Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Cynthia, mama van Julia

Cynthia, mama van Julia

28-07-2009 om 13:12

Poepen bij de peuteropvang een probleem

Hallo allemaal,
onze dochter van 2,5 is zindelijk. Sinds 3 maanden draagt ze geen luier meer, ook s'nachts niet. Dat gaat hartstikke goed en ze is natuurlijk beretrots.

Op de peuterspeelzaal gaat ze zelf ook naar het toiletje om te plassen en komt ze daarna weer terug op de groep. Ook dat gaat zonder problemen. Het zit hem echter bij de grote boodschap. Die houdt ze daar de hele dag op om thuis gelijk te poepen. We denken dat ze zich schaamt. Ze heeft daar immers geen privacy en thuis bieden we die haar wel.

We hebben het al met de leidsters besproken en we horen elke keer dat ze prima naar de wc gaat. Maar poepen doet ze dus niet.

Ik vraag me af hoe we Juul duidelijk maken dat het geen probleem is om de leidsters te vragen om naar de grote wc's te gaan zodat ze daar ongestoord kan poepen. Maar dat doet ze niet.

Heeft iemand een tip en/of ervaring hiermee?
Alvast hartelijk dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
buzz

buzz

28-07-2009 om 15:02

Mijn zoon

is drie en nu 4 maanden zindelijk.
Hij poepte voorheen 2 keer per dag, maar sinds hij zindelijk is ineens nog maar 1 keer per dag.
Ook hij poept niet op de peuterspeelzaal of bij een ander, regelmatig als we thuis komen moet hij metteen poepen.
Ook ik vroeg me af hoe dat zat en of hij het op hielt omdat een ander dan zijn billen moet afvegen, of omdat hij niet op zijn gemak is.
Hij zecht zelf ik hoefd pas te poepen als ik weer thuis ben.
Ik was laatst bij de huisarts voor iets heel anders maar heb metteen even gevraagd hoe die over dit verhaal dacht.
Nou zij hij, poep ophouden voor een tijdje is niet zo erg, als het maar geen dagen is.
En het kan goed zijn, dat hij pas moet poepen als hij thuis is, dat zijn buik en darmen dan pas ontspannen zijn om te kunnen en te moeten. Er is wel een ingeboud iets dat je meestal als het niet kan je niet hoefd te poepen. Hij zij als er maar elke dag of zelfs 1 keer in de 2 dagen een poep komt hoefd je je nergens druk over te maken.
Het kan ook de tijd zijn,de meeste mensen poepen rond de zelfde tijd op de dag.
Als dat een tijdje niet werkt omdat je rond die tijd iets te doen hebt veranderd je poep tjd ook, heel normaal allemaal.
Toen ik even me zelf na ging dacht ik tja er zit wel wat in, de keren in een half jaar dat ik ergens anders als thuis poep (vakantie niet megerekend) zijn op 1 hand te tellen)
Dus als ze regelmatig poept zou ik me niet zo druk maken als ik jou was.
groetjes esther

silvester

silvester

30-07-2009 om 21:07

Heel normaal lijkt me

Hallo,

Het lijkt me heel normaal en geen kwestie van schaamte, dat hebben peuters meestal helemaal nog niet.

Je op je gemak voelen en een ontspannen situatie is wel van belang; je kunt alleen maar poepen als je ontspannen/op je gemak bent en rustig kunt zitten en dat is meestal thuis het meest het geval. Bij mijn zoon van vier gaat het overigens net zoals bij jouw dochter; bij thuiskomst van school meestal wel vrij snel naar de wc.

En inderdaad zoals Ester hiervoor schreef; de meeste volwassenen inclusief mijzelf poepen ook thuis, ook al ben je de halve of hele dag weggeweest. Zelf ga ik dus ook het liefst thuis poepen.

Ik zou dus van iets dat geen probleem is (want ze gaat toch wel elke dag) ook geen probleem maken door er aandacht aan te besteden.

Herkenning

Was hier precies hetzelfde!

Wat bij ons de oplossing was is met de leidsters afspreken dat als hij moest poepen (dat zei hij wel tegen de leidsters) dat ze dan de andere kindjes even bij de wctjes vandaan hielt. Ging prima!

na 2 maanden heeft hij hier geen last meer van en poept hij daar net zo makkelijk al sthuis!

liefs lisa

Cynthia, mama van Julia

Cynthia, mama van Julia

31-07-2009 om 22:19

Bedankt voor jullie reacties.

Juul heeft nu eindelijk een poep gedaan op de opvang. Zucht van opluchting toch wel. Wellicht zijn we wat overbezorgd als ouder, maar het is onze eerste en we moeten wat dat betreft echt nog wel wat leren. Komt helemaal goed!
Dank!

Oudste hier ook niet op het kdv

Oudste wilde de eerste periode dat hij op de wc plaste, dat niet op het kdv doen. Prima, even een luier aan op die dagen. Na een week of twee hebben we zijn luier uitgedaan en de leidsters gevraagd om hem niet op de wc te zetten, maar hem zelf te laten gaan. Ging prima!

Poepen heeft hij nooit op het kdv gedaan, en nu ook niet op school. Hij gaat gewoon of 's ochtends thuis of 's middag, als hij weer thuis is.

Niks mis mee, thuis zit je toch het lekkerste?

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.