Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Nog steeds geen EEN goede nacht gehad / 13 maanden


Ik heb eczeem tussen mijn tenen. Juist in bed als je lekker warm wordt, jeukt het als de ……. Konden ze maar praten hè.

Lieveheersbeest schreef op 20-10-2023 om 09:55:

[..]

Dit is ook nog wel een goede trouwens. Spiegel opbouwen en dan kijken of de nachten hetzelfde verlopen, of beter. Hele simpele manier om uit te sluiten of het om pijn/jeuk gaat. Dan heb je ook weer iets concreters om mee terug naar de huisarts/kinderarts te gaan.

Hiermee kan je pijn uitsluiten maar jeuk natuurlijk niet.

Iemand anders zei het ook al: probeer eens Neutral. Bij ons thuis waren we vroeger ook gevoelig voor eczeem (en ik heb nog steeds allergieën) en mijn ouders deden daarom alle was met Neutral. Tegenwoordig was ik met AH Puur, dat heeft hetzelfde effect, maar is veel goedkoper. Aangezien je kindje veel tegen je aan ligt, zou ik alle was met patfumvrij wasmiddel doen, uit je verhaal krijg ik het idee dat je dat nu nog niet doet. Ik heb zelf bijvoorbeeld weleens dat mijn eczeem direct weer opspeelt bij een hotel, omdat het beddengoed dan gewassen is met parfum. 
Onder de douche gebruik ik dermolin, dat is nog hypoallergener dan Neutral, misschien ook iets om naar te kijken?

Ook bedacht ik me nog iets over eczeem dat je je misschien nog niet zo gerealiseerd hebt. Zelf voel ik eerst de jeuk en als ik dan geen zalf smeer, verschijnt een paar dagen later pas de eczeem. Ik kan me voorstellen dat je zoontje dus ook veel last heeft van jeuk, ook al zie je geen eczeem. 

Tot slot nog 1 tip: smeer de plekken die gevoelig zijn voor eczeem minimaal 2x per dag in met lanette of vaseline. Daardoor jou je de huid vet en komt er minder snel eczeem. Daar zitten geen werkzame stoffen in (behalve dus vet), dus dat kun je onbeperkt smeren. Ik had zelf eczeem op mijn oogleden en op het hoogtepunt smeerde ik denk ik zo'n 2x per dag hormoonzalf en meer dan 10x per dag vette zalf.

Envelop schreef op 20-10-2023 om 10:29:

[..]

Hiermee kan je pijn uitsluiten maar jeuk natuurlijk niet.

Ik dacht dat het misschien een verminderend effect kon hebben op jeuk, maar dat blijkt inderdaad absoluut niet het geval te zijn.

"Pijnstillers onderdrukken pijn, waardoor de jeuk vrij spel heeft. Pijnstillers slikken bij jeuk werkt dus averechts."

Gek van de jeuk - Amazing Erasmus MC

Het zou dus pijn uit kunnen sluiten, en misschien... De oorzaak (jeuk) aan kunnen wijzen. Want de ervaring van jeuk zou intenser zijn als er pijnstillers geslikt worden.

Wat heftig dat het slapen zo lastig gaat! Ik heb zelf ook veel ervaring met heftig eczeem, helaas. Ik denk dat de dermatoloog een goede stap is. Mijn dochter van 3 heeft een gevoelige huid met soms eczeem, zij vindt dat Lipikar en ook zalfjes van Neutral vaak prikken en dan huilt ze. Wij smeren alleen met cetomacrogol en lanettecreme, dit kun je via een recept krijgen. Als het heftig eczeem is moet je ook een smeerschema met hormoonzalf krijgen, maar om te beginnen zeker geen mometason zoals eerder genoemd, dat is een klasse 3 zalf en zal te zwaar zijn. De dermatoloog zal waarschijnlijk hydrocortison voorschrijven en dan een smeerschema. 
Verder weinig douchen / in bad en niet te heet. Een badje met Balneum kan helpen of eventueel zemelen.
En neutraal wasmiddel, ik had Persil Sensitive of AH Puur. 
Hopelijk helpt dit al een beetje om het te verlichten. Anders heb ik nog wel meer tips, qua eczeem betreft.  

