Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wat geven jullie als ontbijt aan een net 1-jarige?

Mijn eerste zoon kreeg standaard een bordje pap, maar wat een gesmeer en een gedoe, elke ochtend weer.
Dus daar heb ik bij mijn 2e zoontje niet zoveel zin in...die krijgt elke ochtend een flesje pap en als die heel vroeg gegeven wordt (das om 6.30) krijgt hij rond 8.00 nog een boterham. Maar....eigenlijk wordt hij toch wel een beetje te groot voor die fles..of niet??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Warm kraanwater

Het probleem met warm water uit de kraan is dat door de warmte schadelijke stoffen van de kraan, boiler, geiser en de leidingen in het water komen. Het is daarom beter om koud kraanwater in een fluitketel op het fornuis, in een waterkoker of in de magnetron te verwarmen. Nou schijnen sommige plastics ook schadelijke stoffen af te geven als ze verwarmd worden, dus ik vraag me af hoe dat zit bij waterkoker en flesje water in de magnetron. Maar vermoedelijk is dat marginaal vergeleken bij de schadelijke stoffen die er vrij komen als er warm water uit de kraan stroomt. (Kan iemand daar meer over vertellen?)
Nou drinkt mijn zoontje wel eens warm water uit bad of douche, maar kleine slokjes zullen vast niet schadelijk zijn, hoop ik.
http://www.verswater.nl/Water+is+gezond/Vragen_over_+water_en_gezondheid.htm#4warm
"Mag ik warm kraanwater drinken?
Nee, dat kan je beter niet doen. Want verwarmd water kan extra (en soms zelfs teveel) metalen bevatten. Het waterbedrijf kan alleen de kwaliteit van koud leidingwater garanderen."
http://www.pidpa.be/nl/uw_vragen/faq010.htm#warmwater
"Waarom is water van het warmwatercircuit niet drinkbaar?

Het gaat hier over water dat opgewarmd wordt in boilers, geisers enz.

Dat water heeft niet meer de kwaliteit van drinkwater. Door de opwarming worden een aantal processen in beweging gezet. De samenstelling verandert, er zit minder zuurstof in, het smaakt niet lekker meer en er kan zich schadelijk nitriet hebben gevormd. Bacteriën die van warmte houden, hebben het naar hun zin, zeker in die gedeelten van het circuit waar het water lauw is in plaats van heet.
Men moet extra opletten in woningen met een gecombineerd systeem voor de centrale verwarming en voor de opwarming van water voor het huishoudelijk gebruik. In geval van een defecte warmtewisselaar zouden beide waters met elkaar in contact kunnen komen.

Warm water versnelt corrosie. Doordat het warm is, lost het ook bepaalde stoffen in de boilers en de waterleiding gemakkelijker op. Zo kan warm water uit de waterleiding veel meer koper, ijzer, nikkel en zink bevatten dan koud water. Neem daarom steeds water van de koudwaterkraan om te drinken, te koken of warme dranken te bereiden."

Rembrand (sorry lang verhaal over bv)

"Een kind ouder dan een jaar dat zo\'n drie keer per etmaal ( of vaker ) borst krijgt heeft geen andere melk nodig."
Rembrand (jij bent toch lactatiekundige?), helaas gaat dit bij mij niet op. Ik heb vanaf het begin af aan veel te weinig melkproductie gehad. Mijn zoontje is twee maanden te vroeg geboren, heeft zeseneenhalve week in het ziekenhuis gelegen, en kon (mocht) pas na twee weken thuis echt volop gaan "oefenen" met zelf aan de borst te drinken. Ik heb echt mijn best gedaan met kolven en er waren in het ziekenhuis lactatiekundigen (maar die waren zwaar teleurstellend en deden niets anders dan een standaardverhaaltje vertellen en wilden niet eens kijken hoe ik en/of mijn kind het deden!). Toen mijn zoon thuis kwam ben ik zelf naar een goede lactatiekundige gegaan (van het Borstvoedingscentrum Amsterdam) en zij heeft mij begeleid bij het afbouwen van de kunstvoeding, geconcludeerd dat het mij niet ging lukken om uitsluitend borstvoeding te geven, en ons begeleid bij combineren van borst- en kunstvoeding op verzoek. Gelukkig is het ons wel gelukt is om "echt" te borstvoeden, want van dat kolven werd ik niet gelukkig, en nu na meer dan 2,5 jaar geef ik nog steeds borstvoeding! Maar de standaardverhaaltjes gaan in ons geval niet op. Zoontje drinkt nu nog best vaak, maar vermoedelijk hele kleine porties.

