Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
mamma van drie

mamma van drie

27-09-2009 om 19:45

Niet meer slapen 's middag

Onze zoon wordt in januari 4 en gaat dan naar de kleuters. Hij slaapt nog elke dag (soms wel een paar uur) 's middags en daar moet hij natuurlijk vanaf. Hoe pakken we dit aan? Zij ritme is nu
7.00 opstaan
13.30 slapen - 15.00 eruit
19.45 naar bed

Wie weet raad?

Grt, en bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

27-09-2009 om 20:32

Ook toevallig

Ik heb een Finse vriendin die hetzelfde probleem had met haar zoontje. In Finland mogen kinderen tot en met zes jaar een middagdutje doen op school. Zij was dus enorm verbaasd dat zoveel Nederlandse peuters met een jaar of twee al niet meer 's middags slapen, in Finland bouw je pas af met een jaar of vijf-en-een-half. Vriendin heeft het opgelost door zoon af en toe 's middags thuis te houden voor een illegaal slaapje. Deed mijn eigen moeder ook trouwens, vooral bij echte slaapkoppen.
Ik heb hier ook zo'n kind dat om half twaalf al in haar ogen zit te wrijven. Benieuwd of ze over een jaar nog steeds die middagslaap zo hard nodig heeft.
Groetjes
Massi

Sterkte

ik ben ook enorm benieuwd hoe het hier gaat lopen. Nog een paar weekjes en dan is het zo ver. Thuis slaapt zoon meestal niet meer, hoewel hij toevallig een tijdje terug wel tussen de middag naar bed wilde (en ook echt ging slapen -want soms bedenkt hij zich als hij erin ligt). Op het kdv deed hij nog wel altijd een flink middagslaapje maar daar mag hij nu alleen nog maar op de speelmat liggen. Vaak valt hij dan overigens toch nog in slaap (maar hij slaapt dan minder lang en diep dan in bed)
We wachten het maar af. Ik denk dat we een tijdje heeeel vroeg moeten eten zodat zoon om 7 uur gevoed en geboend in bed ligt.

En natuurlijk kan je je kind regelmatig thuis houden, want leerplichtig is hij toch nog niet. Maar ik hoop niet dat dat bij mijn zoon nodig is, want ik werk 4, en vriend 5 dagen per week...

Groeten,

Temet

Onze oudste dochter.

Onze oudste dochter heeft s'middags geslapen tot ze naar school ging. Dit deden we omdat ze het nog echt nog nodig had. Ze sliep dan s'middags nog meestel 3 uur. Nu is ze inmiddels 4 1/2 en gaat ze vaak op woensdag,vrijdag en het weekend nog s'middags slapen geheel vrijwillig. Ze vindt het zelf nog heerlijk en heeft het nog nodig.

gr Aapie

Sascha2

Sascha2

28-09-2009 om 12:16

Misschien

Misschien kun je hem, als je het slapen wilt doorbreken, erop voorbereiden door hem nu bijv. om de dag niet meer naar bed te brengen in de middag. In plaats daarvan zou je hem wel kunnen laten rusten. Bijv. in de huiskamer op de bank met een luisterdvd, of iets dergelijks. De andere dag slaapt hij dan in de middag wel. Misschien helpt het hem om zo zoetjesaan niet meer iedere dag een middagslaap nodig te hebben?
Mijn dochter wordt eind april vier en slaapt ook nog geregeld overdag. Ik merk wel steeds vaker dat als ik haar naar bed breng, ze slaapt, maar als ik het niet doe ze de dag prima doorkomt. Mijn oudste sliep uit protest vanaf zijn derde verjaardag niet meer, omdat dat de dag was dat hij zijn speen vaarwel moest zeggen . Maar hij had zijn middagslaap nog wel nodig (en ik ook ).
Succes!

Afbouwen

Ik zou het slapen langzaam gaan afbouwen. Rustig programma na de lunch, even filmpje kijken of zo. Einde van de middag wordt wel knijpen, maar de eerste tijd zal hij waarschijnlijk voor 19 uur al in bed liggen. (ook fijn!)

Oudste (nu 5) sliep tot zijn 3,5 jaar zeker nog iedere middag. Dit werd op een gegeven moment moeilijker, waardoor ik hem om de dag even liet slapen. (vaak onder protest!) Toen hij net op school zat, liet ik hem op woensdag en zaterdag nog slapen. Sinds deze zomer slaapt hij helemaal niet meer 's middags.

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.