Home » Forum » Tos ontwikkelingsachterstand peuter

TOS / ontwikkelingsachterstand peuter

15 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
laurenapril
TOS / ontwikkelingsachterstand peuter

Hallo lieve ouders,

Ik ben nieuw op dit forum, ik was namelijk op zoek naar ervaringen van ouders met een kindje met TOS / een ontwikkelingsachterstand.

Mijn zoontje is net 3 en slaagde een jaar geleden niet voor de taaltest van het CB. Ik vond het overdreven, maar na een half jaar viel het me inderdaad zelf ook op dat hij flink achterliep op anderen. Nu moet ik zeggen dat dit altijd al zo is geweest: hij liep laat, kreeg laat tanden, is erg gevoelig voor prikkels, en dus ook met taal niet helemaal bij.

Sinds 2 maanden zitten we in een traject van allerlei specialisten, er is namelijk vastgesteld dat hij TOS (taalontwikkelingsachterstand) heeft, maar buiten dat vonden ze hem ook opvallen in zijn prikkelverwerking. Daarbij komt ook nog eens dat zijn groeicurve (in lengte) afbuigt, hiervoor gaan we eind van de maand naar een kinderarts. Sindsdien ben ik zo bezorgd erover.. voor zover ik kan oordelen heeft hij geen autisme, hij is juist heel knuffelig, juist heel expressief (het is een ontzettend blij kind) en gevoelig, maakt oogcontact. Maar hij is wel vaak gefrustreerd en overprikkeld. Jammert veel, heeft sinds zijn zusje er is ook veel meltdowns (vaak een gevolg van moe zijn, honger hebben.. dan is er een explosie)

Ik snap dat jullie geen diagnose kunnen geven, ik ben vooral op zoek naar ervaringen met kindjes met TOS. Ik heb namelijk het idee dat dat vooral het probleem is; de taalbarriere. Nouja, dat hoop ik althans. Hij kan zinnen met 4/5 woorden maken (meestal 3 woordzinnen), maar brabbelt tussendoor ook een onverstaanbare taal met af en toe een woordje. Hij imiteert vlekkenloos (goede uitspraak), maar soms twijfel ik aan zijn taalbegrip. Hij kan wel weer tot 20 tellen, herkent cijfers en kan ook dingen tellen (1, 2, 3 eenden).

Sorry voor mijn chaotische verhaal, ik hoop om lotgenoten te vinden!

Fransien
Hier een paar kinderen met TOS

En ieder kind is anders.
Vraag maar raak!

laurenapril
vragenvuur

Hoi Fransien!

Helemaal gelijk, ieder kind is anders! Het is vooral dat het tot kort geleden nog zo'n onbekend terrein is voor me, ik wil de wereld van TOS iets verbreden door ervaringen.

Ik ben vooral heel benieuwd naar wat de toekomst ons zal brengen, hoe gaat dat bij jullie? Gaan jouw kinderen naar een reguliere basisschool? En komen ze goed mee? Of krijgen ze nog extra begeleiding?

En nog een vraag die ons bezighoudt: het lijkt alsof de taalbarriere veel invloed heeft op zijn social skills. Hij trekt zich veel terug. Herken jij dat in jouw kinderen?

Fransien
TOS heeft een erfelijke component

Meestal zitten er wel woordvindingsproblemen of heel laat/onduidelijk praten in de familie.
Bij ons in ieder geval wel. Mijn man heeft stevige woordvindingsproblemen en een deel van onze kinderen ook. Onze jongste was de ergste met beginnen met praten. Hij kon pas met 3,5 jaar papa en mama tegen de juiste persoon en met het juiste aantal lettergrepen zeggen. Hij had logopedie nodig om hem te helpen de lettergrepen in zijn mond te plannen. Ondertussen is hij negen en kletst over vanalles maar wel op een rustige bedachtzame manier omdat hij niet zo snel alle woorden vindt.
Geen van mijn kinderen is ondanks de diagnose naar speciaal onderwijs gegaan, hoewel ik andere kinderen ken die er veel baat bij gehad hebben. Het voordeel van speciaal onderwijs is dat kinderen er vanaf ongeveer drie naar toe kunnen en dat er logopedie geïntegreerd is in de school. Het nadeel is het busje en dat het lastig is met vriendjes maken in de buurt. Wij hadden een uitstekende logopedist en dat was voldoende begeleiding.
Sociaal leerden mijn kinderen juist veel in de speeltuin, zowiezo spelen kinderen veel naast elkaar. Hen heeft het gebrek aan woorden in een omgeving die toch vrij fysiek is niet zo gestoord. Bij een omgeving die te grote eisen stelt aan taligheid trokken ze zich wel terug.

