Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zwemmen

mijn kleinkind is 4 jaar .we gaan regelmatig naar zwembad in Merelbeke .In het peuterbad en in het recreatiebad is zij de held .Ze zit meer onder dan boven water . ik haar ingeschreven voor Zwemlessen voor januari2022. Dat wordt gegeven in het sportbad.Nu probeer ik haar in het sportbad te krijgen maar ze wilt dat niet omdat het te koud is . Wat moet ik doen ?

Peiling

Wat moet ik doen ?
6 stemmen
50%
50%

ShaunTheSheep schreef op 22-09-2021 om 14:15:

[..]

Omdat dit nep is.

Dat idee krijg ik ook, 

Van de peiling wat moet ik doen? Met de keuze: ze heeft schrik of ze heeft t koud? 

Daar wordt je ook niet wijzer van 😅

Zusterclivia schreef op 22-09-2021 om 14:32:

[..]

Maar wel inleg met de ouders lijkt mij. En zo klinkt het niet.

Dit soort reacties snap ik dus echt niet. 😂 Hoezo ‘zo klinkt het niet’. Niemand weet toch hoe zij dat hebben afgesproken? Dat is de vraag toch ook helemaal niet?


Om de echte vraag te beantwoorden: het plezier in het water is de belangrijkste voorbereiding op zwemles en zo te lezen heeft ze dat. Ik zou niks forceren, alles komt vanzelf. Is het niet nu, dan is het wel tijdens de zwemlessen. In januari is kleindochter inmiddels 4,5 en dat is een prima leeftijd om te starten, zeker als ze al zo’n lol heeft in zwemmen.

Ik geloof dat ik echt niet blij zou zijn als mijn moeder of schoonmoeder wel even zou bepalen wanneer mijn kind met zwemles begint. Lijkt me meer iets voor de ouders zelf om dat te regelen. En sowieso het kindje niet pushen! Werkt alleen maar averechts. Wij zijn vlak voor de coronaperiode gaan ouder-kind zwemmen met ons zoontje. Het is een echte waterrat, maar vooral als hij zelf kan rommelen in het water. De opdrachten in de les interesseerden hem niet, wat resulteerde in een hoop gegil en gehuil. Dus hebben maar zelf wat aangerommeld tijdens de lessen. Daarna een tijd niet geweest vanwege covid en het feit dat ik zelf nog niet gevaccineerd was. Nu sinds een paar weken de lessen weer opgepakt en hij gaat als een speer met z'n easyswim pro vestje. Nu op vakantie gaat ie het hele zwembad door. 

Dus belangrijkste boodschap: vooral niet pushen!

Vooral zorgen dat ze plezier in zwemmen houdt. Dus niet naar het koude bad gaan. Dat komt wel bij de zwemles zelf. Straks ziet ze al tegen het koude bad op voordat ze is begonnen.
Wat betreft de leeftijd qua starten. Tja het duurt bij een 4 jarige langer dan bv bij een 6jarige. Vandaar dat bij onze gemeente al meer dan 10 jaar geleden het schoolzwemmen naar groep 7 en 8 is verplaatst. Als je dan geen diploma hebt, krijg je gratis les. En op die leeftijd gaat dat dan heel snel.
Wij zijn wel met 4 jaar begonnen.
Ze lag al met een paar maanden oud in het water. Elke week hebben we ouder en kind gezwommen. Ze was volkomen watervrij. Ik wilde niet dat dit zou verdwijnen. Dus meteen na 4de verjaardag ging ze van woensdag ochtends zwemmen naar de middag. Vond ze ook heel normaal. Haar gehele zwemgroep deed dat. 
En vlak voor de 6e verjaardag had ze A,B en C. Dus binnen 2 jaar alle diploma's.
Daarna nog een tijdje zwemplezier gedaan (mix van alle facetten van zwemsport). Maar op een gegeven moment stopte dat ook. Andere sporten lonkten .
In groep 3 en 4  (groep 5 weet ik niet zeker meer) heb ik haar elke keer voor de zomervakantie de opfriscursus laten doen. Dat was speciaal bedoeld voor jonge zwemmers met diploma  die dan hele winter niet hadden gezwommen. Even alles opfrissen voordat ze het zwemparadijs induiken.

wss vind ze het echt koud, niet dwingen idd als ze niet wil het sportbad is ook wel groot en een beetje eng voor zo'n kleintje tegen die tijd dat ze echt met de zwemleraar of lerares gaat zwemmen dan helpen ze haar daar wel bij en dan leer ze het wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.