Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Robin

Robin

27-03-2011 om 14:38

Slaan en duwen

Hallo, ik wilde wat tips krijgen hoe ik om kan gaan met mijn 2.3 jarige peuter.
Rond zijn 2de jaar veranderde hij ineens van aanhankelijk en eenkennig naar een peuterpubber.

Eerst deed hij kindjes iets te hard knuffelen pakte kindjes bij de nek vast, lief bedoeld maar niet handig.
Nu slaat hij uit het niets en duwt kindjes omver, ik vind het erg vervelend.
Hij praat nog niet goed, zegt losse woordjes en soms 2 woordjes achter elkaar. En ik denk omdat hij zich niet goed kan uitte dat hij zich anders uit en op een verkeerde manier. Hij weet volgens mij niet echt hoe hij met andere kindjes om moet gaan.
Wat ik doe is zijn handje pakken en duidelijk nee je mag niet slaan, zeggen.
Vevolgens zeg ik aaien of kusjes geven,niet slaan.
soms zet ik hem op de mat. \

Wat zou ik nog meer kunnen doen? of is dit echt een periode waar we ons door heen moeten bijten ?

Groet Robin.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Positief

Wat bij ons hielp, wel steeds blijven herhalen, is positief benoemen, niet met een ontkenning als niet slaan. Wel zachtjes doen met dat kindje. En per situatie verschillend doeltreffend gedrag benoemen. Zoon trok op die leeftijd meisjes aan de haren. Dat zou moeten zijn voor het kind gaan staan en vragen of het mee wil doen en dan voordoen met wat. Met blokken bouwen of auto's rijden of babypoppen in mandjes doen.

Robin

Robin

27-03-2011 om 16:40

Dus als ik het goed begrijp

Niet zeggen je mag niet slaan, maar zeggen zachtjes doen? Dus zeggen wat je wil zien.
Maar ik voel me enigsinds verplicht om hem daarop aan te spreken ook tegen over de ouders van het getroffen kind.

Publiek correct

Ik kan me voorstellen Robin. Op die leeftijd helemaal voelde en hoorde ik het commentaar. Helaas wat je ook zegt hebben mensen een mening dus kun je maar beter kiezen voor je kind.
Het lijkt me ook lastig om richting kind iets te formuleren dat je richting publiek bedoelt. Dat gaat niet werken denk ik.
Iets meer zelfvertrouwen mogelijk wel?

Kinderen tot de orde roepen

Kies je eigen stijl. Soms lijkt het alsof iedereen wil dat je kinderen maar de baas bent, tot de orde roept, en meer van dat soort flinksigheid.
Als dat ook je eigen opvoedstijl is moet je dat vooral doen. Ik geloof niet dat het zinvol is en effectief. Maar wie weet. Je kent je eigen kind het beste.
Een beetje rekening houden met hoe zaken op de omgeving aankomen ben ik best gevoelig voor maar niet ten koste van kind.

dc

dc

27-03-2011 om 18:45

Ja maar

Je kunt best tegen een kind zeggen dat het niet mag slaan. Daar gaat zijn tere kinderzieltje echt niet van stuk ofzo hoor. En gewoon een stuk of honderd keer herhalen, uiteindelijk valt het kwartje wel

En alle kinderen hebben volgens mij zo'n periode. Hier in elk geval 2 jongens die dat gehad hebben, en zich nu prima gedragen (3 en 5jr). Ik kan je trouwens wel aanraden veel te stoeien met hem. De meeste jongens hebben echt fysiek contact nodig. En de mijne kunnen nu heel goed stoeien zonder elkaar pijn te doen (dus niet slaan schoppen, bijten, haren trekken, etc).

Asa Torell

Asa Torell

27-03-2011 om 20:28

Allebei

zeggen: 'slaan mag niet, dat doet pijn. Aai maar, dat vindt het kindje vast wel fijn.' Of iets van die aard. En even uit de situatie halen (optillen en ergens anders neerzette, afleiden) als het doorgaat.
Maar inderdaad, voordat het dan vanzelf goed gaat ben je wel een paar maanden of jaren verder .

Kiki

Kiki

27-03-2011 om 20:30

Ik zeg regelmatig dat ze niet mogen slaan

net als dc geloof ik niet dat ik hun tere kinderziel daarmee krenk. Ik zeg trouwens ook regelmatig dat ze zachtjes moeten doen en moeten aaien Gelukkig voor mij slaan ze hier elkaar (of de arme katten) en (nog) geen andere kindjes.

Wel was ik gisteren in het spoorwegmuseum en daar duwde een ander kind mijn jongste uit de locomotief. Ik was toch wel even in shock, "wow, een ander kind slaat mijn kind!"
Maar niet dat ik het het kindje kwalijk nam ofzo hoor.
Die moeder kwam nog zeer gegeneerd sorry zeggen verzuchtend dat ze het zo'n moeilijke leeftijd vond.

Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat ik verschil zou merken als een ouder tegen het kind zou zeggen "zachtjes doen" of "niet slaan" In beide gevallen zou ik denken dat ze het slaan van hun kindje niet accepteren en hem ander gedrag proberen aan te leren.

rozenstruikje

rozenstruikje

27-03-2011 om 20:48

Hier

Hier heeft jongste een tijd gehad dat hij ging slaan/ schoppen/ bijten/ duwen bij andere kinderen. Met name op de creche. Heel soms liefdeshapjes, maar veel vaker pijn doen omdat een ander kind iets deed wat in zijn ogen niet fijn was.
De creche was heel strikt: als hij een ander pijn deed, moest hij even apart in de hoge box. Ze hadden geen ogen genoeg om hem de hele tijd te volgen.
Het anderen pijn doen werd stukken minder toen hij zelf beter kon praten. Wat ook stukken scheelde was toen de andere kinderen op de creche ook wat beter gingen praten en dus begrepen wat hij zei.

