Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wanneer vervalt het middagslaapje?

Ik vroeg me eigenlijk af wanneer het middagslaapje vervalt, hoe oud waren jullie kinderen? En hoe lang sliepen ze tussen de middag? Ging het meteen weg of werd het slaapje steeds korter? Hebben jullie zelf besloten dat het afgelopen was met het middagslaapje of gaven je kinderen dit aan?
Ik wil graag ervaringen lezen van andere ouders.
Ik denk dat ik namelijk het slaapje ga verkorten. Hij slaapt namelijk nog 3 uur tussen de middag. Maar 's ochtends komt hij stipt om 6 uur! Graag jullie ervaringen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wel lang

....., 3 uur! Mijn dochtertje van 2,5 slaapt anderhalf tot 2 uur. Wel lekker rustig hoor! Soms als ze langer slaapt geniet ik nog even van de rust, maar ik vind half 4 toch wel het uiterste (ze gaat er tussen één en half 2 in). 's -avonds gaat ze tussen half 8 en 8 (ik zou wel eerder willen maar red het meestal niet) en ze wordt wakker rond half 8, soms iets eerder, soms iets later.
Het dochtertje van mijn vriendin (één jaar ouder) kwam er vorig jaar zomer achter dat er allemaal hele spannende dingen gebeuren tijdens haar middag dutje en weigerde vanaf die tijd te gaan slapen. Toen was ze dus nog géén 3. Zij gaat om half 8 naar bed en slaapt vaak wel tot 8 of 9 uur!
Tja, ik houd het toch voorlopig maar op een middag tukje van 1,5 tot 2 uur. Ik ben hier heel tevreden over.

Wisselt

Zoon van bijna 3,5 slaapt nog steeds tussen de middag als hij op het kdv is, en thuis doet hij het soms wel en soms niet. Thuis slaapt hij niet meer in zijn bed, wel nogal een op de bank, en als je hem rond de middag in de buggy of de auto zet dut hij meestal ook wel in. Zal nu toch langzamerhand aan afbouwen moeten gaan denken.

Heb nog geen verband gezien met de tijd van wakker worden 's ochtends. We hebben hem met een beloningssysteem getraind om niet eerder dan iets na half zeven te komen, als de lamp in zijn kamer aangaat.

O ja, op het kdv slaapt hij meestal tot 1,5 uur.

Groeten,

Temet

thein

thein

19-03-2009 om 19:26 Topicstarter

Indd lang

Hij slaapt indd lang. Hij slaapt van 12.00 tot 15.00 en om 19.00 (regelmatig ook om 18.30) naar bed en dan is hij ook echt moe! Maar ja dan wordt hij dus om 6 uur de volgende ochtend wakker en das toch wel erg vroeg. Hij heeft trouwens altijd veel geslapen hoor, hij heeft ook heel lang nog zijn ochtendslaapje gehad.
Ik zat te denken om hem na 2 uur slaap te wekken en dan te kijken of dit effect heeft op het wakker worden, de volgende ochtend. En kijken of hij het met een uurtje minder ook kan volhouden. Meer tips en adviezen van harte welkom

Malihu

Malihu

19-03-2009 om 20:27

Hier

was het tot vorige zomer zo dat we onze dochter (toen anderhalf) lieten slapen tot ze zelf wakker werd. Alleen op een gegeven moment lag ze 's avonds nog wel tot 21.00 uur te kletsen in bed. Vanaf toen lieten we haar tot uiterlijk 15.00u. slapen (± 12.30u. erin). Afgelopen januari (net 2 jaar) kregen we ineens een periode dat ze midden in de nacht klaarwakker was en ging spelen/kletsen. Toen hebben we het slaapje 's middags weer een half uur korter gemaakt en sindsdien slaapt ze 's nachts (meestal) ook weer goed door. Ze gaat 's avonds om half acht naar bed en slaapt meestal tot 7 uur 's ochtends, soms iets langer.

Vorige week voor het eerst 's middags naar de peuterspeelzaal, toen kon ze maar een uurtje slapen voor de tijd. 's avonds om 19.00uur al naar bed en de volgende ochtend tot half negen geslapen!

