Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Meehelpen met koken

Hallo,

Mijn zoontje wilt altijd heel graag helpen met koken. Nu is hij 2,5 jaar en wat er aan koken te doen is is voor hem meestal te gevaarlijk in mijn ogen (snijden van groenten, roeren in een hete pan).

Heeft er iemand tips om hem hierin meer te betrekken? Ik vind het namelijk zo leuk dat hij graag mee wilt helpen en wil dat ook zeker stimuleren maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan doen.

Ik heb al rondgekeken voor onscherpe mesjes maar kan die nergens vinden.


Ik lees mee! Heb hetzelfde met onze 3jarige. 

Op die leeftijd mochten ze groente wassen of sperziebonen breken (als je ze in wat kleinere stukjes wil). Soms konden ze helpen met roeren, bijvoorbeeld bij pannenkoekenbeslag. Met een scherp mes snijden vond ik toen ook nog gevaarlijk en in de buurt van het fornuis mochten ze ook niet komen. 
Samem koekjes bakken (vormen uitsteken) is ook leuk, maar dat is geen koken.

Bijtje82

Bijtje82

25-11-2021 om 23:05

Op deze leeftijd draait het vooral om het mogen helpen, niet om de uitvoering. 
Ik gaf onze kinderen altijd een normaal diner mes. Deze zijn doorgaans niet zo heel scherp, of als je die hebt een mesje van kinderbestek.

Laat ze helpen met zachte groenten snijden of roeren van een koud sausje ofzo. 
Je kunt ook zelf de groenten voorsnijden en hem de stukjes in de pan laten doen voordat hij op het vuur gaat. Of een salade laten mengen. 

Er is zoveel voor die kleintjes te doen en ze zijn werkelijk blij met alles. Want ze mogen helpen en dan zijn ze helemaal het baasje 🤗

ik heb er juist voor gekozen ook mijn peuter een scherp mes te geven en alleen onder begeleiding te laten snijden. Dan leren ze dat een mes scherp is. Anders denken ze straks dat alle messen bot zijn. 
ok, had als gevolg dat mijn 3 jarige vrolijk zelfstandig aan de slag ging met het maken van een quiche en begon met het snijden van een ui. 

Wat je ze kunt laten doen: groenten wassen, dingen aan laten geven, proeven (ja, ook die curry en die indonesche maaltijd) meekijken, zet ze maar op een krukje naast je. 
de boontjes breken als je de puntjes er afgehaald hebt en dan in de pan gooien.
De geschilde aardappels in de pan gooien. Spruitjes helemaal afpellen vond mijn zoon ook erg leuk. 

Kruiden op het vlees doen of vlees dat je in de marinade in een zakje hebt kneden. 
Roeren als je een marinadesaus maakt. 

En toch ook helpen met snijden, duurt wat langer als je eerst samen snijdt maar dat is iets wat ze toch snel oppikken.

- champignons laten snijden met een gewoon diner mes. Of wellicht paprika, komkommer, stukje bloemkool, boontjes..
- aardappels die jij hebt geschild in de pan doen (Ja dan moet je ze dus eerst neerleggen of aangeven vonden mijn kinderen super leuk 
- sausjes roeren
- iets uit potjes scheppen (mayo, zilveruitjes, pesto enz)
- knoflook in de pers doen
- kraan aan doen om water in de pan te doen als je iets gaat koken 
- groenten schoonmaken/ afspoelen
- zakje omkiepen (evt met peuterschaartje open knippen als dat al kan) 

Zoveel kleine dingetjes te bedenken, die je zelf in 1 seconde doet maar die die kleintjes fantastisch vinden  

Er zijn wel kindermesjes als de Kiddicutter of montessori (hak)messen. Wij hebben deze https://toyacademy.nl/kindermes-set-groen-blauw-1157-9476?gclid=Cj0KCQiAhf2MBhDNARIsAKXU5GSo0t4CtNiMmI4-A9JVoIXmwCs1gN8NzMEnxFRWxVn-rPeqK8sESdsaAqWMEALw_wcB

Wij hebben een hulptoren, daar klimmen/klommen de kinderen in voor ze konden lopen. Staat aan het aanrecht naast me tijdens het koken. Meestal ‘helpen’ ze dan mee. Soms paar champignons, stukje courgettes etc snijden, groenten wassen en wat kruiden strooien. Vaak hebben ze de metalen pannetjes uit hun speelkeukentje erbij daar worden dan wat kontjes van de groentes ingegooid en wat water of twee droge pennen. Wat roeren etc. Het ging bij ons vaak meer om het gerommel/geklooi. Oudste schuift ook vaak zijn keukenblokje naar de keuken en gaat daar met wat pennen en kruiden doen of hij echt kookt. Serveert dit dan bloedserieus tijdens het eten

Hij wil (nu bijna vier) overigens vaker echt meehelpen en kan nu ook echt goed dingen in stukjes snijden en in de pan doen etc. 

