Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
DonnaMay

DonnaMay

15-11-2010 om 15:06

Manipulatie vriendinnetje

Hallo allemaal,

De laatste tijd zijn er wat vervelende dingen aan de hand, waarover ik graag advies zou willen vragen hier.

Mijn dochter (8) werd namelijk aangesproken door een klasgenootje, dat zij helemaal geen vriendinnen had. Dochter vond dat heel zielig, en zei toen direkt dat zij haar vriendin wel wilde zijn. Sinds dat moment gaat het helemaal niet leuk meer.

Steeds is dochter nu de klos, en onderwerp van discussie door het 'vriendinnetje'. Er ging bijv. een briefje rond, waarop stond dat de hartsvriendin van dochter dat 'vriendinnetje' was. Dit briefje was door dat vriendinnetje zelf verspreid, en dochter wist van niks, maar krijgt ruzie met haar hartsvriendin hierdoor ('waarom schrijf jij dat?!').

Ook nodigde 'vriendinnetje' dochter uit voor een soort club met een onderwerp waar dochter helemaal dol op is. Blijkt de club helemaal niet te bestaan, en dochter in tranen. Zo zijn er nog een heel tal van voorvallen die langskomen. En van het een op het andere moment zegt 'vriendinnetje' ineens tegen dochter: ik wilde je geen pijn doen, dus heb niks gezegd, maar je bent mn vriendin helemaal niet. Ik heb nu een japans meisje, zij is wél mijn vriendin.'

Het japanse meisje bestaat alleen helemaal niet...Dochter was er toen klaar mee, en heeft dat ook aangegeven: 'ik vind dat liegen van jou helemaal niet leuk meer.' Maar ze was er wel heel verdrietig door . Vandaag kwam er nog een schepje bovenop, en meldt 'vriendinnetje' aan dochter: 'ik haat jou!'.

Ik ben mij er terdege van bewust dat er iets met het vriendinnetje aan de hand is, waardoor ze zo doet. Maar mijn dochter is telkens de klos, en onderwerp van discussie, terwijl ze daar geen aanleiding voor heeft gegeven.

Bedrijp me goed! Ik zeg niet dat dochter nooit iets verkeerd doet!!! Maar in dit geval probeert ze echt heel lief om vriendinnetje tevreden te stellen, om een vriendin voor haar te zijn (omdat ze niemand had) en wordt ze alle kanten op gemanipuleerd.

Met moeder had ik al een gesprekje gehad, en zij heeft ook met vriendinnetje gepraat. Maar het verandert dus niet, en wordt eigenlijk alleen maar erger. Vanmiddag op school heb ik tegen het vriendinnetje gezegd, dat het niet aardig is, als ze zo doet, en voorgesteld dat we gewoon weer vriendelijk tegen elkaar zullen doen, en niet meer jokken. Niet boos, maar op een aardige manier.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Groetjes,
DonnaMay

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lidewei

Lidewei

15-11-2010 om 17:55

Donnamay

Wij hebben helaas ook zoiets vergelijkbaars meegemaakt. Zo'n meisje is vaak heel onzeker zijn over zichzelf en kan daardoor zulke capriolen uithalen. De leerkracht van de groep inschakelen of inlichten is zinvol, hebben wij ook gedaan. Vooral omdat op een gegeven moment mijn dochter niet meer met dat meisje wilde spelen, en het meisje naar de leerkracht ging om te vertellen dat mijn dochter haar buitensloot. Helaas is mijn dochter twee maal slachtoffer geweest van zo'n vriendin. Het begon met kado's en hartsvriendin verklaringen en het eindige met dreigementen dat ze met niemand anders mocht spelen. De leugens waren niet van de lucht, maar we begrepen maar al te goed dat het vriendinnetje dacht dat ze moest liegen om interessant gevonden te worden. Het heeft een dik jaar geduurd voor mijn dochter 'nee' durfde te zeggen tegen het vriendinnetje.
Het is voor zo'n meisje een vicieuze cirkel; niemand wil vriendin zijn met haar, daarom verzint ze maar dingen in de hoop dat iemand haar dan wel aardig vind. Dan komen ze erachter dat het niet waar is, en verzint ze weer nieuwe dingen om de vriendin te behouden. Als dat niet lukt, dan komt er grover geschut. Dreigementen, voor schut zetten, leugens over de ander verspreiden. En dan komt het toch uit, en zo'n meisje is weer alleen. Ik ben van mening dat zo'n meisje hulp nodig heeft. Als moeder zou ik mijn dochter beschermen door te zorgen dat dochter niet meer afspreekt met dat vriendinnetje. (nee, je kunt niet afspreken, we moeten ergens heen)Niet leuk voor vriendinnetje, maar een stuk beter voor de gemoedsrust van dochter. Mijn dochter was later blij dat ik haar gered had van een speelafspraakje wat ze niet wilde, maar waar ze onder bedreiging in toegestemd had.
O, en laat je niet afschepen door de leerkracht met 'meidengedoe'. Dit is een serieus probleem wat twee slachtoffers kent.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lidewei

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.