Hier blijkt dus in de praktijk dat het middagslaapje in principe nog wel nodig is, maar dat de slaap anders 's nachts wel ingehaald wordt. Nu zijn die paar uurtjes rust 's middags me zelf nog heel wat waard, dus we houden hem er nog wel even in. Maar ik denk dat het slaapje gewoon steeds korter wordt, totdat het toch een keer stopt.

Ik zou het gewoon een keer gaan proberen met je zoontje om hem eerder wakker te maken. Onze dochter slaapt meestal ook nog heel vast 's middags, maar het scheelt me 's avonds/ 's nachts/ 's ochtends toch teveel eigen slaap Succes!

Hier

Slaapt mijn zoon van 3 ook nog regelmatig tussen de middag. Ene dag wel andere niet, hij geeft het eigenlijk zelf aan. We maken hem dan wel bijna altijd wakker want anders slaapt hij ook wel 2,5 a 3 uur.

Ben wordt ook vroeg wakker. Zo rond 6:30. Merk wel dat als hij tussen de middag niet slaapt wel iets later wakker wordt maar veel scheelt het niet.

Wat wel zo is is dat als hij niet slaapt tussen de middag hij rond etenstijd echt heel moe en wordt soms dan erg vervelend. Maar als ik hem maar een uurtje tussen de middag laat slapen is hij ook nog erg moe. Lastig he!

groetjes lisa

angel3

angel3

19-03-2009 om 21:59

Hier

beide kinderen met 2,5 jaar. Op een gegeven moment duurde het gewoon een eeuwigheid tot ze sliepen s avonds. Vanaf toen slaapje afgeschaft en op kdv sliepen ze dan een uur (werden wakker gemaakt na een uur). Het kwam dan nog wel regelmatig voor dat ze nog een dutje pakten in de auto in de namiddag als we toevallig ergens heen waren geweest.

Hier soms nog..

Mijn oudste is 4,5 jaar en laat ik nog twee keer per week slapen. Wel maar een uurtje en vaak onder protest van hem, maar hij heeft het echt nog nodig! Sinds hij naar school gaat laat ik hem op woensdag (dan is hij vrij) en zaterdag een uurtje slapen. Ik ga er dan lekker bij liggen, dat is er ingeslopen toen babybroer onderweg was en oudste niet meer iedere dag sliep.

's Avonds gaat hij dan rond 19.30 uur naar bed, als hij niet geslapen heeft ligt hij er stipt om 19.00 uur in. Of hij nu geslapen heeft of niet, hij gaat meestal rond 6.30 uur plassen, kruipt er dan weer in (hij mag er van ons niet voor 7 uur uit) heel soms een uitschieter qua uitslapen naar 7.30 uur... Dan denk ik meteen dat hij ziek is.... Jongste van 8 maanden meldt zich meestal tussen 6 en 6.30 uur. Toch een beetje een biologische klok, die van mij werkt eigenlijk niet voor 9 uur of zo... maar ja, die van hen is dwingender.

Drie uur slapen is wel lang, maar twee uur is niet ongewoon. Oudste sliep met 3 jaar niet meer op het kinderdagverblijf. Niet dat hij het niet nodig had, maar het was een beetje te gezellig in de kamertjes.... ;-()

Linda

Zoveel kinderen, zoveel verschil

Hier een meisje van 2,5 die thuis 3 uur slaapt (vaak maak ik rond 16.00 uur haar deur open, als ze dan nog niet wakker is.) en op het KDV 1,5 tot 2 uur.
's Avonds ligt ze rond achten op bed en wordt rond half 7, 7 uur weer wakker. Wel sinds een paar weken dat ze 's nachts een paar keer wakker wordt en meestal moeten we er dan 1x echt naartoe.
Het is mijn ervaring dat als ik haar eerder wakker maak, ze erg chagrijnig is (behalve als er bijv een uitje gepland staat) en ze er 's nachts niet beter/langer door slaapt. Ze heeft dit gewoon echt nodig, dus ik laat het maar zo. Ik merk het vanzelf wel als het anders wordt.
Je kunt het natuurlijk altijd proberen het slaapje in te korten, ervaring leert
Succes!

