Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Ykd

Ykd

20-10-2022 om 21:46

Vragen over Montessori bed


Ykd

Ykd

21-10-2022 om 18:27 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 21-10-2022 om 18:17:

[..]

Ik zou dan kijken naar bed waar poten onderuit kunnen.

Wij hadden flexibel classic. Wel op poten, maar niet hoog en rand rondom.

Dat is inderdaad handig en gaat nog jaren mee. En een uitval rand is ook wel handig 

Ykd

Ykd

21-10-2022 om 18:34 Topicstarter

Marie111 schreef op 21-10-2022 om 18:07:

Maar omdat de oudste destijds niet wilde slapen in een ledikantje wil toch niet zeggen dat dit met de jongste ook gaat gebeuren? Misschien gaat het wel heel goed?
Probeer het eens met een campingbedje zou ik zeggen, voordat je allemaal constructies gaat bedenken "voor het geval dat".

Dat is niet de enige reden, het geven van vertrouwen en ruimte voor zelfstandigheid vind ik erg prettig en pas ik op andere fronten ook toe waar het kan. 

Ykd schreef op 21-10-2022 om 18:34:

[..]

Dat is niet de enige reden, het geven van vertrouwen en ruimte voor zelfstandigheid vind ik erg prettig en pas ik op andere fronten ook toe waar het kan.

Linksom of rechtsom zal je je kind beperken, of dat nu in een ledikantje is waar ze niet uitkan of een slaapkamer die je helemaal babyproof maakt met een dichte deur.  Ruimte voor zelfstandigheid is natuurlijk belangrijk, maar voor een kind van een jaar betekent dat heel iets  anders dan voor een peuter, kleuter etc.

Ykd

Ykd

22-10-2022 om 06:56 Topicstarter

Gelukkig mogen we allemaal zelf bepalen wat bij ons past. Dat iets niet voor jou past betekend niet dat 'fout' is. 

Houd er rekening mee dat je kind pas 11 maanden is en bepaalde dingen nog niet kán begrijpen vanwege zijn/haar leeftijd.

Overvraag je kind niet in deze wens :

Ykd schreef op 21-10-2022 om 18:34:

[..]

Dat is niet de enige reden, het geven van vertrouwen en ruimte voor zelfstandigheid vind ik erg prettig en pas ik op andere fronten ook toe waar het kan.

Ykd schreef op 21-10-2022 om 18:34:

[..]

Dat is niet de enige reden, het geven van vertrouwen en ruimte voor zelfstandigheid vind ik erg prettig en pas ik op andere fronten ook toe waar het kan.

Juist niet toch? Nu slaapt de jongste nog voorlopig bij jullie?

Dan is de stap naar in een eigen kamer slapen en zelf alle kanten op kunnen wel.erg groot waarom zou je dan niet juist een bed kopen waar het niet uit kan ?

Ykd schreef op 21-10-2022 om 18:27:

[..]

Dat is inderdaad handig en gaat nog jaren mee. En een uitval rand is ook wel handig

Juist bij een bed op de grond zou ik geen uitval rand meer doen. Dochter hier heeft een huisje met zo’n rand. Die heeft daardoor dus nooit geleerd dat ze terug moet rollen als ze op de rand van het matras komt. Gevolg, op vakantie regelmatig uit bed gevallen. 1 Keer zelfs zo erg dat we naar het ziekenhuis moesten. Andere keer vol met haar hoofd op de plavuizen, waarna ze moest overgeven. Nu is haar bed thuis gewoon hoog, dus dat was gevaarlijk. Maar met een bed op de grond is er uit vallen natuurlijk geen probleem en zou ik daar niet alsnog een rand omheen doen. Liever dan leren dat je er uit kan vallen, maar dan doet het in ieder geval geen pijn

Leene schreef op 21-10-2022 om 11:54:

[..]

Iets heel anders, jullie slapen op een andere verdieping en je zoekt naar veiligheid. Kun je haar langer bij jullie laten slapen? Door reizen en omgang met andere culturen ( ook in mijn werk) ben ik me steeds meer gaan afvragen waarom kinderen zo vroeg op andere kamers slapen.. Nu is jouw kind 11 maanden dus dat valt mee ( maar sommigen al met een paar weken), maar niet om haar op een andere verdieping te laten slapen. Het is soms een andere manier van denken en kijken naar dingen. Ik zou nooit zo'n montessori bed aanschaffen. Verder hangt het heel erg van het kind af, de een zal roepen de andere zelf op pad gaan en klimmen. Maar als jullie beneden slapen en zij boven, ze wil naar jullie toe en ze is een klimmer, zeker als je haar niet snel genoeg hoort, klimt ze ook over het traphekje. Maakten wij ook mee, zoon was toen 2 en sliep op dezelfde verdieping, dacht denk ik dat wij al beneden waren. Het is goed afgelopen ... maar grote griebels, wij hebben het traphekje gelijk weggehaald, was nog gevaarlijker


Dochter sliep zelfs na anderhalve nacht al op haar eigen kamer. We hielden haar continue wakker met ons gedraai in bed. Toen wist ik niet waarom ze niet kon slapen en alle andere babies schijnbaar wel.

Nu weet ik dat dochter enorm prikkel gevoelig is. Elk nieuw geluid maakte haar alert, met een oververmoeide en overprikkelde baby tot gevolg.

Natuurlijk wordt dan altijd veilige hechting erbij gehaald. Maar er zijn meer aspecten aan veilige hechting. Een kind kan ook zonder verblijf in dezelfde kamer veilig hechten en een kind wat wel op dezelfde kamer slaapt kan net zo goed nog steeds onveilig hechten.

