Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter past niet in de groep op PSZ

Hallo, mn zoontje van 3,5 heeft vanaf het begin af aan dat hij op de psz zit “problemen” op de psz. Leidsters geven aan dat kind niet luistert niet mee doet met de groep. Niet aan tafel zit wanneer het moet. Ze vinden hem pittig op de groep en geven aan dat ze alleen maar met hem bezig zijn. Binnenkort komen ze hem observeren van alert for you. Ik vind het verschrikkelijk om elke keer bij t ophalen negativiteit over me heen te krijgen. Wie heeft hier ook ervaring mee?


Hoe is hij thuis? Herken je wat er verteld wordt? Het lijkt dat ze wel goed letten op afwijkend gedrag. Ja, ik heb er ervaring mee, op het kinderdagverblijf werd al afwijkend gedrag benoemd en dat was behulpzaam bij het stellen vian diagnoses iets later. Er hoeft natuurlijk niets aan de hand te zijn. 

Kunnen ze ook iets positief zeggen over hem?
Het is 1 zaak dat het niet denderend loopt, maar ik zou ook specifiek vragen naar wat er wél loopt en positief is.

Blijkbaar moet er namelijk toch ergens wel iets een beetje goedlopen, anders hadden ze al lang gevraagd hem thuis te houden.

Moet hij persé naar de PSZ en hoe vaak gaat hij? Is het een optie om te minderen? Ik zou namelijk geen zin hebben in 4 dagen per week negativiteit te moeten aanhoren en een kind het te moeten aandoen dat hij daar 4 dagen per week duidelijk niet op zijn plaats zit. Hij moet straks al jaren verplicht naar school.

Mom92

Mom92

10-09-2024 om 14:08 Topicstarter

Citroengraag schreef op 10-09-2024 om 13:50:

Hoe is hij thuis? Herken je wat er verteld wordt? Het lijkt dat ze wel goed letten op afwijkend gedrag. Ja, ik heb er ervaring mee, op het kinderdagverblijf werd al afwijkend gedrag benoemd en dat was behulpzaam bij het stellen vian diagnoses iets later. Er hoeft natuurlijk niets aan de hand te zijn.

Dank voor je reactie en ja, thuis merk ik natuurlijk ook wel dat hij zn eigen gangetje gaat en doet waar hij zelf zin heeft en dus niet altijd zich aan de reges houdt. Maar goed wat kun je verwachten van een peuter? Ik krijg gewoon het gevoel dat ze hem niet aan kunnen omdat hij actief is en niet een rustige peuter is. 

Ik denk dat er meer actieve peuters rondlopen op de PSZ en kennelijk gedraagt jouw peuter zich anders dan de andere peuters. Ik zou proberen het niet te zien als negativiteit, maar als een signaal. Zij zien heel veel peuters, jij ziet er maar één. Maak gebruik van die kennis. Waarom trekken ze daarom aan de bel? Wellicht is er iets, misschien ook iets, maar ze geven dat signaal niet voor niets. 

Is wisselen van PZS een optie? Wellicht is er ook gewoon geen klik met de leidsters. Ik snap dat je geen zin hebt in dit negatieve gedoe. Naar mijn weten is de PZS juist bedoelt om al wat vaardigheden te leren als in een kringetje zitten. Hebben ze al wel eens gevraagd aan hem waarom hij wegloopt of niet meedoet?

Ik zou ook aangeven dat die observatie al gepland staat en je dat nu even af wil wachten, en aangeven dat je in de tussentijd niet zoveel met hun klachten kunt.

Mom92

Mom92

10-09-2024 om 14:16 Topicstarter

Marty1984 schreef op 10-09-2024 om 14:06:

Kunnen ze ook iets positief zeggen over hem?
Het is 1 zaak dat het niet denderend loopt, maar ik zou ook specifiek vragen naar wat er wél loopt en positief is.

Blijkbaar moet er namelijk toch ergens wel iets een beetje goedlopen, anders hadden ze al lang gevraagd hem thuis te houden.

Moet hij persé naar de PSZ en hoe vaak gaat hij? Is het een optie om te minderen? Ik zou namelijk geen zin hebben in 4 dagen per week negativiteit te moeten aanhoren en een kind het te moeten aandoen dat hij daar 4 dagen per week duidelijk niet op zijn plaats zit. Hij moet straks al jaren verplicht naar school.

Nee iets positiefs krijgen we bijna niet te horen. Hij ging voor ze zomervakantie 2 ochtenden ik heb hem juist nu 3 ochtenden ingeschreven omdat hij ook een taal en spraak taal achterstand heeft. VE weigeren ze te geven omdat wij als ouders wel de Nederlandse taal beheersen. En nu weet ik bijna zeker dat dat ze hem geen VE geven omdat ze hem niet 4 dagen aan kunnen. Al met al ik neem het ze ook kwalijk wat betreft zijn taalachterstand. Ze waren zo bezig met zijn gedrag dat er niet is gekeken naar taalachterstand.

