Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Nichtje van vriend agressief naar onze zoon

Ik zou haar uit de buurt van het lompe kind houden en anders niet gaan. Ze kan ook met drie jaar best ongelukken veroorzaken door met voorwerpen te gaan slaan. Ik zou me niet bemoeien met haar opvoeding.

Temet schreef op 15-06-2026 om 17:17:

" Pas als hij ouder is kan je hem leren zichzelf te verdedigen. Dit heeft hij (zeker als jongen) ook nodig op school bijvoorbeeld."

Waarom 'zeker als jongen'? Ik snap die kanttekening oprecht niet.

Overigens vraag ik me af of je kinderen zoiets moet leren. Sommige kinderen zullen vanzelf terug meppen in zo'n situatie, die hoef je niets te leren. En kinderen die dat niet vanzelf doen, zullen dat op jonge leeftijd waarschijnlijk evenmin doen als je ze daartoe aanmoedigt.

Zichzelf verdedigen vind ik het verkeerde woord, maar leren grenzen aan geven kan zeker. Bij ons op de opvang leren ze rond de 1-2jaar de woorden: stop hou op (ik vind het niet meer leuk). Met een duidelijk stop handgebaar. En andere kindjes leren dan ook om te stoppen. (Of het is een teken voor de leidsters/ons als ouders om de uit elkaar te halen).

rionyriony schreef op 15-06-2026 om 18:57:

Ik zou haar uit de buurt van het lompe kind houden en anders niet gaan. Ze kan ook met drie jaar best ongelukken veroorzaken door met voorwerpen te gaan slaan. Ik zou me niet bemoeien met haar opvoeding.

Serieus 

Dinaruiter

Dinaruiter

15-06-2026 om 19:05 Topicstarter

Roos57 schreef op 15-06-2026 om 16:53:

Duzzzz
Je nichtje is een rot kind
Je vriend vindt dat niet

je schoonzus is niks
Je vriend vindt dat niet

je vriend praat wel leuk met de familie
Je vriend let niet op jullie kind

Klopt dit ?

Dan is mijn conclusie dat je een probleem hebt met je vriend 😅

Klopt. Helaas heb ik hem aangesproken op het feit dat ik niet lekker zit op verjaardagen en van zijn kant ook oplettendheid naar ons zoontje wil zien. Ik zei het nog best voorzichtig maar helaas kreeg ik een fel antwoord terug. Uiteindelijk leidde het tot een discussie waar we allebei felle uitspraken hebben gedaan over de situatie. Maar onze relatie is naast dit probleem eigenlijk bijna vlekkeloos. 🤣🫣😅

Dinaruiter

Dinaruiter

15-06-2026 om 19:07 Topicstarter

rionyriony schreef op 15-06-2026 om 18:57:

Ik geef je groot gelijk. Ben van mezelf niet heel bemoeierig aangelegd (al zou je het niet zeggen vanuit mijn bericht haha). Maar je hebt gelijk. De opvoeding ligt eigenlijk bij haar. Maar ze kijkt altijd de andere kant op als het weer “misgaat”. Het doet me wel zeer om mijn zoontje met pijn te zien. 

Dinaruiter schreef op 15-06-2026 om 19:07:

[..]

Ik geef je groot gelijk. Ben van mezelf niet heel bemoeierig aangelegd (al zou je het niet zeggen vanuit mijn bericht haha). Maar je hebt gelijk. De opvoeding ligt eigenlijk bij haar. Maar ze kijkt altijd de andere kant op als het weer “misgaat”. Het doet me wel zeer om mijn zoontje met pijn te zien.

Jullie zoontje zal wel meer pijntjes gaan krijgen hoor, vallen en opstaan, wie is er niet groot mee geworden?

Dinaruiter

Dinaruiter

15-06-2026 om 19:23 Topicstarter

Kersje schreef op 15-06-2026 om 17:37:

Om te beginnen, verdiep je eens in gedrag van 3-jarigen! Dan zul je oa lezen dat het woordje ‘agressief’ verkeerd gekozen is. Een kind leert pas vanaf ongeveer 3-4 jaar samen te spelen namelijk.

Het leeftijdsverschil tussen jullie zoon en nichtje is in deze fase gewoonweg nog té groot om samen te kunnen spelen.

En punt 3 hierboven van Pippeltje!

Het is meer dat ik me idd niet heb verdiept in het gedrag van een kind van drie. En het kan zeer zeker kloppen dat dit gedrag erbij hoort. Maar waaruit ik mijn conclusie op heb gebaseerd is omdat ik op meerdere verjaardagen kom met echt een hoop kids van alle leeftijden en natuurlijk komt ruig, lomp gedrag voor. Maar meer op een speelse manier. Maar buiten dat, bijten, schoppen, met blokken meermaals op het hoofd slaan vind ik zorgelijk. Vooral omdat het bij mijn eigen zoontje meerdere malen gebeurd.. 