Mamvantwee

Mamvantwee

20-03-2009 om 13:22

Al vroeg geen middagslaapje meer

Mijn zoontje (nu 3,5) wilde rond zijn tweede verjaardag niet meer slapen 's middags, dat gaf hij zelf aan (luidkeels blijven roepen dat hij niet wilde gaan slapen). Ik geloof dat we nog 1 keer hem 's middags in bed hebben gelegd, maar verder zijn we in een keer afgestapt van het slaapje.

Overigens is hij daardoor niet 's morgens langer gaan slapen hoor. Andersom werkt wel: als hij in de auto (gebeurt zelden) een kwartiertje wegdommelt, dan is hij 's avonds tot 22 uur wakker. Maar de ochtend begint steevast om 7 uur (dan gaat het lampje aan en mag hij zijn bed uit, hoewel hij soms wel vroeger wakker is).

Dochter (nu 5) heeft tot 3,5 's middags nog wel eens willen slapen, maar bij uitzondering. Alleen voor de gezelligheid zeg maar, omdat ik erbij kwam liggen. Die valt wel gemakkelijk in de auto in slaap, maar is dan ook 's avonds wakker. Ook geen effect op het ochtendtijdstip.

Massi Nissa

Massi Nissa

20-03-2009 om 20:47

Hier nog wel

Dochter (2j4m) slaapt 's middags nog anderhalf tot twee uur. Soms is ze heel boos als ik haar na twee uur wakker maak, dan ligt ze nog diep in dromenland. Als ik haar laat slapen, wil ze 's avonds pas rond tien uur slapen, vandaar dat we haar wakker maken na maximaal twee uur.
Dochter slaapt gemiddeld tot een uur of half zeven, kwart voor zeven. Regelmatig is het ook nog zes uur (gaap).
Ik gooi het slaapje er pas af als ze zelf niet meer wil. Nu staat ze rond half een klaar met knuffel en vraagt er zelf om.
Groetjes
Massi

Hier net

Hoi,
hier dochter van 2,5 en sinds eergisteren niet meer. heel slaapdrama snachts en maar besloten haar smiddags dan niet meer te laten slapen in de hoop dat ze moe wordt.

een heerlijk gevoel met dit mooie weer, dat we lekker de deur uit kunnen. aan de andere kant..als je met de auto ergens heen gaat, vallen ze direct in slaap

thein

thein

21-03-2009 om 14:11 Topicstarter

Ik heb hem nu gisteren en eergisteren steeds wakker gemaakt na 2 uurtjes slapen, maar het heeft indd nog geen effect op hoe laat hij 's ochtends komt. Gewoon nog steeds om 6 uur. Alleen ik merk wel dat hij 's avonds eerder gaat slapen. Meestal was hij nog een uurtje aan het kletsen en aan het zingen en nu valt hij meteen in slaap. Vanmiddag werd hij uit zichzelf wakker rond half 2. Blijf het gewoon nog eventjes doen, wakker maken na 2 uurtjes slaap. Ik vind dit eigenlijk wel voldoende voor een 2,5 jarige.

Toch nog niet

Hoi,
nou toch nog op bed gelegd vanmiddag nadat ze half 6 wakker is smorgens en ze sliep anderhalf uur,hahaha

dc

dc

22-03-2009 om 15:39

Bijna drie en wel

Maar we leven in frankrijk met een ander ritme, dus ik weet niet of het te vergelijken valt.