Tuinplantje schreef op 25-11-2021 om 23:17:

- champignons laten snijden met een gewoon diner mes. Of wellicht paprika, komkommer, stukje bloemkool, boontjes..
- aardappels die jij hebt geschild in de pan doen (Ja dan moet je ze dus eerst neerleggen of aangeven vonden mijn kinderen super leuk )
- sausjes roeren
- iets uit potjes scheppen (mayo, zilveruitjes, pesto enz)
- knoflook in de pers doen
- kraan aan doen om water in de pan te doen als je iets gaat koken
- groenten schoonmaken/ afspoelen
- zakje omkiepen (evt met peuterschaartje open knippen als dat al kan)

Zoveel kleine dingetjes te bedenken, die je zelf in 1 seconde doet maar die die kleintjes fantastisch vinden

Ja die aardappels in de pan plonzen is hier ook in trek! 

ik heb dit mes voor kleinzoon van nog geen 2 jaar. Heb 'm voor heel weinig op Alieexpr. gevonden. Hij snijdt-hakt er alles mee van spaghetti, komkommer of zijn klei.

https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-triangle-golfsnijder-508199002.htm?gclid=Cj0KCQiAhf2MBhDNARIsAKXU5GT3lxmmn-goXMkh92TDLeKEK5vYPLU3d7FKeh5353Pj_esyk1sIuZEaAq3VEALw_wcB

  • Knoflook pellen 
  • Zaadjes uit paprika peuteren
  • Dingen die jij snijdt in de pan gooien (die met koud water klaar staat) 
  • Olie in pan gieten (die later op het gas gaat) 
  • Strooien met kruiden
  • Mee pizza versieren
  • En: toch wel met een scherp mesje laten snijden. Hier ook gedaan. Dan maak jij bijv reepjes van de komkommer en kind snijdt dan blokjes van die reepjes. Goed uitleggen waar kind moet vasthouden en waar dan snijden zodat de vingers er niet onder komen. En eerst alleen met zachtere dingen die makkelijk snijden en die je in reepjes kan voorbereiden zodat het makkelijk vasthoudt. Dus geen aardappels in stukjes laten snijden, wel blokjes van repen courgette of paprika. En er zelf naast zitten en ook echt opletten. (Kind zeggen dat het even moet stoppen als jij even de deur open moet doen of als je in een pan gaat roeren). 

Gehaktballetjes draaien! 

ik gebruik op t werk Kiddycutters( wat een naam he?). Een gegeolfd mesje waarnee ze leren zagen ipv duwen. Hij snijdt bv wel komkommer maar geen vingertjes😅

Knutselkei schreef op 26-11-2021 om 07:37:

ik gebruik op t werk Kiddycutters( wat een naam he?). Een gegeolfd mesje waarnee ze leren zagen ipv duwen. Hij snijdt bv wel komkommer maar geen vingertjes😅

Handig! 

Wij hebben dochter van jongs af aan naar kunnen mee laten helpen. Dat begon met bijvoorbeeld dingen in de pan doen, pitjes uit de paprika halen en later ook snijden en roeren. Botte messen zou ik niet gebruiken om te snijden, als het mis gaat krijg je daar lelijke wonden van die moeilijker genezen. Wij laten dochter gewoon met fruit/aardappelmesjes de groenten snijden.

Voor bonen kun je overigens ook een schaar gebruiken. Moet je wel een scherp exemplaar hebben.

Bij dochter met ong 3 jaar begonnen met onder begeleiding snijden met een schilmes. Juist niet met een broodmes laten doen, die zijn veels te bot en dan gaan ze duwen en hakken om het door te krijgen en leren ze snijden op de verkeerde manier. 

Ze waste de groente, roerde met een grote lepel in de pan. Dat soort dingen. Hoe ouder ze werd mocht ze er meer bij. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.