Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Mama-tijd of uitslapen?

Ik twijfel een beetje hoe we morgen mijn mama-dag gaan invullen.

De afgelopen 3 weken zijn nogal hectisch geweest. Door diverse trainingen is mijn ouderschapsverlof anders ingedeeld geweest, zoon heeft een heftige buikgriep gehad, mijn opa is terminaal (waardoor ik daar veel vaker even op bezoek ga) en afgelopen weekend heb ik in het ziekenhuis gespendeerd met een acute opname van mijn vader. Zoon is veel bij papa geweest, maar moest de afgelopen weken ook vaak opeens naar de verschillende oma's en veel mee op sleeptouw.

En gisteravond volgde de meltdown bij zoon van 14 maanden. Sinds hij 1,5 week geleden ziek was, wil hij al niet echt meer in zijn eigen bed slapen. Maar gisteren werd het me volledig duidelijk dat hij mama mist. En het klopt, ik ben minder vaak aanwezig en als ik wel aanwezig ben toch niet helemaal beschikbaar, omdat ik van alles aan het regelen ben. Bovendien krijgt hij natuurlijk ook wat mee van de stress die het voor mij oplevert. Dus is hij moe, oververmoeid zelfs.

En dan nu dus mijn dilemma. Op dinsdagochtend gaan we altijd babyzwemmen. Daar zijn we de afgelopen 3 weken niet aan toe gekomen, maar morgen zou het kunnen. Zoon vindt het fantastisch! En even de volledige aandacht van mama.
Maar hij is oververmoeid. Als we gaan zwemmen moet hij er om 8 uur uit. Voor veel dreumessen geen probleem, alleen zoon is een uitslaper en houdt het vaak wel vol tot 9/half 10.

Dus ga ik morgenochtend voor de much needed mama-tijd of slapen we uit? Wat zouden jullie doen (en waarom)?

ik zou zeggen: slaap uit en vul de mama-time anders in. ga zelf zwemmen, ga samen in bad/onder de douche, extra knuffelen en maar vooral ONTSPAN!

Die 'mama-tijd" hoeft toch niet perse zwemmend te zijn? Dus ik zou en/en doen: je kind eerst uit laten slapen en de rest van de dag veel extra (exclusieve) aandacht aan hem besteden. 

Lekker uitslapen. En dan daarna mama tijd. Lekker knuffelen, wandelen enz. Je zoon heeft echt niet door dat het eigenlijk zwemtijd was. 

Uitslapen en later op de dag 'n uurtje reserveren of ga iets anders doen. Kinderboerderij, wandelen in park bos

Uit slapen, en op een andere manier mama-tijd doen.
Samen in bed lekker kroelen, filmpje kijken en verder even niets. Dan lekker poffertjes opwarmen voor de lunch. Of ga samen lekker met vingerverf aan de slag. Het gaat je zoon om tijd met jou, dat zwemmen is leuk maar gewoon tijd met jou het belangrijkst.

Zet je telefoon even op stil zodat je niet verleid wordt om toch dingen te gaan regelen.
Sterkte want alles bij elkaar klinkt het zwaar.

MRI

MRI

06-12-2021 om 10:17

uitslapen anders loopt de stress alleen maar op

Velca

Velca

06-12-2021 om 10:42 Topicstarter

Ja, jullie hebben helemaal gelijk! Blijkbaar kan ik zelf ook even niet meer helemaal logisch nadenken. Gevolg mini melt-down bij mij Maar alleen maar goed!

Geen stress morgen wordt het doel! Lekker uitslapen, beetje aanrommelen, naar de speeltuin als het weer het toelaat en anders lekker verven of koekjes bakken.

Bedankt allemaal voor het lesje zelf-liefde!

BrightEchidna89

BrightEchidna89

06-12-2021 om 11:53

Slaap lekker uit en ga met hem daarna in bad, gevolgd door een massage.

Zo'n dagje thuis lummelen, lekker knuffelen, leuke dingen doen, daar kan mijn dochter ook echt van genieten. Soms is de koek gewoon even op bij kinderen. Dan hebben ze even rust nodig. En jij ook denk ik, want het is niet niks wat er allemaal in je omgeving gebeurt momenteel.

kijk of je kind nog slaapt dan of niet. Niet? Dan gaan zwemmen. 
Dat zwemmen zorgde er bij mijn kind óók voor dat als ze moe was, ze in de middag opeens héél goed kon slapen. (Ipv 3 kwartier opeens de hele middag ofzo).   

Mevrouw75 schreef op 06-12-2021 om 12:27:

kijk of je kind nog slaapt dan of niet. Niet? Dan gaan zwemmen.
Dat zwemmen zorgde er bij mijn kind óók voor dat als ze moe was, ze in de middag opeens héél goed kon slapen. (Ipv 3 kwartier opeens de hele middag ofzo).

Dat was hier ook zo. Ik had na het zwemmen meestal minstens 3 uur voor mezelf. Ze sliep dan als een roosje.

Velca

Velca

06-12-2021 om 13:31 Topicstarter

Zwemmen zorgt hier idd ook voor langer slapen. Maar door oververmoeidheid is inslapen nu al extra lastig. Extra moe maken werkt dan averrechts.

Ik kijk het morgenochtend even aan. Als hij zelf al echt wakker en relaxed is, dan gaan we wel zwemmen. Anders maken we er een uitslaap en keuteldag van en gaan we lekker samen wat anders doen.

Lekker laten slapen en niet gaan zwemmen. Daarna lekker uitgebreid met hem spelen en knuffelen. Als hij toch vroeger wakker is kan je altijd nog beslissen om wel te gaan.

Klinkt alsof er momenteel veel speelt, sterkte! Lief dat je zo bewust bezig bent om je zoontje wat extra aandacht te geven om hem te helpen, helemaal als je al zo'n heftige tijd doormaakt. Vergeet vooral jezelf ook niet! 
Ik hoop dat jullie een hele fijne dag hebben vandaag. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.