Ecnerolf
11-09-2026 om 11:28
Peuter weent de hele tijd op school
Hoi allemaal,
Wij wonen in Belgie en hier beginnen kindjes op 2.5 met de instapklas in de kleuterschool. Mijn zoontje is nooit naar de opvang geweest, en is 1 september gestart. De dagen zijn een hel. Hij weent non-stop en als we het thuis over school hebben, begint hij ook al te wenen. De wendaagjes (waar ik of mijn man bijwaren) vond hij geweldig, dus het is niet de juf of de andere kindjes, het is echt helemaal de verlatingsangst en het idee dat we hem achterlaten.
Het is een supertof steinerschooltje, dus de klasjes zijn huiselijk en rustig en iets kleiner zelfs dan in een gewone school. Dus daaraan ligt het zeker niet.
Ik weet dat 2 weken nog niet zo lang is, maar het doet zoveel verdriet om hem zo te zien. Hij is anders zo'n vrolijk kindje. Hebben er andere mensen dit ook ervaren met de opvang/schoolstart op deze leeftijd en wanneer kan ik verbetering verwachten?
Marty1984
11-09-2026 om 11:51
Zijn er ook momenten waarop hij niet huilt?
Wat zegt de juf?
Is het een optie om hem halve dagen te laten gaan en hem rond het middaguur op te halen? Niet elke 2.5-jarige is instant klaar voor hele dagen school.
Is er iets waar hij thuis troost in vindt, bijvoorbeeld een knuffel? Is het een optie die mee te geven?
Damoontje
11-09-2026 om 11:55
Ik herinner me dat mijn broertje op de peuterspeelzaal (3 jaar) non-stop bleef huilen. Hij kon niet goed zonder mijn moeder en hij wilde gewoon echt niet. Het was niet zozeer verdriet, het was protest.
Hij was voor de begeleiding niet te hanteren omdat hij ook niet bijdraaide en zich niet liet troosten gedurende zo'n ochtend. Toen heeft mijn moeder hem er af gehaald, ook op verzoek van de begeleiding. Hij zat ook niet stilletjes in een hoekje, het was echt brullen op flink volume.
Hij was best slim en wist dat de peuterschool niet verplicht was. Voordat hij 4 was hebben mijn ouders hem uitgelegd dat school wel verplicht is en dat hij daar geen hele dagen kon huilen. Begonnen met alleen de ochtend. Hij had geluk met een heel lieve juf en dat is helemaal goed gegaan.
Ik weet niet of jouw kind stilletjes huilt of de hele boel op zijn kop zet... en misschien is beginnen met halve dagen een optie?
Ecnerolf
11-09-2026 om 12:15
Ik weet niet of stoppen echt een optie is omdat school hier echt begint op 2.5. op 3.5 of 4 verwachten de leerkrachten een kindje dat al wel aan het groepsgevoel van school gewend is
Ecnerolf
11-09-2026 om 12:16
Damoontje schreef op 11-09-2026 om 11:55:
Ik herinner me dat mijn broertje op de peuterspeelzaal (3 jaar) non-stop bleef huilen. Hij kon niet goed zonder mijn moeder en hij wilde gewoon echt niet. Het was niet zozeer verdriet, het was protest.
Hij was voor de begeleiding niet te hanteren omdat hij ook niet bijdraaide en zich niet liet troosten gedurende zo'n ochtend. Toen heeft mijn moeder hem er af gehaald, ook op verzoek van de begeleiding. Hij zat ook niet stilletjes in een hoekje, het was echt brullen op flink volume.
Hij was best slim en wist dat de peuterschool niet verplicht was. Voordat hij 4 was hebben mijn ouders hem uitgelegd dat school wel verplicht is en dat hij daar geen hele dagen kon huilen. Begonnen met alleen de ochtend. Hij had geluk met een heel lieve juf en dat is helemaal goed gegaan.
Ik weet niet of jouw kind stilletjes huilt of de hele boel op zijn kop zet... en misschien is beginnen met halve dagen een optie?
Hij is nu zelfs begonnen met maar een paar uurtjes op aanraden van de juf. Ik weet niet of hij op die manier snel zal wennen, maar ik begrijp ook dat een kind een hele dag/halve dag in pure paniek laten wenen geen optie is.
Ik denk wel dat hij het kot op stelten zet en dit niet fijn is voor de andere kindjes.
Hoelang Heeft je broertje de peuterspeelzaal geprobeerd voor jullie het opgaven?
Rozi
11-09-2026 om 12:17
De overgang is dan ook wel erg groot, van geen opvang naar school. Ik zou hem wat meer laten wennen, bijv beginnen met 2 halve dagen oid.
Ecnerolf
11-09-2026 om 12:17
Marty1984 schreef op 11-09-2026 om 11:51:
Zijn er ook momenten waarop hij niet huilt?
Wat zegt de juf?
Is het een optie om hem halve dagen te laten gaan en hem rond het middaguur op te halen? Niet elke 2.5-jarige is instant klaar voor hele dagen school.
Is er iets waar hij thuis troost in vindt, bijvoorbeeld een knuffel? Is het een optie die mee te geven?
Hij is nu zelfs begonnen met maar een paar uurtjes op aanraden van de juf. Ik weet niet of hij op die manier snel zal wennen, maar ik begrijp ook dat een kind een hele dag/halve dag in pure paniek laten wenen geen optie is.
Ik denk wel dat hij het kot op stelten zet en dit niet fijn is voor de andere kindjes.