Succes, Rozenstruikje

Tere kinderziel

Grappig dat de tere kinderziel erbij gehaald wordt. Hoe diep zit zoiets dat je kinderen 'aan moet pakken' of dergelijken.
Bij mijn kinderen gaat het gewoon om het begrip. Zeg je niet slaan horen ze toch slaan en dat geldt voor de meeste kinderen wel een beetje denk ik. Zeggen wat je wel wilt dringt beter door.

Kiki

Kiki

27-03-2011 om 21:25

Anne je overdrijft

Ik vind het echt geen "aanpakken" als ik tegen mijn zonen zeg dat ze niet mogen slaan.

Sterker nog, ik zie totaal geen verschil tussen jou manier van aanpak en die van mij

Kiki

lijkt me ook geen verschil in intentie alleen een ontkenning werkt minder goed dan een positieve opmerking.

Tere kinderziel

De tere kinderziel zie ik als een reactie op de vaak onbewuste gedachte dat je volgens omstanders je kind terecht zou moeten wijzen, aanpakken of andere grootspraak. Dat is niet eens altijd waar en helpt je kind ook al niet.

dc

dc

27-03-2011 om 21:39

Boeien

Wat omstanders vinden boeit me niet zo. Wel vind ik dat mijn kinderen gewoon mogen leren dat ze NIET mogen slaan.

Ik word persoonlijk een beetje kriebelig van ouders die wanneer een kind mept (kan gebeuren), dan zeggen "lief zijn hoor, aaien". Dan heb ik niet het idee dat het kind leert dat slaan gewoon niet mag.

Kinderen horen in NIET doen, prima het niet gedeelte hoor. Ook al zijn ze regelmatig oostindisch doof.

Omstanders

Gelukkig ben je in zo'n geval zelf een omstander DC.

Robin

Robin

27-03-2011 om 22:14

Blijkbaar

Komt alles op hetzelfde neer

Gewoon zeggen dat ze niet mogen slaan en dan laten zien hoe ze het anders kunnen doen.

Een kind mag niet slaan en ik hoop dat het snel overgaat wat het is gewoon erg vervelend ik wil ontspannen ergen zijn zonder in de startblokken te staan of hij iemand gaat slaan of duwen.
En het het is toch niet vreemd dat ik me onegmakkelijk voel als hij een klein kindje om duwd dat heeft niks te maken met onzekerheid. En ik vind dat ik er wat van moet zeggen, zoon moet toch gaan leren wat wel en niet mag.

Ik hoopte dat er een goude tip was, maar helaas we gaan gewoon door met herhalen van de boodschap!

dc

dc

27-03-2011 om 22:21

Nee hoor

Natuurlijk is het normaal dat je je ongemakkelijk voelt. Mijn jongste heeft eens een klein kind flink gebeten. Dat vond ik toen echt heel erg vervelend!

Het is even niet anders, maar ik zou ook niet al te snel ingrijpen. Kinderen mogen onderling ook best wel het een en ander uitzoeken. Ik merk dat er vaak meer mis gaat als je er als ouder teveel bovenop zit.

Het beste is een ander kindje dat eens een zet terug geeft ofzo. Ik zou zeggen, kom eens langs als je in oxford bent

Allebei

maar het liefst eindigend in een positieve opmerking. Ik heb ergens gehoord of gelezen dat kinderen het laatste wat ze horen beter in zich opnemen en bv "niet morsen" de nadruk legt op morsen maar "voorzichtig drinken" dat weer niet doet. Net zoals "niet vallen" en "goed vasthouden".

Ik zei dus vaak "niet slaan, je moet zachtjes doen".

Sera

Sera

28-03-2011 om 14:21

Slaan mag niet

Mijn zoontje heeft helaas slaan ook ontdekt. Als hij een ander kindje slaat dan zeg ik altijd heel duidelijk dat het niet mag. Als hij het dan nog een keer doet herinner ik hem aan dat het niet mag en dan haal ik hem even uit de situatie of het spel als een vorm van straf. Hij weet het ook wel maar hij vergeet het soms. Hij reageert dan nog te primitief. Het hoort natuurlijk ook bij de leeftijd. Ik maak me er ook niet echt veel zorgen om.
Als een ander kindje terug duwt of slaat helpt dat soms wel. Hier thuis bijvoorbeeld slaat hij zijn zusje van 6 echt niet meer want die slaat gewoon terug. Ik vind dat niet de juiste methode want slaan mag sowieso niet maar soms leren ze meer van andere kinderen dan van volwassenen wat dat betreft. Overigens vind ik het ook niet goed als mijn dochter terugslaat dus daar zeg ik ook wat van.

Slaan

Hier begint jongste ook meer te meppen, het lijkt iets experimenteels - meer voor de lol.

Intussen gooit hij ook boeken en autootje op hoofd van grote broer, die vooral hard gaat huilen.. (maar ik vermoed dat hij ook niet ons schuldig is..)
Volgens mij wordt ie ook geïnspireerd door de andere peutertjes op de opvang.

Ouders zouden idealiter loyaal naar elkaar moeten zijn in reactie, zodat je niet vanuit schaamte je kind afblaft
maar toen een ukkie mijn kind van de trap probeerde te duwen, wachtte ik ook tot zijn vader iets deed, eerlijk gezegd! Niet dus. Hm.

Ik zeg maar tot in de Gloria wat in me opkomt: 'nee, niet slaan - mama/broer enz AAI. Zeg sorrie en dan zegt ie sorrie en geeft een kus. Soms stuur ik hem in de hoek, daar loopt hij dan blijmoedig heen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.