Mom92

Mom92

10-09-2024 om 14:27 Topicstarter

Bellebelle schreef op 10-09-2024 om 14:11:

Ik denk dat er meer actieve peuters rondlopen op de PSZ en kennelijk gedraagt jouw peuter zich anders dan de andere peuters. Ik zou proberen het niet te zien als negativiteit, maar als een signaal. Zij zien heel veel peuters, jij ziet er maar één. Maak gebruik van die kennis. Waarom trekken ze daarom aan de bel? Wellicht is er iets, misschien ook iets, maar ze geven dat signaal niet voor niets.

Ja dat kan best zo zijn dat hij zich anders gedraagt gelukkig maar ook! Ieder kind is anders ik vind het niet terrecht dat hij vergeleken wordt met andere kindjes. Ze gaf ook aan dat het een drukke ochtend was  dat er kindjes kwamen wennen. Veel gehuil en dan mn zoontje natuurlijk die niet mee doet met de groep. Dat zij de groep niet aan kunnen moet niet tenkoste gaan van mijn kind

Mom92 schreef op 10-09-2024 om 14:16:

[..]

Nee iets positiefs krijgen we bijna niet te horen. Hij ging voor ze zomervakantie 2 ochtenden ik heb hem juist nu 3 ochtenden ingeschreven omdat hij ook een taal en spraak taal achterstand heeft. VE weigeren ze te geven omdat wij als ouders wel de Nederlandse taal beheersen. En nu weet ik bijna zeker dat dat ze hem geen VE geven omdat ze hem niet 4 dagen aan kunnen. Al met al ik neem het ze ook kwalijk wat betreft zijn taalachterstand. Ze waren zo bezig met zijn gedrag dat er niet is gekeken naar taalachterstand.

Ik vind wel dat je het balletje volledig aann de adere kant neerlegt als ik eerlijk ben.

Leuk is het niet om te horen, maar ik denk niet dat ze de insteek hebben waar je ze van verdenkt. Ze zijn opgeleid, zien veel verschillende peuters, zien verschillen en signalen die opvallen en delen dat met jou. Juist goed. Het komt nu over alsof jij ze incapabel acht en het wat van tafel schuift: het is maar een peuter.

Een beetje leidster ziet het meteen dat dat niet het geval is.

Vervolgens beschuldig je ze dat ze de focus hebben gelegd op gedrag en dat daardoor zijn taalachterstand onderbelicht is gebleken. Wat denk je zelf hoe leerbaar een peuter is als er andere problemen voorop gaan? Hoeveel tijd denk je dat ze over hebben als jouw peuter alle aandacht opvraagt en de rust voor de andere peuters verstoord wordt?

Ga naar de huisarts/consultatiebureau, zij kunnen je verder op weg helpen. Blijf in gesprek met de leidsters en wees een pietsje begripvoller dat ze duidelijk naar je communiceren ipv dat je laat merken dat je het wel goed vindt zo en dat zij het mogen fixen.

Je kunt je kind helpen door actief mee te werken en te zoeken.


Psz beslist toch niet of VVE nodig is? Tenminste volgens mij ging dat hier via gemeente of consultatiebureau. 

Heb je zelf ook al hulp gevraagd voor de taalachterstand bij bijvoorbeeld logepedie? En praktisch maar hoort hij wel goed of luistert hij echt niet?

En zijn er andere psz locaties met VVE in de omgeving? Dan zou ik ergens anders gaan informeren.

Mom92 schreef op 10-09-2024 om 14:27:

[..]

Ja dat kan best zo zijn dat hij zich anders gedraagt gelukkig maar ook! Ieder kind is anders ik vind het niet terrecht dat hij vergeleken wordt met andere kindjes. Ze gaf ook aan dat het een drukke ochtend was dat er kindjes kwamen wennen. Veel gehuil en dan mn zoontje natuurlijk die niet mee doet met de groep. Dat zij de groep niet aan kunnen moet niet tenkoste gaan van mijn kind

Maar soms is het juist heel nuttig om vast te stellen dat een kind zich anders gedraagt dan andere kinderen. Als jouw kindje bijvoorbeeld niet reageert op zijn naam, kan het zijn dat hij niet goed hoort, om maar een voorbeeldje te noemen. En wat iemand voor mij ook al zei, straks op school kan hij ook tegen deze problemen aanlopen. Dan lijkt het mij juist een voordeel dat het nu al gesignaleerd is. Omdat je er nu dan al mee aan de slag kan gaan. 

