Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Man uit de running; ideeën gezocht

Goedemorgen allemaal,

Mijn man heeft afgelopen vrijdag een ongeluk gehad. Gister is hij geopereerd en hij is zeker 3 maand uit de running. Hij is wel thuis, maar hij kan eigenlijk niks.

Nu is dat vreselijk rot voor hem. Maar ook een beetje voor mij. Wij hebben drie kinderen, waarvan de jongste net 1 jaar is en alle kanten op rent (behalve de goede). Ik ben zelf nog herstellende van een postnatale depressie en daarnaast loop ik al een poosje op mijn tandvlees. Mijn man had het de laatste maanden vreselijk druk met werk en voelde zich daarnaast niet zo fijn. Hij is een paar keer alleen op vakantie geweest en was vrijwel altijd weg. Eigenlijk zou ik vanaf deze week weer een beetje aan de ‘beurt’ zijn. 

Ik ben op zoek naar wat tips om de komende maanden door te komen. Ik werk zelf (weer) fulltime en dan hebben we gedeeltelijk een oppas aan huis. Ik begin ook elke dag heel vroeg en werk in de avond ook wat. Onze jongste is helaas een hele slechte slaper en slaapt laat, wordt altijd minimaal 1 keer wakker en is ook altijd erg vroeg. 

Qua steun vanuit de familie; mijn vader is ook net geopereerd, want kanker. Mijn ouders zijn dus niet beschikbaar. Zijn ouders zijn met vakantie. Andere familieleden wonen te ver weg eigenlijk.


Door mijn medicatie mag ik niet autorijden en dat is nu natuurlijk ook vreselijk onhandig. 

Met andere woorden; ik zie even door de bomen het bos niet meer. Wie heeft goede tips?


Wat een rotsituatie to! 
Kijk ook eens in je netwerk buiten familie. Misschien kan een moeder/vader/opa/oma van school/opvang of een buurvrouw helpen met halen brengen van kinderen? Kan de oppas Misschien extra? 

Ik zie eigenlijk maar 1 oplossing en dat is meer betaalde opvang aan huis.

En je man een paar keer alleen op vakantie geweest? Met drie kinderen waarvan 1 van een jaar? En jou achterlatend, herstellende van een pd?

Vervelende situatie zeg. 
Even hardop brainstormen:
- Heb je zorgverlof waar je aanspraak op kan doen? 
- Kan je overige taken (bijv huishouden) uitbesteden, zodat er op ander vlak een vermindering van taken ontstaat?
- Is er winst te halen met boodschappen laten bezorgen, zodat er daar geen energie naar uit hoeft?
- Weet je zeker dat je moeder geen behoefte heeft aan afleiding? Kan zij bijv misschien 1x per week slechts 2 uurtjes oppassen, waarin jij even bij tankt?
- Weet je zeker dat die verre familie niks kan betekenen? Ik woon ook op bijna 1,5 uur van mijn broer, maar als hij morgen jouw situatie schetst en vraagt of ik iets kan doen, dan zou ik met liefde iets willen betekenen. Dus vraag het eerst voor je het invult.
- Zijn er vrienden of buren dichtbij die iets kunnen doen? Denk niet te groot, elk uurtje overdag of s avonds is meegenomen. Denk ook aan de vrienden van je man.
- Bevraag ouders van vriendjes van de kinderen. Mogen je kinderen daar wat vaker spelen komende maanden. Misschien wel elke woensdag bijvoorbeeld. En elke vrijdag bij een ander vriendje. Mag de dreumes ook een keer mee (uitleggen wat de situatie is).

- Komen ouders van de vriendjes standaard langs je huis (of bijna) op weg naar school en kunnen ze komende maanden helpen de kinderen te brengen en te halen? Weinig extra moeite..

- Kun jij tijdelijk minder werken? 

- Hebben man en jij al samen inzichtelijk gemaakt wat voor jullie beide haalbaar is? Wat kan hij wel? Wat is voor jou te doen?


Overall: Mensen willen graag helpen. Er heeft vast wel iemand gezegd "Als we iets voor jullie kunnen doen.."
En zo niet, dan zijn er bijna geen mensen die nee zeggen als je vertelt dat het slecht gaat en je je afvraagt of ze kunnen helpen.

