Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Seizoenstafel

Dit topic had net zo goed bij het kopje "basisschoolkinderen" gekund maar aangezien ik zelf een dreumes heb staat die hier. 🙂

Voordelen seizoenstafel volgens Google:
Kinderen leren het jaarritme begrijpen. Het biedt houvast, schept verwachting en iets om je over te verheugen. Bijkomend voordeel is de vreugde en bewonderende fantasie die ontstaat bij het creëren van een jaartafel.

Goed een seizoenstafel dus! Ik vond het als kind prachtig en wil er nu ik zelf een kind heb ook graag een gaan maken. Zijn hier meer mensen die dit leuk vinden? Welke materialen gebruiken jullie? En zet je het op een random tafeltje of heb je een speciaal tafeltje hiervoor?
Heb je tips?

Ik vind zelf de seizoenstafel van De Noest prachtig: https://www.denoestwinkel.nl/a-6655384-2935786/seizoen-thematafels/seizoen-thematafel/#description
En dan met vilten accessoires en dingen uit de natuur. Dit tafeltje kun je trouwens ook ophangen, misschien ook leuk!

Verder is de jaarring van Grimms ook wel populair maar die trekt mij minder: https://www.toverboom.eu/grimms-verjaardag-seizoenstafel/verjaardagsringen/grimm-s-spiel-holz-design-jaarring-12-naturel-g-02000

(Oke waarom kan ik alleen van die lelijke lange links plaatsen ipv een geknipte?)

Kortom, deel je ervaringen en tips 
De herfst is een van mijn favoriete seizoenen met mooie schatten uit de natuur dus daar kijk ik wel naar uit! ♥️


Ik vind het altijd wel leuk, maar ben er nog nooit concreet mee begonnen. Die bovenste vind ik wel leuk omdat het niet meteen een heel groot ding is. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

02-09-2021 om 10:52

Ik snap het plezier en de decoratie-reden, maar ik begrijp niet zo goed wat deze zinnen ermee van doen hebben: 'Kinderen leren het jaarritme begrijpen. Het biedt houvast, schept verwachting en iets om je over te verheugen.'

Leren ze dat niet in de natuur zelf dan, door naar buiten te gaan en geïnformeerd te worden? En houvast? 

Wij knutselen zelf iets om de seizoenstafel mee te versieren.
Die van de herfst is het makkelijkste want die gooien we vol met bladeren, dennenappels etc.
Het biedt onze kinderen wel houvast qua tijdsbegrip. Ze begrijpen de seizoenen beter en kunnen thuis in één oogopslag zien in welk seizoen we zijn.
Dat een vriendje "aan het einde van de winter jarig is" is dan beter te plaatsen.

Hier hebben ze op school in de kleuterklas altijd een seizoenstafel. Moeten ze allemaal wat meebrengen voor er op en dat ga je dan buiten samen met je kind zoeken. Heb eerlijk gezegd geen behoefte aan zo'n tafel in huis en ik zou ook niet zo heel snel weten waar ik het kwijt moet behalve in een inbouwkast op zolder.

JtM

JtM

02-09-2021 om 11:09

Ik vind het wel een grappig concept. Zou niet weten waar ik het thuis neer zou moeten zetten / hangen, maar dat terzijde.

Op het KDV waar zoon voorheen zat waren ze erg actief met de verschillende seizoenen. Zoon gaat vanaf volgende week naar school, ik weet niet hoe actief ze daar zijn met de wisselende seizoenen. 

Ik heb in naturel houten dienblad op lage pootjes die ik als jaartafel gebruik. Mijn kinderen zijn allang volwassen en mijn spulletjes op de tafel zijn dus in de tijd mee veranderd.  Natuur vondsten zoals kastanjes en eikels combineer ik met bessentakken seizoens bloemen en kaarsen in bijpassende kleuren.
Je hoeft dus niet speciaal iets te kopen om een jaartafel te maken kijk eerst een rond of je geen blad , kaarsenplateau of tafeltje hebt wat je hiervoor kunt gebruiken.
Veel plezier ermee

Hen74 schreef op 02-09-2021 om 10:52:

Ik snap het plezier en de decoratie-reden, maar ik begrijp niet zo goed wat deze zinnen ermee van doen hebben: 'Kinderen leren het jaarritme begrijpen. Het biedt houvast, schept verwachting en iets om je over te verheugen.'

Leren ze dat niet in de natuur zelf dan, door naar buiten te gaan en geïnformeerd te worden? En houvast?

