Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Beertje

Beertje

26-10-2010 om 11:57

Dochter van 6 heeft nog steeds vaak "plasongelukjes". iemand een tip?!

Mijn lieve meid van 6 heeft nog steeds heel vaak een "plasongelukje". Soms meerdere keren per dag. Ze is pas vrij laat zindelijk geworden. Soms gaat het een hele tijd goed maar dan zijn er weer dagen dat het achter elkaar raak is. Spanning speelt soms mee (ze zit nu in groep 3 en daar "moet" opeens van alles) maar ik merk ook dat ze vaak gewoon geen zin heeft om naar de wc te gaan !!!

Voor mijn gevoel hebben we al van alles geprobeerd. Boos worden, positief stimuleren, belonen enz enz. Op een dag had ik er gewoon genoeg van en probeerde er zo laconiek mogelijk over te doen als het weer eens raak was/is. Zo trekt ze zelf nu een schone onderbroek aan en wast 'r zelf en ruimt de natte zooi op. Maar wat mij zo verbaast is dat ze er zelf gewoon niet mee lijkt te zitten en rustig in haar broek door blijft plassen. Ik heb haar wel eens voor de grap gevraagd of ze soms weer een luier om wilde maar...dat vond ze zelfs nog een goed idee ook.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en wie heeft er een gouden tip want ik wordt zelf wel een beetje mal van die altijd maar vieze natte onderbroeken in de wasmand....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

26-10-2010 om 14:09

Twee dingen

Ik denk dat je eerst moet (laten) kijken of je dochter misschien obstipatie heeft. Ontlasting die op de bekkenbodem drukt, kan ervoor zorgen dat je dochter het volle blaassignaal niet voelt.
En verder las ik hier (en ik heb het zelf even gedaan toen mijn zoontje steeds in zijn onderbroek poepte) dat het heel goed kan werken om een schema te maken. Daarop zet je vaste momenten waarop je dochter drie, of vijf minuten (met kookwekker) op het toilet moet zitten. Ze kan daar bijvoorbeeld lezen, of je leest voor (ds-en werkt niet, dat is te spannend en dan spant het kind de bekkenbodemspieren aan). Een goede zithouding, verhoging onder de voeten, niet met de handen op de bril leunen en handen voor de buik. Ook als ze niet hoeft te plassen, toch daar zitten. Gewoon standaard, elke dag, bijvoorbeeld na iedere maaltijd, als ze uit school komt en voor het slapen gaan. Dat kun je belonen met stickertjes o.i.d. die je dan weer op de lijst plakt.
Zo komt er ritme in, het schijnt goed te werken bij kinderen die 'vergeten' om te gaan plassen.

Guinevere

Guinevere

26-10-2010 om 14:14

Fysieke uitsluiten

Ik denk dat je vooral moet uitsluiten of er een fysieke oorzaak is. Bv. problemen met blaas of urineleider. En ik ken een geval van constant natte onderbroeken vanwege chronische obstipatie.
En zoniet, dan weet ik het helaas ook niet. Hoewel je die vieze onderbroeken natuurlijk in een andere,aparte wasmand of emmer met sop kunt laten gooien. En ik weet niet hoever je het "belonen" hebt doorgevoerd. Hier werkte alleen een écht geweldig kado, maar OK, dat was bij een ongelooflijk eigenwijze peuter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.