Hij wordt altijd rond 6 uur wakker, de laatste dagen zelfs 5 uur. En het maakt niet uit hoeveel hij overdags slaapt (bij de oppas zo'n 3 uur en bij ons 1,5 uur), hij blijft om dezelfde tijd naar bed gaan en wakker worden. (hij gaat rond 21.00 uur slapen, als we hem er vroeger in leggen, dan blijft hij roepen, en zingen en spelen)

thein

thein

22-03-2009 om 15:50 Topicstarter

Zomertijd?

misschien dat het aan de zomertijd ligt? Dit was vorig jaar wel iig het probleem. Misschien dat hij zijn tijden al aan het verschuiven is. ben benieuwd, volgende week moe de klok toch weer achteruit/vooruit (ben altijd in de war)

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2009 om 10:11

Ochtendslaapje

Onze jongste (2jaar,4mnd) houdt juist altijd een ochtendslaapje (v.a. 10 uur, ca. 1,5 uur, soms 2 uur) en geen middagslaapje meer. Ik hoor alleen maar van middagslaapjes, lastig afspreken met spelen zo want als hij wakker is slapen de andere kindjes.

thein

thein

23-03-2009 om 12:38 Topicstarter

Rafelkap

das ind lastig. Ik herken het probleem wel, want Thein heeft een hele tijd gehad dat hij van half 10 tot half 12 sliep en daarna weer van 15.00 tot 16.30, dus precies op tijden dat andere kinderen eigenlijk wakker waren, sliep hij.
Kun je niet proberen om het steeds een beetje te rekken? Dat was hier een oplossing. Ik hield hem steeds langer wakker totdat hij dus nu op 12.00 zit om naar bed toe te gaan en in de namiddag mocht hij dan niet meer naar bed.
Oh en pelle, bedankt voor de tip. Ik dacht al dat er een trucje voor was.

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2009 om 19:27

Thein

Dank je wel voor je reactie. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, na een woensdag want dan komt het me wel uit dat hij rond 12en wakker is(moet dan even na 12en weg om de oudste van school te halen)

Carolien ten Wolde

Carolien ten Wolde

25-03-2009 om 12:20

Middagslaapje wel invloed op uitslaaptijd

Bij mijn dochter had een korter middagslaapje zeker invloed op het tijdstip van wakker worden 's ochtends. Ze werd maandenlang rond zes uur (of soms nog eerder) wakker! Ze was wel altijd erg moeilijk wakker te krijgen ('middaghumeur' noemden wij het). Vanaf dat ze 2,5 was ging ze 's avonds slechter slapen (lag elke avond tot half negen te zingen/kletsen/roepen), was gewoon niet moe genoeg, en vanaf haar derde verjaardag heb ik het middagslaapje definitief afgeschaft. Was even wennen (zeker met een slechtslapende baby erbij was het heerlijk om zelf 's middags nog even de ogen te sluiten) Maar ze slaapt nu gewoon regelmatig uit tot 8 uur! En nu hebben we 's middags als de jongste slaapt lekker wat extra tijd samen!

thein

thein

27-03-2009 om 13:03 Topicstarter

Denk ik aan de ene kant ook

dat het invloed heeft. Want woensdagmiddag had ik hem laten liggen omdat hij zo moe was van de psz en toen kwam hij donderdagochtend al om half 6. Donderdagmiddag heb ik hem na 2 (korte) uurtjes wakker gemaakt en vanochtend werd hij pas om half 7 wakker. Maar ja, aan de andere kant, hij heeft dit ook wel eens niet. Pfff, laat die zomertijd maar komen, misschien dat het dan beter gaat

Hier niet hoor

Vrijdag sliep meneer bijna 3 uur 's middags. Die avond op normale tijd naar bed en hij werd de volgende dag 6.45 wakker. Normaal is dat echt rond 6 uur.

Zaterdag heeft meneer 's middags niet geslapen. Op normale tijd naar bed en hij is nu dus mooi wakker (als je het uur verschil niet meerekent dus gewoon rond 6 uur).

Ik heb een raar kind hoor.

thein

thein

29-03-2009 om 13:02 Topicstarter

Indd geen touw aan vast te knopen!

Hier ook een raar kind! Gistermiddag was hij zo moe, dat hij het net kon halen om 12.00 naar bed toe te gaan, sliep direct en na 3,5 uur slaap hebben we hem maar wakker gemaakt! Maar denk dat hij zo nog een half uurtje er aan had geplakt. We hebben hem om de gewone tijd naar bed toe gedaan en was netjes om 6 uur wakker. Ach ja, ze maken hun eigen ritme wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.