Achteraf vraag ik me af of het misschien was gegaan als er in de eerste twee weken tijdig was ingegrepen (hoe weet ik ook niet), als er na 10 dagen alarm was geslagen omdat toen al mijn productie veel te laag was (in de eerste twee weken word de blauwdruk gelegd voor de latere bv) - maar ik kreeg alleen maar aanmoedigende woorden te horen, fijn, maar niet eerlijk en misschien ook niet effectief. Maar ja, in grote lijnen is het bij mij volgens de regels gegaan, in "borstvoedinggecertificeerde" ziekenhuizen. En toch veel te weinig melk. Dat kan dus.

Het is heel moeilijk zo niet onmogelijk om te zeggen hoeveel mm ik per etmaal lever(de), want kolven hoeft niet hetzelfde op te leveren als live voeden. En bovendien ben ik na 9 maanden gecor. met kolven gestopt, ik had er echt genoeg van. Wel heb ik dus heel lang ervaring bij het op verzoek voeden van mijn zoon met bv, mm en kv. Ik was altijd heel zorgvuldig met het afmeten van de kv en ik had steeds allerlei schema's in mijn hoofd, maar lette ook heel goed op wat mijn zoontje aangaf. Ik heb in die tijd geleerd dat ik heel goed op zijn behoefte kan vertrouwen, dat hij niet te veel en niet te weinig drinkt, en als iemand per ongeluk niet had opgelet en hem te veel aanbood, hij dit keurig zelf compenseerde. En hem te weinig geven, dat was helemaal onmogelijk, dit mannetje wist al heel jong wat hij wilde en wat goed voor hem was! Ook nu met eten, hij eet heel goed maar overeet zich niet, zelfs niet met zoetigheid.
Ik vermoed dat ik op mijn bv-hoogtijdagen wel 300 ml mm per etmaal heb kunnen geven, misschien zelfs wel meer, maar het blijft gokken. Maar nu kolf ik niet meer en de voedingen zijn onregelmatiger en minder dan toen (hij kreeg echt heel erg vaak de borst, meerdere "rondjes" per keer) - ik werk en hij gaat naar het kdv, en hij vraagt op vrije dagen overdag ook minder om de borst dan vroeger. Kortom, ik betwijfel of hij nu, bij alle voedingen die ik nog geef, wel 300 ml mm per dag krijgt. En zeker bij drukte, stress en ongesteldheid is de productie minder, dat merk ik aan hem. En 300 ml mm of andere melk moet een kind per etmaal liefst toch wel krijgen, niet? Bovendien vind ik het sowieso goed dat hij melk leert drinken en/of yoghurt leert eten, al was het maar om mij te ontlasten... Bovendien is hij geen grote waterdrinker, en maakte ik me soms zorgen of hij wel genoeg vocht binnenkreeg. Vandaar dat ik ervoor kies om hem ook koemelk aan te bieden, maximaal 300 ml per etmaal (dit op advies van lactatiekundige Gonneke van het bijvoedingforum). Maar ik laat het aan hem over hoeveel hij daarvan drinkt, dat kan verschillen van niets tot 300ml, meestal zit het ertussenin. En ik heb weer het idee dat hij het prima doet, dat het "klopt" hoeveel hij drinkt. In ieder geval gaat het erg goed met hem.

Sorry, het is een lang verhaal, maar dit raakt me toch nog steeds. Destijd heb ik me enorm geërgerd dat in de borstvoedingfoldertjes e.d. steeds staat dat alle moeders genoeg melk hebben als je maar vaak genoeg aanlegt (nog vaker!), dat bijvoeden met kv het einde van de bv betekent, etc.... Dat is dus niet altijd het geval! Die eenzijdige voorlichting (propaganda) heeft het voor mij emotioneel juist moeilijker gemaakt. Gelukkig heb ik wel, zo goed en zo kwaad als het ging, doorgezet met de bv, daar ben ik nog steeds erg blij om. Mijn zoontje is nu zo oud dat hij heel goed laat merken hoe fijn hij het vindt! En daarbij gaat het niet alleen om de mm, maar echt om de borstvoeding, het aan de borst liggen.

thein

thein

26-02-2010 om 07:07 Topicstarter

Waarom..

zeggen dan nu heel veel kraamhulpen dat je "gewoon" warm kraanwater kan gebruiken voor een flesvoeding??
Ik stond zeer verbaasd toen ik dit meerdere malen in mijn omgeving hoorde. Ik heb het nooit gedaan,maar het wordt nu wel als iets "gewoons" beschouwd zelfs door (in mijn ogen) deskundigen?
Sorry heb je verhaal niet gelezen Hannah.

