Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
caluja

caluja

28-07-2009 om 12:34

Peuter van 3 en een half luistert totaal niet

De titel zegt het eigenlijk al: mijn dochter van 3,5 luistert de laatste tijd totaal niet! Wat ik ook probeer: rustig blijven, streng, op de gang, veel uitleg, weinig uitleg, het enige wat ik terug krijg is een grote mond (mama, jij moet zelf luisteren, mama, niet boos doen enz.) Is dit herkenbaar, hoort dit bij de leeftijd, gaat dit vanzelf over?
Wie heeft een tip hoe ik hier mee om kan gaan?

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen idee

Maar ik vind ook dat onze zoon van 2.5 opeens erg slecht luistert. Als dat bij de leeftijd hoort dan krijgen we nog een leuk jaar zeg.

Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven en vooral consequent te handelen. En kiezen wat ik belangrijk vind zodat we niet over alles strijd hebben.

Wat ik lastig vind bv is dat zoon niet komt als ik hem roep. Als ik dan geteld heb (tot 3) en hem zelf haal dan breekt de hel los want hij wil het "zelluf" doen. Als dat niet alsnog mag dan wordt het een heuze schreeuwpartij. Als hij het wel mag doen dan loopt het met een sisser af, maar volgens mij is dat ook niet goed.

Gelukkig zijn er ook veel leuke momentjes maar ik sta wel versteld van het feit dat een 2-jarige al zo brutaal kan zijn.

buzz

buzz

28-07-2009 om 15:10

gaat vanzelf weer over.
ik hanteer streng zijn maar ook niet te lang over doorgaan en niet te lang boos zijn.
Veel van te voren aankondigen. En duidelijk zijn met uitleg waarom.
op je tanden bijten en geduld bewaren.
MOEILIJK MOEILIJK.
Mijn zoon heeft er 2 maanden last van gehad, toen was het over, maar nu weer een maand later vrees ik dat de volgende dwarse tijd er weer aan komt.
Verder probeer ik zo veel mogenlijk het zelfde te reageren. Ik heb eerst alle manieren uitgeprobeerd, en dat werkte niet, altijd het zelfde (hoe dat ook is, wat het beste bij je zelf past ) is denk ik het beste, dan weet hij ook wat hij verwachten kan.

Linda99

Linda99

28-07-2009 om 16:11

Luisteren?

Kunnen kinderen dat? En wij maar denken dat die oren er zijn om haar achter te hangen Maar erg herkenbaar dus. Soms gaat het een tijd wel aardig maar meestal niet (en niet alleen bij peuterlief).

Talia

Talia

28-07-2009 om 20:52

Niet vanzelf, ben ik bang

Nee, het gaat niet zomaar over, dat kost best veel energie, vind ik. Het is wel bij vlagen erger, dan moet er meer "gevochten" worden. Mijn tips: Pick your battles, oftewel besluit wanneer je echt wil dat ze luistert, om te voorkomen dat ook kleine dingen aanleiding zijn voor fikse ruzie. Wees heel consequent bij de belangrijke dingen, geef een waarschuwing en daarna een consequentie (bijvoorbeeld haar meenemen, het zelf doen, stoppen met iets gezelligs) en hou je daar ook aan.
In mijn beleving zijn dit fases waarin zo'n peuter meer snapt en meer de wereld verkent en dat zijn dus ook de tijden dat ze heel veel zekerheid nodig hebben en vaste regels en duidelijkheid in huis biedt die houvast. Enneh, tot slot: probeer veel complimenten te geven als het wel gezellig is en/of ze wel (even) luistert. Positieve insteek blijft het beste!

Groet, Talia

Limi

Limi

29-07-2009 om 08:20

Wow petal

"Als ik dan geteld heb (tot 3) en hem zelf haal dan breekt de hel los want hij wil het "zelluf" doen."

Hier precies hetzelfde! Het zou grappig zijn als het niet zo irritant was. Gelukkig wordt hij niet echt driftig, maar het kost gewoon teveel tijd.

Gisteren riep hij terug "even wachten, ben nog niet klaar"...dat is dan iets beter dan genegeerd te worden, maar toch.

Herkenning

het schijnt toh ook een beetje aan de leeftijd te liggen( hoor ik om me heen tenminste)..
rond de tijd dat de kids klaar raken om naar de basisschool te gaan ( dus tussen de 3.5 en 4) lijken ze ineens een stukje lastiger en moeilijker te luisteren..
Hele fijne woorden, maar ik zit er wel mee nu.. denk ik dan af en toe..
Hier ook een meid die echt al zo toe is aan school.. maar nog niet mag tot na de vakantie..en stierlijk vervelend... Ze wil met vriendjes spelen, maar die zitten op school ( oke nu is het vakantie, maar ja dan zijn ze allemaal weg), ze wil allerlei dingen doen, maar mama heeft nog een kindje en een huishouden ( en dan nog niet eens een baan kun je nagaan)..en mama kan dus niet de hele dag gaan tekenen, schrijven, kleien, verven en weet ik wat..
En dus als gevolg boze buien en niet luisteren..
Hier in huis is dat al een half jaar aan de gang en anderen hebben er pas de laatste maand voor school last van, ligt gewoon aan het kindje..maar bijna iedereen heeft ermee te maken....
Helaas kun je er echt niks aan doen, dan een manier werken die werkt voor jullie.. hier is het gewoon een kwestie van 1 keer waarschuwen en dan op de mat..maar zelfs dat werkt niet altijd even effectief...
ik merk wel dat als ik het een beetje laat gaan ( mede omdat ik gewoon geen puf heb om de strijd aan te gaan, dankzij de burn-out waar ik uit aan het opklimmen ben)
dat het snel weer slechter gaat..

succes..

Limi

Ja irritant kunnen ze zijn he? Nou meestal laat ik hem maar, want het gaat over zulke onbenullige dingen. Als ik heel duidelijk keuzes geef dan luistert hij beter, dus van "als je nog niet bij me bent als ik tot 3 heb geteld dan kom ik je halen". Soms vergeet ik dat wel eens te zeggen en tel gewoon tot 3, dat werkt dus niet zo goed.

Schipperen blijft het.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.