Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoon van 3 praat nog niet


Toen mijn kinderen zo klein waren konden ze ook niet heel lang iets doen, zoveel concentratie hadden ze nog niet. Al het speelgoed wat zegt: úren speelplezier!, dat is gewoon een leugen. Ze kunnen zichzelf nog niet zo lang vermaken hoor. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-03-2022 om 10:39

Marina-87 schreef op 07-03-2022 om 10:20:

[..]

Hij is zindelijk alleen voor plassen ( sinds kort) verder is niets bijzonder. Alleen dat hij niet praat.

Hier is het normaal dat ze compleet zindelijk zijn op 2.5jaar wanneer ze naar de kleuterschool gaan. Merk je zelf iets aan zijn intelligentie? Is hij in staat om die vorm puzzeltjes op te lossen, kan hij een torentje bouwen, etc. 

Zoals je verhaal klinkt, lijkt er toch wat meer aan de hand. Een gemiddelde peuter die nu een half jaar naar een Peutercentrum gaat, kan echt wel meedoen met de kring. Je moet je voorstellen dat dat hele korte activiteiten zijn waarbij de taal wordt uitgelokt maar waarbij ze om de beurt ook veel mogen doen en waar liedjes worden gezongen. Ook mag je na een half jaar Peutercentrum verwachten dat het een taakje kan doen zoals een knutsel maken of een puzzeltje. 
Speel je zelf met je kind, spelletjes als een bal overgooien of een kiekeboe spelletje? Je zegt dat hij contact maakt: is dat om te krijgen wat hij wil (functioneel contact) of ook gezelligheid? 
Ik zou contact op nemen met het cb en je zorgen delen. Vaak is het Peutercentrum ook gekoppeld aan het cb en kunnen jullie samen kijken wat er aan de hand is. 
De oorzaak kan liggen in het veelvuldig tv kijken maar het kan ook zijn dat er een andere oorzaak is. Belangrijk om nu actie te ondernemen. Wachtlijsten zijn lang en voordat je het weet is hij 4 en mag hij naar school. Scholen worden niet blij van kinderen met sterk zelfbepalend gedrag 

Marina-87

Marina-87

07-03-2022 om 10:55 Topicstarter

anomarie schreef op 07-03-2022 om 10:19:

je komt niet zomaar terecht bij Kentalis. Hiervoor moet je zijn doorverwezen door het CB of de huisarts. Kentalis onderzoekt 1 hypothese: is er sprake van een taalontwikkelingstoornis (tos). Dit doen ze door verschillende onderzoeken. Eerst doen ze een gehoortest. Kan het kind voldoende goed horen, volgt het psychologisch onderzoek. Zijn er gehoorproblemen wordt je doorgestuurd naar bv een kno arts voor verder onderzoek. Het psychologisch onderzoek bestaat met name uit gedragsobservatie en een niet talige intelligentie test. Je kind krijgt taakjes die de onderzoeker voordoet en je kind mag nadoen. In jouw situatie lukt het nog niet om jouw kind goed te onderzoeken, zijn gedrag zit hem in de weg. Hij weigert mee te werken. Dan kan Kentalis niet verder onderzoeken en heeft logopedisch onderzoek geen zin. Zij moeten dan stoppen omdat ze geen antwoord krijgen op de vraag of er sprake is van een TOS. Ze zullen dan adviseren om nader psychologisch onderzoek te doen naar het weigeren van de taakjes.
Gaat je kindje naar een Peutercentrum of een kinderdagverblijf. Sta je open voor evt hulp om het tv kijken te verminderen en te leren samen spelen met hem?
je kan altijd starten met logopedie maar als je kind niet gewend is om opdrachten uit te voeren en te luisteren naar een ander, heeft dat nog niet zoveel zin.

Ik zou beginnen om te overleggen met de verwijzer.

Ik sta wel open voor alles. Ik wil mijn kind helpen. 
Jij hebt gelijk. Mijn kind is niet gewend om opdrachten te maken en vaak wil hij zijn eigen gang gaan.. 

Marina-87 schreef op 07-03-2022 om 09:58:

hij kijkt veel tv en telefoon. Dus meer dan 5 uur per dag!
(het is hem aangeleerd, ik weet dat ik fout ben geweest) 😔

Wat gebeurt er als je de tv uitzet? Simpelweg stoppen met schermtijd?

Kinderen op die leeftijd hebben nog niet zo'n lange concentratieboog, maar het is wel belangrijk om te stimuleren om iets af te maken en om te leren dat je niet altijd zelf kan bepalen wat je wil doen. Ze beginnen met de kring, daarna kunnen ze zelf bepalen wat ze willen doen. Dat vrije spel is erg belangrijk voor kinderen, maar daar is nog genoeg tijd voor na de kring. Na een half jaar zou hij eigenlijk wel moeten snappen.
Ik zou wel teruggaan naar huisarts/cb om te kijken wat er nog meer mogelijk is aan onderzoek/therapie om hem te leren praten. Dat lijkt me voor nu het belangrijkste.