Biene M.

Biene M.

26-02-2010 om 12:43

Uit de handleiding van een boiler

"WAARSCHUWING!
Gebruik verwarmd water niet als drinkwater.
Dit is een voorschrift van de waterleidingbedrijven"

(http://www.gebruikershandleiding.com/Daalderop-Close-IN-,-Close-UP-,-Hotfill/handleiding-5-60575.html)

Als de producent van de boiler dat zegt, neem ik voetstoots aan dat je dat water inderdaad beter niet kunt drinken.

Warm kraanwater

"zeggen dan nu heel veel kraamhulpen dat je "gewoon" warm kraanwater kan gebruiken voor een flesvoeding??"

Ik denk dat die kraamhulpen bedoelen dat je gewoon koud water uit de kraan kunt nemen en dit opwarmen op gasfornuis of in magnetron o.i.d.

"gewoon warm kraanwater" is dubbelzinnig...

Mama van Jesse

Mama van Jesse

27-02-2010 om 10:22

Ook dit advies gekregen

Dag,

Ik moet bijna bevallen en kreeg van de kraamzorgconsulent idd de opmerking dat we nu "gewoon" warm leidingwater kunnen gebruiken voor het aanmaken van de fles.
Dit leek mij al niet zo smakelijk toe, maar nu ik dit lees, hou ik me er liever maar helemaal niet aan, geloof ik!

Volgens de consulent moet het kunnen omdat ons leidingwater één van de schoonste ter wereld is. Ook schijnt het zo te zijn dat stilstaand water - dus gekookt en afgekoeld - bacteriën opneemt daardoor. Dit water heet "dood" te zijn en daardoor kan dat.

Dit is wat ze mij dus vertelde. Het leek mij niet goed toe, en ik heb met de oudste altijd leidingwater gekookt, of bronwater in de magnetron gedaan. WIj drinken zelf ook alleen maar bronwater, dus dat was een makkelijke keus.

Verder moet ik on topic bekennen dat mijn zoontje van 3.5 jaar nog steeds de peutermelk krijgt van Nutrilon.
Dit is het enige warme drinken wat we hem toekrijgen. Thee, gewone (warme) melk en andere dranken hoeft 'ie niet. En ach, die ene keer op een dag, denk ik dan maar weer......

Groet, MamavanJesse

Mama van jesse: kraanwater

Mama van Jesse,

Je hoeft geen bronwater te nemen hoor. Bronwater wordt zelfs afgeraden, omdat in sommige soorten te veel mineralen e.d. zitten. Bovendien is een open fles bronwater niet bepaald schoon.
Je kunt gewoon koud leidingwater nemen en dat opwarmen in bijv. de magnetron. Je hoeft het leidingwater niet eerst te koken. Op de pakken kv staat soms nog wel die instructie, dat je het leidingwater eerst moet koken. Maar voor NL gaat dat niet op, de kwaliteit van ons leidingwater is inderdaad erg goed.
Iets anders is dat je geen warm water moet gebruiken dat warm de kraan uitkomt en is opgewarmd door geiser of boiler. Dat is niet gezond.
Maar koud kraanwater, opgewarmd d.m.v. waterkoker, fornuis of magnetron is prima.

m

m

28-02-2010 om 09:13

Kraanwater

Tjonge ik vind dit wel balen want mijn kind heeft nu een langere tijd warm kraanwater gekregen
Ik sta er aan de ene kant wel nuchter in, er is zoveel wat een kindje niet mag, geen smeerworst,geen warm kraanwater,niet te veel zout,geen suiker,enzovoort

Maar ik gebruik geen warmkraanwater meer..hoewel hier ook het advies van kraamverzorgster kreeg en het cb weet ervan...erg vreemd

Smeerworst?

Hoor ik voor het eerst. Mogen kindjes geen smeerworst?

m

m

28-02-2010 om 13:46

Teveel

het mag maar met mate ivm de grote hoeveelheid vitamine A dat er in zit.. maar af en toe een boterham met leverworst mag.

Dat ook met Smeerkaas, teveel aan zout en ga zomaar door

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.