Hij is dus 1,5? Op die leeftijd verwacht ik eigenlijk dat zijn ouders hem bezig houden en altijd op hem letten, en dus zorgen dat hij niet in vervelende situaties komt. Wanneer komt het voor? Naar aanleiding van welke situaties bijt/slaat ze?

Dinaruiter schreef op 15-06-2026 om 19:23:

[..]

Het is meer dat ik me idd niet heb verdiept in het gedrag van een kind van drie. En het kan zeer zeker kloppen dat dit gedrag erbij hoort. Maar waaruit ik mijn conclusie op heb gebaseerd is omdat ik op meerdere verjaardagen kom met echt een hoop kids van alle leeftijden en natuurlijk komt ruig, lomp gedrag voor. Maar meer op een speelse manier. Maar buiten dat, bijten, schoppen, met blokken meermaals op het hoofd slaan vind ik zorgelijk. Vooral omdat het bij mijn eigen zoontje meerdere malen gebeurd..

Ik vind dat ook heftig hoor en liet dat ook niet gebeuren bij zoon . Maar zou ook mijn dochter daarin corrigeren. 
En dat mist denk ik  

Schoonzus mag opvoeden en dit begeleiden 

Vriend mag jou en zoon meer steunen.

Jij mist dat denk ik en dat zou ik bespreken met vriend .

Dinaruiter schreef op 15-06-2026 om 19:07:

[..]

Aw, geef je toch het peutertje de schuld i.p.v een volwassene.
Het kind is niet lomp, dat is slechts een lompe uitspraak van een volwassene - vaak eentje zonder kinderen. 
Jouw probleem ligt echt bij je vriend en jijzelf die je schoonzus niet leuk vindt, probeer daarboven te staan en h het probleem te verleggen naar een peuter die toch echt peuter gedrag laat zien. 

Houdt het kind gewoon op schoot tijdens verjaardagen, zit ernaast als je hem los laat spelen en begeleidt hem, en ook de peuter hierin. 
Hier ook neefjes en nichtjes met leeftijdsverschillen tijdens verjaardagen. Met nog steeds geen anderhalf jaar oud (want dat is je zoontje, nog net geen anderhalf) lieten wij deze niet alleen spelen op de grond, daar zaten we naast op de grond. Voordat een driejarige hand erbij kon komen om uit te halen, hadden wij deze hand al vast met een "denk erom!" blik. En voor bijten was er helemaal geen tijd. 

Dat je geen zin hebt om er continu bij te zitten en ook wel behoefte hebt aan volwassen gesprekken is helemaal jouw goed recht. Zet hem op je vriend zijn schoot en vertel hem dat hij erbij moet blijven, straks neem jij het weer van hem over. 
Is er dan een 3 jarige wat uithaalt, dan weet je tenminste wie er verantwoordelijk is en niet goed oplette en dat is de volwassene. 

Ook mag je van je schoonzus vragen of ze haar dochtertje wilt corrigeren als ze uithaalt, ze moet immers binnen een jaar naar school en daar zal ze ook gecorrigeerd worden door de juf (die corrigeren elke dag 4/5 jarige die uithalen) en dan kan ze dat alvast leren. Toch is het is aan je schoonzus of ze dat wilt doen, haar dochter is namelijk oud genoeg om zelfstandig, met toezicht op afstand, te spelen en als ze dan een oogje toeknijpt als haar dochter uithaalt en niet ingrijpt is dat inderdaad stom. Maar wederom is dat dan de volwassene en niet de peuter. 

Nog eventjes wachten voordat je zulke grote woorden als agressief aan die kleintjes toeschuift, ook de jouwe moet nog een peutertje worden en dat kan best een turbulente harentrekken-gezichtslaan periode worden  En wie weet zal jouw driejarige later op de peuterspeelzaal of groep 1 ook flink zijn blokkentoren verdedigen, hij zal in de minderheid zijn als hij niet een keertje uithaalt in zijn peutertijd. 
Echt, richt je op de volwassenen of nog beter, blijf lekker alleen thuis bij een schoonfamilie feestje - héérlijk, die me-time. 

Het antwoord op je vraag "Hoe bewaak je de veiligheid van je eigen kind zonder continu op scherp te staan?" 

Niet, wat mij betreft. Op die leeftijd heb je constant zicht op je kind en handel je actief. En dat verdeel je met elkaar, je kunt bv. afspreken dat jij op 'jouw' feestjes wat meer vrijheid krijgt en je vriend op feestjes die echt van zijn familie/vrienden zijn. Maar wij verdeelden het altijd want ik vond het heel intens. Dan nog heb je wel een verschil in ervaring van veiligheid zeg maar, want de één vindt stoeien/op de bank klimmen wel ok en de ander niet. Maar je let wel op wat jouw kind bij anderen doet maar ook wat andere kinderen bij de jouwe doen.

