Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Laura Prat Bertrams

Laura Prat Bertrams

23-02-2010 om 17:34

Ongevoelig voor straf

Dag,
Mijn zoontje is twee jaar en een paar maanden en lijkt ongevoelig voor straf. We roepen dan meestal ook heel hard hoera als hij een begin maakt met goed gedrag.

Wat te doen als hij echt dingen doet die niet mogen? Bijv. op tafel gaan staan. Hij vindt het geen probleem om op de gang gezet te worden...als hij weer binnen mag komen doet hij het gewoon nog een keer.

Wie weet raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

23-02-2010 om 19:59

Herhalen

Om aan te haken op je voorbeeld (op de tafel gaan staan). Daar hoef je natuurlijk helemaal geen straf voor te geven. Wat je wel moet doen is hem eraf tillen en zeggen: "nee, dat mag niet". En als hij het weer doet dit herhalen. En herhalen net zo lang tot hij het niet meer doet. Afleiden helpt dan ook vaak goed. Dus: "nee, niet op de tafel klimmen, kom dan gaan we een toren bouwen!" (om maar iets te noemen).
Als je merkt dat je je geduld gaat verliezen kun je het hem ook tijdelijk onmogelijk maken om iets te doen (bijvoorbeeld hem uit de kamer waar de tafel staat halen, of de stoelen zo zetten dat hij er niet meer op kan klimmen)
Veel geduld en veel herhalen, dus. Net zolang tot het kwartje valt. In perioden heb je er een complete dagtaak aan (die van mij gaan tenminste graag van het ene wat niet mag direct door naar het volgende dat niet mag enzovoorts en zo verder...)

Ja, sluit me aan bij irene

Blijven herhalen, herhalen, herhalen... Op de gang zetten is bij ons echt voor nare/gemene dingen en pas na herhaaldelijk waarschuwen/weghalen.
Hier een dametje dat ook zo druk bezig is uit te zoeken wat niet mag. Heb ik haar ergens weggehaald, verzint ze weer wat nieuws, heb ik haar daar weggehaald, verzint ze wéér wat nieuws. En net als ik denk dat we nu alle stoute dingen wel hebben gehad..... begint ze weer opnieuw Ze houden je lekker bezig zo he?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.