Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

onderwerp prentenboek

Dochter doet grafische opleiding en moet nu voor een opdracht een prentenboek maken.
Tekenen is al jaren haar hobby, passie en dat op zichzelf zou geen probleem moeten zijn. Echter..ze moet ook het onderwerp en het verhaal bedenken, en daar zit een beetje t probleem.
ze is nu eenmaal geen schrijven....

Wie heeft er een leuk verhaaltje dat in een prentenboek verwerkt zou kunnen worden?

Alle tips zijn welkom, al is het maar alleen een beestje of figuurtje waar ze iets mee kan.

Naar de bieb

Is ze al naar de bieb geweest om stapels prentenboeken door te bladeren? Daar krijgt ze vast inspiratie van.

En anders maakt ze een verhaaltje over een prinses met zulk idioot lan haar dat er een hele biotoop in huist. Ze wil het graag afknippen omdat al dat haar niet mee te slepen is en ze overal achter blijft hangen, maar ze moet eerst een nieuwe plek zoeken voor de vogels, muizen en insecten die in heur haar wonen.

skik

Wat tekent ze graag?

Daar zou ze een verhaal makkelijker bij kunnen bedenken. Ik kan bv wel zeggen maar een verhaal over een egel maar als ze dat niet makkelijk tekent?

Een verhaal over een paar kindjes die allerlei " kattenkwaad" uithalen doet t meestal goed: plassen /modder stampen dan in bad moeten... alles onder t zeepsop etc. Dan willen ze lief zijn voor de mama en een smoothie maken voor haar.... spat alles tegen de keukenkastjes. Gaan ze t schoonmaken en valt de emmer om.enz...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-01-2017 om 15:19

Iets leerzaams

Ik zou een historisch belangrijk moment kiezen en dat in tekeningen beschrijven, de eerste vrouwelijke minister of val van de muur. Of een maatschappelijk probleem als klimaatverwarming of discriminatie.

Sprookjesachtig

Ik zou iets kiezen van een elfje of ander klein figuurtje in combinatie met de (grote)natuur. Er komt bij mij iets boven van een klein meisje, ze heette Lotje, dat in een halve walnootdop sliep, heel schattig. Ik heb gegoogeld maar kan het niet vinden. Ik weet het verhaal niet meer maar ik zou dan iets verzinnen van kabouters die het kleine meisje vinden, haar verzorgen met har spelen en haar ouders terugvinden. In deze sfeer komen ook "Elfje Twaalfje" en de Indische waterlelies" bovendrijven.

Mijntje

Mijntje

08-01-2017 om 16:37

zelf

Eerlijk gezegd vind ik het best gek dat jij als moeder daar hulp bij zoekt. Als ze deze opleiding doet kan ze dit prima zelf. Of vroeg ze dit aan je?
Speel de bal terug. Ze kan ook iets doen met bv haar eigen lievelingsknuffel, om het dicht bij zichzelf te houden. Of laat haar een eigen jeugdherinnering erin verwerken, daar kan jij haar misschien wel weer bij helpen, grappige anekdotes van toen ze 3 of 4 was.

Morgaine

Morgaine

08-01-2017 om 19:46

Narcis off topic

Dat verhaal van Lotje in een halve notendop komt mij ook vaag bekend voor. Het stond in een oud boek van mijn oma, volgens mij. Ik vermoed ergens uit de jaren 50. Kan er helaas ook niks van vinden...

Triva

Triva

08-01-2017 om 19:57

modern

Misschien iets moderns? Dus een verhaal over een kindje met ipads, smartphones etc en dat een kind dan iets ouds vindt van haar oma en daar dan mee gaat spelen?

Morgaine off topic

Leuk dat het jou bekend voorkomt. Ik dacht zelf in een sprookjesboek van Martine Bijl. Het is ongelooflijk maar mijn moeders en mijn oude kinderboeken zijn gisteren met het oud papier mee gegaan omdat de kat, tijdens oudjaar, in de doos waar ze inzaten geplast heeft, zo jammer! Was een heel lief sprookje.

Astrid

Astrid

08-01-2017 om 23:31

Notendop

Duimelijntje Hans Christian Andersen uit 1836

Ja!

Weer even OT : Ja, dit was het ahem, dank! Denk dat ik dat boek nog wel bij mijn dochter in de kast heb staan.

"Duimelijntje is een sprookje over schoonheid, onschuld en het lot. Het lot bepaald je toekomst en zelf moet je er maar het mooiste van maken. Maar als je goed doet en blijft volhouden dan zal op het eind alles goedkomen."

Nog verder OT

De laatste alinea heb ik gekopieerd en niet goed bekeken, bepaald moet dus bepaalt zijn....grrr.

Triva

Triva

09-01-2017 om 07:56

oja

Wat ik ook erg leuk vind is iets te zoeken op elke pagina. Op het voorblad teken je dan bijv. een plaatje van een paarse bal, een gele vaas, een rode sok, een blauwe ketting, een groen petje en een oranje step die je op elke pagina verstopt, of op elke pagina één.

Morgaine

Morgaine

09-01-2017 om 08:57

Ojaaaa

Duimelijntje!! Mijn oma had inderdaad een sprookjesboek van Hans Christian Anderen.

Heel jammer dat de kat op jullie boeken heeft geokast, Narcis.

kwala

kwala

11-01-2017 om 14:20 Topicstarter

paar reacties

Skik: wat een enorm leuk idee. Nog beter nu blijkt dat er naast het prentenboek ook een interactieve app moet komen, en wat is er dan leuker om de beestje en hun nest/hol/boom etc te koppelen.

Mijntje: natuurlijk moet zij het zelf uitzoeken. t is inderdaad haar studie. Echter...brainstormen kan voor haar geen kwaad, en om beslagen ten ijs te komen, dacht ik mijn licht hier eens op te steken. Daarbij krijgen ze heel veel opdrachten, dus een keertje meedenken leek me wel leuk.

Triva: ook een leuk idee om nieuw en oud te combineren, ga ik haar ook voorleggen. (al ben ik bang dat het idee van Skik wel eens een goede zou kunnen zijn)

Iedereen bedankt voor het meedenken!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.