Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Slapen met speen, hoe bouw ik dit af?

Hallo allemaal,

ik heb een vraag.

ik heb een zoontje van bijna 18 maanden hij ontwikkeld zich super goed is bovengemiddeld met het meeste.

nu wil ik van het speentje af,ik ben zowiezo zelf geen voorstander van een speentje maar toen hij net geboren was heb ik natuurlijk een gegeven voor het zuigreflex, ook merk ik toen de tandjes doorkwamen het speentje hem ook erg hielp en ik gaf hem dat ook. Nu heeft hij overdag helemaal geen speentje meer, ook als we ergens na toe gaan nemen we die niet mee. Hij heeft hem ook niet nodig.

alleen bij het slapen wil hij wel altijd zijn speentje hij gaat gewoon echt niet liggen zonder. Als hij zijn speen dan krijgt gaat hij ook meteen platliggen en slapen, als zijn speentje tijdens het slapen uitvalt slaapt hij ook gewoon verder. Als hij wakker word tussendoor pakt hij wel zijn speentje meteen en slaapt verder. Als hij het speentje niet kan vinden huilt hij em staat hij op en dan geef ik zijn speentje en slaapt hij gelijk verder.hij slaap trouwens ook echt goed en lang soms wel tot 9:15 dit dus wel met speentje tenzij zijn speen uitgevallen is en hij niet wakker word tussendoor dan slaap hij ook tot zolang, maar als hij een keer wakker word van iets moet de speen in bed er meteen in.

Ik wil graag afleren om met speentje na bed te gaan maar weet echt niet hoe ik dit moet afbouwen, zodra hij het speentje heeft voor slapen gaat hij al in zijn slaapmodus. Als ik dit niet doe blijft hij actief en actief spelen.(ondanks dat ik de lichten dim en geluiden uitzet)

wat is jullie ervaring hiermee? En hoe hebben jullie het afgeleerd om met speen naar bed te gaan?(voor degene waarvan de kinderen ook echt graag met speen sliepen)

ik hoor graag jullie adviezen hoe ik dit het beste aan zou kunnen pakken.

liefs Rachel.


Lijkt me nu nog lastig... ik zou de speen voorlopig gewoon uit zijn mond halen als hij slaapt.

Hier is de speen rond 3 jaar kado gegeven aan Sinterklaas in ruil voor een speeltje. Maar dat leg je een kind van 18 maanden nog niet uit...

Imi

Imi

28-04-2021 om 11:31

De beste stap heb je denk ik al gezet, namelijk dat de speen in bed hoort. Niet overdag geven om hem zoet te houden. 

Als hij wat ouder is, kun je afspraken maken over het inleveren van de speen, maar daarvoor is het volgens mij nu nog te vroeg.

Rachel.

Rachel.

28-04-2021 om 11:44 Topicstarter

Slofje schreef op 28-04-2021 om 11:19:

Lijkt me nu nog lastig... ik zou de speen voorlopig gewoon uit zijn mond halen als hij slaapt.

Hier is de speen rond 3 jaar kado gegeven aan Sinterklaas in ruil voor een speeltje. Maar dat leg je een kind van 18 maanden nog niet uit...

dat is inderdaad ook een goed idee! Ik ga eens proberen de speen uit zijn  mond te halen als hij slaapt inderdaad en dat herhalen, even kijken hoe hij daar mee omgaat als hij wakker word 

Rachel.

Rachel.

28-04-2021 om 11:47 Topicstarter

Imi schreef op 28-04-2021 om 11:31:

De beste stap heb je denk ik al gezet, namelijk dat de speen in bed hoort. Niet overdag geven om hem zoet te houden.

Als hij wat ouder is, kun je afspraken maken over het inleveren van de speen, maar daarvoor is het volgens mij nu nog te vroeg.

ja precies daar heb je ook gelijk in misschien met de tijd dat hij ook gewend raakt aan het gevoel zonder speen in de mond en dat dat later ook positief uitpakt voor het slapen zonder speen. Dat wat slofje zei ga ik ook proberen de speen weg te halen als hij slaapt en dat een paar nachten te herhalen.

Ik zou het ook met rust laten. Je bent blij als je kind goed slaapt en daar wil je ook liever geen risico lopen. Heel goed dat hij overdag al geen speen heeft.

Rachel.

Rachel.

28-04-2021 om 12:33 Topicstarter

AnneJ schreef op 28-04-2021 om 12:16:

Ik zou het ook met rust laten. Je bent blij als je kind goed slaapt en daar wil je ook liever geen risico lopen. Heel goed dat hij overdag al geen speen heeft.

precies daar was ik ook bang voor ik wil zijn goed slaapritme idd niet verstoren. Even kijken hoe er erop reageerd als ik het speentje weg haal als hij slaapt maar als ik merk dat hij er van streek van raakt en hij daardoor het na bed gaan als iets vervelends ziet dan laat ik het inderdaad gewoon even voor wat het is.

Tip waar je nu niks meer aan hebt maar voor een tweede kind misschien wel. 

