Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuterspeelzaal noodzakelijk

Tja, dat is wel lastig. Wij hadden inderdaad het geluk dat er binnen de basisschool van onze keuze een kdv en psz zat. Ik weet niet wat ik had gekozen als het een psz betrof waar voornamelijk doelgroepkinderen zouden zitten.
Maar het feit blijft dat ze daar veel plezier hadden en ze twee ochtenden in de week andere volwassenen en kinderen zagen dan thuis. Misschien cognitief niet zo uitdagend, maar er zijn ook andere dingen in het leven die ze moeten leren.

Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 10:00:

[..]

In de regel bestaan er geen “leerkrachten met hooguit havo”. Maar projecteer vooral lekker verder.

Dat ze pabo doen na hun havo (of na vmbo-mbo) verandert weinig aan de basis hoor. 

Ik vond degenen met hbs/vwo een stuk beter in het omgaan met en het zien van een toekomstige vwo'er. 

Valeria schreef op 07-07-2026 om 11:37:

[..]

Dat ze pabo doen na hun havo (of na vmbo-mbo) verandert weinig aan de basis hoor.

Ik vond degenen met hbs/vwo een stuk beter in het omgaan met en het zien van een toekomstige vwo'er.

Ik zou een beetje uitkijken met dat soort aannames. Ik ken mensen die via mavo-havo-vwo inmiddels hoogleraar aan de universiteit zijn geworden. Het instapniveau is niet altijd leidend...

Valeria schreef op 07-07-2026 om 11:37:

[..]

Haha. Wat lachwekkend arrogant  Zo zie je maar weer dat alleen intellect niet zaligmakend is.

Ik stond overigens met een mastertitel voor de klas. Net als velen met mij. En dan ben ik óók nog eens op de havo begonnen. 

Ademes schreef op 07-07-2026 om 11:39:

[..]

Ik zou een beetje uitkijken met dat soort aannames. Ik ken mensen die via mavo-havo-vwo inmiddels hoogleraar aan de universiteit zijn geworden. Het instapniveau is niet altijd leidend...

Exact dit dus. 

In onze gemeente is het trouwens zo afgesproken dat iedere peuterspeelzaal geschikt moet zijn voor peuters met een Vve-indicatie. In dat opzicht maakt het hier dus weinig uit welke peuterspeelzaal je zou kiezen. 

Maar als je kind niet een keer zelf laat kijken/dagje meedraaien zul je niet weten hoe kind daar op reageert.

Tureluur

Tureluur

07-07-2026 om 12:50 Topicstarter

tsjor schreef op 07-07-2026 om 09:12:

[..]

Dat kan, maar ik denk dat de mensen druk op je uitoefenen omdat het wel bijzonder is als een kind 4 jaar lang alleen maar volwassenen om zich heen heeft die op het kind georiënteeerd zijn. Het kind neemt veel van die volwassenen over, maar ik zou bang zijn dat het kind een verkeerde ontwikkeling doormaakt door al die aandacht op zichzelf en nauwelijks tot geen contact met leeftijdsgenoten. Ik zou bang zijn dat mijn kind uitgroeide tot een kind dat op zichzelf georiënteerd is en gewend is aan een enthousiaste omgeving die hem/haar geweldig vindt.

Dat vind ik wel overdreven hoor. Mijn kind groeit op met neefjes en nichtjes, kinderen van vrienden en buurtkinderen. Kan prima delen, samen spelen en wachten en gaat sowieso met 4 jaar naar school.

Due-scimmie schreef op 07-07-2026 om 08:16:

[..]

Terwijl onderzoek uitwijst dat ouders die vermoeden dat hun kinderen hoogbegaafd zijn in de meeste gevallen gelijk hebben.

Interessant, heb je een betrouwbaar linkje naar die onderzoeken? Ik ben benieuwd hoe dit is uitgevoerd.

Jeetje wat een negativiteit hier rondom het inschatten van je eigen kind. Op basis van wat to zegt lijkt het me heel aannemelijk dat ze adequaat kan inschatten of haar kind voorloopt of niet. Ik ben zelf ook 'uitzonderlijk hoogbegaafd' zoals ze dat nu eenmaal noemen. Kind is ook aardig bijdehand en loopt -volgens mij en vele anderen- ook enorm voor op leeftijdsgenootjes. Dat is buitengewoon lastig om niet te zien als het zo is hoor. Ik begrijp je overwegingen to.

