Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Meisje 3 jr slaapt onrustig

Ik ben op zoek naar herkenning en tips. 
Onze dochter van 3,5 slaapt al meer dan een half jaar extreem onrustig. Ze droomt heel veel en roept en huilt in haar dromen. Ze heeft ook af en toe peuter angst (Pavor nocturnus) Ook is ze regelmatig wakker. Soms slaapt ze zelf in, soms roept ze. Al met al zijn we 8 a 10 keer per nacht wakker en dat is niet meer te doen.
Ze is heel gevoelig. Overdag proberen we de dagen rustig te houden. Geen enge tekenfilms en geen schermtijd voor het slapen, niet te laat eten, etc. 
Ze slaapt van ca 19.30 uur - 6.50 uur. 
Is dit een (lange) fase?? 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

11-12-2021 om 19:46

Lieve heelmoe,  . Ik snap dat je inmiddels echt heel moe zal zijn. Het is ook niet iets dat ik herken van mijn eigen kinderen of uit mijn omgeving. Heb je de "diagnose" pavor nocturnus zelf opgezocht of ben je al bij een arts geweest vanwege de slaapproblemen van je dochter?

Kleine kinderen verwerken de dag in hun slaap. Alle dingen die ze hebben meegemaakt komen nog eens voorbij waarbij ze het "een plekje" geven.
Om rustig te kunnen slapen naam ik met mijn kinderen altijd de dag nog even door tijdens het bedritueel. Douchen,  tanden poetsen,  de dag doorpraten,  luchtig boekje lezen en dan in bed. 
Toen de nog heel klein waren liet ik ze "vertellen" over de dag door hele gedetailleerde vragen te stellen. Het eten van een broodje was zo klaar,  de angstaanjagende actie met de hond bespraken we tot in de kleinste dingetjes met mijn vragen en simpele antwoorden van kind. 
Toen ze rond de leeftijd van 3 jaar zelf goed konden vertellen werd mijn rol steeds meer de aangever. 
Als we een keer de kinderen snel op bed legden zonder het bespreken van de dag was vooral dochter (ook een gevoelig kind) erg onrustig in de nacht met schreeuwen en soms zelfs slaapwandelen. 
Inmiddels is dochter bijna 20 en "moet" nog steeds spannende dingen van de dag even doornemen voor ze gaat slapen.  Mag ook wat vroeger in de avond,  maar als ze het niet doet dan is ze extreem onrustig. 
Ze was/is meestal bij spannende dingen het meest onrustig.  Net begonnen op school als kleuter,  de overgang naar de brugklas, proefwerkweken, de nacht voordat ze moest ballen om het kampioenschap dat soort dingen.

Ik heb de tip van de dag doorpraten van een ziekenhuispsycholoog toen onze jongste met 6 weken in het ziekenhuis lag. Ze kwam even met mij babbelen en gaf ook tips voor het thuisfront hoe we het 2,5 jaar oudezusje moesten steunen in de verwarrende tijd met een broertje in het ziekenhuis waar ze niet op bezoek mocht. 
Ons gezin heeft er veel baad bij gehad. Je kan het proberen.

Edit: o en ook (in jouw ogen) leuke dingen kunnen spannend zijn geweest voor je dochter. De draaimolen op de kermis, zelfs een redelijk onschuldig ogende tekenfilm kan te spannend zijn. 

De tip van haaknaald vind ik heel goed. Onze dochter slaapt ook veel onrustiger als er veel speelt, ze iets spannend vindt, boos of verdrietig of in de war is of juist heel veel leuks heeft gedaan maar dat het dan net iets té veel was en ze heel moe is. Dag doorspreken doen wij ook altijd. Wat vond je leuk en wat vond je niet leuk. En waarom. 
Maar 8-10 keer per nacht wakker worden en dat al meer dan een half jaar...ja, daar zou ik ook aan onderdoor gaan denk ik. Ik denk dat ik dan toch eens naar de huisarts zou gaan. Spelen er dingen in jullie thuissituatie/familie/relatie die spanning of stress veroorzaken? Is er vlak voordat dit begon iets ingrijpends gebeurd of veranderd in haar leven?