Nou deed ik dat overigens met 3 jaar nog steeds wel, wel met wat meer afstand maar was ik ook altijd in dezelfde ruimte van kind en keek/luisterde ik wel mee of het nog leuk was.

Dinaruiter

Dinaruiter

15-06-2026 om 19:33 Topicstarter

Fiorah schreef op 15-06-2026 om 19:28:

Hij is dus 1,5? Op die leeftijd verwacht ik eigenlijk dat zijn ouders hem bezig houden en altijd op hem letten, en dus zorgen dat hij niet in vervelende situaties komt. Wanneer komt het voor? Naar aanleiding van welke situaties bijt/slaat ze?

Ja, zit er als een havik op. Hij wilde even spelen op het speelplekje wat ze voor de kids hadden. Op schoot houden kan hij niet hij wil bewegen en dat is heel goed. Maar oma ging even met hem meelopen (hartstikke) leuk maar toen ging het wel mis van een afstandje en ik zag het gebeuren. Ik liep naar het kind toe want schoonzus keek lachend een beetje weg dus heb het kind zelf aangesproken. Ik doe het liever niet maar iemand moet het doen helaas 

Dinaruiter

Dinaruiter

15-06-2026 om 19:34 Topicstarter

Roos57 schreef op 15-06-2026 om 19:32:

[..]

Ik vind dat ook heftig hoor en liet dat ook niet gebeuren bij zoon . Maar zou ook mijn dochter daarin corrigeren.
En dat mist denk ik

Precies. Helaas is dit iets wat heel erg mist inderdaad. 🩷🩷

Roos57 schreef op 15-06-2026 om 19:32:

[..]

Jij had al een samenvatting van mijn reactie geschreven, voordat ik hem had geschreven. 

Dinaruiter

Dinaruiter

15-06-2026 om 19:37 Topicstarter

VerdrietigHoor schreef op 15-06-2026 om 19:32:

[..]

Aw, geef je toch het peutertje de schuld i.p.v een volwassene.
Het kind is niet lomp, dat is slechts een lompe uitspraak van een volwassene - vaak eentje zonder kinderen.
Jouw probleem ligt echt bij je vriend en jijzelf die je schoonzus niet leuk vindt, probeer daarboven te staan en h het probleem te verleggen naar een peuter die toch echt peuter gedrag laat zien.

Houdt het kind gewoon op schoot tijdens verjaardagen, zit ernaast als je hem los laat spelen en begeleidt hem, en ook de peuter hierin.
Hier ook neefjes en nichtjes met leeftijdsverschillen tijdens verjaardagen. Met nog steeds geen anderhalf jaar oud (want dat is je zoontje, nog net geen anderhalf) lieten wij deze niet alleen spelen op de grond, daar zaten we naast op de grond. Voordat een driejarige hand erbij kon komen om uit te halen, hadden wij deze hand al vast met een "denk erom!" blik. En voor bijten was er helemaal geen tijd.

Dat je geen zin hebt om er continu bij te zitten en ook wel behoefte hebt aan volwassen gesprekken is helemaal jouw goed recht. Zet hem op je vriend zijn schoot en vertel hem dat hij erbij moet blijven, straks neem jij het weer van hem over.
Is er dan een 3 jarige wat uithaalt, dan weet je tenminste wie er verantwoordelijk is en niet goed oplette en dat is de volwassene.

Ook mag je van je schoonzus vragen of ze haar dochtertje wilt corrigeren als ze uithaalt, ze moet immers binnen een jaar naar school en daar zal ze ook gecorrigeerd worden door de juf (die corrigeren elke dag 4/5 jarige die uithalen) en dan kan ze dat alvast leren. Toch is het is aan je schoonzus of ze dat wilt doen, haar dochter is namelijk oud genoeg om zelfstandig, met toezicht op afstand, te spelen en als ze dan een oogje toeknijpt als haar dochter uithaalt en niet ingrijpt is dat inderdaad stom. Maar wederom is dat dan de volwassene en niet de peuter.

Nog eventjes wachten voordat je zulke grote woorden als agressief aan die kleintjes toeschuift, ook de jouwe moet nog een peutertje worden en dat kan best een turbulente harentrekken-gezichtslaan periode worden En wie weet zal jouw driejarige later op de peuterspeelzaal of groep 1 ook flink zijn blokkentoren verdedigen, hij zal in de minderheid zijn als hij niet een keertje uithaalt in zijn peutertijd.
Echt, richt je op de volwassenen of nog beter, blijf lekker alleen thuis bij een schoonfamilie feestje - héérlijk, die me-time.

Met alle respect maar ik vind haar geen peutertje. En ja ze is schuldig. Dit gedrag is overgenomen van schoonzuslief. Peutertjes zijn lieve kinderen die niemand iets kwaad doen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.