Vind het verder helemaal niet 'lachwekkend arrogant'  wat Valeria zeg, het is precies mijn ervaring met docenten op de basisschool. Bij ons stonden die -helaas- niet met mastertitels voor de klas. Niet iedereen is even intelligent en als je toevallig wel bovengemiddeld slim bent kun je je soms erg ongezien voelen door docenten die jouw conceptueel niveau niet kunnen bijbenen.

Dus jij weet welk papiertje iedere docent heeft? Of kijk je gewoon standaard op ze neer? 

Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 13:17:

Dus jij weet welk papiertje iedere docent heeft? Of kijk je gewoon standaard op ze neer?

Ik kijk op helemaal niemand neer. Waarom wil je dat lezen in wat ik schrijf? Bij ons op school waren de juffen en de meesters nog gewoon naar de kweekschool in naburige stad geweest, daar had iedereen het gewoon over.

Nehalennia schreef op 07-07-2026 om 13:13:

Jeetje wat een negativiteit hier rondom het inschatten van je eigen kind. Op basis van wat to zegt lijkt het me heel aannemelijk dat ze adequaat kan inschatten of haar kind voorloopt of niet. Ik ben zelf ook 'uitzonderlijk hoogbegaafd' zoals ze dat nu eenmaal noemen. Kind is ook aardig bijdehand en loopt -volgens mij en vele anderen- ook enorm voor op leeftijdsgenootjes. Dat is buitengewoon lastig om niet te zien als het zo is hoor. Ik begrijp je overwegingen to.

Vind het verder helemaal niet 'lachwekkend arrogant' wat Valeria zeg, het is precies mijn ervaring met docenten op de basisschool. Bij ons stonden die -helaas- niet met mastertitels voor de klas. Niet iedereen is even intelligent en als je toevallig wel bovengemiddeld slim bent kun je je soms erg ongezien voelen door docenten die jouw conceptueel niveau niet kunnen bijbenen.

Maar niet iedere docent met een hoge intelligentie heeft een mastertitel. En sommige docenten voelen/zien dit gewoon beter dan andere docenten ongeacht welke titel ze hebben. 

Ik denk dat de huidige juf van mijn kind geen master heeft gevolgd, maar wel 30 jaar ervaring en een echt onderwijshart waardoor ze dit soort dingen wel opmerkt. 

Due-scimmie schreef op 07-07-2026 om 13:26:

[..]

Maar niet iedere docent met een hoge intelligentie heeft een mastertitel. En sommige docenten voelen/zien dit gewoon beter dan andere docenten ongeacht welke titel ze hebben.

Ik denk dat de huidige juf van mijn kind geen master heeft gevolgd, maar wel 30 jaar ervaring en een echt onderwijshart waardoor ze dit soort dingen wel opmerkt.

Dat ben ik helemaal met je eens, ik denk dat helemaal niet dat dat zaligmakend is. Fijn dat je zo blij bent met de juf van je kind, lijkt me een enorm goed gevoel. 

Due-scimmie schreef op 07-07-2026 om 13:26:

[..]

Eens. Maar klaarblijkelijk is minimaal vwo en universiteit vereist, aldus de projecterende hoogbegaafte moeders hier.

Izza schreef op 07-07-2026 om 10:32:

Als op de psz in jullie buurt alleen doelgroepkinderen lopen met taalachterstanden en ouders van laag niveau en met sociale problematiek zou ik mijn kind daar ook niet naar toe brengen. Dan zou ik kijken naar peuteropvang of vve dat bijvoorbeeld onderdeel is van de basisschool waar jullie kind straks heengaat. Of naar een kinderopvang. Daar tref je de kinderen van werkende ouders dat is vaak al wat anders. Ik neem aan dat jullie bij het uitzoeken van een basisschool ook goed kijken naar het niveau van de kinderen en ouders daar. Hele ladingen ouders fietsen hier in de ochtend naar de "goede " school (lees wit en hoogopgeleid met hoge cito eindscores). Ook de vrije school hier in de stad voldoet aan die beschrijving. Maar dat type onderwijs moet je liggen. En dan is er nog (semi) privé onderwijs. Als je nu al twijfel hebt over doelgroepen wil je je dochter daar vast niet bij in de klas hebben.

Nee, dat moet je nooit doen inderdaad. Die andere kinderen zullen eens wat opsteken van jouw kind. 

Ik ben voorstander van gemengde groepen. De taalzwakkeren kunnen zich optrekken aan de kinderen die al verder zijn. De motorisch zwakkeren kunnen dingen leren van de motorisch sterkeren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.