-Wolkje schreef op 20-10-2023 om 15:21:

Wat heftig dat het slapen zo lastig gaat! Ik heb zelf ook veel ervaring met heftig eczeem, helaas. Ik denk dat de dermatoloog een goede stap is. Mijn dochter van 3 heeft een gevoelige huid met soms eczeem, zij vindt dat Lipikar en ook zalfjes van Neutral vaak prikken en dan huilt ze. Wij smeren alleen met cetomacrogol en lanettecreme, dit kun je via een recept krijgen. Als het heftig eczeem is moet je ook een smeerschema met hormoonzalf krijgen, maar om te beginnen zeker geen mometason zoals eerder genoemd, dat is een klasse 3 zalf en zal te zwaar zijn. De dermatoloog zal waarschijnlijk hydrocortison voorschrijven en dan een smeerschema.
Verder weinig douchen / in bad en niet te heet. Een badje met Balneum kan helpen of eventueel zemelen.
En neutraal wasmiddel, ik had Persil Sensitive of AH Puur.
Hopelijk helpt dit al een beetje om het te verlichten. Anders heb ik nog wel meer tips, qua eczeem betreft.

Ik raadt het haar ook niet aan om met mometason te starten, ik had het over wat bij ons werkt, inderdaad bij extreme eczeem. Advies over welke creme/zalf het beste voor hun zoontje is kan uiteraard alleen de dermatoloog die hem ziet zeggen.

kind hier kreeg enorme heftige extra uitslag bovenop de eczeem van hydrocortison zalf.  Mometason helpt wel goed gelukkig dus wordt hier gewoon mee gesmeerd bij hevige uitbraken

MRI

MRI

21-10-2023 om 13:04

Ach wat slopend voor jullie, en wat hebben jullie al  veel gedaan. 
Zou dit iets voor jullie kunnen zijn:
https://www.nanniesatnight.com/?gclid=CjwKCAjw7c2pBhAZEiwA88pOF7jHSX_H38i-VNwU0tVnJRCm2to0thQwL8kNRJdpzr7zIVvkaPwnsRoCXOkQAvD_BwE

IreneYML

IreneYML

22-10-2023 om 21:52 Topicstarter

Promethium schreef op 20-10-2023 om 11:07:

Iemand anders zei het ook al: probeer eens Neutral. Bij ons thuis waren we vroeger ook gevoelig voor eczeem (en ik heb nog steeds allergieën) en mijn ouders deden daarom alle was met Neutral. Tegenwoordig was ik met AH Puur, dat heeft hetzelfde effect, maar is veel goedkoper. Aangezien je kindje veel tegen je aan ligt, zou ik alle was met patfumvrij wasmiddel doen, uit je verhaal krijg ik het idee dat je dat nu nog niet doet. Ik heb zelf bijvoorbeeld weleens dat mijn eczeem direct weer opspeelt bij een hotel, omdat het beddengoed dan gewassen is met parfum.
Onder de douche gebruik ik dermolin, dat is nog hypoallergener dan Neutral, misschien ook iets om naar te kijken?

Ook bedacht ik me nog iets over eczeem dat je je misschien nog niet zo gerealiseerd hebt. Zelf voel ik eerst de jeuk en als ik dan geen zalf smeer, verschijnt een paar dagen later pas de eczeem. Ik kan me voorstellen dat je zoontje dus ook veel last heeft van jeuk, ook al zie je geen eczeem.

Tot slot nog 1 tip: smeer de plekken die gevoelig zijn voor eczeem minimaal 2x per dag in met lanette of vaseline. Daardoor jou je de huid vet en komt er minder snel eczeem. Daar zitten geen werkzame stoffen in (behalve dus vet), dus dat kun je onbeperkt smeren. Ik had zelf eczeem op mijn oogleden en op het hoogtepunt smeerde ik denk ik zo'n 2x per dag hormoonzalf en meer dan 10x per dag vette zalf.

Dit vind ik een hele goede, zo voor de hand liggend en ik heb er geen moment bij stilgestaan. Ik was inderdaad onze kleding mmet normaal wasmiddel. Hij was een paar maanden eczeem-vrij (althans, zover wij konden waarnemen), maar het begint sinds een week weer op te spelen dus extra belangrijk om overal op te letten. Ik dacht zelfs even dat hij er over heen was gegroeid, maar wellicht had het met de zomer te maken. Ik heb gelezen dat eczeem dan vaak minder opspeelt. 

IreneYML

IreneYML

22-10-2023 om 21:57 Topicstarter

troelahoep schreef op 20-10-2023 om 01:58:

Alhoewel jullie wel een behoorlijk pittige situatie hebben, zou ik het een beetje willen proberen te relativeren. Heel veel kinderen slapen bepaald niet goed door, jullie kindje is blij en ontwikkelt zich goed. Je hebt allerlei aandoeningen inmiddels uitgesloten, dus kun je constateren dat hij gewoon gezond is op de allergie na?

