Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peutergym

Ik heb een zoontje van 3,5 die vrij laat is met praten. Ook hebben wij hem vrij lang als "baby" behandeld en pas na de 3e verjaardag ging bij ons het knopje om en zagen wij dat hij eigenlijk veel meer zou moeten kunnen dan hij doet voor zijn leeftijd.
We gaan al met hem naar logopedie.
Wij dachten dat het goed voor hem zou zijn om hem in te schrijven bij peutergym, ook omdat hij niet makkelijk contact maakt met andere kinderen. Hij vindt het prettig om alleen te spelen en begrijpt ook niet gauw als kinderen een spelletje spelen. Bijvoorbeeld: met bal overgooien, dan komt hij en pakt de bal en in plaats van de bal door te spelen, rent hij er mee weg en zegt dat is mijn bal.

Hij is zo'n 3 x naar peutergym geweest en hij vindt het naar binnen gaan altijd wel een beetje eng en daarna gaat hij vooral zijn eigen gang, hij doet meer de dingen die hij leuk vindt dan de instructies van de juf op te volgen.
Zo nu en dan gaat hij mee doen met het spelletje maar na een paar minuten loopt hij gewoon weer weg.

Mijn vraag is: zou ik hem toch uit moeten schrijven van gym of toch blijven doorgaan en zijn er wellicht ouders die hiermee ervaring hebben?

Ik ben soms bang dat ik nu ineens heel veel van hem vraag logopedie, gym en thuis probeer ik ook veel dingen hem zelf te laten doen wat ik eerder dus allemaal voor hem deed.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

09-07-2012 om 11:37

Als hij het leuk vindt

Mijn jongste was ook zo'n eigengereid type. Een groepsspelletje vond ze leuk, maar als ze er klaar mee was liep ze ook gewoon de groep uit. De leidsters op het kdv werden er ook wel eens een beetje moe van. Dan riepen ze alle kinderen aan tafel en ging mijn dochter doodleuk in de poppenhoek spelen, want daar was het dan lekker rustig
Als je zoontje het leuk vindt, zou ik hem lekker op gym laten. Op een gegeven moment gaat het kwartje wel vallen, en als hij een leuke juf heeft zal ze hem er heus wel bij betrekken. Over een paar maanden gaat hij naar school, en daar komt hij niet zo makkelijk weg met zijn eigen gang gaan.

dc

dc

09-07-2012 om 13:36

Lastig

Aan de ene kant denk ik, lekker laten spelen, zolang hij het maar leuk vindt. Maar aan de andere kant zou ik daar niet voor willen betalen eigenlijk. Dan maar gewoon naar een speeltuin.

Verder heb je er trouwens ook gewoon luiwammessen tussen hoor. Ik heb vanmorgen mijn 4 jarige nog aangekleed en z'n tanden gepoetst. Hij kan het allemaal prima, maar vindt het maar wat fijn als ik het doe

Misschien rare vraag, maar heb je z'n oren na laten kijken? De combinatie van alleen willen spelen en niet praten geeft me het gevoel dat hij misschien niet goed horen kan?

Sanne2131

Sanne2131

09-07-2012 om 16:41 Topicstarter

Oren

Hij vindt het dus niet zo leuk, het eerste half uur wel, maar daarna begint hij regelmatig te huilen of naar mama te vragen en geeft aan dat hij weg wil.

Ja ik heb al zijn oren na laten kijken bij de KNO arts en dat blijkt allemaal goed te zijn.
Hij heeft al neusamandel en keelamandelen geopereerd.

dc

dc

09-07-2012 om 16:54

Nou

Dan zou ik er gewoon mee kappen. Zoiets moet gewoon leuk zijn voor een kind.

Er moet zodirekt al zoveel, dat komt vanzelf wel.

dc

dc

09-07-2012 om 18:08

Zelf en napoetsen

Ze doen het hier vanaf 1 jaar zelf, en dan poetsen wij na. Geeft een stuk minder geemmer dan dat wij het gelijk doen. (behalve als hij dus echt geen zin heeft). En zo leren ze het zelf ook.

En zit hij niet

op een psz of kdv opvang ?

Hier een verlegen dochtertje van 3, zij zit nu een half jaar op peuterdans waar de ouders dan mee doen. Na de zomer gaat ze verder maar dan in een groepje zonder de ouders (hoera dan heb ik 45 min tijd voor mezelf om de stad in te gaan .

Verder zit ze op kdv 2 dagen per week en speelt ze regelmatig met de diverse buurmeisjes die hier wonen.

Ik vind het dus niet veel wat hij moet doen. Een beetje vaker met hem naar de speeltuin voor interactie en misschien nog 2 ochtenden psz als hij daar nog niet op zit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.