Wat zwaar! Veel sterkte!

neem zsm contact op met je gemeente (WMO team) leg jullie situatie uit en laat ze meedenken en mensen in schakelen. 
sterkte! 

Ma85tilde

Ma85tilde

11-09-2022 om 08:02 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 11-09-2022 om 07:54:

En je man een paar keer alleen op vakantie geweest? Met drie kinderen waarvan 1 van een jaar? En jou achterlatend, herstellende van een pd?

Het idee was dat hij ‘er’ dan daarna weer even tegen zou kunnen. Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet. Hij is drie keer een week weggeweest en was dan daarna vooral heel moe. De laatste keer ging hij met de oudste naar een pretpark. Toen zijn ze zo vaak in de achtbaan geweest dat hij nog een week ziek was. Toen heb ik ook gezegd dat het nu wel even klaar is.

Ma85tilde schreef op 11-09-2022 om 08:02:

[..]

Het idee was dat hij ‘er’ dan daarna weer even tegen zou kunnen. Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet. Hij is drie keer een week weggeweest en was dan daarna vooral heel moe. De laatste keer ging hij met de oudste naar een pretpark. Toen zijn ze zo vaak in de achtbaan geweest dat hij nog een week ziek was. Toen heb ik ook gezegd dat het nu wel even klaar is.

Oké. 

Nare situatie. Ik vind de tip van Hobbelster de beste. Ik zou zelf niet overal en nergens uurtjes hulp gaan vragen. Dit vraagt om een structurele oplossing lijkt mij. Sterkte.

Jeetje, wat rot TO… Snap helemaal hoe beklemmend dit moet voelen!

Zomaar wat ideeën:
- zijn er mogelijkheden op het gebied van zorgverlof, ouderschapsverlof?
- voor het avondeten/naar bed brengen een tiener uit de buurt betalen voor paar keer per week, als een paar extra handen
- wat kan man wel? Fysiek dus niks, maar kan hij bijv wel de kinderen bezighouden, voorlezen voor het naar bed gaan etc?
- ouders van school/kdv vragen of ze kunnen helpen met brengen/halen van je kinderen (ervaring mee en men deed het graag!)
- er bestaan van die apps waarin jij op een kalender zet waar je hulp bij nodig hebt, iedereen die in de ‘groep’ zit kan dan intekenen. Laat idealiter een vriend/vriendin dat in eerste instantie voor je opstarten.
- zoek iemand waar je zelf je hart bij kunt luchten over wat dit met jou doet (niet je man)
- bespreek met je man dat je nu je schouders eronder zet (kan nu niet anders), maar dat wanneer het weer kan, jij écht die ruimte voor jezelf moet gaan krijgen.

Veel sterkte!

dat is heftig zeg, sterkte! Hierbij mijn tips

neem contact op met het wmo team of wijkteam in jullie gemeente voor hulp en advies. Komt daar niks uit, dan zou ik hulp kopen dus extra oppas, schoonmaakster inhuren, maaltijden inkopen bij bijvoorbeeld thuisafgehaald (particulieren die maaltijden verkopen)

En je kan ook grote porties eten maken mbv een slowcooker. En die invriezen. 
En bekijk met je partner wat hij wel kan doen, bijvoorbeeld de was vouwen, groente snijden etc.

Wat alle anderen zeggen. 
En verder:

Zoek logeeradresjes!
Heb je familie waarbij de jongste een paar dagen of een weekje zou kunnen logeren? Vriendjes van 
de oudsten waar ze een nachtje terecht kunnen? 

Bedenk samen wat je man wèl kan. Als hij aan bed is gebonden, kan hij dan wel de computer opschonen, sokken bollen, boodschappen bestellen, boontjes doppen, voorlezen, planning maken voor zaken die al een tijdje liggen ... 