Een Knuffel meenemen mag niet van de juf. Ze zegt dat andere kindjes dan jaloers worden/afnemen en dat hij het misschien kwijtraakt
Daglichtlamp
11-09-2026 om 12:22
Ecnerolf schreef op 11-09-2026 om 12:17:
[..]
Een Knuffel meenemen mag niet van de juf. Ze zegt dat andere kindjes dan jaloers worden/afnemen en dat hij het misschien kwijtraakt
Het klinkt als een een hele starre juf. Dat past natuurlijk binnen de steinerscholen die vooral vrij zijn in hoe het onderwijs ingericht wordt. Niet zozeer vrij om aan de behoeften van kinderen tegemoet te komen.
Ik zou eens nadenken of dit onderwijs eigenlijk wel bij jullie kind past.
Marty1984
11-09-2026 om 12:23
Rozi schreef op 11-09-2026 om 12:17:
De overgang is dan ook wel erg groot, van geen opvang naar school. Ik zou hem wat meer laten wennen, bijv beginnen met 2 halve dagen oid.
Ik zou dan weer niet persé voor "maar" 2 halve dagen per week gaan. Tegen dat ie zo ooit op een volledige week zit is ie 4
.
En niet elke Belgische school zit op een toerist te wachten die af en toe eens een half dagje meedraait.
Ik zou eerder - in samenspraak met juf - mikken op elke dag of 4 keer per week een paar uur. Aan haar nog de keuze of ze de voor- of de namiddag verkiest.
(In de peuterklas is de namiddag soms net kalmer omdat er waarschijnlijk nog kinderen opgehaald worden.)
MamaE
11-09-2026 om 12:36
Het meenemen van knuffels of ander eigen speelgoed naar school mag hier ook niet. Dingen kunnen stuk gaan of kwijt raken en dan is er gedoe. Daarnaast geeft het kinderen ook macht. Want als iets van jou is, mag jij bepalen wie er wel en niet mee mag spelen. Met speelgoed van school is het duidelijk; dat is niet van één iemand, dus daar mag iedereen mee spelen.
Het lijkt me ook prima om een duidelijke scheiding tussen thuis en school te hebben.
Een kind moet het vertrouwen ontwikkelen dat hij ook weer opgehaald wordt.
Als je altijd thuis bent geweest, is die overgang best groot. Is hij wel vaker zonder een van jullie ergens geweest voor een paar uurtjes?
Overigens is het hier bij wenochtenden ook niet gebruikelijk dat ouders erbij blijven. Een kind gaat dan juist wennen aan de school, klas en juf. Er wordt gewoon een lesdag gedraaid, daar horen ouders niet bij.
Ecnerolf
11-09-2026 om 12:36
Marty1984 schreef op 11-09-2026 om 12:23:
[..]
Ik zou dan weer niet persé voor "maar" 2 halve dagen per week gaan. Tegen dat ie zo ooit op een volledige week zit is ie 4
.
En niet elke Belgische school zit op een toerist te wachten die af en toe eens een half dagje meedraait.
Ik zou eerder - in samenspraak met juf - mikken op elke dag of 4 keer per week een paar uur. Aan haar nog de keuze of ze de voor- of de namiddag verkiest.
(In de peuterklas is de namiddag soms net kalmer omdat er waarschijnlijk nog kinderen opgehaald worden.)
Denk je dat 4x per week beter is dan gewoon 5x, zodat hij wel de routine heeft van opstaan, aankleden, eten en vertrekken naar school?
Ecnerolf
11-09-2026 om 12:37
En hoelang denken jullie dat deze traantjes duren? Iemand ervaring mee? Ik weet niet hoelang ik het zelf nog volhou zo
Ecnerolf
11-09-2026 om 13:04
MamaE schreef op 11-09-2026 om 12:36:
Het meenemen van knuffels of ander eigen speelgoed naar school mag hier ook niet. Dingen kunnen stuk gaan of kwijt raken en dan is er gedoe. Daarnaast geeft het kinderen ook macht. Want als iets van jou is, mag jij bepalen wie er wel en niet mee mag spelen. Met speelgoed van school is het duidelijk; dat is niet van één iemand, dus daar mag iedereen mee spelen.
Het lijkt me ook prima om een duidelijke scheiding tussen thuis en school te hebben.
Een kind moet het vertrouwen ontwikkelen dat hij ook weer opgehaald wordt.
Als je altijd thuis bent geweest, is die overgang best groot. Is hij wel vaker zonder een van jullie ergens geweest voor een paar uurtjes?
Overigens is het hier bij wenochtenden ook niet gebruikelijk dat ouders erbij blijven. Een kind gaat dan juist wennen aan de school, klas en juf. Er wordt gewoon een lesdag gedraaid, daar horen ouders niet bij.
Hij gaat heel vaak naar de grootouders (wekelijks) aan beide kanten en hij is ook al naar verjaardagsfeestjes van neefjes en nichtjes geweest zonder ons. In de speeltuin zitten we elke dag en daar kan hij perfect zonder ons spelen. Weliswaar komt hij af en toe om bevestiging vragen of iets laten zien, maar het idee dat we in de buurt zijn is dan voldoende. Hij kan uren zelfstandig spelen. Het is echt het afscheid denk ik dat hem helemaal overhoopgooit. Als ik gewoon in een hoekje zou staan en zelfs niets zou doen, zou hij volgens mij wel flink meespelen.