Ik heb niet alles gelezen dus wat ik schrijf is misschien al geopperd, maar bij deze:
Is het mogelijk om jullie een tijdje aan te passen aan het (gruwelijke) slaapritme van jullie zoontje en tijdelijk wat minder te gaan werken? Het zou zomaar kunnen als jullie er zelf minder stress van hebben dat het hele slaapgebeuren meer ontspannen verloopt. Wat mij opvalt dat jullie al heel erg veel verschillende dingen hebben geprobeerd terwijl hij nog maar een jaar oud is ongeveer en ook al ontzettend vaak naar een dokter zijn geweest. Natuurlijk helemaal terecht en begrijpelijk, maar misschien geeft dat ook wel veel onrust. Als hij verder gezond lijkt, is het misschien 'alleen' een fase en nemen de doktersbezoeken en de bijbehorende stress misschien wel af.

Onze kinderen hadden allebei eczeem en ook behoorlijk heftig. Hier was de huisarts enigszins homeopatisch georiënteerd en die schreef geen hormoonzalf voor, maar zinkzalf en van die cetamacrogolcreme en ze gingen bijna nooit in bad, alleen wassen met een washandje. Deze behandeling werkte heel goed, ook toen de eczeem weg was nog jaren weinig in bad en dan alleen met speciale badolie (op doktersvoorschrift) en niet douchen (douchen droogt de huid uit).

Wij hadden overigens niet de indruk dat ze erg veel last hadden van de eczeem (behoorlijk blije baby's), maar ook hier sliepen ze niet door. Ik heb nooit een verband gelegd met de eczeem, maar heb jij het idee dat de eczeem verband houdt met het slechte slapen of zit het meer in zijn temperament denk je?

Hier sliepen de kinderen pas door toen ze ongeveer 3 jaar oud waren en ze schelen ook ongeveer 3 jaar met elkaar. Wij hebben dus in totaal 6 jaar geen aaneengesloten nacht gehad. Overigens sliepen ze wel een paar uur achtereen, maar werden om een uur of 11 wakker als we zelf naar bed gingen, een uur of 2 of 3 nog een keer en waren in de ochtend heeeel vroeg wakker altijd. Ze sliepen wel altijd in hun eigen bedje in hun eigen kamer, maar mochten wel in bed komen en gingen weer terug in hun eigen bedje als ze weer in slaap vielen (na schone luier/borstvoeding), anders konden we zelf niet goed slapen. Als ze vroeg wakker waren, waren ze altijd wel tevreden met knuffels in bed of een boekje ofzo. De jongste zocht zodra hij uit zijn ledikant kon kruipen zijn grote broer op als die wakker was (of hij kroop bij hem in bed )

In het begin (eerste half jaar ongeveer) de baby's bij ons laten slapen in de woonkamer als wij nog niet naar bed waren, dus op schoot, in een draagdoek of in de box/kinderwagen, wat er zo uitkwam. Toen ze wat ouder waren (dreumes/peuter) ook wel gezellig erbij genomen, eventueel borstvoeding erin en ze vielen altijd wel weer in slaap op schoot. Ook bij mijn man die natuurlijk geen borstvoeding gaf, die is gewoon heel rustig en slaapverwekkend van zichzelf geloof ik Je zegt dat hij zo hard huilt dat hij niet te kalmeren is, gebeurt dat dan zomaar uit het niets of worden jullie zelf niet snel wakker van hem zodat hij al even aan het huilen is voor je komt troosten? Kan het pavor nocturnus zijn?

In al die jaren zelden een oppas gehad maar ook geen behoefte aan gehad, want ik/we vonden de kinderen zelf veel te leuk. Ze gingen naar de kinderopvang maar wel weinig, niet meer dan 4 dagdelen in de week en ik ben veel thuis geweest met de kinderen toen ze klein waren. Ik wil daarmee helemaal niet zeggen dat je huismoeder moet worden of iets dergelijks (weet ook helemaal niet of en hoeveel jullie werken), maar ik denk dat ik zelf een stuk minder ontspannen zou zijn geweest als ik 4 hele dagen in de week had moeten presteren op het werk en dat waarschijnlijk niet had gekund.

Dank je wel voor je reactie! Heb je helemaal gelijk in. En nu ik er zo middenin zit moet ik niet DENKEN aan nog 5 van zulke jaren, haha, maar goed, met 3 maanden moest ik er ook niet aan denken dat dit nog een jaar langer zou duren . Uiteindelijk komen we er wel. 

De afgelopen maanden heeft hij geen eczeem plekken gehad, ik dacht daardoor dat hij er misschien overheen gegroeid was, maar helaas is het nu weer keihard teruggekomen. Hoewel eczeem natuurlijk ook onderhuids kan zitten, waren de nachten niet beter de afgelopen maanden, dus ik heb echt het idee dat er iets anders achter zit. Hij zit vól temperament. Buitenstaanders moeten vaak lachen als ze hem horen, omdat hij zo driftig duidelijk kan maken wat hij wil. Maar kan alleen temperament voor zulke huilbuien/slechte nachten zorgen? Hij krijgt ze ook wel eens (niet elke nacht) als ik bij hem lig. Dan grijp ik dus direct in en lukt kalmeren alsnog niet. 

