Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zindelijkheidstraining: combinatie Opvang + geen vooruitgang


Om vreselijk in herhaling te vallen: laat het los.

Wij begonnen rond 2,5 met peuter zindelijk te krijgen want hij toonde heel veel interesse in de wc enzo. En dat is volgens alle boekjes, mamabloggers en opvoedkundige website's dé periode om de zindelijkheidstraining in te zetten. Niet dus Ja, voor het gemiddelde kind. Maar welk kind is er gemiddeld? Die van ons zeer zeker niet.

Onze zindelijkheidstraining heeft uiteindelijk ruim een jaar geduurd en loopt eigenlijk nog steeds. We begonnen met een potje, toen een wc-brilverkleiner en uiteindelijk zo'n kinderbrilletje met een hele trap eraan (staat wel vreselijk in de weg). We hebben zoon luierbroekjes aangedaan om te oefenen, samen onderbroekjes gekocht. Echt niets hielp. Na één of twee dagen was het leuke eraf en vond meneer het wel weer prima. Poepen op het potje vond hij zelfs eng, want dan kreeg hij een "gat in zijn billen".

Uiteindelijk een schema opgezet met stickers en beloningen. Ging supergoed, tot de eindbeloning binnen was. Dan denk je hem wel te kunnen 'dwingen' door geen luier aan te doen, nee hoor

Langzaamaan begon hij op de peutergroep wel zindelijk te worden. Eerst ging hij daar op vaste momenten mee naar de wc, later zelf. De leidsters stimuleerden het allemaal wel maar lieten hem er ook heel vrij in. Ook bij oma op het potje ging prima. Héél soms zelfs een drolletje.

Thuis was het de ene dag op het potje, de andere dag alles in de luier en dan weer op de grote wc. Als we ergens heengingen zetten we hem soms op een wc, vond hij prachtig allemaal, mee met mama of papa op de grote wc.

Omdat hij bijna naar school gaat hebben we vorige week zijn luier uitgedaan. Eerste dag drama, plaste zo nu en dan in zijn broek. Poepen nog in de luier 's avonds. Maar inmiddels doet hij alles op de wc of het potje, geheel zelfstandig, ook handen wassen. Alleen afvegen na nummer 2 is nog een ding. Maar dat komt ook wel. Zo nu en dan zelfs een droge luier 's nachts.

Dus... heel verhaal Maar wij hebben gemerkt dat zoon die tijd echt nodig had en eigenlijk hebben we het gewenste punt nu bijna bereikt zonder al teveel gedoe, afkeer en frustratie. Ieder kind is anders, volg zijn/haar ritme daarin.

Succes TO, het komt vanzelf goed.

chantalpa schreef op 01-09-2021 om 11:16:

Wij hebben gewoon op de zaterdag de luier bij mijn destijds bijna 3 jarige zoon uitgedaan en een potje in de keuken neergezet. Ik had een voorraad oude onderbroeken (zelfs roze van mijn dochter) en oude pyjama en joggingsbroeken klaar liggen. Hij werd niet op vaste tijden op het potje gezet, maar ik heb een paar keer gezegd als je moet plassen moet je op het potje. Als hij in de broek geplast had zette ik hem toch nog op het potje om de vieze kleren uit te doen en duidelijk te maken dat je met plassen naar het potje gaat. De eerste dag was het elk kwartier een klein plasje in de broek en niets op het potje. 's nachts wel gewoon een luier aan gedaan. De 2e dag was de tijd tussen twee plasjes al langer en belande gedurende de dag steeds een groter deel van de plas in het potje. De laatste plas van de dag bleef de broek schoon en kwam alles in het potje. 's nachts weer een luier aangedaan (en daar verder niets over gezegd of aandacht aan geschonken) en die was de volgende ochtend droog. De paar dagen daarna nog slechts een paar ongelukjes gehad. Voor deze actie had mijn zoontje nog maar 1 of 2 keer op het potje geplast.

Tja, hier ook ‘gewoon’ op een zaterdag een onderbroek aangetrokken en regelmatig op het potje gezet. Een week of 4 later soms redelijke dagen, soms dagen met 6 natte broeken. Vooral de poepbroeken vond ik vreselijk. Toen heb ik het opgegeven.

Een half jaar later weer een poging en toen van de ene op de andere dag zindelijk. Ofwel: timing is alles en soms zijn ze er gewoon nog niet aan toe.

Ik sluit me aan bij de voorgangers! Ze is er niet aan toe volgens mij.
Ik heb drie jongens en die waren alle drie zindelijk voor plassen met 3 jaar en een paar maanden. Bij alle drie ging het op dezelfde manier en we hadden het bij alle drie ook wel eens eerder geprobeerd maar dan zonder succes. Methode: een heel weekend thuisblijven, lopen in blote billen of onderbroek, grote stapel broeken en onderbroeken klaargelegd. Bij de eerste (en bij een van de drie ook bij de tweede) poging leidde dit alleen maar tot heel veel was en geen vooruitgang. En soms zelfs tot een overstuur kind. Dan stopten we in de loop van het weekend weer. Bij tweede of derde poging was er snel vooruitgang.
Vaste tijden op potje/wc hebben ze hier nooit geaccepteerd. Vragen of ze moesten plassen ook niet: standaard antwoord nee. Ze moesten leren om te gaan zodra ze moesten. Maar daarvoor moet je het wel voelen.
Een van de drie had ook een fase waarin hij het wel voelde maar niet durfde. Die vroeg een luier als hij moest plassen. Dan ben je eigenlijk ook zindelijk natuurlijk. Dat heeft maar kort geduurd. Met poepen hebben ze dat alle drie langer gehad. Vonden wij goed, liever geen drama, en ophouden geeft maar obstipatie. Voor de basisschool was ook dat over. 
Wat ze hier lang niet konden was naar de wc gaan voordat je naar de winkel gaat, zodat je daar niet hoeft. Dus ik deed ook nog een tijdje een luier om als we ergens heen gingen. Ook dat kwam goed voor hun 4e.

Zoontje van een collega van mij werd pas zindelijk vlak voor de basisschool. Op de opvang hadden ze uitgelegd dat luiers niet om basisschoolbillen passen. Dat maakte indruk. Het is onvoorspelbaar hoe en waarom het kwartje valt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.