Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Anne4

Anne4

19-04-2010 om 09:37

Spraak/taal

Hoi, Mijn zoon van bijna 4 communiceert het meest door het kopieren van zinnen ook zonder de inhoud van de zinnen te begrijpen. daardoor lijkt zijn taalgebruik ouwelijk en herhaalt hij veel van deze zinnen meerder malen per dag. Als hij wel spontane spraak heeft, zijn de zinnen bijna altijd fout. Bijv. ikke niet kijke niet e.d. Ben hulp aan het zoeken maar heeft iemand hier ervaring mee?
Gr. Anne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grammatica

Geen ervaring maar misschien dat de beschrijving van ontwikkelingsfases van Ewald Vervaet je hierbij kunnen helpen.

26-31 maanden, fase 9, de eerste grammaticaal juiste zinnen.
bijna vier dus zo'n 47 maanden. Dat is wel laat, een half jaar later kan ik me wel wat bij voorstellen, maar dit lijkt me misschien wel iets voor het consultatiebureau om te onderzoeken.

Het kan ook bijv. komen uit jaloezie ivm broertje of zusje, dus dat hij zich dommer voordoet. Ik zou kijken of het kind al tijdsbesef heeft, zoals 'heb jij net...?' dat hoort ook bij fase 9. En voor fase 10, snapte hij dat hij een hij is en mamma een zij? Oftewel snapt hij collecties? Zo kan je buiten complexe grammatica om testen in welke fase hij zich bevindt.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-04-2010 om 17:46

Vervaet

Tja, BamBam, ik heb met veel belangstelling het boek van Vervaet gelezen en kon er wat dochter betreft geen wijs uit worden. Die zwierf dwars door alle fasen heen. Interessant boek, maar in mijn ogen misschien iets teveel gestoeld op 'heel graag willen dat de data voldoen aan de onderzoekspremisse'.
Anne4, ik zou er zeker even naar laten kijken. Wat je vertelt klinkt bijzonder: moeilijke zinnen onthouden en nazeggen, maar tegelijkertijd gebrekkige eigen zinnen produceren. Vraag de huisarts of het cb om een verwijzing. Aan de andere kant, als hij echt 47 maanden is, gaat hij over een paar weken naar groep 1. Ook daar zal zijn taalgebruik opvallen, je zou het vast kunnen aankaarten bij de leerkracht of zelfs al de school kunnen bellen om een gesprek met de IB'er.
Groetjes
Massi

andrea van zwol

andrea van zwol

19-04-2010 om 19:03

School?

Hallo Anne4,
Is je zoon niet naar een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf geweest? is er op het consultatieburo niet iets gezegt over zijn taal ontwikkeling.
Ik ben zelf peuterleidster op 2 peuterspeelzalen en werk o.a met het Voor en vroegschoolse educatie systeem "Startblokken" en "ik en ko". Hiermee kunnen wij al binnen een aantal maanden nadat een peuter bij ons is begonnen aan de ouders aangeven hoever het kind is in de taalontwikkeling.
Als ik jou was zou ik naar je consultatieburo gaan of omdat je kind al bijna naar de basisschool mag, de school waar hij op is ingeschreven vragen wie de schoolarts is, laat dan onderzoeken of jou onrust terecht is of niet, misschien is een paar maanden logopedie al voldoende.
Het kan echter ook zijn dat er meer aan de hand is en je zoon professionele begeleiding nodig heeft en dan zou het erg jammer zijn als hij een erg moeilijke basisschool tijd zal krijgen terwijl dit niet nodig is.
Wat je ook elke dag moet doen is boekjes voor lezen voor zijn leeftijd, maar dan niet alleen lezen en klaar maar daarna spelenderwijs samen met hen praten over de inhoud, vragen stellen waar niet alleen maar "ja of nee" op geantwoord kan worden, kijk zo of hij het verhaal heeft begrepen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
groetjes en suc6
Andrea

Nog meer?

Is er nog meer in zijn gedrag wat opvalt tov leeftijdsgenootjes?
Deze manier van communiceren KAN namelijk ook het geval zijn bij kinderen met ASS.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.