Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
rozenstruikje

rozenstruikje

10-06-2010 om 19:57

Scheldwoorden

Mijn jongste van bijna drie jaar heeft wat scheldwoorden ontdekt, jammer genoeg. En van de oudste heeft hij de woorden kak en pis geleerd. Nu heeft hij wel een paar keer per dag dat hij zijn rijtje woorden er even uitgooit. Als hij iets laat vallen bijvoorbeeld, of zomaar, of om mij uit te dagen zo lijkt het wel. Thuis moet hij dan altijd even apart zitten op de gang. Maar meestal gebeurt het buitenshuis, en kan ik hem dus niet apart zetten (want waar dan in de school van oudste/ in de wagen onderweg naar iets/ op de fiets). Het liefst roept hij 'het stinkt hier naar ...'. Ik zeg dan natuurlijk dat hij dat niet mag zeggen, waarop hij het direct nog 3 keer zegt! Negeren heb ik niet geprobeerd want ik vind dus dat ik moet zeggen dat het niet mag, zeker als allerlei andere mensen het ook horen.
Wat zouden jullie doen? Of wat zou kunnen werken?

Rozenstruikje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
notje

notje

10-06-2010 om 21:58

Lekker laten gaan

Niet op reageren want hij weet heel goed dat hij niet op de gang kan als jullie op de fiets zitten.Hier zeg ik dan altijd maar even het hele rijtje op dan is het even 10 keer roepen :poepie,scheetje,kakkie drol.Hij in een deuk en dan hebben we het weer gehad.Ik ga hem er niet voor straffen,waait wel weer over!
ps.dat rijtje riep mijn vader altijd al,en nu komt 'ie goed van pas.

Negeren

Ik vind de genoemde woorden eigenlijk geen scheldwoorden, dus die mogen wel bij ons. Ook hier vinden ze het hele rijtje achter elkaar noemen erg grappig. Rindert Kromhout heeft er in zijn Merelserie zelfs een verhaal over geschreven en dat is een favoriet voorleesverhaaltje.

Wat niet mag is vloeken, de bekende drie-of vierletterkrachttermen of iemand uitmaken voor rotzak of erger. De ervaring na drie kinderen heeft wel geleerd dat straffen niet helpt. Kind wordt even streng toegesproken en dat is het dan.

Niet in de kaarten laten kijkeƱ!

Je hebt er nu een leuk spelletje van gemaakt.
Scheldwoord=volledige aandacht van mama.

Sluit me dus aan bij woutje. Geen aandacht, vieze woorden gewoon laten gaan, scheldwoorden 1 keer duidelijk zeggen dat ze niet gepast zijn.

Het is ook nog eens heel erg een leeftijdding. Als je niets doet gaat het ook over, is mijn ervaring.

Ik heb trouwens dezelfde aanpak ook bij heel andere zaken, zoals het hete fornuis of de rand van een vijver. Ik leg rustig uit dat het niet mag maar ik blijf verder heel koel, omdat ik niet in een spelletje terecht wil komen dat ze dicht in de buurt van een taboe-voorwerp gaan staan om aandacht te krijgen. Natuurlijk is acuut gevaar wel een grens, dan laat ik duidelijk merken dat iets niet mag, maar verder ben ik erg spaarzaam met uitputtende verboden. Voor je het weet ben je er de hele dag zoet mee.

rozenstruikje

rozenstruikje

11-06-2010 om 20:11

Idd is vloeken

Woutje je hebt gelijk, hij scheldt niet maar hij vloekt: Hij roept behalve kak en pis dus ook drie- of vierletterige woorden die ik hier niet ga typen.

Dan ga ik me nu maar eens storten op het 1x rustig waarschuwen en verder negeren

Rozenstruikje

angelina ballerina

angelina ballerina

11-06-2010 om 20:56

Gebeurd hier ook

Onze kids zitten ook in een fase waarbij allerhande vieze woorden regelmatig worden gezegd. Ik besteed er weinig aandacht aan (wordt niet boos, straf niet) maar zeg wel altijd dat het niet netjes is om zulke woorden te zeggen. Het leuke is dat oudste 2 (5 en 3) nu steeds verontwaardigd oooo dat is niet netjes om te zeggen zeggen, zodra 1 van de twee zo'n woord gebruikt. Overigens valt het hier nog mee met de woorden. Naar eigen zeggen zijn de allerergste woorden volgens oudste diarree en volgens middelste kont.

Herkenning

zo roept er hier 1: piemel dat zeg je niet!
euh ja nu dat er nog uit krijgen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.