Kind heeft hier ook op die leeftijd bij ons geslapen. Bedje naast dat van ons, en zodra ze voor het eerst wakker werd als wij er al in lagen droeg ik haar daar naartoe. De volgende keren kreeg ze een aai over haar bol "rustig maar, wij zijn bij je, alles is goed, ga maar lekker verder slapen". Dan val je zelf ook sneller weer in slaap dan dat je er steeds uit moet. 

Te koud of te warm leidt ook beide tot onrustig slapen hier trouwens. 

Het komt hier trouwens ook door verwerken. Alleen ja, daar kan je wel bij helpen (goede tips hier over dag doorspreken) maar niet altijd wat aan doen. Dus dan maar het jezelf zo comfortabel mogelijk maken.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

11-12-2021 om 21:08

Heb je al geprobeerd om haar bij jullie in bed te leggen? Geen advies op lange termijn, maar als ze hierdoor doorslaapt komen jullie ook nog eens toe aan een fatsoenlijke nachtrust. 
Stiefzoon had rond zijn vierde ook zo'n fase waarbij hij regelmatig 's nachts wakker werd (roepen, huilen) soms hielp het dan om hem te troosten maar als het meermaals per nacht was namen we hem gewoon bij ons in bed (of legde ik hem bij partner en sliep ik in zijn bed) waardoor de rest van de nacht rustig verliep.

Ik ken iemand die veel heeft gehad aan ‘de Piekerballon’. Én ik hoor veel over kindermeditatie (eigenlijk hele rustgevende muziek). Moet natuurlijk wel bij je passen maar ik weet dat ik jaren geleden alles probeerde vanuit wanhoop.

We hadden een soortgelijke situatie met mijn zoontje. Hij slaapt nu in een slaaptentje en sinds dien is het een stuk rustiger. Hij voelt zich veiliger daarin en slaapt daardoor een stuk beter.
Eigenlijk een overblijfsel van vakantie toen hij daar in sliep en ineens geen nacht angsten en nachtmerries meer had. 
Thuis voor de grap eens geprobeerd en inmiddels slaapt hij al 3 maanden als een roos in zijn tentje
Beetje gekke oplossing, maar hier werkt het

Al eens gedacht aan een slaaptunnel/ verzwaarde deken. Helpt vaak goed bij prikkelverwerking. 

Heelmoe

Heelmoe

12-12-2021 om 20:02 Topicstarter

Lieve allemaal, Bedankt voor jullie berichtjes! Niet-rechts: nee we zijn niet bij de huisarts, wel bij het cjg. Haaknaald, dank voor het uitgebreide antwoord. We gaan het direct proberen, we nemen altijd wel de dag door, maar heel globaal. We zullen er langer bij stilstaan. MamaE, nee gelukkig speelt er niks thuis. Ik zit wel iets minder goed in mijn vel, maar dat is ook juist aan de slechte nachten te danken. Aaanne, koud en warm hebben we bekeken ja. Het is nu 18.5 graad. Eerst was het altijd 20 graden en dat werd gezien als te warm. Valdemar, yep ook geprobeerd tussen ons in te leggen. Ze vind het heel gezellig en gaat aan onze neuzen en haren plukken. Was geen verbetering VivalaVida, is ga beide meteen opzoeken en proberen! Fidodido, dat is ook weleens in me opgekomen, ik was alleen bang dat ze dan op vakantie (in een huisje) of tijdens logeren, zonder tent, nooit meer kan slapen. Hoe doen jullie dat? Loezzie, thanks, ga ik ook achteraan!

Het probleemloos eten van een boterham dat kan je snel doorheen.  Iets dat ze spannend vindt verdient wat meer aandacht maar houdt het positief. Benoem bijvoorbeeld dat ze moest huilen toen die grote hond kwam snuffelen aan haar jas en dat dat helemaal niet erg is. Jij was in de buurt om haar snel te troosten en dat jullie volgende keer niet door die straat lopen als jullie naar oma gaan. 
Benadruk vooral de dingen die fijn waren en goed gingen die dag. 

Tijdens het logeren is het geen probleem, dan slaapt hij gewoon in een ander bed. We zijn nog niet weer op vakantie oid geweest, dus dat weet ik nog niet. Maar dan gaat het tentje gewoon mee. Ik heb een Deryan tentje juist gekocht  voor op reis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.