Lanza
Gaat jouw zoon

naar het kdv of naar een psz? Zo niet: gelijk mee beginnen! Ze leren daar zo ongelooflijk veel. Sociale omgang met andere kinderen, je staande houden in een groep, even kunnen wachten op je beurt, dat niet alles ieder moment om hen draait, omgang met andere verzorgers/leidsters die net weer andere regels hebben, veel structuur, heel veel verschillende spelletjes en projecten, werkjes maken (goede voorbereiding op school) en natuurlijk een goed taalaanbod.

Hoe is de situatie tot nu toe geweest, zat hij veel thuis met jou en zijn jongere zusje?

Fransien
TOS is niet hetzelfde als te weinig aanbod

Lanza, het gaat hier niet om het aanbod van taal, dat is het eerste waar naar gekeken wordt. Het tweede is intelligentie en het derde autisme. Pas als die drie uitgesloten zijn mag de diagnose TOS gesteld worden.
Kinderen willen graag communiceren en praten, maar als dat niet goed lukt kunnen ze helemaal dichtklappen en forse faalangst ontwikkelen, zelfs als ze pas twee zijn.
Het beste wat TO kan doen is goed naar haar kind kijken en met een goede gespecialiseerde logopedist aan de slag gaan.

Tango
Frustratie

Je schrijft over frustratie. Heb je het idee dat dit door zijn TOS komt? Doordat hij bijvoorbeeld niet duidelijk kan maken wat hij wil? Dat kan zeker frustratie oproepen. Helpt werken met pictogrammen hem? Of met gebaren? Veel peuterspeelzalen hebben tegenwoordig speciale spraak/taalgroepen. Zou dat iets voor hem zijn?
En verder denk ik dat ik zou proberen dingen voor te zijn. Meltdowns zijn mogelijk deels te voorkomen door hem regelmatig iets te eten aan te bieden als je ziet dat dat meespeelt. Of vroeger eten zodat hij eerder kan gaan slapen.
Tegen overprikkeling kan een speciale koptelefoon helpen, bijvoorbeeld als het zusje veel huilt.
Hier overigens ervaring met ook een kind dat laat was met ontwikkelen. Geen TOS diagnose, maar wel logopedie, fysiotherapie etc. gehad. Hier heeft het bij zoon (inmiddels 15) nog steeds invloed. Het is een schat van een jongen, maar heeft wel moeite met leren, lagere intelligentie en het blijft een beetje zoeken waar hij past. Ook sociaal emotioneel loopt hij achter.
Het is heel goed dat je nu al hulp hebt gezocht. Gaat er nog verder onderzoek plaatsvinden? Mogelijk kan dit jullie ook verder helpen.

Marina
Kinderen met TOS

horen niet in de voor- en vroegschoolse educatie, las ik. Nu zal het wel geen kwaad doen en misschien zelfs baten zo lang het niet in de plaats komt van de begeleiding die ze wel nodig hebben, van een logopedist of bij de vroegbehandeling.

https://www.stichtinghoormij.nl/items/nl-nl/nieuws/voor-iedereen/de-moni...

Bloem
Vraag

Wat ik niet begrijp is dat hij al een diagnose lijkt te hebben, je spreekt over TOS, maar dat je nog geen informatie hebt over het taalbegrip. Of gaat het om een vermoedelijke TOS ? Het lijkt me dat nog niet alles duidelijk is geworden in het onderzoek. Tot die tijd moet je helaas afwachten. Een TOS waarbij (ook)het taalbegrip is aangedaan is ernstiger en vaak complexer dan een TOS waarbij alleen de productie, het praten zelf, achterblijft.
Het klopt dat VVE onvoldoende is in zo'n geval. Een speciale peuterspeelzaal voor TOS kinderen of intensieve logopedie naast reguliere opvang is wat nodig is.

Fransien
Die imitatie

Dat ken ik wel. Dat hielp mijn kinderen enorm om toch iets te kunnen zeggen.
Mijn kinderen hebben overigens een TOS waarbij alleen de taalproductie niet lekker loopt.
Ik heb ze ook standaard antwoorden op veel gestelde vragen geleerd (hoe gaat het, hoe oud ben je, etc) omdat ze zich dan overvallen voelden en er geen woord uit kwam.

Mijntje
Kentalis

Kentalis heeft speciale peuterklasjes. Een gewone peuterklas is idd niet geschikt (al hoewel beter dan niets) Er zullen ook wel andere organisaties zijn als Kentalis, afhankelijk van waar je woont.

laurenapril
Reactie

Dank voor al jullie reacties!

Ik zal nog even toelichten hoe het traject tot nu toe is gegaan.. want inderdaad Bloem, het is een beetje onduidelijk!

