Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Esc

Esc

29-09-2009 om 21:32

Uithoudingsvermogen?

Mijn dochter is 3 jaar en 3 maanden en ik twijfel over haar uithoudingsvermogen. Tot een half jaar geleden hoestte ze zo veel en vaak (en snurkte en zweette ze veel 'snachts) dat de huisarts ons heeft doorverwezen. Al haar amandelen zijn toen geknipt, 'snachts gaat het veel beter, gewoon normaal zeg maar, maar overdag merk ik geen verschil. En ze hoest nu ook alweer 5 weken (al naar de dokter geweest, niets ernstigs). Bij mij is het een gevoelig gebied, heb kroep gehad als kind en minstens één keer per jaar holte-ontsteking, mede daarom ben ik bij haar best bezorgd en zit gauw bij de huisarts. Ze had trouwens ook vaak last van haar oren, en nu komt er ook weer troep uit. En nu vraag ik me ineens af of dit te maken heeft met haar uithoudingsvermogen. Ze is ook nog eens vrij voorzichtig, durfde heel lang niet te rennen en loopt ook eigenlijk altijd langzaam, en als ze zich inspant, moet ze altijd snel uitrusten, ook al is ze op dat moment niet verkouden of iets. Wat kan ik doen? Kun je bijvoorbeeld al longvolume laten meten ofzo? Ze piept bijvoorbeeld helemaal niet, dus astma oid kan het dan niet zijn, toch? Zou ik haar meer moeten laten bewegen, om haar conditie te trainen zeg maar, of is dat onzin op deze leeftijd? Of bestaan er gewoon trage peuters en stuiterballen?

groetjes,
Esther

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

29-09-2009 om 22:13

Esc

"Of bestaan er gewoon trage peuters en stuiterballen? "
Op die vraag kan ik volmondig JA zeggen omdat mijn kinderen wat dat betreft (en meer) elkaars tegenpolen zijn. Bij de oudste die als peuter vaak moe en hangerig was heb ik me ook wel eens zorgen gemaakt. Altijd onterecht wat ze mankeerde nooit iets.

De jongste, die juist wel genoeg heeft gemankeerd (o.a. ook oren-ellende) is juist de stuiterbal in huis.

Misschien is het een idee om haar bloed eens te laten testen, voor de zekerheid.

marie

marie

30-09-2009 om 11:16

Kinderarts

Hallo
Ik lees het al - veel te lang "omgeprutst" bij de huisarts. Hebben wij dus ook ervaring mee.
zorg ervoor dat je een verwijsbrief voor de kinderarts krijgt. Als je het gevoel hebt dat de huisarts je als een "overberzorgde moeder" beschouwt helpt het vaak goed als je je partner naar de huisarts laat gaan (mijn man kreeg wat dat betreft altijd veel meer voorelkaar dan ik).
Als leek/ervaringsdeskundige denk ik dat je dochter WEL last heeft van Astma. Daar hoeven ze namelijk helemaal niet voor de "piepen". Deed onze dochter ook niet, maar heeft wel van haar 1e tot 7e astmamedicijnen gebruikt om meer "lucht" te krijgen. Zij hoestte namelijk ook altijd en dan vooral 's nachts. Koude lucht kan namelijk een hoestprikkel geven. Zij had als 3-jarige ook helemaal geen conditie (kon nog geen 20 m hardlopen). Toen heeft de kinderarts de medicatie behoorlijk opgeschroefd en ging het ineens een stuk beter.
En anders terug naar de KNO-arts voor het evt. plaatsen van buisjes.
Laat je dus niet afschepen door de huisarts!
sterkte

Esc

Esc

03-10-2009 om 12:34

Dank...

Dank voor de reacties! We hebben onze vraag ook even in de week gelegd op het KDV. En ik ga zowiezo bij het volgende huisartsbezoek (da's of als dit hoesten niet overgaat, of bij de nieuwe ronde ) eens doorvragen. Frappant vind ik zelf dat ze in het zwembad wél los gaat. Dat zou betekenen dat ze wordt geholpen door vochtige warme lucht, en dat helpt immers ook bij kroep.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.