Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Reflux bij peuter, ervaringen?

dag allen, onze dochter van ruim 2.5 heeft in haar babytijd forse reflux gehad met voeding weigeren en afname groei etc. Dat hebben we met medicijnen onder controle gekregen en ook kunnen stoppen. Volgens mij nog voor ze 1 was waren we er weer vanaf (dat was destijds omdat de ranitidine terug geroepen werd ivm een vervuilde batch en wij niet over wilden op een ander middel maar eerst wilden kijken of zonder ook lukte). Dat ging dus heel goed. Alleen is het eten van vast voedsel pas langzaam gegaan en zijn er nog steeds veel dingen die ze niet eet, zoals bijvoorbeeld aardappel of een stukje vlees. Qua vlees alleen kip of een worstje. Pasta en rijst is ze dol op.

Nu kan ze inmiddels behoorlijk goed praten en is ons het volgende opgevallen. Sinds enkele maanden klaagt ze tijdens het eten(zowel brood als fruit als warm als snack) na een paar happen over buikpijn. Het is nogal een dwarse tante dus wij hebben dat afgedaan als dwarsigheid en niet willen eten gewoon puur om dwars te zijn. Maar het begint steeds erger te worden met de buikpijn en het voedsel weigeren. Steevast na enkele happen geeft ze pijn aan en wordt erg verdrietig. Vanavond vroeg man waar doet het pijn en ze wees haar maagje aan. Heel specifiek. Lager in de buik deed geen pijn. Ze heeft overigens ook geen rare of uitblijvende ontlasting. Met haar verleden en de huidige steeds erger wordende klachten (dat was in de babytijd idem, steeds minder drinken tot met 3 maand niks meer geen druppel), denken wij nu dus weer aan reflux. We gaan hiervoor zeker een afspraak met de huisarts maken, maar ik was voor die tijd benieuwd of iemand dit herkent en ervaring mee heeft.  

Geen ervaring zelf wat betreft je reflux-achtergrond. Ik ken wel iemand die.. een peuter van dezelfde leeftijd had, die ook klaagde van buikpijn, minder ging eten en langzaam afviel. Veel bij huisarts geweest, kinderarts cb stuurde ze door naar gekoppelde diëtiste die het ook weet aan 2 is nee fase en ze adviseerden het toetje niet te geven als kind niet at. Na aandringen ouders is uiteindelijk de ontlasting onderzocht en bleek ze een parasiet te hebben. Na behandeling hiervoor ging het eten weer beter. 
Ik geef het mee, bij hen duurde het heel lang, omdat alles maar op de weiger-fase werd gegooid.  Of het weer met reflux te maken heeft weet ik natuurlijk niet, maar laat je iig niet afschepen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.