Als ik kijk naar Alert for You; https://www.nji.nl/kinderopvang/alert4you
Dan is dat precies wat er nodig is

de leidsters geven aan dat het niet lekker loopt. Alleen maar heel goed en fijn dat je daar thuis geen last van heb, maar bagatelliseren helpt ook niemand    
Zeker als hij een taalachterstand heeft kan hij het lastig vinden zich begrepen te voelen.
Als ik jou was zou ik vooral focussen of hij wel plezier houdt om te gaan.  Verder vraag je tips aan de leidsters en als ze feedback geven, vertel gewoon hoe je het thuis zelf aanpakt. Mss kan je een ochtendje ‘meedraaien’ dan zie je wat het probleem is op de groep.  Een kind kan ergens anders heel anders zijn dan thuis hoor, dat kan je nog verbazen

Mom92

Mom92

10-09-2024 om 14:47 Topicstarter

Bellebelle schreef op 10-09-2024 om 14:11:

Ik denk dat er meer actieve peuters rondlopen op de PSZ en kennelijk gedraagt jouw peuter zich anders dan de andere peuters. Ik zou proberen het niet te zien als negativiteit, maar als een signaal. Zij zien heel veel peuters, jij ziet er maar één. Maak gebruik van die kennis. Waarom trekken ze daarom aan de bel? Wellicht is er iets, misschien ook iets, maar ze geven dat signaal niet voor niets.

Ja dat kan best zo zijn dat hij zich anders gedraagt gelukkig maar ook! Ieder kind is anders ik vind het niet terrecht dat hij vergeleken wordt met andere kindjes. Ze gaf ook aan dat het een drukke ochtend was  dat er kindjes kwamen wennen. Veel gehuil en dan mn zoontje natuurlijk die niet mee doet met de groep. Dat zij de groep niet aan kunnen moet niet tenkoste gaan van mijn kind

Max88 schreef op 10-09-2024 om 14:34:

[..]

Ik vind wel dat je het balletje volledig aann de adere kant neerlegt als ik eerlijk ben.

Leuk is het niet om te horen, maar ik denk niet dat ze de insteek hebben waar je ze van verdenkt. Ze zijn opgeleid, zien veel verschillende peuters, zien verschillen en signalen die opvallen en delen dat met jou. Juist goed. Het komt nu over alsof jij ze incapabel acht en het wat van tafel schuift: het is maar een peuter.

Een beetje leidster ziet het meteen dat dat niet het geval is.

Vervolgens beschuldig je ze dat ze de focus hebben gelegd op gedrag en dat daardoor zijn taalachterstand onderbelicht is gebleken. Wat denk je zelf hoe leerbaar een peuter is als er andere problemen voorop gaan? Hoeveel tijd denk je dat ze over hebben als jouw peuter alle aandacht opvraagt en de rust voor de andere peuters verstoord wordt?

Ga naar de huisarts/consultatiebureau, zij kunnen je verder op weg helpen. Blijf in gesprek met de leidsters en wees een pietsje begripvoller dat ze duidelijk naar je communiceren ipv dat je laat merken dat je het wel goed vindt zo en dat zij het mogen fixen.

Je kunt je kind helpen door actief mee te werken en te zoeken.


Dank voor je reactie. Ik schuif het zeker niet van tafel. Anders zou ik er nu geen topic van openen en zou ik denken achh laat ze maar praten. Ik maak me Natuurlijk ook zorgen hoe nu verder ik kan hem Niet eens op een basisschool inschrijven omdat ik niet weet of hij naar een reguliere of speciaal onderwijs moet of niet. Hopelijk kunnen ze hem beter helpen na de observatie.

iedereen snapt je zorgen! 
En ook dat het stom is als je altijd alleen maar commentaar krijgt over je kind.  En dat ze niet zijn leuke kanten lijken te zien! 
dat voelt ruk als moeder.  

Mom92

Mom92

10-09-2024 om 14:53 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 10-09-2024 om 14:11:

Is wisselen van PZS een optie? Wellicht is er ook gewoon geen klik met de leidsters. Ik snap dat je geen zin hebt in dit negatieve gedoe. Naar mijn weten is de PZS juist bedoelt om al wat vaardigheden te leren als in een kringetje zitten. Hebben ze al wel eens gevraagd aan hem waarom hij wegloopt of niet meedoet?

Ik zou ook aangeven dat die observatie al gepland staat en je dat nu even af wil wachten, en aangeven dat je in de tussentijd niet zoveel met hun klachten kunt.

Ja daar heb ik ook aangedacht maar hij heeft nu zo naar zn zin hij huilt niet meer en daarom Vind ik het zo jammer juist. Ik ga dat inderdaag zeggen want ik kan er gewoon niks meer we moeten het gewoon afwachten

Ik zou hem direct ervan af halen en hem niet laten observeren. Hij heeft duidelijk geen klik daar en laat je hem geen problemen aanpraten. Hij mag nog jarenlang verplicht naar school. Je kan dan nog een andere PSZ proberen en dan eentje waar hij wel zichzelf mag zijn en waar hij wel rustig de tijd krijgt om bepaalde dingen te leren. Het is nog maar een peuter. Zo jong nog. Kinderen voelen zelf haarfijn aan waar ze wel op hun plek zijn en waar niet. Op deze plek is dat duidelijk niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.