Bij sommige dingen kan je zelfs kleine kinderen om hulp vragen. Niet te vaak natuurlijk, maar je kan ze vragen om dingen te halen of weg te zetten, iets op te stapelen, etc. Maak er een spelletje van. Misschien willen ze wel een keer met de stofzuiger spelen of zo 

hier in het dorp bestaat ook zoiets als vrijwillige thuiszorg. Die kunnen bv komen om te helpen met koken of de was of wat dan ook. Misschien is er zoiets ook bij jullie?

Hier is geen wmo team van een gemeente voor hoor.   Serieus? Iemand die zelf weer fulltime kan werken die klopt bij de gemeente aan voor extra ondersteuning???  
Ga naar je bedrijfsarts



wmo; als je 90 bent en je hebt niemand krijg je bij godsgratie 1,5 uur huishoudelijke hulp per week maar niet in de vakanties want er is een groot tekort

Neem contact op met het wijkteam. Dit is een situatie waarbij acuut hulp nodig is, omdat vader ineens niet beschikbaar is en moeder nog herstellende is. Als alles alleen aankomt op moeder is er risico dat herstel wordt belemmerd, en als moeder omvalt, wat dan? 

Het wijkteam kan aanvraag bij de WMO doen voor gezinsondersteuning vanuit thuiszorg. Dan kunnen jullie hulp krijgen bij wat maar nodig is om het gezin draaiende te houden. Bv huishouding, maar ook verzorging van de kinderen en meedenken over hoe je alles invult op de momenten dat zij er niet zijn. Bijvoorbeeld maaltijdplanning en weekboodschappen, wasschema, routine met de kinderen nu 1 ouder voor praktische zaken is weggevallen 

-Vraag je baas om mee te denken, wie weet is er meer mogelijk dan jedenkt. Zorgverlof voor aantal uur,thuis werken etc.
-Besteed uit wat je uit kan besteden. Zit er een wasservice in je buurt. Zeker voor de kleinewasspullen zoals kleding van dekinderen kan dit veel tijd schelen

-Kan de oppas wat meer? Zodat ze kan koken (ook  extra en dat meteen invriezen voor andere dag)en evt jongste vast in bad kan doen.
-Kan man niet lopen of helemaal niets. Wat kan hij aan klusjes dan wel doen? Regelen van dingen lukt vanuit bed ook. Zodat jij de “lopende” zaken doet en hij regelt.
bv .Boodschappen laten bezorgen. Hij maakt lijstje. Jij vult evt aan. 

Kinderen mee laten lopen met buurtgenoten naar school.

absor schreef op 11-09-2022 om 08:23:

Hier is geen wmo team van een gemeente voor hoor. Serieus? Iemand die zelf weer fulltime kan werken die klopt bij de gemeente aan voor extra ondersteuning???
Ga naar je bedrijfsarts



wmo; als je 90 bent en je hebt niemand krijg je bij godsgratie 1,5 uur huishoudelijke hulp per week maar niet in de vakanties want er is een groot tekort

Jawel hoor, waarschijnlijk geen huishoudelijke hulp inderdaad maar ondersteuning dmv thuisbegeleiding oid zou best passend kunnen zijn in deze situatie. Vooral ook als je kijkt naar de afgelopen periode, moeder ppd, vader ook niet goed in zijn vel en dan nu dit weer erboven op. Daar kan het best goed zijn als iemand meekijkt, meedenkt en meehelpt om te kijken hoe het anders kan en wat er nodig is om ervoor te zorgen dat het gezin weer zelfstandig verder kan zonder dat moeder weer terugvalt of vader behalve fysiek ook mentaal nog verder uitvalt. 

@to: Ik hoorde laatst iets over buurtgezinnen. Ik weet niet of dat ook in jullie omgeving is? Daar zou je eens op kunnen zoeken. 

En dus contact opnemen met wmo en dan vragen of thuisbegeleiding mogelijk is. 

Zijn ze op het consultatiebureau op de hoogte van de situatie thuis? Jouw depressie, situatie met man die het, om wat voor reden dan ook, nodig heeft om het huis af en toe te ontvluchten? Zij kunnen ook meedenken wat er nodig is voor jullie om goed voor de kinderen te kunnen zorgen. Je hoort vaak negatieve dingen over het consultatiebureau. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk eigenlijk heel positieve ervaringen heb. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.