Rond en maand of 5 is het een goed moment om het speentje af te bouwen.  De zuigbehoefte verandert dan in zuiggewoonte. Je kunt kind dan laten inslapen met speen en als kind kort slaapt haal je de speen uit zijn/ haar mond.  

Kinderen raken dan niet gewend aan het altijd slapen met speen en dus iets te sabbelen/zuigen in de mond. Na een aantal dagen tot twee weken kan je je kind in bed leggen zonder speen en valt in slaap zonder speen. 

Deze tip kreeg ik van een borstvoedingsdeskundige en heeft bij mijn beide kinderen goed gewerkt.  Vanaf de geboorte hadden ze alleen een speen in bed, nooit overdag. 

Rachel.

Rachel.

28-04-2021 om 13:31 Topicstarter

Haaknaald schreef op 28-04-2021 om 13:19:

Tip waar je nu niks meer aan hebt maar voor een tweede kind misschien wel.

Rond en maand of 5 is het een goed moment om het speentje af te bouwen. De zuigbehoefte verandert dan in zuiggewoonte. Je kunt kind dan laten inslapen met speen en als kind kort slaapt haal je de speen uit zijn/ haar mond.

Kinderen raken dan niet gewend aan het altijd slapen met speen en dus iets te sabbelen/zuigen in de mond. Na een aantal dagen tot twee weken kan je je kind in bed leggen zonder speen en valt in slaap zonder speen.

Deze tip kreeg ik van een borstvoedingsdeskundige en heeft bij mijn beide kinderen goed gewerkt. Vanaf de geboorte hadden ze alleen een speen in bed, nooit overdag.

dankjewel voor je advies!

ja ik ben het ook wel met je eens want ik had al de gedachten dat ik dit eigenlijk eerder moest doen want nu is hij nog klein maar wel op de leeftijd dat het een ritueel is geworden om zijn speen in bed te krijgen.

ik dacht zelf ook een paar keer: denk dat ik dit al vroeg had moeten doen.

Rond een maand of 5 dus,                                      ik neem deze tip zeker mee voor de 2e!

Ik kreeg ooit van het cb het advies om de speen weg te doen met 3 jaar. Bij mij hadden ze hem ook alleen met slapen. We zijn een paar weken voor de derde verjaardag gaan voorbereiden. We hebben benoemd dat als je drie bent, de speen dan weggaat. Dan ben je te groot voor een speen. Dit hebben we elke keer benoemd en op de ochtend van haar derde verjaardag kwam dochter 's ochtends de badkamer in en zei: ben ik nu drie? Mag ik nu mijn speen weggooien?

Kortom, door de voorbereiding was ze er zelf ook echt aan toe en heeft het nauwelijks problemen gegeven om zonder speen te slapen. Bij de tweede ging het net zo soepel.

Rachel.

Rachel.

28-04-2021 om 20:05 Topicstarter

Molb schreef op 28-04-2021 om 19:50:

Ik kreeg ooit van het cb het advies om de speen weg te doen met 3 jaar. Bij mij hadden ze hem ook alleen met slapen. We zijn een paar weken voor de derde verjaardag gaan voorbereiden. We hebben benoemd dat als je drie bent, de speen dan weggaat. Dan ben je te groot voor een speen. Dit hebben we elke keer benoemd en op de ochtend van haar derde verjaardag kwam dochter 's ochtends de badkamer in en zei: ben ik nu drie? Mag ik nu mijn speen weggooien?

Kortom, door de voorbereiding was ze er zelf ook echt aan toe en heeft het nauwelijks problemen gegeven om zonder speen te slapen. Bij de tweede ging het net zo soepel.

dat is inderdaad een goed idee! Mocht hij tegen die tijd nog zijn speen hebben ga ik dit zeker toepassen en hem erop voorbereiden.

Bij kind 1 ging het vanzelf. Rond 1,5 idd bij uitspugen weghalen. Ze sliep door en daarna “vergeten” om het speentje mee te geven. Ze had nergens last van. Kind 2 was idd bij de verjaardag van drie zoals hierboven benoemd. Hij voelde zich opeens een grote jongen.


Wellicht kan je zijn speentje eruit halen als hij net in slaap is gevallen. Dan heeft hij misschien de speen al korter in zin mond. Het is dan even afwachten of hij ervoor wakker wordt of niet. Zolang hij er wakker voor wordt en het nodig heeft om in slaap te vallen zou ik het zo laten. Beter een speen dan een duim. Gezien je de duim niet weg kan halen en nog moeilijker is om af te leren. 

Het is op dit moment nog geen probleem dat je kindje nog met een speen slaapt. Alleen in bed een speen is al heel goed, dan wordt het ook geen gewoonte om de hele dag op dat ding te sabbelen en dan wordt afbouwen nog moeilijker. En voor de spraakontwikkeling is een speen overdag ook niet goed. Vanaf een jaar of twee begrijpen kinderen al meer en kun je bewuster afbouwen. Misschien is het ook niet nodig. Mijn dochter heeft vrij kort zuigbehoefte gehad, al voor haar eerste verjaardag had ze geen speen meer nodig. Over het algemeen hebben kinderen tot ongeveer negen maanden à een jaar zuigbehoefte en daarna wordt het meer een gewoonte. Dat is nu nog niet erg, maar het feit dat je er bewust mee bezig bent is al heel goed. Het is in ieder geval belangrijk om te stoppen voordat je kindje tanden gaat wisselen.

