Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Niet willen slapen 3 jaar

Hallo, ik was benieuwd of iemand advies heeft over de volgende situatie met ons kindje van bijna 3 jaar. Als ik hem 's avonds in bed leg rond 19:30 ga ik er langs liggen vertel een verhaaltje en zeg dat we lekker gaan slapen. Na een tijdje (30 min) staat hij in eens op maakt het ligt aan en gaat spelen (er staat een autobaan op zijn kamer met auto's). Ik zeg dan: "Nee papa vindt het laat zat je moet echt gaan slapen nu". Maar dan begint hij heel hard te huilen en blijft vol houden dat hij wil spelen. Dit kan soms wel een uur aanhouden. heeft iemand ervaring of tips over hoe het beste te handelen in zo'n situatie? 


zijn speelgoed weghalen? 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

17-09-2021 om 09:29

Later naar bed doen dan? Of gewoon nog even laten spelen als ie dan wel in zijn kamer blijft

Slaapt hij nog overdag?

zorgen dat hij het licht niet aan kan doen en speelgoed weghalen?

Speelgoed weghalen en een slaaptrainer aanschaffen zodat hij een besef van dag/nacht krijgt. Dat werkte bij onze oudste rond die leeftijd, pas toen ze 4 was mocht ze speelgoed op haar kamer en nog steeds mag ze pas uit bed als het schaap wakker is.

Ik zou inderdaad beginnen met het speelgoed weghalen. Het is toch een hele leuke trigger op het moment dát je al niet zo goed in slaap kunt vallen.
Daarbij misschien alleen boekjes op de kamer laten, en aangeven dat hij best nog even mag lezen als het lastig is om in slaap te vallen. Maar dat spelen echt voor overdag is. 
Misschien zoiets? Dus niet verbieden, maar juist een alternatief aanbieden waardoor hij autonomie ervaart én een rustige activiteit uitvoert en daar misschien zelfs van in slaap valt. 
Een klein, zacht, nachtlampje kan daar misschien ook nog bij helpen? Dan hoeft het grote licht niet per se aan.

De tips van Regendrup zijn ook goed inderdaad, dochter mocht hier ook een boekje lezen als ze echt niet kon slapen, als ze maar in haar bed bleef. Daarnaast heeft ze ook een klein nachtlampje die ze vanuit haar bed zelf aan en uit kan doen. Ze is inmiddels bijna 5 maar slaapt nog steeds met dat nachtlampje aan.

Weet je wat het is.. je kunt iemand niet dwingen om in slaap te vallen. Dat werkt altijd averechts.
Dus dan inderdaad maar een rustig tijdverdrijf aanbieden in de hoop dat ze daar rustig van worden en wel in slaap kunnen vallen. 

Erwin1980

Erwin1980

17-09-2021 om 09:58 Topicstarter

Dank je wel voor alle goede tips. Speelgoed weg halen had ik inderdaad ook al over na gedacht maar boekjes als alternatief is inderdaad een mooiere oplossing. En een leuk zacht (slaap)lampje zodat hij niet meer het grote licht aan gaat doen klinkt ook als een goede oplossing. Hij slaapt soms 's middags nog. Dan heeft hij inderdaad moeite om in slaap te komen. Verbieden en verplichten te slapen maakt hem heel erg overstuurd en werkt inderdaad averechts (soms krijgt hij dan bijna een woede aanval). Een slaaptrainer kende ik nog niet dat zou misschien ook nog een optie zijn. Nogmaals dank voor alle tips! 

Overdag slapen en ´s avonds niet willen slapen is een typisch teken dat het middagdutje eraf moet.
De eerste tijd is even lastig want hij zal moe zijn ´s middags maar het is een kwestie van even doorzetten. Succes!

Je kunt ook kijken of het werkt om juist iets actiefs te doen voor je naar boven gaat dus even voetballen/trampoline springen oid. Hier werkt dat goed om laatste energie er uit te krijgen maar sommige kinderen worden er juist drukker van. Of juist een simpele ontprikkelactiviteit zoals rustig met zand spelen oid.

Is het zo erg als hij nog even wat speelt? Doen ze hier ook. Als ze ermee klaar zijn, na kwartiertje meestal, doen ze het licht uit en gaan ze weer in bed liggen. Dat vind ik prima. 

Ik zou beginnen met een andere insteek:
 "Nee papa vindt het laat zat je moet echt gaan slapen nu".
Moet hij gaan slapen omdat jij het laat vindt of moet hij gaat slapen omdat het laat is en hij zijn slaap nodig heeft?

NB wat is dat toch voor raars dat mensen over zichzelf tegen hun kinderen in de derde persoon praten?

Ik heb een andere visie hierop. Als hij 3 is, overdag slaapt en na 30min in bed nog wakker is (en niet duidelijk overprikkeld en moe is), is hij volgens mij nog niet toe aan slapen. Dus dan zou ik of hem nog wel even rustig laten spelen en dan nog eens proberen, of middagdutje eraf, of zorgen dat hij echt moe is als hij naar bed gaat.

Jesse_1 schreef op 17-09-2021 om 10:47:

Ik zou beginnen met een andere insteek:
"Nee papa vindt het laat zat je moet echt gaan slapen nu".
Moet hij gaan slapen omdat jij het laat vindt of moet hij gaat slapen omdat het laat is en hij zijn slaap nodig heeft?

NB wat is dat toch voor raars dat mensen over zichzelf tegen hun kinderen in de derde persoon praten?

O.a omdat jonge kinderen het concept van ‘ik’ en ‘jij’’ nog niet begrijpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.