Ieder kind heeft een eigen gebruiksaanwijzing die je gaande weg leert kennen. Volgens mij is goed ouderschap kijken naar wat je kind nodig heeft. Het is niet zo simpel als geef lang borstvoeding en laat het slapen op je eigen kamer en je krijgt een gelukkige kind.

Jillz schreef op 22-10-2022 om 07:55:

[..]

Dochter sliep zelfs na anderhalve nacht al op haar eigen kamer. We hielden haar continue wakker met ons gedraai in bed. Toen wist ik niet waarom ze niet kon slapen en alle andere babies schijnbaar wel.

Nu weet ik dat dochter enorm prikkel gevoelig is. Elk nieuw geluid maakte haar alert, met een oververmoeide en overprikkelde baby tot gevolg.

Natuurlijk wordt dan altijd veilige hechting erbij gehaald. Maar er zijn meer aspecten aan veilige hechting. Een kind kan ook zonder verblijf in dezelfde kamer veilig hechten en een kind wat wel op dezelfde kamer slaapt kan net zo goed nog steeds onveilig hechten.

Ieder kind heeft een eigen gebruiksaanwijzing die je gaande weg leert kennen. Volgens mij is goed ouderschap kijken naar wat je kind nodig heeft. Het is niet zo simpel als geef lang borstvoeding en laat het slapen op je eigen kamer en je krijgt een gelukkige kind.

Dit vind ik zo waar! Hier drie kinderen en alledrie zo anders. Mijn middelste was ook een ontzettende klimmer, die klom met 9 maanden (met slaapzak en al) al uit  zijn ledikant (hoofd vooruit). Mijn man kon hem nog net opvangen voordat hij op het laminaat kletterde. Bij hem hebben we dus 1 zijde uit het ledikant gehaald en vervangen door een lage rand die nog wel als uitvalbescherming kon dienen maar laag genoeg was zodat ie wel veilig uit bed kon.

Dat was overigens verschuiven van het probleem, want werkelijk niets was veilig op die kamer en later op die verdieping. Maar het was (is!) gewoon een heel ondernemend kind. 

Hij heeft tot een jaar of 4 in dit bed geslapen en daarna zijn we overgestapt op een ‘peuterbed’.


Bij jongste (compleet ander kind) ben ik begonnen met de middagslaapjes op de eigen kamer. ‘S Nachts heeft die nog heel lang bij ons op de kamer geslapen. 

hier klom de jongste ook uit het ledikant met slaapzak aan. Hoofd naar beneden. Hoewel we hebben dit niet gezien maar hoorden een harde bonk en zagen haar liggen met een al groeiende bult. Waren blij dat ze zo hard huilde... ze was nog geen 1.. .   Toen we haar een paar dagen later weer in bed hadden gelegd hoorde ik dat ze onrustig was. Loop ik naar haar kamer, hangt ze ondersteboven over haar bedje heen.
We hebben toen ook het matrasje op de grond gelegd. Ze was nog geen 1 maar dit ging heel goed. Ik vond het heel spannend of het zou werken maar ledikant was ook geen optie meer.
Soms hoorden we haar rond kruipen. Ze ging dan vanzelf weer slapen. Meestal bleef ze gewoon liggen en ging gewoon slapen. 

Hoewel hij het makkelijk zou kunnen bleef onze zoon gewoon in zijn bedje, ook toen hij een peuterbed kreeg bleef hij erin en soms riep hij ons dan en als we zeiden dat hij mocht komen bleef hij netjes zitten tot we hem kwamen halen. 

Heeft niets met kunnen en willen te maken, meer met hoe je kind is.

duizel schreef op 22-10-2022 om 08:50:

hier klom de jongste ook uit het ledikant met slaapzak aan. Hoofd naar beneden. Hoewel we hebben dit niet gezien maar hoorden een harde bonk en zagen haar liggen met een al groeiende bult. Waren blij dat ze zo hard huilde... ze was nog geen 1.. . Toen we haar een paar dagen later weer in bed hadden gelegd hoorde ik dat ze onrustig was. Loop ik naar haar kamer, hangt ze ondersteboven over haar bedje heen.
We hebben toen ook het matrasje op de grond gelegd. Ze was nog geen 1 maar dit ging heel goed. Ik vond het heel spannend of het zou werken maar ledikant was ook geen optie meer.
Soms hoorden we haar rond kruipen. Ze ging dan vanzelf weer slapen. Meestal bleef ze gewoon liggen en ging gewoon slapen.

Maar kon ze ook haar kamer uit. Daar gaat het om. 

Ik vind zo'n vloerbed met omheining best wel een knus gevoel geven. Maar ik zou wel een bed willen waar je ook onder kan stofzuigen en dat iets boven de grond staat zodat het niet koud optrekt. 
Een normaal bed is ook niet hoog, daar kunnen peuters van een jaar of twee echt wel zelf in en uit klimmen. Slaapzak zou ik dan wel weglaten vanwege het valgevaar.

Aiden schreef op 22-10-2022 om 12:47:

[..]

Maar kon ze ook haar kamer uit. Daar gaat het om.

In het begin niet, iets later wel, toen had ze een peuterbed (matras op de grond was overbrugging). Bij de trappen (naar beneden en naar zolder) en in de badkamer kon ze niet. Ze kon wel naar onze kamer of die van grote zus naar kwam dan in de regel gewoon naar ons. Nooit naar grote zus. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.