Eerste onderzoek was een gehoortest, dit was positief.

Tweede onderzoek was taal/spel: hierbij viel ze op dat hij wat jong is in zijn spel, inderdaad een taalachterstand heeft, maar voldoende communiceert (poging tot). Zij adviseerde naar aanleiding hiervan om een peutergroep te zoeken voor kindjes met TOS. Omdat ze niet goed konden peilen of er naast de taalachterstand ook een ontwikkelingsachterstand was, moesten we voor een derde onderzoek terugkomen

Het derde onderzoek was een nonverbale test, een IQ test voor jonge kinderen. Wolf vond het echt heel spannend en we hadden helaas niet zoveel geluk met de persoon die hem afnam, dus met deze resultaten konden ze niets. (Hij werkte niet goed mee) Wat ze hieruit wel concludeerde was dat hij opvalt in hoe hij met prikkels omgaat en om die reden worden we nu doorverwezen naar een Peuter Plus groep van SKOS.

Hij gaat nu (sinds 4 maanden) naar een reguliere peuterspeelzaal en heeft sinds 3 weken logopedie.

Het is allemaal nog een beetje warrig, we weten niet wat er met hem 'aan de hand is, of het gewoon hooggevoeligheid is in combinatie met TOS, of toch iets anders..

Ik weet inmiddels eigenlijk ook niet meer wat ik nou wil vragen. Ik zie door de bomen even het bos niet meer en ben zo moe van het hele traject! Ik denk dat ik gewoon mijn verhaal wil delen in de hoop dat iemand het herkent, maar ik realiseer me inderdaad dat het nu gewoon een kwestie van afwachten is.

Lanza: hij gaat sinds zijn zusje er is naar de peuterspeelzaal, daarvoor was hij een half jaar thuis en daarvoor bij de kinderopvang (Dit was teveel voor hem)

Mijntje
zekerheden

Naar de Peuter-Plusklas gaat hij dus nu nog niet maar binnenkort? (als er plek is, er is vaak een wachtlijst)
Het is bij zo'n jong kind nog lastig te zien wat het precies is, alleen TOS, hooggevoeligheid, of misschien autisme, verstandelijke handicap of een ziekte (stofwisselingsziekte/epilepsie., het lijkt allemaal op elkaar op deze leeftijd.
Niemand kan je nu geruststellen, het is afwachten hoe hij zich ontwikkelt en dan wordt dit vanzelf duidelijk, hoe moeilijk ook. Het belangrijkste is dat je zoontje goed wordt begeleid, logopedie en veel begeleiding. Dat is nu opgestart. Jullie zitten op de goede weg.
Mij werd wel verteld: zolang je kind vooruit gaat, is het 'goed' (meer woordjes, meer zinnetjes en algemene ontwikkeling, ook al gaat het langzaam). Dat ging bij ons kind helaas niet goed en zo kwamen we in de medische molen.
Maar ik snap dat je verder wil kijken, zekerheden wil, dat het nu een onzekere tijd is. Heel veel sterkte.

Fransien
Gewoon beginnen

Je zoontje leert in zijn eigen tempo, maar hij leert en hij groeit en hij is gezond en meestal vrolijk.
Bij de oudste heb ik langzaam geleerd mijn kind te volgen. Ze vond voorlezen heerlijk, ze speelde graag met blokken en met haar broertje (nou ja, ruzie kwam ook veel voor). Ze ging langzaam meer praten, zo lang ze goed in haar vel zat. Zodra er emoties bij kwamen bracht ze geen woord meer uit.
Mijn dochter bleek hoogbegaafd te zijn, plus een flinke talenknobbel te hebben. Dit met een forse TOS is een gouden combi die haar nog steeds frustreert ook al is ze nu 15 en heeft ze haar Cambridge certificaat afgelopen jaar gehaald.
Ik vond het lastig, ze werd vaak jonger en minder intelligent ingeschat omdat ze wat langzamer en bedachtzame praat. Maar juist iedere keer de rust en de ruimte geven om te proberen te praten heeft haar over de drempel heen geholpen en haar eigen frustratie leren hanteren.
Het grootste gedeelte van de tijd deed ik ook maar wat, veel taal aanbieden, rust geven, liedjes zingen... Of het hielp wist ik niet, ik zag haar dagelijks en zag de vooruitgang bijna niet ook al bleek die er wel te zijn.
Gewoon beginnen, je zoon is wie hij is en je doet je best, dat is genoeg.

laurenapril
Dankjulliewel

Dankjewel voor jullie lieve woorden, heel heel fijn om jullie verhaal te horen! Het is inderdaad ook een stuk acceptatie, meegaan in zijn tempo.