Wat ik merk is dat de seizoenen veel minder ervaren worden, door alle flink verwarmde en geïsoleerde gebouwen enzo. 

Ik snap het wel, maar ik vrees dat ik een beetje in de zijige hoek ga belanden als ik het uitleg. 

Wij hadden vroeger trouwens geen strikte antroposofische seizoenstafel, maar mijn moeder werkte wel in die hoek en ons huis en omgeving was absoluut op de seizoenen gericht. Ikzelf ben ook heel strikt in éerst Sint Maarten, dán pas Sinterklaas en pas ná 6 december kerst. En dat is duidelijk in verwachtingsmanagement (wat ook met verheugen te maken heeft). Je huis in seizoenen inrichten geeft een hele duidelijke indeling en kan dus houvast geven. 

Ik vind het wel een mooie oplossing voor alle ' schatten' die kinderen meenemen van buiten en tekeningen in thema. 

Due-scimmie schreef op 02-09-2021 om 12:54:

Ik vind het wel een mooie oplossing voor alle ' schatten' die kinderen meenemen van buiten en tekeningen in thema.

Ja dat precies inderdaad! Dat komt hier er ook bij.

Trouwens geen antroposofische inslag hier, ik zag zo'n tafel bij een vriendin en het leek me wel leerzaam.

Wij hebben een seizoensblad op de salontafel. Gewoon zo'n houten blad met een hoge rand. Nu liggen er nog schelpen, droogbloemen e.d. op voor de zomer. Over een tijdje komen de herfstspullen. Daarvoor zocht ik altijd kastanjes met zoon, die is inmiddels bijna 17 dus zal dat mogelijk niet meer willen, maar ik vind het nog wel leuk om te doen. Het staat ook gewoon gezellig. Idd bladeren erbij en wat beeldjes van eekhoorns, paddenstoelen e.d. van de Action. 
Met kerst gaat het blad in kerstsfeer en daarna verdwijnt het weer even tot de pasen/lente. Daarna weer even een stop tot het zomerthema. Soms haal ik het dus tussendoor even een periode weg.

ik heb er wel goede herinneringen aan. Het is een soort ritueeltje. 

Ik heb net bij kringloop maar meteen even gekeken voor een leuk plateau😅. Glazen vierkanten gevonden van 25 bij 25 ongeveer. En een klein glaasje voor er op waar de takken en veren enzo in kunnen. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

02-09-2021 om 15:16

alhambra schreef op 02-09-2021 om 11:02:

Wij knutselen zelf iets om de seizoenstafel mee te versieren.
Die van de herfst is het makkelijkste want die gooien we vol met bladeren, dennenappels etc.
Het biedt onze kinderen wel houvast qua tijdsbegrip. Ze begrijpen de seizoenen beter en kunnen thuis in één oogopslag zien in welk seizoen we zijn.
Dat een vriendje "aan het einde van de winter jarig is" is dan beter te plaatsen.

Ah, oké, op die manier. Kon me er even niks bij voorstellen. Maar dank je.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

02-09-2021 om 15:19

Mevrouw75 schreef op 02-09-2021 om 12:25:

[..]

Wat ik merk is dat de seizoenen veel minder ervaren worden, door alle flink verwarmde en geïsoleerde gebouwen enzo.

Ik snap het wel, maar ik vrees dat ik een beetje in de zijige hoek ga belanden als ik het uitleg.

Wij hadden vroeger trouwens geen strikte antroposofische seizoenstafel, maar mijn moeder werkte wel in die hoek en ons huis en omgeving was absoluut op de seizoenen gericht. Ikzelf ben ook heel strikt in éerst Sint Maarten, dán pas Sinterklaas en pas ná 6 december kerst. En dat is duidelijk in verwachtingsmanagement (wat ook met verheugen te maken heeft). Je huis in seizoenen inrichten geeft een hele duidelijke indeling en kan dus houvast geven.

Ik begrijp je uitleg. Het is inderdaad soms moeilijker te zien. Zeker in steden denk ik.

In die hoek snap ik het idee ook. Zo zit ik zelf (qua verwachtingen en striktheid) ook in elkaar.

 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

02-09-2021 om 15:20

Due-scimmie schreef op 02-09-2021 om 12:54:

Ik vind het wel een mooie oplossing voor alle ' schatten' die kinderen meenemen van buiten en tekeningen in thema.

Dat zeker! Is dan ook nog wel iets voor volwassenen en mijn hun schatten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.