Ik werk flexibel vanuit huis, wel veel uren, maar ik kan ze zelf indelen. Dat helpt veel, want ik kan soms dus een dutje meepakken als het echt nodig is. Ooit wordt het beter...

IreneYML

IreneYML

22-10-2023 om 21:59 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 20-10-2023 om 09:55:

[..]

Dit is ook nog wel een goede trouwens. Spiegel opbouwen en dan kijken of de nachten hetzelfde verlopen, of beter. Hele simpele manier om uit te sluiten of het om pijn/jeuk gaat. Dan heb je ook weer iets concreters om mee terug naar de huisarts/kinderarts te gaan.

Goeie!

IreneYML schreef op 22-10-2023 om 21:52:

[..]

Dit vind ik een hele goede, zo voor de hand liggend en ik heb er geen moment bij stilgestaan. Ik was inderdaad onze kleding mmet normaal wasmiddel. Hij was een paar maanden eczeem-vrij (althans, zover wij konden waarnemen), maar het begint sinds een week weer op te spelen dus extra belangrijk om overal op te letten. Ik dacht zelfs even dat hij er over heen was gegroeid, maar wellicht had het met de zomer te maken. Ik heb gelezen dat eczeem dan vaak minder opspeelt.

Eczeem kan zowel in de zomer voorkomen door het zweten op de huid en ook in de winter ivm droge huid op. Ook bij veranderingen zoals een stressvolle periode of gebeurtenis als doorkomende tandjes etc, en later bij spannende periodes als ze voor het eerst naar de psz etc. Met andere woorden, eczeem heeft vaak een verschillende reden om weer aan te wakkeren. 
Heb je nu wel iets om op de eczeemplekken te smeren wat bij hem helpt? 

IreneYML schreef op 22-10-2023 om 21:57:

[..]

Dank je wel voor je reactie! Heb je helemaal gelijk in. En nu ik er zo middenin zit moet ik niet DENKEN aan nog 5 van zulke jaren, haha, maar goed, met 3 maanden moest ik er ook niet aan denken dat dit nog een jaar langer zou duren . Uiteindelijk komen we er wel.

De afgelopen maanden heeft hij geen eczeem plekken gehad, ik dacht daardoor dat hij er misschien overheen gegroeid was, maar helaas is het nu weer keihard teruggekomen. Hoewel eczeem natuurlijk ook onderhuids kan zitten, waren de nachten niet beter de afgelopen maanden, dus ik heb echt het idee dat er iets anders achter zit. Hij zit vól temperament. Buitenstaanders moeten vaak lachen als ze hem horen, omdat hij zo driftig duidelijk kan maken wat hij wil. Maar kan alleen temperament voor zulke huilbuien/slechte nachten zorgen? Hij krijgt ze ook wel eens (niet elke nacht) als ik bij hem lig. Dan grijp ik dus direct in en lukt kalmeren alsnog niet.

Ik werk flexibel vanuit huis, wel veel uren, maar ik kan ze zelf indelen. Dat helpt veel, want ik kan soms dus een dutje meepakken als het echt nodig is. Ooit wordt het beter...

TO, wij hadden ook een huilbaby, een heel temperamentvol kind. Heb je het met de slaapcoach al gehad over gecontroleerd laten huilen? Wij kregen een schema, beginnen met 5 minuten laten huilen, dan troosten, volgende keer 10 minuten laten huilen. Zoiets ongeveer. Het was ontzettend zwaar om ons kind te laten huilen, maar na twee weken was het wel over.

MRI

MRI

23-10-2023 om 11:25

Hi Irene, je hebt niet gereageerd op mijn eerder post. Maar zou een night nanny voor één of twee nachten per week niet iets voor jullie zijn? Gesteld dat je het kan betalen natuurlijk. 

Er zijn verschillende bureau's dit is er een van https://www.nanniesatnight.com/?gclid=CjwKCAjw7c2pBhAZEiwA88pOF7jHSX_H38i-VNwU0tVnJRCm2to0thQwL8kNRJdpzr7zIVvkaPwnsRoCXOkQAvD_BwE

je kan ook een paar nachten slapen met zijn laken op je huid onder je pyama te dragen. Dan ruikt baby de vertrouwde mamageur. Dat kan ook geruststellen en zorgen voor ontspanning bij baby.

Heb je inbakeren geprobeerd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.