Ik heb het bij beide kinderen gewoon cold turkey gedaan. De oudste toen ze 2,5 was. Haar gebit was echt al in een boogje gaan staan en volgens de tandarts zou het dan nog kunnen rechttrekken. Vanaf dat moment was wel het middagslaapje over, maar ‘s nachts bleef het gewoon goed gaan. Bij jongste heb ik de speen al met 1,5 jaar weg gedaan. Dat kostte even een paar nachten, maar daarna ging het gewoon weer prima met slapen.

Je moet het niet groter maken dan het is. Het is niet alsof je hun hele veiligheid bij ze wegtrekt. Het is een slechte gewoonte die even moet worden doorbroken.

Rachel.

Rachel.

29-04-2021 om 09:04 Topicstarter

MamaE schreef op 28-04-2021 om 22:23:

Het is op dit moment nog geen probleem dat je kindje nog met een speen slaapt. Alleen in bed een speen is al heel goed, dan wordt het ook geen gewoonte om de hele dag op dat ding te sabbelen en dan wordt afbouwen nog moeilijker. En voor de spraakontwikkeling is een speen overdag ook niet goed. Vanaf een jaar of twee begrijpen kinderen al meer en kun je bewuster afbouwen. Misschien is het ook niet nodig. Mijn dochter heeft vrij kort zuigbehoefte gehad, al voor haar eerste verjaardag had ze geen speen meer nodig. Over het algemeen hebben kinderen tot ongeveer negen maanden à een jaar zuigbehoefte en daarna wordt het meer een gewoonte. Dat is nu nog niet erg, maar het feit dat je er bewust mee bezig bent is al heel goed. Het is in ieder geval belangrijk om te stoppen voordat je kindje tanden gaat wisselen.

dankjewel voor jou inzicht hierop , ik ben het helemaal met je eens ik ga het idd rustig aan doen en niet forceren, mocht het nu nog niet lukken laat ik het inderdaad even zo en dan met de tijd zal het wel goedkomen.

ook fijn om te weten dat het nu nog niet zo een heel groot probleem is dat hij hem nog heeft ik maakte me erg zorgen om zijn mooi vol gebitje daarom wel fijn dat hij hem overdag niet meer heeft, ik dacht echt moet ik nu beter beginnen? Hoe doe ik dat? maar weet nu ook dat het nu nog niet een must is en er niet zoveel druk op ligt 😊

Rachel.

Rachel.

29-04-2021 om 09:13 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 28-04-2021 om 23:02:

Ik heb het bij beide kinderen gewoon cold turkey gedaan. De oudste toen ze 2,5 was. Haar gebit was echt al in een boogje gaan staan en volgens de tandarts zou het dan nog kunnen rechttrekken. Vanaf dat moment was wel het middagslaapje over, maar ‘s nachts bleef het gewoon goed gaan. Bij jongste heb ik de speen al met 1,5 jaar weg gedaan. Dat kostte even een paar nachten, maar daarna ging het gewoon weer prima met slapen.

Je moet het niet groter maken dan het is. Het is niet alsof je hun hele veiligheid bij ze wegtrekt. Het is een slechte gewoonte die even moet worden doorbroken.

Hey bedankt voor je advies!😊

ik vind echt knap van je dat je dat zo hebt kunnen doen en volhouden.en super fijn dat het goed werkte bij jou kids!

toen mijn kleintje nog kleiner was heb ik een hele lastige periode met hem gehad.

hij wou gewoon niet slapen krijsen bang verdrietig ik ben nachten maar dan ook echt nachten lang wakker geweest en ben consequent gebleven door hem in de kamer te houden en troosten en hem terug blijven leggen in bed. (Dit voelde als een hel) het heeft me veel moeite gekost en slapeloze nachten, soms kon ik wel janken, maar gelukkig heeft het zn vruchten afgewerpt en slaapt hij goed.in die tijd gaf ik hem dus zn speentje en dat hielp hem goed om hem te kalmeren.

nu denk ik wel dat voor hem het speentje toch als een stukje veiligheid voelt omdat dat hem meestal rustig hield als hij alleen op zijn kamertje ligt om te gaan slapen.

dus ik denk dat ik wel paniek zou creëren als ik dat op die manier zou toepassen bij hem en dat ik misschien wel weer helemaal terug bij af ben met angst om alleen in zn kamertje te blijven, nu heeft hij er geen last van hij slaapt in het donker staat af en toe wel op maar geeft snel op en gaat dan toch maar slapen. Dat hou ik het liefst zo, ik ben bang dat als ik het ineens zo afpak dat hij echt op een vervelende manier gewend raakt zonder speen in bed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.