Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
jacqueline

jacqueline

17-10-2008 om 22:30

Kind speelt bijna altijd alleen

hallo beste mensen,
wij hebben een zoon van 10 jaar,die bijna altijd alleen speelt of alleen maar leest.
wij maken ons hier zorgen over. hij heeft een vriendje wat dan ook zijn beste vriendje is, maar als die er niet is of hij geen zin heeft blijft ons manneke thuis en leest of speelt met zijn lego. Op de pc kijkt hij veel naar muziek clipjes of hij doet een spelletje.
wij hebben hem al meerdere malen gevraagd of hij gepest wordt of ruzie heeft met iemand maar hij zegt dat er niks aan de hand is. hij is best wel slim en kan dan op school heel goed meekomen. soms denken wij wel eens dat hij zich daar verveelt.maar ook dat ontkent hij. ooit heeft mij iemand gezegd dat hij niet alleen is omdat hij eigelijk een helft is van een tweeling. ik heb een vrucht verloren tijdens de zwangerschap. maar ik geloof dit niet. is er iemand die dit probleem herkent en kan ons hier in helpen.

groetjes van een bezorgde ouder.jacqueline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

18-10-2008 om 00:22

Hier ook

een jongen van 10 die tijdens de zwangerschap eerst de helft van een tweeling was. Hij speelt wel graag met anderen maar is altijd erg aan het doorvragen geweest over een broertje of een zusje. (hij is enig kind)
Hij speelt, heel aandoenlijk, heel vaak met een knuffel of pop dat dat zijn broertje is en gaat zo zijn gangetje.
Wel heeft hij periodes dat hij weinig tot geen behoefte heeft aan samen spelen, na school; dat wijt ik aan zijn prikkelgevoeligheid. Hij heeft ADHD en kan soms echt rust nodig hebben en lekker eigen baas zijn in het spel.

Herkenbaar

Hoi, mijn dochter heeft ADD, ( aandacht tekort stoornis) Ook zij speelt regelmatig graag alleen. Is trouwens ook bovengemiddeld intelligent. Heeft een paar vriendinnetjes. Ik vind er niks mis mee als ze aleen speelt. Ze heeft het nodig om tot rust te komen. Als je zoon verder gelukkig is en goed in zijn vel zit, zou ik me er niet druk om maken.

mammie2

mammie2

19-10-2008 om 12:48

Moeilijk ...

Mijn dochter is hoogbegaafd en brengt ook dagen door met boeken lezen. Ik was vroeger net zo.

Dit klinkt misschien arrogant, maar ik denk dat als je hoogbegaafd bent je, je eigenlijk een beetje "extreem" bent. Als iemand zwakzinnig is, begrijpt iedereen dat zo iemand niet zoveel aansluiting vindt met je omgeving. Als je heel erg intelligent bent, is dat minder evident.

Ik kreeg pas heel veel vrienden toen ik ging studeren. Nu nog steeds zijn bijna al mijn vriendinnen hoogopgeleid.

Ik denk dat je moet kijken of je kind er zich er ook ongelukkig bij voelt, hopelijk zal hij zich dat uiten als dat het geval is. Je zou kunnen overwegen hem op een clubje te doen waar hij meer slimme kinderen ontmoet, bijv. een schaakvereniging. Misschien kan hij over een paar jaar naar een zelfstandig gymnasium, daar zal hij waarschijnlijk ook meer aansluiting vinden.

Ingeborg

Ingeborg

23-10-2008 om 23:49

Herkenbaar

Ik herken je probleem. Ontzettend vervelend als je je zorgen maakt om je kind.

Onze zoon van 7 speelt ook niet veel met andere kinderen. Hij heeft maar een paar vriendjes. Als die niet kunnen spelen, wil hij liever alleen dan met een ander kind spelen.

Heb je er wel eens aan gedacht dat jouw zoon hoogbegaafd zou kunnen zijn? En dat hij weinig aansluiting vindt bij zijn leeftijdgenoten en daarom geen behoefte heeft om met andere kinderen te spelen? Mammie2 begon er in haar reactie ook al over en ik moest er bij het lezen van jouw verhaal ook meteen aan denken.

Bij onze zoon is het waarschijnlijk (je weet het tenslotte nooit zeker) de oorzaak van zijn desinteresse in zijn leeftijdgenoten. Ook hij zegt meestal dat hij zich niet verveelt op school, doet hij ook niet zolang hij zijn taken snel af heeft en voldoende tijd heeft om (doorgaans in zijn eentje) te spelen. Ondertussen geeft hij af en toe wel toe dat hij op school niets leert wat hij niet al kan.

Je moet misschien maar eens op een website over hoogbegaafde kinderen kijken. Wellicht herken je meer eigenschappen van je zoon.

Misschien is jouw kind niet hoogbegaafd en heeft hij gewoon uit zichzelf geen of weinig behoefte aan andere kinderen. Het kan natuurlijk ook een karaktereigenschap van hem zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat je als ouder meestal wel weet of er iets aan de hand is of niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.