationaliseerde persoonlijke voorkeuren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.