Stichting vroeghulp: https://integralevroeghulp.nl/

Ik zou toch zeker wel heel serieus naar dat schermgebruik gaan kijken. Bedenk dat het een super passieve vorm van 'bezig' zijn is, die weinig van iemand vraagt. 
Je hoeft niet na te denken, door te zetten, creatief te zijn enz. om naar filmpjes te kijken. Sterker nog: je wordt er zo ingezogen dat ermee stoppen behoorlijk lastig is.
Wat als je nu per direct eens even helemaal zou stoppen met alle beeldschermgebruik. Kijk eens wat er dan gebeurt na een paar dagen!
Dat vraagt natuurlijk ook wel extra inzet van jou en je partner: namelijk zelf ook stoppen met beeldschermgebruik waar het kind bij is en veel meer samen gaan doen. Maar dat is m.i. toch ook wel wat echt bij deze leeftijd hoort: heel veel samen ondernemen en continu praten over alles wat je doet/ziet/meemaakt/enz
Zo'n leuke leeftijd juist waarop er zoveel mogelijk is samen. Voor je het weet zit 'ie op school en komt deze tijd nooit meer terug

 

Dochter hier sprak niet op 2,5 en een beetje met drie. Dat hebben we met een logopediste opgelost. Maar- zij mocht niet naar schermpjes kijken. Volgens mij kun je zelf al heel veel doen
- stoppen met schermen en begin met praten. Over wat je eet, wat je gedaan hebt, wat je gaat doen
- als je hem iets geeft of laat doen, benoem het dan. Wil jij een boterham? Ga je mee wandelen? Zie je de vogel? Hoor je het vliegtuig? Zullen we dansen? Korte, herkenbare zinnetjes waarmee je je kind uitdaagt om samen met jou iets te gaan doen. 
- overweeg eens te stoppen met luisteren naar zijn gebaren. Dus niet wuiven en hij krijgt een stukje appel, maar erom vragen. Hoeft niet perfect en met alsjeblieft, maar het woord appel is al knap. Of begin met ‘wil je een appel?’ Dan kan hij ja of nee zeggen. 

Maar stop echt volledig met schermen. Kan dat je hem dat gewend hebt gemaakt, maar hij is nog jong genoeg om dat weer te ontwennen. En geef het goede voorbeeld door zelf ook niet op je telefoon te kijken.  

Naast wat al is gezegd: logopedie starten (zal ongetwijfeld ook in Kentalisrapport komen te staan, maar zou je nu al ergens aanmelden in de buurt vanwege wachtlijsten, en nog langer wachten is zeker niet in zijn belang). Daarnaast het ouderprogramma Praten doe je met z'n tweeën. Beide heel goede manieren om te leren aan te sluiten bij wat je kind doet en daarbij taal te stimuleren en uit te lokken 

Ik kan mij voorstellen dat je je veel zorgen maakt. Ik zou zelf proberen nog meer te kletsen met hem of liedjes zingen over wat je aan het doen bent. Bijvoorbeeld als je aan het koken bent een liedje verzinnen over de paprika die je aan het snijden bent. Het hoeft niet hoogstaand te zijn als je er samen lol in hebt. Zo betrek je hem er ook bij en hoeft hij niet naar een schermpje te kijken.

Ik vind filmpje kijken niet perse slecht, maar met mate is wel belangrijk. Mijn peuter heeft ook dingen geleerd van filmpjes. Vooral dansles filmpjes vind ze heel leuk. Ze doet dan ook lekker mee. Ook heeft niet alleen zij, maar ook ik nieuwe kinderliedjes geleerd op die manier.

Verder zou ik hem lid maken van de bibliotheek. Dat is gratis voor kinderen. Laat hem lekker zoeken tussen de boekjes. Misschien vind hij er eentje die waar hij wel interesse in heeft.

Leene

Leene

07-03-2022 om 13:54

5 uur per dag of meer achter een beeldscherm is absurd veel. Zelfs voor een volwassene!
Gelijk stoppen daarmee. Dat gaat wel veel inspanning vragen de komende periode. 
Kan je partner/ de vader helpen? Is er nog een vader in beeld? Heb je familie die jou kan bijstaan. Want van meer dan 5 uur naar bijna helemaal niets zal echt heel lastig zijn voor hem.
Dit kind is compleet overprikkeld door al die schermtijd.
Hij heeft nauwelijks mogelijkheid om zelf te ontwikkelen op deze manier.
En verder alle tips ter harte nemen die anderen al aangegeven hebben.
Zoek hulp bij stichting vroeghulp en vraag naar mogelijkheden voor opvoedondersteuning bij jou thuis. Dat lijk je hard nodig te hebben. Vraag dat aan het CB of misschien weten de peuterspeelzaal leidsters ook wegen.

voorlezen is goed. Wil hij in het boek bladeren. Ook prima. Wijs dingen aan, zeg wat het is, stel vragen waar is ...? 

is het wel noodzakelijk voor hem om te prate? Bij mijn schoonfamilie hebben ze het er nu nog over dat mijn schoonmoeder vroeger niet sprak. Dat hoefde ook niet want ze had 8 oudere broers en die deden alles voor haar. Se hoefde maar een kik te geven en iemand liep al. Dus praten? Waarom zou ze. Ze ging pas praten op school omdat het toen wel nodig was. 

Misschien wel heel simpel gedacht maar let er eens op. Is uh, uh zeggen en wat wijzen voor hem voldoende om te krijgen wat hij wil? 

De tips van minder schermpjes is heel goed en veel voorlezen en laat hem aanvullen bij bekende boeken. Wij hebben de gruffalo kapot gelezen en het tomatensoep verhaal van floddertje. Lekker meebrullen: laat het knopje los  en moedertje oh, het is een gruffalo. 

Heel veel tijd steken in je kind vanaf nu. Weg met die schermpjes.
Spelletjes doen, mee laten helpen met de was, kralen sorteren op kleur, meenemen naar de winkel,het bos, de speeltuin en de kinderboerderij etc. En overal benoemen wat je ziet en aan hem vragen wat het is. ‘Wil je naar de varkens of naar de kipjes?’ ‘Wat is dat nu, wat een mooie vijver. Wat zwemt daar?’ En in de winkel: ‘Zullen we kaas nemen of ham?’ etc.
En veel voorlezen en bladeren in boekjes. Leuke aanwijsboekjes halen bij de bieb, daar kun je zoveel mee doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.